2023. 01. 17.

Adé, Pegnitzpfeil!

Lezárult az ünnepi év és vele együtt Frankföld fővárosának metróüzemében egy korszak is. Nincs már utasforgalomban DT1-es, viszont nem tűnnek el teljesen a fél évszázadon át meghatározó járművek.






Hivatalosan is elbúcsúzott Nürnberg első metrótípusa, bár a menetrend szerinti forgalomban már szilveszter óta nem vettek részt. A kivonásukat a 2015-ben megrendelt és tavaly októberre leszállított G1 sorozat tette lehetővé.

A típus jellegzetessége volt a kocsik minden oldalának közepén, a fehér díszcsíkban elhelyezett városcímer

Az 1970 és 1984 között beszerzett 64 darabos sorozat lényegében megegyezik a müncheni A sorozattal, ezért az évek során többször kölcsönöztek egymásnak egységeket, illetve került akár véglegesen is Nürnbergbe a bajor fővárosból szerelvény. A teljes sorozat természetesen nem volt teljesen egységes, 1980-tól egyenáramú helyett váltóáramú meghajtást alkalmaztak a gyártók (MAN és Siemens) és ezzel az üzemet az első váltóáramú szériát használóvá léptették elő. Az egyen- és váltóáramú darabok szabadon vonatba sorolhatóak voltak, így az üzemi flexibilitás sem szenvedett csorbát. Emellett több apró változtatás is történt, mint a kapcsolt végen az ablakok száma vagy a kapaszkodók száma és elhelyezése.

A 499/500 páros 1982-től 2021 júniusáig szolgálta az utasokat. 2019 szeptemberi képünkön Fürth Hardhöhe állomáson várta a visszaindulást Langwasser Süd felé.

Ahogy növekedett és korszerűsödött a hálózat, úgy lett szükség újabb típusokra, viszont a DT1-es az U2 és U3 vonalak automatizálásával visszaszorul az U1-es vonalra, ahonnan az érkező G1-ek miatt kellett búcsút inteniük. Fokozatos kivonásukra 2010-től került sor, 2022-ben pedig már csak 5 egység szolgálta a várost egyfajta alapáras nosztalgiaként.


Összesen 3 kétkocsis szerelvény marad meg tartósan:
  • 581/582 (ex 401/402) 1970-ből
  • 587/588 (ex 443/444) 1975-ből
  • 575/576 (ex 523/524) 1984-ből
Ezek közül az elsőt kizárólag nosztalgia célokra szánják, a másik kettőt pedig lesz még esély elkapni a hálózaton sínkenőként is. Leállításuk részben szükséges is volt, mivel a tervezett 35 üzemév helyett 40-48 évet dolgoztak végig, fenntartásuk pedig gyakorlatilag ellehetelnült, mivel a fém részek mechanikailag elfáradtak, az elektronikához pedig gyakorlatilag nincs már alkatrész.

A 495/496 szintén eredeti fényezéssel közlekedett 2021 május végi selejtezéséig, a másik vágányon elhaladó 469/470 viszont a VAG új arculatának megfelelő színekben kapta meg 2021 közepén az 559/560 pályaszámot, amivel a legutolsó időkig futott. Képünk Messe állomáson készült 2019 szeptemberében.

A búcsúnapra 2023. január 14-én került sor, ekkor két kört tett meg az U1 teljes útvonalán (Langwasser Süd–Fürth Hardhöhe) az 587/588+575/576 összeállítású szerelvény. Utána a Scharfreiterring állomáson tartottak ünnepséget, innen 14:00-kor vonult be utoljára a telephelyre. A búcsújáratokat Gerhard Melzer vezette, aki a VAG minden utasszállító járművére rendelkezik jogosítvánnyal és 2008 óta a járművezetők képzését végzi fő munkakörként.

Adorján Péter