2023. 01. 13.

Hétvégi gyors – 2023. január 7-13.

Búcsúzó és érkező trolibuszok. Megcsúszott a metrófelújítás. Stadler őrzi a pályásokat. Újabb szakaszt kapott a bochumi villamos.


Mosóczi visszatér


Budapest | Magyarország – A január 19-ével távozik a MÁV-START vezérigazgatója, Keresztes Péter. A MÁV-HÉV-től érkezett, valamivel több, mint egy évet regnáló cégvezető utódja az a Mosóczi László lesz, aki már 2007-2008 között vezette a személyszállító vasúttársaságot, előtte és utána évekig pedig a pályavasútnál dolgozott felsővezetőként. 2014-ben a NIF-hez, 2016-ban a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz került és 2022-ig dolgozott a mindenféle neveken futó szaktárcánál. Mosóczi nevéhez fűződik a mérsékelten sikertelen „Szeged Flyer” története is, ami miatt a 2019-2020-as menetrend is késve jelent meg és március végén visszakozott is a vasúttársaság és a megrendelő szaktárca.
Bár Keresztes Péter „számláján” valóban sok negatívum szerepel, ezt taglalja a VEKE Facebook-posztja is, egyenesen „bűnlajstromként” beállítva a helyzetet, Mosóczi érkezése – eddigi munkásságát áttekintve – igazi visszalépés a fejlesztések irányából, az eddigi tevékenysége alapján legfeljebb csak utaselriasztó hatású intézkedéseket várhatunk, igazi „barnaköpenyes” korszak következhet ismét. Az elmúlt néhány év folyamatai tehát oda mutatnak, hogy a MÁV-START vezetését szinte folyamatosan inkompetens, az utasok érdekeivel és így a vasúttársaság saját gazdasági érdekeivel is ellentétesen cselekvő, jobb esetben a vasutat csak saját játszóterüknek tekintő cégvezetők kaphatták meg egy-két kivételtől eltekintve.
A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága által kiadott közlemény szerint Keresztes „a MÁV-csoportban stratégiai tanácsadói feladatokat lát el a jövőben.”


Utolsó kenet négy brnoi járműtípusnak


Brno | Csehország – Az elmúlt évek járműbeszerzései lehetővé tették, hogy fokozatosan elbúcsúzzon idősebb kocsijaitól a DPMB. Az első „áldozatok” a Škoda 22Tr típusú trolibuszok voltak, de 2023 tavaszán kikerülnek a forgalomból a „kocka” Škoda 14Tr-ek, a K2 típusú villamosok, valamint az utolsó „nagyvállalati” Karosák. 2023. január 22-én lesz a hivatalos búcsújuk, utána pedig az új járművek érkezésével tűnnek el a leköszönő típusok.


Növekvő troliflotta


Prešov [Eperjes] | Slovensko [Szlovákia] – Nem túl nagy meglepetésre a Škoda Group szállítja azt a hat trolibuszt is, amit még a 2016-os szerződés opciójából hívott le a DPMP. Az új darabook típusidegenek lesznek, mivel a korábbi Karosa/Irisbus-karosszériás 24Tr és 25Tr, valamint a SOR-karosszériás 30Tr és 31Tr helyett Solaris Trollino 18 IV alakú 27Tr kerül az üzemhez. Petr Novotný, a terület igazgatója hangsúlyozta, hogy a szlovák piac egy fontos terület, ahova minden járművükből sikerül folyamatosn eladni. A teljesen klimatizált járműben az utasok számára USB-csatlakozókat és WiFi-t is kínálnak majd, a biztonságról kamerarendszer gondoskodik és legalább 12 km akkumulátoros hatótávot is abszolválhatnak majd a csuklós járművek.

A forma ismerős, a mintával pedig némileg feldobják a piros alapszínt
(fotó: Škoda Group)


Üres kocsit szeretne?


Hamburg | Németország – A héten a hamburgi S-Bahn Berliner Tor állomásán üzemelték be az első olyan peronkijelzőt, amely segíti az utasokat a szerelvényen belül a kevésbé terhelt kocsik megtalálásában. A rendszer a közlekedési lámpa színeivel jelzi a pálya mellé telepített érzékelők információit, amit a szerelvény ablakain áttekintő érzékelők szolgáltatnak. A folthatásos utasszámlálás elvét használó megoldás a jármű típusát és sebességét is regisztrálja, így valós időben jelenik meg a következő állomás kijelzőin az információ. A most indult bevezető fázisban 16 belvárosi állomásra kívánják kiterjeszteni a rendszert, fogalmazott Kay Uwe Arnecke, az S-Bahn Hamburg vezetője.

Akinek fontos a nyugodtabb utazás, a jövőben a kijelzőről is láthatja
(fotó: Volker Emersleben / DB AG)

A rendszert Dr. Daniela Gerd tom Markotten, a DB digitalizációs igazgatója szerint Stuttgartban is hamarosan bevezetik, februárban a Hamburg és Lübeck közötti regionális vonatok, áprilisban az S-Bahn Rhein-Main, májusban az S-Bahn Berlin egyes ágai következnek. Ezen felül a szerelvények önmaguk is szolgáltatnak majd információkat, hiszen 1500 járművet szerelnek fel aktív utasszámláló elemekkel, ami az országos állomány negyedét jelenti. A rendszerek segítik a menetrendtervezést is, mivel a leggyakoribb probléma az állomási túltartózkodás, ami alaposan összekuszálhatja a menetrendet.


