2023. 02. 03.

Hétvégi gyors – 2023. január 28.-február 3.

Újabb irányban indul nyaralós TGV. Midibuszt vettek a svédek. Osztrák céget vett és német villamost szállított le a Škoda. Flottacserét készít elő az Amtrak. Reptéri P+R Düsseldorfban.


Búcsú az „eredetitől”


Budapest | Magyarország – Búcsúzik a közforgalomtól az utolsó klasszikus belterű DVJ '93-as IC-kocsi. A 2G IC-ként is emlegetett kocsitípus az 1990-es évek első felében épült át különféle korábbi személy- és poggyászkocsiból. A most búcsúzó beltér azonban nem az „igazán eredeti”, hiszen ez a zöldes színvilágú üléshuzat az ezredforduló környéki nagyjavítások során került a járművekbe, ahogy a klímaberendezések beltéri egysége is. Eredetileg ugyanis Dunakesziről szürke és vörös színekkel domináló beltérrel jöttek ki a járművek.

Az eredeti, már azóta egyszer leváltott kocsibelső egy 2002 nyári, azaz bő húsz éves felvételen. Ez a változat búcsúzott akkor, amikor felszámolták a dohányzó szakszok leválasztását, illetve megkapták a kocsik a légjavító helyett a klímaberendezéseket.
(fotó: Halász Péter)

A MÁV-START Facebook-eseménye szerint az utolsó ilyen kocsi február 4-én az IC 582IC 656IC 508 fordulót járja, 5-én pedig az IC 652IC 568 számú vonatok 22-es kocsijaként található meg a búcsúzó megjelenéssel bíró kocsi.


Nyaraljon TGV-vel!


Frankfurt am Main–Bordeaux | Németország–Franciaország – Különlegesnek mondható nemzetközi járatot indít az SNCF és a DB a nyári csúcsidőben, heti egy vonatpár erejéig. A Frankfurt am Main Hauptbahnhof és Bordeaux-Saint-Jean végállomások között szombatonként ingázó TGV Duplex irányonként eltérő menettartammal közlekedik, de 8 óra alatt marad. Az Atlanti-óceán partvidéke felé még a száguldás ellenére is korán kell kelni, hiszen 6:56-kor indul a TGV 9594 számú vonat. Bordeaux-ban 14:35 és 15:58 között tartózkodik a szerelvény, majd visszaindul TGV 9598/TGV 9599 vonatszámmal és 23:51-re meg is érkezik a Majna partjára. Egy napos kiránduláshoz kevésbé ajánlható, inkább az egy hetes turnusú nyaralás lehet reális opció a július 8. és augusztus 26. között szombatonként közlekedő nagysebességű járattal. Az útvonalon Mannheim, Karlsruhe, Strasbourg, Lorraine, Meuse, Champagne-Ardenne, Marne la Vallée-Chessy, Massy, St. Pierre de Corps, Poitiers és Angoulême lett kijelölve köztes megállásként, így ez inkább tekinthető egy meghosszabbított francia belföldi járatnak, mint valós német igények kiszolgálásának. Stefanie Berk, a DB Fernverkehr marketingvezetője az erősen emelkedő utasszámok miatt lát rációt az új átszállásmentes kapcsolatban, ami a 2012 óta kínálatban lévő Marseille-i irány alapján jó döntés. A jegyeket február 1-től értékesíti a DB.
Németországból Bordeaux-ba legutóbb 2003-ban lehetett közvetlenül eljutni az AZ 1350/AZ 1353 vonatpárral.


Félix érkezése miatt késett az ICE


Louvigny [Loveningen] | Franciaország – Január 29-én, vasárnap reggel egy Párizs és Stuttgart között közlekedő ICE fedélzetén született meg Félix. Az édesanyja jelezte a fájdalmait a vonatszemélyzetnek, akik a Metz közelében kialakított Lorraine TGV állomáson megállították a vonatot és odarendelték a mentőszolgálatot. 80 percnyi veszteglés után a szerelvény továbbindulhatott, az anyuka és az újszülött pedig a metzi kórház felé vették az irányt.


Terjeszkedik a Škoda Group


Bécs | Ausztria – Mérnökirodát vett a cseh gyártó, amivel képviseletet nyitott Ausztriában. A korábban Molinari Rail GmbH néven működő cég és 40 dolgozója február 1. óta a Škoda Austria GmbH éven keresendő. A korábban a svájci Molinari Rail alá tartozó leányvállalat hivatalosan novemberben jelentett csődöt, ezt vásárolta föl a Škoda Group. Bécs mellett a tiroli Schwazban is rendelkeznek telephellyel. Fő tevékenységük továbbra is a mérnöki tanácsadás és a járműfejlesztés lesz saját és piaci megrendelésre.


Rajnai cseh csoda


Bonn | Németország – Ferbuár 1-jén hajnalban megérkezett Bonn legújabb alacsonypadlós villamosa. A Škoda által gyártott 41T 30,6 méter hosszú és 28 példányban épül majd. A megrendelést 2019 decemberében nyerték, 2022 októberében már Plzeň utcáin próbálgatták, decemberben pedig opcionális mennyiséget lehívva alakult ki a darabszám. A 2252 pályaszámú darab első métereiről videót is közölt az SWB.



Itt a piros, hol a piros.


Bern | Svájc – Leszállította a Stadler az első Tramlink típusú villamost a svájci fővárosba. Négy évvel a megrendelés után, pontosan elkészült Valenciában az első kétirányú darab, amit 19 másik követ majd. Emellé érkezik 7 egyirányú is a megszokott piros-fekete színekben. A Bolligenstrasse kocsiszínbe három részben, teherautóval került az újdonság, ahol azt össeépítették és hamarosan az engedélyekhez szükséges próbajáratokat teljesítik majd vele. A Bernmobil egy svájci nyelvű riportot és egy diavetítést is feltöltött az érkezésről. Forgalomba állításra őszt jósolnak a szakemberek.



A városnézés a repülőtéren kezdődik


Düsseldorf | Németország – Kihasználva az ilyenkor szokásos alacsonyabb utazási kedvet kooperációra lépett a düsseldorfi repülőtér és a Rheinbahn. A február 1. és március 31. között érvényes akció keretében a P13-as parkoló megnyílik a városba látogatók előtt, akik a parkoljeggyel kombinált ajánlatot választva 4 percnyi sétával elérhetik az U79-es vonal Lohausen megállóját, majd újabb 14 percnyi utazással később már a belvárosban találják magukat. Korlátozás azért van: egy alkalommal legfeljebb 8 órát parkolhatunk és azt is csak 9 és 1 óra között. A KombiTicket 3 főig 12, 5 főig 17 euró ellenében váltható online.



Csuklós prágai


Praha [Prága] | Csehország – Újabb villamossal bővült a cseh főváros retro-flottája. A számtalan két- és négytengelyes kocsit (no meg az eredeti állapotban megőrzött KT8D5-öst) immáron kiegészíti a 7000-es pályaszámot viselő Tatra K2-es. Az egészen pontosan 7000IV pályaszámú kocsi 1977-ben készült a pozsonyi villamosüzem számára, majd 1983-ban a 394-es pályaszámot 8133-ra cserélte. A 2021-ig Pozsonyban szolgált kocsit Brnoba szállították és normál nyomtávolságú forgóvázakat kapott korhű felújítása során. A brnoi próbakörök után az év első heteit Prágában körözve töltötte a jármű, orrán és végén fekete fóliával (amit Brnoban nem hordott), de 2023. február 3-án délután bemutatták a közönségnek a kocsit és immáron a prágai nosztalgiaflotta része lett a jármű.



A kocsi jellemzően a 42-es városnéző villamosviszonylaton jár majd, amely különleges díjszabás mellett vehető igénybe.
A kocsi érdekessége, hogy Prágában alapvetően nem üzemeltek K2-esek: a szóló T2-esekre és T3-asokra alapozott inkább a cseh(szlovák) főváros annak idején, a hattengelyes csuklós kocsik nem voltak olyan vonzóak a fővárosi cégnek. Ellenben Csehszlovákia számos másik városában, de még Jugoszláviában is (Szarajevóban) és a Szovjetunió több városában is népszerűek voltak ezek a járművek. Az 1970-es években egy brnoi példány (egy T3-assal együtt) Budapesten is futott próbaköröket. A típus távoli rokona a kétirányú (!) K5AR típus, amelyet a kairói villamoshálózatra gyártottak kétszáz példányban a ČKD gyárában.


Nappali után éjszakait is vennének


Washington | Egyesült Államok – Az Amtrak a nappali üzemre optimalizált járművei (Acela és Airo) után az éjszakai közlekedés járműveit is lecserélné. A Superliner I és II, Viewliner I és II, illetve Amfleet II típusoknak jöhet el a vég. A 14 nagy távolságú vonalon közlekedő vonatok szerelvényeit cserélnék le, ehhez előzetes piackutatást végeznek 10 gyártó bevonásával. Amíg várnak a jövendőbeli járművekre, addig is 28 millió dollárt fordíanak a jelenlegi kocsik kipofozására.


Midibuszok Göteborgnak


Rochdale | Egyesült Királyság – 42 midibuszt rendelt a svéd Connect Bus a brit Mellortól. A Sigma 7 típusú elekromos buszokat a Västraffik megrendelésére üzemeltetett igényvezérelt vonalakon fogják használni. A buszokba alacsony fogyasztású klíma került, megfelelnek a szigorú skandináv előírásoknak és akár utcai töltőről is tudnak üzemelni.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter