2023. 01. 31.

Falakkal a halkabb vasútért

Bár korábban már voltak próbálkozások a zajhatás csökkentésére, de a Közép-Rajna-völgy esetében ez kifejezetten nehéz feladat. Szűk folyóvölgy, szorosan a vasút mellé épült lakóházak és világörökségi helyszín is.






Európa egyik legfontosabb vasúti korridora a Rajna völgyében vezet, ami immár másfél évszázada kényszeríti a lakókat végtelen türelemre. A szűk folyóvölgyben számos település is található és már évtizedek óta próbálnak javulást elérni. A Mainz/Wiesbaden és Koblenz közötti Közép-Rajna-völgy kirándulások kedvenc célpontja is, de az egymást sűrűn követő és jellemzően nagy terhelésű vonatok jelentős zajterhelést is jelentenek. A problémákra adott egyik válasz volt a négy éves felkészüléssel 2020 végén bevezetett halk teherkocsik előírása.

A sok konfliktus és egyezkedés eredményeként a tartományok és a szövetségi kormányzat közösen vette kézbe a problémát és 22 ezer lakó életminőségét kívánják növelni. A 130 milliós büdzséből 20 településen építenek összesen 27 kilométer hosszúságú zajvédő falat. Január 30-án ezért Weißenthurm településen szimbolikusan elindították az építkezést. Az első fázisban hat helyen kezdődnek a munkálatok, mindenhol 1,8 kilométernyi fal megépítésével. A Hessen tartományhoz tartozó jobb parton Rüdesheim, Erbach, Hattenheim és Oestrich-Winkel, míg a bal parton a Rheinland-Pfalz [Rajna-vidék-Pfalz] tartományban fekvő Weißenthurm és Brey kap zajvédő megoldást.

Az eseményen Willi Pusch, a Beirat Leiseres Mittelrheintal [Halkabb Közép-Rajna-völgy Tanácsa] elnökhelyettese; Dr. Volker Wissing, Szövetségi Digitalizációs és Közlekedési miniszter; Berthold Huber, a DB infrastruktúráért felelős igazgatója; Katrin Eder, Rheinland-Pfalz Klíma- és Környzetvédelmi, Energia- és Mobilitásügyi minisztere; Tarek Al-Wazir, Hessen Gazdasági, Energiaügyi, Közlekedési és Lakhatási minisztere nyomta meg a startgombot
(fotó: Stefan Wildhirt / DB AG)

Abban mindenki egyetértett, hogy nem feltétlenül egésszéges egy vasútvonaltól néhányszor tíz méteres távolságban lakni, de ahogy Wissing miniszter úr is elmondta, nem létezik teljesen zajtalan vasút. Kiemelték, hogy a 2012-ben alapított Tanács folyamatosan a megoldásra törekedett, így jöhetett létre a mostani beruházás is. A tartományi miniszterek a terület kiemelt kulturális jelentőségét is kiemelték, hiszen az UNESCO világörökségei között is szerepel a terület. A cél természetesen egy olyan megoldás kidolgozása, ahol meghatározott határértékek betartását tudják előírni.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.