Berlin–Brüsszel éjszakai vonat magánkézből. Elkészült az 500. Wabtec Evolution. Jöhetnek az utolsó CAF-ok Budapestre. Terjesztkedne az olasz vasút. Hírösszefoglalónk.
Hálókocsival lehet menni megállítani Brüsszelt
Utrecht | Hollandia – Elkezdődött a jegyértékesítés a szolgáltató honlapján a május 25-étől induló Berlin–Brüsszel éjszakai vonatokra. A vonatot a European Sleeper üzemelteti majd, korábban úgy volt, hogy a járat Prágából indul és a RegioJet is részese lesz a biznisznek. A legolcsóbb jegy az ülőhelyes kocsikba egy útra 59 eurótól indul, de választható a fekvőhelyes (89 eurótól) és a hálókocsis (149 eurótól) szolgáltatás is. A fekvőhelyes kocsi a klasszikus 6 vagy 4 ágyas változatban érhető el, a hálókocsi pedig 3, 2 és 1 ágyas formában. Fontos tudni, hogy az ülőhelyet nem választhatjuk meg, hanem automatikusan kapjuk, éppúgy, mintha a MÁV-START-nál foglalnánk. A jegyek az utazás előtt 48 órával mondhatók le úgy, hogy azok teljes árát visszakapjuk – de ezért jelentős felárat kell fizetnünk.
A vonatok a személykocsi-rajongók számára igazi csemegék lesznek: a hálókocsik az 1950-es években épített CIWL P hálókocsik lesznek, ezeket az 1990-es években újították fel és többek között az ÖBB is használta őket, legutóbb a Dacia nemzetközi gyorsban fordultak meg. A fekvőhelyes járművek a DB-nél az 1990-es években ülőhelyes kocsikből átépített, majd a Wagon Service flottáját is megjárt Bcmh sorozatú járművek lesznek.
CIWL P sorozatú hálókocsi kissé viseletes állapotban, egy 2011-ben közlekedő Dacia nemzetközi gyors szerelvényében.
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
A vonat Berlinből május 25-én indul, a német fővárost 22:56-kor hagyja el, Amszterdam érintésével 09:27-re ér Brüsszelbe, ellenkező irányban 19:22 az indulás és 06:48 az érkezés, Berlinben csatlakozást biztosítva Prága felé és felől. A vonat Berlinből kedden, csütörtökön és vasárnap indul, Brüsszelből pedig hétfőn, szerdán és pénteken indul járat.
A tervek szerint 2024-ben Drezdáig, majd 2025-ben Prágáig hosszabbítják a járatot, ha beváltja a hozzá fűzött reményeket. A szolgáltató 2025-től közvetlen éjszakai járatot szeretne indítani Amszterdam és Barcelona között is.
Sosemvolt festés
Wankendorf | Németország – Németországban egyre nagyobb divat a mozdonyok olyan fényezéssel való ellátása, ami ugyan valósághű, de az adott sorozat vagy az adott pályaszámtartományú gép sohasem viselte. Most a Schlünß Eisenbahn Logistik döntött úgy, hogy a DB-től vásárolt 120 144 pályaszámú gépét bordóvörös-krém színűre pingálja. A fényezés valóban létezett, hiszen a 120 001...005 pályaszámokat viselő prototípus gépek 1979-es forgalomba állítása idején valóban ez volt a DB hivatalos színtervének megfelelő változat. Azonban a 120.1-es sorozat 1987-1989 között állt szolgálatba, amikor már az „Orientrot” fényezés volt érvényben és így, fehér kontrasztfelülettel kiegészítve gördültek ki a gyárból a hatvan darabos széria gépei.
A SEL mellett többek között a DB saját maga is, pontosabban a használt vasúti járművekkel foglalkozó üzletága, a DB Gebrauchtzug festett le különféle színtervek szerint 111-eseket: a TEE- (bordóvörös-krém) és a Turistikzug-festés e szérián sem szerepelt korábban.
Félidő
Marhowra | India – Elkészült az 500. Wabtec Evolution mozdony Indiában. A 2015-ben megkötött 2,5 milliárd dolláros szerződés alapján 1000 nagy teljesítményű és energiahatékony dízel-elektromos mozdony kerül helyi gyártásból az Indiai Vasúthoz, amivel nehéz tehervonatokat továbbítanak. A 2018-ban felavatott gyárban évi 120 mozdonyt tudnak legyártani. Eddig 438 kétfülkés és 4500 lóerős WDG4G és 62 egyfülkés és 6000 lóerős WDG6G készült. A mozdonyok teljesítik az UIC1 emissziós normát, így a korábbi modelleknél környezetbarátabbak. Beépített extraként a légkondicionálót, a fűtött szélvédőt, a digitális kijelzőket és a szolgálati mellékhelyiséget említik.