Egy hetet csúszik az átadás


Budapest | Magyarország – Bár korábban január 16-án tervezték átadni, csak január 23-án napközben válik elérhetővé az utasok számára a Ferenciek tere és a Deák Ferenc tér állomás az M3-as metró vonalán – adta hírül a csúszás tényét mellőzve a BKK. Az első napon a korábbi ütemváltás tapasztalataiból tanulva a 21 órás üzemszünetig párhuzamosan közlekednek majd a vonatok és az autóbuszok a belvárosban, az új forgalmi rendre váltás valójában csak 24-én reggel következik be. A végleges befejezésre ezúttal már nem utlnak egyértelműen, a teljes vonalon március közepétől számíthatunk forgalomra, de a Nagyvárad tér és Lehel tér állomások egészen május közepéig lezárva maradnak – korábban a teljes projektre volt 2023. április 1. a határidő az EU-s támogatások miatt.

Még a karácsonyi vásárlási láz idején kerültek ki a megállóhelyekre az előzetes hirdetmények január közepe szövegezéssel…
(fotó: Adorján Péter)

…a végleges hirdetményre viszont már a valós dátum került, bár kevésbé tűnik értelmesnek néhány óráért megnyitni a két belvárosi állomást.
(grafika: BKK)


Hosszabbodott a 302-es


Bochum | Németország – Január elején megérkezett az utolsó Stadler Variobahn is a BOGESTRA állományába, így már 95 korszerű villamossal szolgáltatnak. Ezzel párhuzamosan pedig kiépült az egykori Bochum I névvel illetett Opel-gyár területén a villamospálya, így az átalakulás során Mark 51° 7 nevet kapott terület attraktívabb lesz a beruházóknak. Lakóterület nem, viszont kutatási és technológiai cégek vásároltak területet, a dolgozók kiszolgálására pedig a korábban a volt főbejáratnál végállomásozó 302-esek január 9-től már az új O-Werk nevű végállomásig közlekednek. A végállomás a gyárterület régi irodaépületénél van, gyakorlatilag az egyetlen megtartott épületnél. A közel egy kilométeres új szakasz jelenleg 3000, a jövőben 10 ezer dolgozó utazási igényeit szolgálhatja ki, egyelőre 15 perces ütemben.

Az egyik új villamos hivatalosan is a területről lett elnevezve
(fotó: BOGESTRA)


Uitstekend stookwaarde


Utrecht | Holland Királyság – 2023. január 13-án reggel 4 óra 50 perc körül kigyulladt egy tárolótéren 12 dízelüzemű autóbusz (10 darab Van Hool AGG300 és 1-1 szóló és csuklós Mercedes-Benz Citaro) Utrechtben. Az eseményben személyi sérülés nem történt, de a napi járműkiadásban jelentős hiány keletkezett. A tárolótér hivatalosan 2021-ben nyílt meg az A12-es autópálya közelében Westraven városrész közelében, ahol az oltást nem segítette, hogy az erős szél a vízsugarakat rendszeresen elfújta, valamint magát a tüzet is tovább szította. A tűz okát még vizsgálják, a rendőrség megkezdte a nyomozást az ügyben. Bár a NOS helyszíni felvételein feltűnik legalább egy Ebusco elektromos busz, nem nem volt érintett az eseményben.


Folytatódik a prágai buszbeszerzés


Prága | Csehország – 2022-ben 21, 2023 január elején pedig további 70 járművet hívott le a DPP az összesen 253 járművet tartalmazó keretszerződésből. Az akutális lehívás 26 darab csuklós és 44 darab 12 méteres szóló Iveco Streetway típusú autóbuszt tartalmaz. A tavaly februárban leadott 21 darabos rendelésből járműveknek 2023 első negyedévében kell megérkezniük: ez konkrétan hat darab, 14,5 méter hosszú Iveco Crossway LE-t jelent, valamint 15 darab csuklós Iveco Streetway-t. A mostani rendelésnek 2023 novemberéig kell megérkeznie a cseh fővárosba. A DPP állományának átlagos életkora 2023. januárjában 6,86 év melyből a csuklós buszoké 8,08: ezt a számot kívánja a leghamarabb csökkenteni a vállalat.


Stadler vigyázhat a sárgákra


Berlin | Németország – 80 járműre szóló keretmegállapodást kötött a Stadler és a DB Netz Guardia fedélzeti berendezések telepítésére. Erre a lépésre az egyre jobban terjedő ETCS-köteles pályaszakaszok karbantartása miatt van szükség, így az első sorozatok a 711.1-es felsővezetékjavító és a sokféle kialakítású 741-es sorozatú teher-vágánygépkocsik lesznek. Természetesen a legújabb, Baseline 3.6.0 kerül beépítésre, így bármelyik pályán dolgozhatnak majd.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell