2022. 12. 23.

Hétvégi gyors – 2022. december 18-23.

Stadler motorvonatok Franciaország tetején is. Gyorsulhat a wuppertali függővasút. München után Nürnbergben is járhat Avenio.



Itt az újabb Nemzeti Konzultáció  Társadalmi Egyeztetés!


Budapest Magyarország – Az M3-as metró felújítása miatti korlátozások feloldása utáni időszakra vonatkozó közlekedési rendről hirdetett Társadalmi Egyeztetést a Budapesti Közlekedési Központ. A három részre bontott (elsősorban Angyalföld és Óbuda; Dél-Pest és Káposztásmegyer fókuszú) javaslatokban számos kisebb-nagyobb változást tesznek közzé az útvonalak kapcsán. Sajnos azonban a véleményalkotás meglehetősen nehéz, hiszen csak itt-ott és közel sem mindig konkrét módon jelennek meg a menetrendi adatok, nem látszik, hogy pontosan milyen üzemidővel számolnak a megváltozó, sokszor több területet érintő járatoknál. A járatmegszüntetések esetében nem látszik, hogy milyen többletkapacitást nyújtanak az azt kiváltó viszonylatok vagy erre egyáltalán szükség van-e. Ennek ellenére arra bíztatjuk olvasóinkat, hogy nézzék meg és töltsék ki a kérdőíveket és őszintén, kendőzetlenül osszák meg álláspontjukat a BKK-val 2023. január 8-áig.

A BKK újabb Társadalmi Egyeztetése pontosan olyan álságos és félrevezető, irányított felmérés, mint akár a kormány Nemzeti Konzultációja. Érdemi adatokat, pláne egységes, érthető formában alig kapnak véleményalkotásra vállalkozók, a BKK térképen való vonalhúzogatásban jeleskedő szakemberei munkatársai arra nem méltatják a közönséget az itt-ott elszórt, esetleges, a követési időkre vonatkozó információkat összefoglalják egy egységes, összehasonlítható formába, ami szerint valami eddig volt és a javaslatunk szerint ez lenne a jövőben – jó példa erre a 115-ös buszt pótolni hivatott 79-es troli. Vajon hétvégén mettől-meddig és milyen sűrűn jár majd az amúgy sem teljes üzemidőben közlekedő járat? Nem derül ki, hogy milyen kapacitásbeli változások jelentkeznének, pedig nem mindegy, hogy adott követés mellett például csuklós vagy szóló buszokkal terveznek-e, hiszen ez érdemben befolyásolja a zsúfoltságot is. Ráadásul aki ezeket szeretné megismerni és netán arra vállalkozna, hogy közadatként kéri ki a BKK-tól ezeket, az erre esélytelen, nem fog beleférni a határidőbe, hiszen az évvégi ünnepek miatt erre sehogy sem lesz lehetőség. A cél tehát világos: társadalmi támogatottságot szerezni légbőlkapott, megalapozatlan, az utasok érdekeit jó eséllyel nem szolgáló változtatásokhoz, az eredmény pedig egy, a kormány álkonzultációját megszégyenítő felmérés lesz.
A témában kerestük a BKK szóvivőjét is, aki a sajtó számára ismert elérhetőségein nem érhető el; de kerestük a BKK sajtókapcsolati munkatársait is, szerettük volna elkérni tőlük a menetrendi adatokat is, azonban sem a mostani, sem a korábbi, rákosmenti változásokat értinő megkeresésünkre még csak választ, de még csak visszajelzést sem kaptunk a többszöri ígéret ellenére sem. Ígéretet kaptunk most is: a korábban közismerten újságíróként dolgozó sajtókapcsolati munkatárs tett ígéretet, hogy rövid távon utánanéz megkereséseinknek. E sorok megjelenésekor még nem csörgött ezügyben a telefonunk.


Drágul a MOL Bubi


Budapest | Magyarország – Drágul a MOL Bubi, a budapesti közösségi kerékpárok használata jauár 19-étől. A BKK – szerkesztőségünkhöz el nem juttatott – közleménye szerint a havi bérlet 500 helyett 1000; az éves kerékpárbérlet pedig 5000 helyett 8500 forint lesz majd. A percdíj (amelyet a bérletek esetében csak a folyamatos 30. perc utáni használat után kell fizetni) 20 helyett 40 forint lesz. Fontos változás lesz az is, hogy a drágulás mellett a havibérletesek ezentúl nem használhatnak két kerékpárt, a másodiknak kivett bicikli percdíjjal számítódik majd, így nehezebb lesz akár egy alkalmilag kerékpározó ismerőst magunkkal vinni, ha van bérletünk, de legalábbis mindenképpen drágább lesz.
A BKK azt ígéri, hogy a lehúzás az áremelés mellé jobb szolgáltatást is kínál majd, több száz kerékpárral bővül a flotta és újabb Bubi-állomások is létesülnek. Ebből persze forrásaink szerint még mindig csak Budapest Hungária körúton belüli területei profitálnak majd.