A gyárban kisebb ünnepséget tartottak a félezredik mozdony átadásakor
(fotó: Wabtec)
(fotó: Wabtec)
Jöhetnek az utolsók is
Budapest | Magyarország – A tavaly megrendelt 20 után újabb 31 CAF Urbos villamost rendelhet meg, immár a teljes 51 darabos mennyiségre szóló garanciavállalással a BKK. Erről a szokásosan éjfél előtt nem sokkal kiadott 2023. évi 28. számú Magyar Közlönyben találunk tájékoztatást az 1053/2023. Kormányhatározat képében. Vitézy Dávid lentebbi posztja alapján 46 rövid és 5 hosszú villamos érkezik majd a következő években, bár a bevetésükhöz általuk használható pálya is kellene, amire egyelőre nem sok esélyt látni, bár nyáron az Üllői úti és a hűvösvölgyi vonalat is hosszan tartó vágányzár érinti majd a CAF-ok használhatóságára hivatkozva.
Villamost venne Gera
Gera | Németország – A városi közlekedést ellátó GVB 6+3 új, akadálymentes villamos beszerzésére szóló pályázatot tett közzé a TED-en. Bár a hivatalos kiírás meglehetősen szűkszavú, az elérhető mellékletek alapján egyirányú, forgóvázas, legalább 70%-ban alacsonypadlós járműveket várnak, melyek az alacsony darabszám miatt főbb komponenseiket tekintve megegyeznek már forgalomban lévő és végleges engedélyekkel rendelkező más típussal. Szinén érdekes kritérium, hogy a fődarabok az esetleges szoftveres beavatkozásokkal együtt is legfeljebb egy napnyi kiesést okozhatnak. Külső méreteiben 2,4 m széles és 38-45 m hosszú járművet szeretnének vásárolni, melybe legalább 240 utas legalább 85 ülőhelyet figyelembe véve elfér. Maximális üzemi sebességként 70 km/h lett meghatározva, élettartamra pedig 32 év. Forgalomba állításukra 2026 és 2028 között kerülne sor a széria nagyságától függően.
Terjeszkedne a Trenitalia
Róma | Olaszország – Az Európai Bizottság kiemelt célja a vasúti közlekedés erősítése és nem csak a teherszállítás terén. Ennek egyik megvalósulása lehet az a tíz határokon átnyúló projekt, melyek közül kettőben részt vesz az olasz állami vasúttársaság is. A DB-vel és az ÖBB-vel közösen megvalósítandó projekt a Róma–München és a Milánó–München kapcsolatok megvalósítása, melyhez már járművet is rendeltek a jelenlegi zászlóshajó, az ETR 1000 képében. A római irányban Firenze, Bologna, Verona, Rovereto, Trento, Bolzano/Bozen, Brennero/Brenner, Innsbruck lennének a köztes állomások, a milánói irányban Brescia, Verona, Bolzano/Bozen, Brennero/Brenner, Innsbruck szerepelne. Frekvenciára a napi ütem szerepel legkésőbb 2026-os bevezetéssel. Másik projektként a spanyol nagysebességű hálózaton terjeszkednének az iryo márkanév alatt két irányban: Lisszabon–A Coruña és Lisszabon–Madrid kapcsolatokkal.
A teljes programban a MÁV-csoport is szerepel: új Nyugat-Románia–Magyarország–Ausztria vonatokat indítanának.
A teljes programban a MÁV-csoport is szerepel: új Nyugat-Románia–Magyarország–Ausztria vonatokat indítanának.
Járművek után pálya
Toronto | Ontario, Kanada – Megtalálta a pályafenntartásért felelős céget a közlekedési szolgáltatásokat megrendelő Metrolinx: a Siemens Mobility 3+2 évig biztosíthatja a pálya megfelelő állapotát. A szolgáltatások közé a pálya és a hozzá kapocsolódó infrastruktúra-elemek (például jelzők, kommunikáció) javítása és karbantartása tartozik, amiben már 40 évnyi tapasztalata van a vállalatnak az országban. 7/24-es rendelkezésre állás mellett szakképzett csapatok állnak szolgálatban, hogy minden felmerülő problémát megoldjanak.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter