Dortmundban előnyt szeretnének kovácsolni a meglévő függővasúttal szerzett tapasztalatokból egy hosszabbítással és egy új vonallal. Megvalósulhat a régi sci-fi regények idealizált világa a közúti forgalomtól független közlekedésről.
Kifejezetten jó hírekkel nyitotta a Dortmunder Stadtwerke (DSW21) a februárt: az egyetem környékén közlekedő függővasút hosszabbítása és az épülő Smart Rhino városrész ugyanilyen elvű kapcsolata is társadalmilag hasznos a tanulmányok szerint. A vizsgálatokra még 2021-ben nyert el 700.000 eurós tartományi támogatást a város és a vizsgálatok pozitív eredménnyel zárutak. Egy másik projektben a meglévő rendszer vezérlőrendszerét fejlesztenék, hogy a mai kapacitást növelhessék. Ennek a fejlesztésnek a megvalósíthatóságára 500.000 eurót kaptak ugyancsak a tartományi közlekedési minisztériumtól.
Második elágazást kaphat a lassan negyedik évtizede üzemelő törzsvonal
Megvalósításhoz közelebb állónak tűnik az egyetemi S-Bahn-állomás és a kiállítási terület közé tervezett hosszabbítás megépítése, amihez a 2003-ban átadott hosszabbítás kapna egy leágazást. Az egyetlen köztes megállóval az egyetemi kollégium lenne könnyebben megközelíthatő, illetve a végállomásnál az U42-es Stadtbahn-vonalra lehetne átszállni. A vásárváros mellett található a Signal Iduna Park nevű stadion is, ami a Borussia Dortmund csapatának otthona és így az egyetemi terület parkolóit is bevonhatnák a stadion forgalmának kiszolgálásába. Ez a vonal körülbelül 2 km hosszú lenne.
Régi ipari területeket tenne egy csipetnyivel futurisztikusabbá a függővasút
A másik projekt egy teljesen új vonalat jelentene, ahol a barnamezős beruházásban épülő Smart Rhino városrész kaphat egy tangenciális kapcsolatot. A területfejlesztét katalizálja, hogy 2027-ben a Ruhr-vidék lesz az IGA helyszíne és ezen a területen is lesz kialakítva közpark, de távlatilag a Fachhochschule Dortmund is kaphat itt egy kampuszt, ami 20.000 hallgatót szolgálhatna ki. Ennek a teljesen új vonalnak a jelenleg eléggé kieső helyen álló Dorstfeld S-Bahn-állomás és a Stadtbahn Fredenbaum állomása közötti kapcsolat megteremtése is lenne a feladata, amivel az utazási időt jelentősen csökkentené. A vonal a mostani utcaszerkezet mellett körülbelül 4 km hosszú lenne
Jelenleg csak szóló kocsik közlekednek, de az összes jelenlegi állomás is képes kezelni a dupla hosszúságú szerelvényeket
(grafikák: DSW21)
(grafikák: DSW21)
Az új vonalakhoz járművek is szükségesek lesznek, ezekről egyelőre csak a fenti látványtervet osztották meg, de erősen meglepődnénk, ha nem a Siemens gyárthatná őket. A kivitelezésre még nincs pontos dátum, de az évtized végéig kívánják megépíteni a függővasutakat.
Adorján Péter