Üzemben a Stadler motorvonatok a Mont Blanc villamoson


Saint-Gervais-Le-Fayet | Franciaország – Megérkezett a Tramway du Mont-Blanc (TMB) által rendelt két Stadler motorvonat a bevetési területükre, a Saint-Gervais-i depóba. Innen járnak már a 12,5 kilométeres, méteres nyomtávú fogaskerekű vonalat egészen Franciaország legamagasabb vasútállomásáig, Nid’Aigle-ig. Már amennyire ezt végállomásnak lehet nevezni, hiszen a vonalat az első világháború előtt itt hagyták félbe, továbbépíteni pedig sose volt elég pénz vagy motiváció. A két új Stadler motorvonattal mindenesetre nagyobb kapacitással és modern járművekkel juthatunk fel ide, Bionnassay gleccser közvetlen közelébe. Legalábbis nyáron, mert télen csak a Bellevue állomásig járnak a vonatok, a vonal felső részén még a felsővezetéket is leszerelik, nehogy elvigye a lavina. A kétkocsis egységek a helyi infrastruktúrának megfelelően 11 kV 50 Hz-es felsővezetékről tudnak üzemelni és Strub-féle fogaskerékrendszerrel kapaszkodnak fel a maximum 240 ezrelékes emelkedőn. A külső dizájnban is teljesen tailor made vonatok nagyon hasonlítanak a régi, szintén svájci (SLM) technikával szerelt, 1957-ben szállított járművekre, megőrizve azok külső hangulatát.


A végállomásig is megjáratták már az új motorvonatokat még a kemény tél beköszönte előtt. Hogy itt hogy tervezik megoldani az akadálymentes beszállást, amit a Stadler szerelvényei elvileg kínálnak arra még kíváncsian várunk.
(fotó: Stadler Rail)


Forgalomban az Avenio


Nürnberg | Németország – Megszerezte az összes engedélyét a 2019 novemberében megrendelt, majd 2020 áprilisában bővített és 2021 novemberében leszállított Siemens Avenio sorozat Nürnbergben. Bármiféle külön ünnepséget mellőzve forgalomba is állították december 21-én hajnalban a 6-os vonalon, ahogy azt egy fél műszakot ledolgozva bejelentette a VAG. A típust szeptemberben az InnoTrans vágányain is láthattuk.



Karácsonyi ajándékok a VR-től


Helsinki | Finnország – December 21-én a VR Group igazgatósága döntött az éjszakai flotta megújítását célzó szerződésről, melynek keretében 9 háló és 8 autószállító kocsit vásárolnak a Škoda Transtechtől. Opciós mennyiségként fajtánként 30 kocsira is szól az egyelőre a 14 napos fellebbezési határidőt váró megállapodás, melynek összértéke 50 millió euró. Az új kocsikat 2025 végéig kell leszállítani és üzembe állítani.

A Pääkaupunkiseudun Junakalusto Oy tenderén, melyet a meglévő 81 Sm5-ös Stadler FLIRT forgóvázainak javítására írtak ki, nyert a VR FleetCare, a finn állami vasút karbantartó cége. A munkákat 2024 és 2030 között, opcióval akár 2034-ig végezhetik a 2021-ben megnyitott kompetenciaüzemükben. Anders Karlsson, a VR FleetCare elnökhelyettese elmondta, hogy a körforgásos gazdaság előtérbe kerülésével egyre fontosabb a főkomponensek élettartamának növelése. Az eddigi legnagyobb hasonló szerződésük az észt Elron FLIRT-jei alatt lévő forgóvázak javításával kapcsolatos, a forgóvázak pedig a jármű értékének ötödét teszik ki. Veli-Pekka Hakatie, a Junakalusto igazgatója kiemelte, hogy a szerződéssel a magas színvonalú és megbízható munkákat vásároltak, amit a járművek eddigi alapszintű karbantartásából már ismernek.


Apró lépésekkel javulnak


Wuppertal | Németország – A korábbi problémák folyamatos orvoslása során egy újabb mérföldkövet értek el a napokban: egyes helyeken akár 60 km/h is lehet a járművek sebessége. Viszont az alkalmazását egy bizonyos sebességprofilhoz kötötte a műszaki felügyeletet ellátó hivatal, de a járművezetők képzése ennek a feltétele. Az oktatásokkal viszont csak a tavaszi szünetre végeznek, így csak húsvét utánra valósulhat meg a rövidebb menetidő és a sűrűbb követés. A járműveket gyártó Kiepe 2022 közepe óta javítja a flottán a gondokat, ezzel viszont csak 2024 végére végeznek, így akkortól várható a 3 perces követés megvalósítása, amivel a mostaninál 30%-kal magasabb kapacitást tudnak majd nyújtani.


Papírokat hozott a Jézuska


Bécs | Ausztria – Bécsben is megérkeztek a szükséges papírok az évvégi hajrában, így december legvégén forgalomba állhat majd – egyelőre utasforgalmi teszt keretében – csatolt szerelvényként az első néhány TW 500-as, avagy a Bombardier Alstom által gyártott legújabb járműtípus. Január és március között pedig az elsőként megrendelt 18 egység mindegyike beáll a napi forgalomba, hogy több ülőhelyet biztosítson, illetve nyugdíjba küldje a TW 100-as széria legöregebb tagjait.

Eredetileg a Bombardier nyerte a tendert, de már az Alstom fogja átadni az elkészült villamosokat
(fotó: Zinner / WLB)


Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.