2023. 01. 21.

Hétvégi gyors – 2023. január 14-21.

Finomhangolták a vasúti menetrendet. Közértvonat után közértbusz. Kocsikat vett a PKP Intercity. Öt éves a DSTW. Portugáliában is tolják a csillagot.


Változó menetrend


Budapest | Magyarország – Péntek este megjelentette a MÁV-START a 2023. február 4-től érvényes menetrendet, ami még nem a szokásos tavaszi módosításcsomag. A változásjegyzék alapján egyes Savaria IC nevű és a Dráva IC-párból kikerül a multifunkciós IC+, így borul az egységes szolgáltatási színvonal. Az apróbb menetrendi módosítások mellett újra megáll majd Püspökladányban minden Tokaj IC, ezzel eltűnik a Szolnok és Debrecen közötti egy percnyi tartalékidő. Látványos változás a 65-ös és 66-os vonalon lép életbe, illetve a 131A jelű Szeged-Hódmezővásárhely tram-train kap újabb sűrítő járatokat.


Bestseller bérelve is


Frankfurt am Main | Németország – Bár már novemberben elnyerte a koncessziót a RATH-Gruppe alá tartozó VIAS, eddig nem volt biztos a jármű. A 2025 decemberétől 13 éven át Rheingau-Express néven közlekedő RB10 és RE19 jelzésű vonalakon 8 új négyrészes FLIRT 3 XL közlekedik majd, melyeket az Alpha Trains bocsát majd rendelkezésre. Opciót mindössze egyetlen darabra láttak szükségesnek. A vonalak a Rajna jobb partján vezető vasútvonalat szolgálják ki Frankfurt és Koblenz között órás ütemben. Minden motorvonatba 512 utas szállhat be, közülük 230-an ülőhelyet is találnak maguknak. A hosszított kocsiszekrények miatt három többcélú teret is ki tudnak alakítani, ahol akár 12 kerékpárnak is lehet helye. Bár a járműveket 55 centis padlómagassággal építik, a kerekesszékesek dedikált helyéhez legközelebbi ajtónál emelőrámpa is lesz, mivel más (38 és 76 centis) magasságú peron is található a vonalon. A klimatizálás, a konnektorok és a fedélzeti WLAN már alapértelmezett. A vonali biztonságról a Stadler Guardia ETCS gondoskodik majd.

A cégnél 19 korábbi szériájú FLIRT is szolgál
(grafika: Stadler Rail)


Digitálisan a jövőbe


Annaberg-Buchholz | Németország – Öt éve állt üzembe az első DSTW és azóta is nagyobb hiba nélkül üzemel. A DB Netz erősen bizakodó a technológiával kapcsolatban, hiszen a digitalizációs törekvések központi eleme az új biztosítóberendezés folyamatos üzembe állítása. A mintegy 33 és fél ezer kilométeres hálózatot 280 ilyen központtal kívánják lefedni az évtized végére. Előnyként említik, hogy a meglévő infrastruktúrán is a korábbinál nagyobb forgalmi volument képesek vele kezelni, a tesztek alapján pedig akár ETCS L3 szinten.


Portugál óriásrendelés


Lisszabon | Portugália – Teljesítette történelme legnagyobb egyedi megrendelését a Daimler Truck, amit a portugál főváros körüli szolgáltatók konzorciuma rendelt. A 864 buszt számláló csomag több típusból állt össze:
  • 633 Mercedes-Benz Conecto
  • 157 Mercedes-Benz Intouro
  • 50 Mercedes-Benz Citaro K
  • 4 Mercedes-Benz OC500 alváz
  • 20 Mercedes-Benz Sprinter alapú minibusz
A kiszállításra 2021-ben és 2022-ben került sor, névleg az Alsa Todi (154 darab) és a Barraqueiro Transportes (710 darab) részére, akik a Scotturb, a Viac͂ao Alvorada, a Rodoviária de Lisboa és a Vimeca nevében is vettek át darabokat. A nagybuszok egységesen a 20 kW teljesítményű OM 936-os motor és a Voith DIWA6 váltó köré épültek, de a környezetvédelem jegyében rekuperációs modult is kaptak. A kényelem miatt mindegyik busz rendelkezik klímával és USB-portokkal, a biztonságos utazást pedig a TPM és az preventív fékasszisztens támogatja.

A forma ismerős, az Área Metropolitana de Lisboa arculata sincs túlbonyolítva
(fotó: Daimler Truck)


Közértbusz a falvaknak


Hessen tartomány | Németország – A közértvonat után újabb, de mozgékonyabb alternatívát keresett a REWE és a DB. A megoldást egy forgalomból kivont Mercedes-Benz Citaro G képében találták meg, a belteret pedig a vonathoz hasonlóvá alakították. A bemutatót az Internationale Grüne Woche keretében tartják, ahol a vonat mellett a buszt is ki lehet próbálni a berlini vásárvárosban. A tervek szerint tavasztól Kassel környékén teljesít majd szolgálatot a busz, amibe mintegy 700 különböző terméket rakodnak, ezek nagyobb része tartományon belüli. A polcokon friss zöldség és gyümölcs mellett hűtött húsárut, fagyasztott termékeket, de akár kozmetikumokat is találhatunk. A szortiment nagyját a fairtrade mellett a minőségi és származási igazolással rendelkező regionális vagy bio termékek teszik ki. A barátságos környezetről a buszba épített extra akkumulátorról üzemelő klíma gondoskodik, amivel külső áramforrás nélkül 8 órányi nyitvatartást tudnak garantálni.

Itthon is volt hasonló megoldás a '70-es években
(fotók: Dominik Schleuser / DB AG)


Átszállási szándékát, kérjük, idejében jelezze!


Bajorország | Németország – Forradalmi funkcióval jelentkezett a bajor közlekedésszervező a héten: utazástervező appon keresztül jelezhetjük az üzemirányítás felé, ha átszállnánk. Egyelőre még csak vasúti átszállás esetén működik a funkció, de szeretnék kiterjeszteni más járművekre is a funkciót. A használatához a Bayern Fahrplan vagy a DB Streckenagent appot kell telepíteni és a megtervezett utazásnál jelezni, amennyiben fontos számunkra az átszállás. Visszajelzést mindenképpen kapunk, hiszen az üzemirányítási központ megadja a legnagyobb késést, amivel az utazási láncunk következő eleme indul és ezt figyelembe is veszi az app. A várakoztatás időtartamát befolyásolhatja a pályahálózat, a forgalom aktuális pontossága és a többi utasnak okozott többletidő. Amennyiben nem vár meg minket a járat, az appon keresztül kérhetünk alternatív ajánlatot.

Néhány gombnyomással stoppolhatunk magunknak vonatot
(grafika: BEG)


Helyben toporgás Budapesten


Budapest | Magyarország – A BudapestGO legutóbbi frissítésével kivívta a felhasználók és a szakmai közönség ellenérzéseit is a BKK: a MÁV-HÉV állomásait (többnyire) egyetlen pontba aggregálták a térképen, így jelentősen nehezebb lett az elővárosi vasutak használata. Sajtóközleményt nem adtak ki róla, mindössze egyetlen Facebook-poszt keletkezett az ügyben, amiben a végállomásra szűrés lehetőségét promózzák. Amint azt szakmai csoportban megtudhattuk, a változtatás mögött a BKK áll és nem sikerült tökéletesen, de a közlekedésszervező mégis a MÉV-HÉV-re tolja a felelősséget. A kitalálókat valószínűleg nem zavarta, hogy a fizikai valóságban egymástól akár 100-200 méterre lévő megállókat is sikerült összevonni és ezzel jelentősen rontották a korábban könnyen kezelhető felületet. Abban viszont igaza volt többeknek, hogy a metróállomások összevonása sokkal kevesebb problémát okozott volna, mégsem azzal kezdtek kísérletezésbe.

