2010-ben még az InnoTransra is kivitték a típust, majd némi nem kell-mégis kell határozatlanság után 2017 tavaszára vált teljessé az olaszul ETR610, svájciul RABe 503 sorozatjelet viselő flotta, mely a héjáról kapta becenevét. 2008 viszont már régen volt, így szükségszerűvé vált a nagyjavításuk.
Hétfőn vette kezelésbe az SBB bellinzonai műhelye az első Pendolino motorvonatot, hogy újabb 15 évnyi üzemidőt biztosíthassanak nekik. A svájci és olasz vasút kooperációjának végét is jelentő Cisalpino Due egységek az évek során integrálódtak a társvasutak flottájába, az SBB a kenyértörés után még további darabokat is rendelt. A 2008-ban forgalomba állt darabok viszont már túl vannak a 900.000 kilométeren és itt-ott már az elhasználódás nyomai látszanak.
Castione-Arbedo állomása mellett halad egy svájci héja, nem messze innen áll a mostani főműhely
A 2027-ig tartó gyógykezelés alatt mind a 19 példány megújul, az első széria 7 egysége a korróziós hibák javítása után még új fényezést is kap. Emellett megújul a komplett beltér és annak világítása, az elektronika és a legkisebb és legfontosabb helyiség (a WC) is. A 133 kocsiszekrény mindegyikének aprólékos revíziójában 60 munkatárs vesz rész a szerelőktől a mozdonyvezetőkön át a mérnökökig.
Thun állomáson egy két egységből álló szerelvényt örökített meg Berky Dénes, hiszen a 431 ülőhely sokszor bizonyul kevésnek a főbb vonalakon
Természetesen nem csak szépészeti beavatkozások történnek, a forgóvázak, áramszedők és a billentést szolgáló hidromechanikus komponensek is listára kerültek, így a négy országban közlekedtethető (DE-AT-CH-IT) típussal még hosszú évekig terveznek közlekedni az észak-déli tengelyen. A munkálatokra 120 millió frankot különítettek el és az első két egység után a felgyülemlett tapasztalatokkal felvértezve tudnak majd ütemezett javítási program szerint haladni velük.
Adorján Péter