2023. 01. 23.

Deutschlandticket – újabb bizonytalanságok

Újabb hónap telt el és most már biztosan túl vagyunk az eredeti bevezetési határidőn. Viszont továbbra sincs végleges dátum, ami nem könnyíti meg sem az utasok, sem a szolgáltatók életét. Remények még vannak, de az utasoknál lassan elfogy a türelem.



Elmúlt 2023 januárjának java, a Deutschlandticket mégsem vásárolható meg. A finanszírozásáról hónapokon át heves viták folytak, a szövetségi és a tartományi kormányok egymásnak feszültek mind az árazás, mind a támogatás mértékét tisztázandó, majd év végén jött a határozatlanság az egymásnak ellentmondó bevezetési dátumokkal. Tekintsük át az eddigieket: szeptemberben elhatározták az országos bérlet bevezetését, októberben fixálták az árat 49 €-ban, novemberben nevet kapott a termék, decemberben pedig több körös egyeztetés után sikerült megállapodni a ráfordításokról is.

Viszont jött a szokásos évvégi-éveleji leállás és a közlekedési miniszterek következő tanácskozása csak március végén lesz. Addig viszont meg kellene változtatni jogszabályokat és az EU-val is egyeztetni kellene a támogatás elfogadható formátumát, így egyre kevésbé valószínű a márciusi kezdő érvényyesség. Sőt az áprilisi bérleteket is nagy eséllyel a már meglévő díjszabások szerint kell majd megvenni, a bevezetést pedig a Volker Wissing szövetségi közlekedési miniszter által is nagyjából vörös vonalnak tartott május 1-től kezdődő érvényességgel kellene megoldani. Viszont ehhez az összes közlekedési vállalatnak le kell fejlesztenie a digitális bérletet, ami egyszerűen képtelenség. Sok helyen még közlekedési szövetség sincs vagy csak menetrendi egyeztetés, a digitalizáció pedig általánosan sem annyira előrehaladott mértékű, mint például Magyarországon.

Utóbbi problémára az elmúlt hetekben már rá is repültek az első cégek, akik okostelefonos alkalmazásokat kínálnának azoknak, akik szolgáltatótól függetlenül vásárolnák meg a bérletet. Az első letölthető megoldást a mára már részben meghaladott HandyTicket Deutschland mögött álló HanseCom darabja, ami egyszerűen Deutschlandticket App néven érhető el. Az Atron is jelezte egy közleményben, hogy készen áll a probléma leküzdésére, de ez inkább a szolgáltatók felé irányuló segítségként értelmezendő.

Kapacitást vagy kihasználtságot kell növelni? Mindkettő súlyos milliókba kerül.
(fotó: Adorján Péter)

Természetesen a tartományok sem szeretnének lemaradni a szuperolcsó bérletek licitjében:
  • Berlin még december közepén meghosszabbították a 29 eurós AB-bérlet elérhetőségét és érvényességét április 30-ig, de utána biztosan visszatérnek a normál VBB-tarifához. Emellett az alacsony bevételűek számára a Sozialticket 27,5 helyett 9 euróért érhető el legalább áprilisig, de a 644 ezer jogosult száma folyamatosan növekszik.
  • Baden-Württemberg egy lépéssel tovább ment és 2023. március 1-től JugendticketBW néven évi 365 € ellenében biztosítja a korlátlan utazás lehetőségét a 21 év alatt alanyi jogon és 27 év alatt a tanulmányokat folytatóknak a tartományon belül. Ehhez a következő két évre 327 millió eurót különítettek el, ami 70 százalékos támogatást jelent a szolgáltatói oldalon.
  • Egyelőre meg nem határozott dátumtól Hessenpass mobil néven lesz majd elérhető havi 31 €-ért egy olyan bérlet, melyet az alacsony jövedelműek (mintegy 520 ezer ember) vásárolhatnak majd és csak Hessen tartományban lesz érvényes.
Az elfogadottságát viszont kizárólag a bevezetés után lehet majd megtudni biztosan, mivel jelenleg a közlekedési szövetségek által kínált bérletek olyan plusz szolgáltatásokat is kínálnak több helyen, mint a kerékpárunk díjmentes szállítása, bizonyos időszakokban utastársak díjmentessége vagy NRW-ben a nyugdíjasok esetében az első osztály díjmentes használata. Amennyiben ezekről a privilégiumokról valaki nem kíván lemondani, annak nem lesz kötelező váltania az új bérletre, de egyéni számítások biztosan szükségesek lesznek hozzá.

A bizonytalanság miatti feszültség egyre jobban látszik, hiszen a legnépesebb és leggazdagabb tartományok már nyíltan kritizálják a szövetségi minisztert. Winfried Hermann (Grüne), Baden-Württemberg, Christian Bernreiter (CSU), Bajorország és Maike Schaefer (Grüne) brémai közlekedési miniszterek egyenesen Wissinget teszik felelőssé a késlekedésért. Emellett a nyáron már megismert papír alapú bérletet is szorgalmazzák, de a szövetségi minisztérium szerint azzal nem lehet anonimizált használati adatokat gyűjteni és azok alapján fejleszteni a szolgáltatásokat. Bajorországból még az is felvetődött, hogy a bevételeket ne a 9-Euro-Ticket esetén alkalmazott értékesítési darabszám, hanem valamilyen igazságosabb módszerrel osszák meg, így a kisebb szolgáltatók is érdekeltek lehetnek a bevezetésben. Thomas Bareiß, a CDU Bundestag-frakciójának szakpolitikusa is felhívta a figyelmet, hogy mennyi nyitott kérdés van még. Ramona Pop, a fogyasztóvédelmi szövetség elnöke, korábbi berlini közlekedési miniszter szerint az új jegyféle nem lehet sikeres, ha nem vonják be a fogyasztóvédelmet és az utasjogi szervezeteket, illetve a lassan fél évnyi várakozás is erodálja a potenciális felhasználók körét.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.