2023. 01. 06.

Hétvégi gyors – 2023. január 1-6.

A villamosok után a buszokat is ellepik a jegyautomaták Prágában. Solaris dömping Bukarestben és Budapesten. Eszi a telefont a Desiro HC.


Üzemváltás Jihlavában


Jihlava | Csehország – November végén már beszámolhattunk róla, de a héten a városi tanács döntésével biztossá vált a troli- és buszhálózat átalakítása. Az egészen meglepő módon február 1-jén – ami szerdára esik – életbe lépő hálózaton két buszvonal helyett két trolivonal és egy új buszvonal közlekedik majd, hogy az eddiginél gyorsabban, komfortosabban és nem utolsó sorban környezetbarátabb módon juthassanak el az utasok. A 3-as és 5-ös vonal teljesen megszűnik, a 12-es pedig időszakossá válik. Az új G és H jelű trolivonalak mellett 2-es jelzéssel indul autóbusz. Az új vonalakat január 22-én, vasárnap lehet majd először kipróbálni. A menetrendeket Radim Rovner, a cég ügyvezetőjének ígérete szerint január 10-ig teszik közzé, a város északi, ipari részén pedig az új vonalak akár 6 perces követést is kiadnak majd.

Könnyen érthető tájékoztatót rajzoltak a változásokhoz
(grafika: DPMJ)


Digitalizáljon, de papírral jutalmazzuk


Budapest | Magyarország – Egészen érdekes megoldást talált a BKK a lassan egy éve elérhető digitális termékeinek népszerűsítésére. Akik január 31-ig digitális negyedéves bérletet váltanak, azok közül 40-en 5000 forintos jegyutalványt nyernek papír alapon. Az átvétel a sorsolást követően a Rumbach Sebestyén utcai Központi Ügyfélszolgálaton történik majd és az utalványokat bármeyik másik jegypénztárukban lehet majd beváltani papír alapú díjtermékre. 2023-ban meglepően szánalmasnak tartjuk, hogy a digitális terméket vásárló utast egy későbbi időpontban papír alapú vásárlásra kényszeríti bármelyik szolgáltató.


Eltűnő telefonok


Berlin | Németország – Kellemetlen és valószínűleg tervezési hibába futott bele az ODEG az új Siemens Desiro HC motorvonatokon. Az akadálymentes WC-blokk körüli ülések elnyelik és fogva tartják a gyanútlan utasok mobiltelefonjait, mivel az ülés felhajtásakor azok a tartószerkezetet takaró dobozba esnek bele. December közepe óta vannak forgalomban az egységek, a problémára pedig egyelőre a gyártóval közösen keresik a megoldást, hogy miként kaphatják vissza az utasok a tárgyaikat a karbantartások között is. Stefan Neubert, a cég ügyvezetője hétfőre várja a megoldást, hogy ne kelljen figyelmeztető matricákat kihelyezni. Terveik szerint kisebb technikuscsoportok lennének szolgálatban, akik gyakorlott mozdulatokkal segítenének a pórul járt utasoknak. A motorvonat ezen részét az InnoTrans során már más szempontból kritizáltuk, de akkor még nem tudtunk erről a képességről.


Mi jobban tudjuk, de nesze neked utas, legyen így!


Budapest | Magyarország – Bővíti a Hegyvidék közösségi közlekedési kínálatát a BKK. A megszüntetett fogaskerekű alsó szakaszát pótló 60A és 60B buszok hétköznap reggel 06:00 és 08:20, valamint 13:00 és 17:20 mindenképpen elindulnak, nem csak a weboldalon vagy az ügyfélszolgálaton keresztül bejelentett igényre, de akár a végállomáson álló busz járművezetőjénél is jelezhetik az utasok az utazási szándékukat, ahogy ez a hatályos Üzletszabályzatban is szerepel.
Ezen kívül sűrűbben indul majd a 105-ös busz, reggel 12 helyett 7-10; napközben 20 helyett 15 percenként indul. A közlemény erről nem szól, de cserében a naphegyi 178-as busz még ritkább lesz: a reggeli csúcsban rövidebb ideig marad a 15 perces követés, délután pedig szinte a teljes csúcsban 15 perc helyett 20 percenként járnak majd a 178-asok, ráadásul már január 11-étől, bár ezt a BKK „elfelejtette” a közleményében egyértelműen megírni. Emellett a naphegyi lakók kérése ellenére továbbra is a Széchenyi lánchídon át közlekedik, miközben a naphegyi lakók továbbra is hiányolják a tabáni és az Erzsébet hídi átszállásmentes kapcsolatot, amit korábban adott a 178-as viszonylat, amikor a pesti végállomása a Keleti pályaudvarnál volt még.

