Alig három hét múlva indul a szolgáltatás, de az árakkal már megkavarta az állóvizet a Renfe. Olcsón, gyorsan és messzire? Ha elég nagy a verseny, akkor lehetséges.
Európában a nagysebességű vasutak többnyire nem csak az álmok és a tervek szintjén léteznek, hanem egy folyamatosan fejlődő hálózat részei, amit szívesen használnak az utasok. Viszont a szolgáltatók mindig nagyobb hasznot, az utasok pedig olcsóbb jegyárakat szeretnének, miközben a kapacitás is praktikusan emelkedik. Spanyolországban (Franciaországhoz és Németországhoz hasonlóan) sokáig csak az állami vasúttársaság közlekedtetett nagysebességű járatokat, de ennek néháy éve vége lett az Ouigo és az Iryo piacra lépésével. A kihívók (hátuk mögött a francia és az olasz állami vasúttal) elsőként a jól jövedelmező keleti (Valencia) és északkeleti (Barcelona) irányokban nyitottak, ami főleg a belföldi repülőjáratok utasait vadászta le.
Elsőként az Oiugo kezdett kampányba: Március 1-jén 9:00-kor dobtak piacra 1,7 millió jegyet 9 € egységáron július 11. és december 9. közötti időszakra a meglévő hálózatán. Szintén jövedelmezőnek mutatkozott a déli irány (Madrid–Córdoba–Málaga) kiaknázása, ahol a hivatalos közlés szerint 2023 végén kívánják felvenni a napi üzemet 5 vonatpárral. Viszont őket beelőzte az Iryo, akik március 31-től napi 2 vonatpárral indítanak és júniusban rányitnak a többiekre Alicante felé is. Alapárként 18 € lett belőve, de ez a fapados repülésben megszokottak szerint extrázható 80 € közelébe is.
A franciák az otthon is bevált modellel, a TGV Euroduplex spanyolosított verziójával állják a sarat közel két éve
Mivel lépéskényszerbe került a kizárólag hazai pályán játszó Renfe, tegnap bedobták magukat és az Avlo (Alta Velocidad Low Cost) szolgáltatásukat kibővítik napi 2 vonatpárral, melyekre kis szerencsével már akár 7 € ellenében válthatunk jegyet Alicante felé. Első indulás: március 27. 7:00. 2 óra és 32 perces menetidő és 485 km után akár egy napos városnézést is szervezhetünk, hiszen az utolsó vona 21:00-kor indul vissza és 23:31-kor Madridban szállhatunk le.
Az olaszok az otthoni legjobb darabjukkal (Frecciarossa 1000) csaptak le a lehetőségre: náluk van olcsón többosztályos elrendezés
Júniustól a Renfe is bővíti az Avlo szolgáltatást Málaga felé, az árak valószínűleg ugyanaezek lesznek, a távolság pedig 510 km. Jelenleg itt csak AVE közlekedik, aminek 60 € az alapára, míg az Avlo esetében ez lesz a legdrágább ár. Az útvonalon lévő városokban (Ciudad Real, Puertollano, Córdoba, Puente Genil és Antequera) is megállnak majd, így önmagával is versenyez majd a cég.
A Renfe a hazai hozzáadott értékben hisz, ezért a 112-es sorozatú Bombardier–Talgo szerelvényeket küldi csatasorba
A beltér az árazásnak ellentmondóan minőségi, viszont fedélzeti ellátás is csak automatából van
A verseny pozitív hatásokkal is rendelkezik, ahogy azt Raquel Sánchez közlekedési miniszter egy tavalyi konferencián említette. Ehhez a legfontosabb mutatóként a jegyárak alakulását hozta példának, ami 43%-kal esett a Madrid–Barcelona viszonylaton a versenytársak piacra lépése óta eltelt 3 hónapban.
Adorján Péter