Két pályázója is van a Prága és Brno közötti, a „régi fővonalon”, azaz Havlíčkův Brod felé közlekedő gyorsvonatok üzemeltetésére kiírt tendernek. Hogy kik ezek? Nos, nem valószínű, hogy bárki is meglepődik: a České dráhy és a RegioJet.
A 2025 december menetrendváltástól tenderen kiválasztott üzemeltető működteti majd az R9-es gyorsvonati viszonylatot Csehországban. A közlekedési szaktárca tenderére ketten jelentkeztek, nem meglepő módon az egyik az állami vasúttársaság, a České dráhy és nagy vetélytársa, Radim Jančura cége, a RegioJet – ismerte el a tényeket František Jemelke a zdopravy.cz kérdésére. A tender ráadásul nem az első, mivel a korábbi kiírást az ajánlatok bontásakor vétett hiba miatt érvénytelenné kellett nyilvánítani.
Brno-Královo Pole állomáson vár indulásra az R9-es viszonylat R 972-es számú vonata 2019. december 14-én este. Ez volt a ČD utolsó napja az R8-as vonalon Bohumín és Brno között, ennek szerelvényei forogtak össze ekkor még az R9-essel.
Az is kiderült, hogy egyelőre nem nevezte meg egyik szolgáltató sem, hogy milyen járművekkel közlekednek a vonalon, de felmerült a szakmai körökben, hogy a lengyel PESA-tól vásárolandó új ingavonatokat vetné be itt a RegioJet. Radim Jančura, a cég első embere azonban úgy fogalmazott: egyelőre még tippelni sem szeretne ezügyben. A ČD tavaly szintén járműbeszerzési tendert írt ki egy „EMU 350” munkacímen futó motorvonat-szériára, de egyelőre nem tudni, hogy ezen a vonalon vetnék-e be őket? A szaktárca a kiírásában mindenesetre 200 km/h-s sebességre alkalmas járműveket vár el, ennek oka a tervezett nagysebességű pálya, amelynek része lenne a mai vonalszakaszok egy része is. Érdekesség, hogy elvárás a soros üléseknél is a menetirányba való fordítás lehetősége is.
Nem tudni, hogy ki mit hoz járműként. Egy biztos: a RegioJet valószínűleg nem a meglévő járműveivel pályázik, bár ezek is alkalmasak akár 200 km/h-s sebességre. A képen az R9-es viszonylat első „sárga” üzemnapján az egyik Brno és Bohumín között közlekedő szerelvény.
Ami biztos: a ČD mostasni szerelvényei búcsúznak hamarosan, hiszen a meglévő stokk az 140-160-as tempóra alkalmas.
Ezzel szinte biztos, hogy a most közlekedő, jellemzően az 1970-es és 1980-as években épített személykocsikból és mozdonyokból álló vonatok végét jelenti. A vasútbarátok számára ugyan valószínűleg nagy érvágás lesz többek között a lehúzható ablakos B249-es sorozatú kocsik eltűnése, de az átlagutasnak bizonyára vonzóbb lesz a klimatizált, akadálymentesített jármű, legyen bármelyik is a szolgáltató.
A tenderre eredetileg december 23-áig kellett volna jelentkezni, ezt a határidőt tolta ki 2023. február 14-éig a szaktárca. Az új kiírásban lényegében mindent megtartott az előzőből a pályáztató egyébként, csak a korábbi 6,225 milliárd koronás költségvetésből lett 6,5 millió korona. Nem mellesleg egyébként ez az első nyílt tendere a cseh szakminisztériumnak, amelyen elméletileg bárki elindulhatott volna, aki vállalja a kockázatot, illetve megfelel a kiírt feltételeknek.
Halász Péter