Korábban a hévek indulásai is a peronjaik végén voltak megjelölve, mostantól a MÁV-csoport elővárosi járatainál már megismert logika szerint egyetlen pontba fogták össze az indulásokat. Azt viszont nem sikerült egységesíteni, hogy merre mutasson a teljesen felesleges nyíl, illetve könnyen szűrhető legyen a közlekedési irány.
(képek: BudapestGO)

Másik furcsa változást szúrt ki az RTL a héten: nem lesz folytatása a Combino villamosok belterében elhelyezett jegyérvényesítő kódoknak. Erről sem adtak ki semmilyen írásos anyagot – bár a kizárólag pozitív híreket hangsúlyozó hozzáállás miatt ezen nem lepődtünk meg – és azt sem közölték, hogy tervezik-e leszedni a már kihelyezett matricákat. Az ott olvasható indoklás szerint a jeggyel csaló utasok miatt bukott meg a kísérlet, de valamilyen furcsa logika miatt azonban a többi hazai városban tökéletesen működik a belülre felrakott kódos rendszer. Esetleg el kellene gondolkodni a vonaljegy alapú díjszabás korszerűsítésén és papír alapon megvalósítani az időalapú jegyeket, ha már közel 20 év nem volt elég a digitalizációra?


Tulajdonost váltott a múzeális flotta


Berlin | Németország – Hivatalosan is a DTMB gyűjteményébe került 32 muzeális jármű, melyek már évtizedek óta a múzeum külső telephelyének számító Monumentenhalle lakói. A 14 busz, 11 villamos és 7 metrókocsi 1993-ban került át az úgynevezett britzi gyűjtemény, mely eredetileg villamosok, manapság pedig autóbuszok telephelyeként szolgált. A legöregebb darab az 1865-ben készült és 1-es pályaszámot viselő emeletes lóvasúti kocsi, mely 1890 óta muzeális darab. Hasonlóan érdekesek a metróépítés korai szakaszából való A, B és C sorozatú kocsik az 1900-as évek első feléből.

Joachim Breuninger, a Stiftung Deutsches Technikmuseum Berlin elnöke és Dr. Rolf Erfurt, a BVG üzemeltetési igazgatója a kulcsátadáson
(fotó: C. Kirchner / Deutsches Technikmuseum)

Az Anhalter Bahnhof körfűtőházból kialakított múzeum idén ünnepli 40. évfordulóját, ezért az állandó kiállítás megújul és néhány jármű átkerül oda. A Monumentenhalle korábban szeptemberi hétvégéken látogatható volt, de az épület leromlott állapota miatt ezt a hagyományt nem tudják folytatni. Ennek ellenére tervezik, hogy limitált alkalommal lehetőség legyen bejutni a főként városi járműveket rejtő csarnokba.


Buszokat vegyenek!


Budapest | Magyarország – A BKV szabadulna azoktól a jellemzően magaspadlós buszoktól, melyekre már nincs szüksége a közszolgáltatások ellátásához. Ahogy az lenni szokott, árverés keretében lehet szert tenni egy-egy példányra. Egyes darabok tavaly november közepéig közlekedtek, másokat viszont akár egy éve is tárolnak a garázsokban, emiatt mindenképpen érdemes egyeztetni a megadott elérhetőségeken. A legszerencsésebb ajánlattevő megszerezheti a JNG-724 rendszámú hátul alacsonypadlós darabot is, mivel a korábban a muzeális flottába szánt buszra láthatóan nincs már szükség.


Új és akadálymentes kocsik


Poznań | Lengyelország – Leszállította a H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. azt a 81 kocsit, melyeket még 2021 szeptemberében rendelt meg az állami távolsági szolgáltató. A 697,3 millió złoty összegű csomagban 7 első osztályú fülkés, 27 másodosztályú termes, 27 másodosztályú termes, 10 darab 8 kerékpár szállítására alkalmas másodosztályú termes és 10 másodosztályú, akadálymentes kocsi épült. Utazni az IC és EIC vonatnemben közlekedő vonatokban lehet majd velük a Varsó–Krakkó–Zakopane, Kołobrzeg/Gdynia–Bielsko-Biała, Kołobrzeg/Hel–Gdynia–Varsó, Varsó–Wrocław, Varsó–Szczecin, Varsó–Berlin, Gdynia–Berlin, Krakkó–Berlin, Gdynia/Varsó–Bécs és Wrocław–Gdynia viszonylatokban.

Ahogy az ajtó mellett látható, a kocsi megkapta Transport bez barier [Utazz akadálymentesen] kitüntetést
(fotó: PKP Intercity)

Összeállította: Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.