2023. 02. 17.

Hétvégi gyors – 2023. február 11-17.

Készülnek a gumikerekű pozsonyi kiflik. Jegypapíron spórol a MÁV-csoport, miközben éttermet nyitott. Decembertől bővül az MVV. Éjszakai motorvonat Norvégiának.


Utasellátó a Batyin


Budapest | Magyarország – A Batthyány téri aluljáróban nyitotta meg első helyhez kötött egységét az Utasellátó. Az új helyszínen leginkább a bisztrókocsikból ismert kínálattal találkozhatunk, kiegészítve néhány új termékkel, mint például a szendvicsek és a bägelek. A rövid tesztünk alapján még van mit csiszolni a működés dinamikáján: bár a hamburger frissen készül, tesztelő kollégánk szerint némileg lassan készült el, mintha csak a kissé nyögvenyelős balatoni nyári étkezőkocsi-üzemet testesítette volna meg a konyha – cserében valóban friss volt minden. Hasonlóan lassúnak éreztük a kiszolgálást négy szendvics esetében, láthatóan az akkor szolgálatot teljesítő csapat némileg tapasztalatlan volt még.

A metróból kilépve nem nehéz megtalálni az Utasellátót, sok-sok évvel ezelőtt nagyjából itt volt a BKV-pénztár, majd vendéglátó egységek kerültek ide.

A füstölt lazacos, wasabis bägel kifejezetten kellemes választás, bár a maga közel 1400 forintos árával nem éppen a leggazdaságosabb fogás.

Talán csak az első napok bizonytalansága, de a hamburgerre sokat kell várni. Igaz, a START-burger fantázianevű étel továbbra is meglehetősen jó minőségű.

Apró szépséghiba, de sajnos az összképet ez is nagyon rontja: két nappal a február 14-i nyitás után már fedvényezve volt a nyitvatartás.

Mindezek ellenére a kezdeményező jó, bár az árak színvonala picit talán magasabb, mint amit a mindennapokban szívesen vesznek az emberek, a kezdeményezés előremutató és a Facebook-kommentek alapján sokan várnák máshol is az Utasellátó újbóli állomási megjelenését. A Batthyány téri egység kínálata a MÁV-csoport honlapján böngészhető.


Tovább maradnak a Coladosék


Berlin | Németország – Az 1980-as évek végén az NDK-ban tervezett és épített 485-ös sorozatú gyorsvasúti motorvonatok közül több is a tervezettnél hosszabb ideig marad szolgálatban – tudósított a helyi közmédia, az RBB hírportálja, az rbb24. A legutóbbi tervek szerint április 13-áig maradtak volna forgalomban az utolsó 485-ösök a berlini S-Bahn hálózatán, ám a mostani állás szerint még 2023 végéig szolgálatban maradnak az utolsó egységek. A jelenleg 30 darab Viertelzug-ot számláló állomány az S85-ös viszonylaton Grünau és Pankow között továbbra is szolgálatban marad. A közlekedési szövetség, a VBB szóvivője szerint biztos selejtezési időpont nincs a maradék szerelvényre, de úgy néz ki, hogy a decemberi menetrendváltásra kivonja őket a DB a forgalomból. A leállítás eltolásához az vezetett, hogy egyrészt az S-Bahn hálózat északi szakaszán még tovább, 2024-re tolták az új vonatbefolyásoló rendszer élesítését (ezzel viszont nincsenek felszerelve a 485-ösök), illetve a 480-as és 481-es sorozatú motorvonatok javítása is csúszik, emiatt szükség van az NDK-ban gyártott kocsik forgalomban tartására. Mindemellett arra is fény derült, hogy egy kocsit (485 129) megkap kiállítási példányként a régi Anhalter Bahnhof fűtőházában működő Deutsches Technikmuseum is. A „Coladose” becenevű motorvonatokról készült portrénk egyébként itt olvasható.


