Érdekes, érdekesebb, Stadler. Újabb meghökkentő megoldásra nyert lehetőséget a svájci gyökerű gyártó a hírhedten háklis olasz vasútnál.
50 mozdonyra szóló keretmegállapodást kötött a Trenitalia és a Stadler Rail AG, amelyből 13 darabot már meg is rendeltek. A gépek különlegessége, hogy hibrid hajtásúak lesznek egy korábban még nem látott formában. Felsővezetékről 3 kV egyenáramot értelmezni tudó elektronikát és dízelmotort is tartalmaz, így bármelyik olasz vasútvonalon bevethető. Az InnoTrans során felmerült gondolatainkat megcáfolni látszanak, hiszen ennek a típusnak csak négy tengelye lesz és azokra is csak 20 tonnás tengelyterhelés jut – Magyarországon természetesen továbbra sem lenne alkalmas mellékvonalakra. A kiindulási alap a hagyományos EuroLight, mellyel 160 km/h végsebesség érhető el.
A manapság már kötelezőnek számító ETCS Level 2 Baseline 3 mellett a nemzeti SCMT is telepítésre kerül. Vontatási képességeiről sokat elmond, hogy 21‰-es emelkedőn kell tudnia elhúzni két ETR1000-est (404 m és 1000 t) bármelyik üzemmódban.
Kisebb testvért kapott a gyártó eddigi legnagyobb típusa
(grafika: Stadler Rail AG)
(grafika: Stadler Rail AG)
A megbízhatóságot növeli a tengelyenkénti váltóáramú hajtásegység, mely rekuperációra is képes. Kapcsolószerből hagyományos csavarkapocs és automata csatlás (talán DAK) is elérhető hozzá, de vonatfűtésre és ingavonati üzemre is alkalmas lesz. A négy éven belül beváltható gyártási keretszerződés mellett 10 évnyi karbantartást is vásárolnak hozzájuk, amit 5+5 évvel lehet meghosszabbítani.
Adorján Péter