A BKK ráadásul mindezeket egy rendkívül furcsa hangnemű közleményben tette közzé, szinte sértődötten tesznek eleget a „telefont nehezebben kezelő utasok” kérésének. Igaz, ez nem újdonság, hiszen az igényvezérelt járatok esetében a végállomáson álló autóbusz vezetőjénél eddig is lehetett jelezni az utazási szándékot minden további nélkül, ahogy ez a hatályos Üzletszabályzatban is szerepel, tehát teljesen felesleges odaszúrni a hegyvidéki utasoknak a(z okos)telefon használata kapcsán.
Még inkább sértődöttek a hegyvidéki buszok kapcsán. Mint írják: „Bár Németvölgy térségéből több alternatív útirány és járat áll az ügyfelek rendelkezésére, a BKK úgy határozott, hogy az újra a Lánchídon át közlekedő járat menetrendjét bővíteni fogja bízva abban, hogy a sűrűbb követés hatására még több utas választja a közösségi közlekedést Németvölgy térségből.” Azaz ezt a mondatot nem lehet másképpen értelmezni, minthogy kénytelen-kelletlen engedni kell az utasok nyomásának, nem lehet megmondani a Rumbach Centerből, ahol a BKK „szakemberei” húzogatják a térképen a vonalakat, hogy mit szeretnének az utasok, pláne nem helyismeret nélkül. A történethez egyébként hozzátartozik az is, hogy néhány hete a Fővárosi Közgyűlés ülésén a fideszes Pokorni Zoltán, a XII. kerület polgármestere felkérdezte Karácsony Gergely főpolgármestert, hogy a kerületi közlekedési változásokról miért nem egyeztetnek a kerülettel a BKK szakemberei és erre kérje fel dr. Walter Katalint, hogy a jövőben ez a kör ne maradjon ki. Feltehetően a sértődött hangú közlemény ennek eredménye a BKK-tól, hiszen a cégvezető már korábban is hangot adott az utasokkal folytatott beszélgetései során annak, hogy külső észrevételekkel nem kívánnak foglalkozni. Ezt erősíti az is, hogy a Magyar Közlekedési Klub és a Közlekedő Tömeg is magáénak érzi a változások kikényszerítését, de a civil felekről nem beszél a BKK.


Megoldás a járművezetői jegyértékesítés helyett


Prága | Csehország – A koronavírus-járvány kezdetén a DPP megszüntette a járművezetői jegyértékesítést járművein. Azóta pedig úgy néz ki, hogy a járművezetők nem is fognak jegyet árusítani: a villamosokon már évek óta jelenlévő fedélzeti jegyértékesítő berendezéseket 2022 nyarától kezdve a buszokba is elkezdte beszerelni az eszközöket szállító Mikroelektronika s.r.o., ezzel egyszerűsítve a jegyváltást. A prágai helyi buszvonalakon nincs érvényben a Budapesten mérsékelt sikert arató elsőajtós felszállási rend, a jegyautomaták felszerelésével pedig végképp eltűnik majd a jegykiadással elvesztegetett idő. A DPP és a Mikroelektronika közötti szerződés, mely havonta 100 ezer cseh koronába, valamint a tranzakciók összegének öt százalékába kerül (értelemszerűen az előbbi félnek) hat évre szól, melyet egyszer, két évvel lehet meghosszabbítani. A szerződés lejártával a DPP jelképes 1 cseh korona/darab áron vásárolja meg a gyártótól és üzemeltetőtől.


Január eleji vonalhúzogatások


Budapest | Magyarország – Nem csak a Hegyvidéken jönnek változások a BKK menetrendjében január 9-étől, hanem Budapest keleti végén, Rákosmentén is. Az egyébként súlyos szakmai hibákkal tarkított hálózati változásokról már korábban írtunk, az akkor kért adatokat a BKK sajtókapcsolatokért felelős munkatársai azóta sem küldték meg. Mindenesetre aki január 9-én útnak indul a XVII. kerületben, elsősorban a Pesti úti buszokkal, az tájékozódjon a menetrendekből.
Szintén a városházi sikerpropaganda része, hogy január 7-étől a 2B villamos menetrendjét „optimalizálták”, a BKK közleménye szerint a járművezetői váltások idejének átgondolásával és a lámpafázisok átállításával lehet 3-4 percet nyerni. Arról azonban nincs szó, hogy a Mester utca és a Haller utca csomópontjában mindkét megállóban megállna a 2B villamos (a 24-esében és a 51-esében is), ráadásul a változás miatt a 2-es és a 2M, valamint a 24-es villamos menetrendjét is módosítani kellett. Szerencsére az Orczy út–Haller utca tengelyen érdemi ritkítás nélkül sikerült ezt a feladatot megugrani, mert a kevesebb 2M több 24-es villamost jelent. Az 51A villamos viszont nem Ferencváros vasútállomáshoz, hanem a Koppány utcához jár majd, ez az 1-es villamos számára némileg könnyebbség, de a néhány kóbor utasnak, aki felfedezte már a vasútállomás közelében végállomásozó járatot, újabb kellemetlenséget hoz.

Áprilisban folytatjuk!
A karácsonyi hajrában hirdette meg a fővárosi közlekedésszervező, hogy az M3-as metró felújításának befejezése – az EU-támogatás miatt hivatalosan 2023. április 1-re utasforgalmi üzembe kell helyezni – után miként képzeli el a dél-pesti hálózatot. Az ítéletben javaslatban szerepelnek logikus és kevésbé logikus lépések, de a villamoshálózathoz megint hozzá kell majd nyúlni. Az utasok szolgáltatásba vetett bizalmát nem is tudnák jobban rombolni, mint a 2-3 havonta változó menetrendekkel.


Solaris trolik Kelet-Európának


Bukarest | Románia – A Solarist választották Bukarestben a 100 darab új trolibusz vásárlására kiírt tenderen. A 60 millió euró értékű beszerzés keretében 12 méteres trolibuszok érkeznek, melyekbe 60 kWh kapacitású vontatási akkumulátor kerül, ezzel mintegy 20 kilométernyi önjáró üzemmódot biztosítva a járműveknek. Az új trolik természetesen klímatizáltak lesznek, valamint USB-portokon kersztül a telefonunkat is tölhetjük rajta. A Solaris 2002 óta több mint 500 járművet szállított Romániába, melyből több mint 280 elektromos busz vagy troli.

Bár Lengyelországban teljesen általános, de 2023-ban már nagyon furcsa az új gyártású, de osztott szélvédős közúti jármű
(fotó: Solaris)

Budapest | Magyarország – Egyértelműen pozitív történések is vannak Budapesten: 2023. januárjában összesen 10 Solaris-Škoda Trollino 18 IV érkezik, melyeket a hivatalos engedélyek mihamarabbi megszerzése után forgalomba is állítanak. Összesen 26,7 millió eurót fizet a BKK a gyártónak a tavaly megrendelt 48 opciós kocsiért, ami a 2014-es árak minimálisan korrigált darabárát jelenti. A trolibusz-hálózat jövője viszont a tapogatózással írhatóak le, az üzemszerű akkumulátoros haladás továbbra is csak erős korlátozásokkal valósul meg.

A legújabb darab szerda hajnalban érkezett meg Budapestre
(fotó: BKK)


Megérkezett a második 45T


Brno | Csehország – Leszállította Brnoba a második Škoda 45T típusú villamost a Škoda Group. A kétirányú, 31 méter hosszú, alacsonypadlós villamosból az első példányt még novemberben mutatta be a DPMB. A Škoda Group szóvivője kérdésünkre azt mondta, hogy az első példány próbafutása alatt felmerült módosítási, finomhangolási igényeket a többi jármű esetében már a gyártás során figyelembe veszik, így a további villamosok már ennek megfeleően érkeznek Brnoba. A gyártó a típusból 2026-ig 40 példányt fog leszállítani, darabonként 60 millió cseh koronáért. A beszerzéssel a korábbi kétirányú típus, a KT8D5.N és KT8D5R.N2 villamosok fokozatos leállítására lehet számítani.

Míg az első példány még a bécsi fagyasztókamrát is megjárta, a másodiknak már csak természetesen kialakult jégvirágok borították a karosszériáját
(fotó: DPMB)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.