Kisebb jegy, könnyebb kezelhetőség, kevesebb papír


Budapest | Magyarország – Kevesebb papírra sűríti össze a MÁV-START február 14. óta a legtöbb jegytípus adatait. Az automatákban és a pénztáraknál vásárolt jegyfélék zöme esetében a korábbi fele, a népszerű nevén bankkártya méretű papírt kapja az utas a továbbiakban. Ezzel nem csak kevesebb papír fogy, hanem könnyebb is a jegyek kezelése, különösen a bérleteké, mert számos helyen már a helyi közlekedés bérletfajtái ilyen méretűek. A fontos adatok továbbra is megmaradnak, érdekesség viszont, hogy a jegyeken már nem PDF417-kód, hanem a BKK-nál is használt AZTEC-kód jelenik meg, ezt olvassák le az ellenőrzés sor. Arról nem tudni, hogy a MÁV-START által kibocsátott Budapest-bérleteket a jövőben le tudják-e olvasni így a BKK utaskoordinátorai és ellenőrei. A MÁV-START által kibocsátott jegyek és bérletek viszont mindenképpen jobbak a napi viszonyok között: jobb minőségű hőpapírra készülnek és kevesebb a hibás nyomat száma, ellentétben a BKK saját (már így is kurtított létszámú) jegykiadó automatái által produkált darabokkal. A MÁV-START közlése szerint az új formátumban a „a menetjegy, a bérlet, a kocsiosztály-különbözeti jegy, a helyjegy, a hely- és pótjegy, a kerékpár túra jegyek, a Balaton 24/72, az Európa Kulturális Fővárosa programhoz kapcsolódva bevezetett kedvezményes Veszprém-Balaton 2023 EKF jegy, a teljesárú és kedvezményes havi Budapest-bérletek, valamint a Budapest hetijegy” kerül kiadásra, a többi jegytípus a régi méretben érkezik.



Hosszú, piros, de nem viszket tőle a hatóság


Pozsony | Szlovákia – Elkészült Pozsony első Solaris Trollino 24 trolibusza. A 24,7 méter hosszú duplacsuklós trolibuszon 60 ülőhely van. A járművek hajtását a Škoda szolgáltatja, két egyenként 160 kW teljesítményű villanymotorral mozgatják az extra hosszú kocsiszekrényt és az öszesen legfeljebb 160 utast (valamint értelemszerűen a járművezetőt, ugyanis ebben a típusban arra még szükség van). A hosszú trolik természetesen a felsővezetéktől függetlenül, önjáró üzemmódban is képesek közlekedni. A DPB még 2020 novemberében tesztelte a lengyel járműgyár hasonló méretű járművét, az azonban egy áramvonalasabb „MetroStyle” néven futó változat volt, a pozsonyi közlekedési vállalat azonban a hagyományos megjelenésű járműből rendelt 16 darabot. A próbaüzem után a „megatrolibuszok” 2023 közepén állhatnak forgalomba a szlovák fővárosban.

Az egyik vonal ahova biztosan bedobja a DPB a hosszú trolikat, az a 71-es lesz
(fotó: Martin Rybanský)


Éjszaka is nagyonkígyó


Oslo | Norvégia – Különleges megrendelést adott le a Norske tog a Stadlernek: 17 éjszakai motorvonatot rendeltek. A FLIRT alapokra épülő egységek különlegessége lesz a hagyományos éjszakai vonatokra jellemző háromosztályos elrendezés, de a megszokottnál kicsit kényelmesebbre véve. Hagyományos ülőhelyek helyett a repülőgépek első osztályán egyre inkább elterjedt ággyá alakítható megoldás lesz, míg az egység többi részében ajtóval elzárható 4 és 2 ágyas fülkék várják majd az utasokat. A gyártás 2024-ben, a forgalomban megjelenésük 2025-ben várható a bergeni vonalon, ahonnét a hagyományos – hasznos élettartamukat elérő – szerelvényeket búcsúztatják. Mivel ez egy teljesen új szolgáltatási koncepció lesz, ezért a vonatnem is változik majd FLIRTNEX-re, a beltérben pedig kerékpárokat is biztonságosan lehet szállítani a tervek szerint. Emellett önkiszolgáló étterem és gyereksarok is kerül a szolgáltatáscsomagba. A nyolcmodulos FLIRT-ben 542 utas fér majd el és akár 200 km/h-val is suhanhatnak. A megrendelő mind villamosított, mind villamosítatlan vonalakon bevetné az egységeket, ezért 100 darabos opciót is kötöttek.

Kívülről már megszokhatták a nappali vonatok utasai, hiszen elővárosi, regionális és IC szegmensben is közlekednek.
(grafikák: Stadler Rail AG)


Jelentősen bővül az MVV


Rosenheim | Németország – Rosenheim kerületi tanácsa úgy döntött, hogy a decemberben esedékes menetrendváltástól részévé válnak az MVV-nak, így Münchenbe elegendő lesz majd egyetlen jegyet váltani. A február 25-én tartott ülésen 58-3 arányban támogatták a képviselők a javaslatot, amit a 2014 és 2020 közöttre megválasztott tanács által megrendelt tanulmány alapján most szavazta meg. Ezen tanulmány szerint a helyi lakosság 84 százaléka olyan úticélokat használ, amelyek az MVV területén vannak, illetve a 2021 augusztusi hétvégeken 200 ezer onnan érkező kirándulót számoltak. A döntés költségvonzata 2 millió euró évente, melyből 1,2 milliót a szolgáltatók kapnak, mivel az utasok többnyire alacsonyabb díjszintetn vásárolhatnak majd jegyeket és bérleteket. A fennmaradó rész az MVV-nak fizetendő a menetrendtervezési, utasinformációs és jegyértékesítési szolgáltatásokért. Emellett 365.000 lett betervezve a meglévő háttérrendszerek kompatibilissá tételére, illetve 12500-ért tulajdonosok is lesznek a szövetségben.


Válogatós a BKK


Budapest | Magyarország – Teljesen véletlenül vettük észre, hogy a Budapesti Közlekedési Központ kitiltotta oldalunk Facebok-profilját a BKK saját oldaláról. Egészen pontosan a kommentelési lehetőségeket szüntették meg furcsa módon, miközben oldalunk egyetlen alkalommal sem kommentelt náluk, így a(z egyébként láthatóan öncélú törölgetésre és tiltásra lehetőséget adó) moderációs szabályokat sem szeghette meg, ami tiltással jár. Ennek kapcsán fedeztük fel, hogy több munkatársunk egyáltalán nem is láthatja a Facebook-oldaluk tartalmát, teljes mértékben tiltotta profiljukat a BKK.
A jelenség előtt értetlenül állunk, ezért megkerestük a társaság sajtókapcsolatokért felelős munkatársait, hogy mi is történhetett, választ nem kaptunk. Viszont a sorba beleillik az is, hogy hónapok óta mellőzik még a visszajelzést is megkereséseinkre, így a BKK sajtókapcsolati szervezete láthatóan nem látja el a feladatát, a szakmai sajtót nem kívánja érdemben tájékoztatni.
Itt jelezzük: a BKK-nak is továbbra is biztosítjuk a lehetőséget arra, hogy álláspontjukat szakmai kérdésekben ismertessék, ezzel pedig az értő közönség elé tárják.
Olvasóink körében végzett nem reprezentatív mintájú felmérés alapján az rajzolódik ki, hogy a BKK az öncélú tiltásokat és törléseket (valljuk be: cenzúrázást) elsősorban a kritikus észrevételekt megfogalmazó korábbi munkavállalói és közlekedésbarátok ellen veti be. A tiltások ellen nincs sem fellebbezési lehetőség, de tapasztalati úton azt is elmondhatjuk teljesen felesleges a BKK-val felvenni ez ügyben a kapcsolatot, mert azt a választ kapja a felhasználó, hogy a jogászaik teljesen jogosnak találják a tiltást, ám annak okát, a moderációs szabályokba ütköző cselekvést nem tudják bizonyítani. Összességében tehát a BKK-t csak a pozitív kommentárok érdeklik.
Kérdéseinket feltettük a BKK sajtókapcsolatokért felelős szervezetének és a BKK tulajdonosának, azaz a Fővárosi Önkormányzat sajtósainak is. Választ egyelőre nem kaptunk.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.