2022. 12. 17.

Hétvégi gyors – 2022. december 10-17.

Magyar vonatok a vagonWEB-en. Csenget a kassza a Stadlernél. Bajban a Výtoňský most. Újra járható a Lánchíd.







Elérhetőek a magyarországi vonatösszeállítások


Magyarország – Tájékoztatjuk a hallgatóságot és az összeállításokra éhes közösséget, hogy a menetrend szerint 23:54-kor érkező vagonWEB magyar kocsirésze a mai napon RegionalBahn cikkel vehető igénybe. Megértésüket köszönjük! HTML-linket nem váltjuk vissza! Kérjük figyelje az rezgő push értesítést!

Avagy: egy esztendőnyi kihagyás után ismét elérhetők a MÁV-START és a GYSEV normál nyomtávolságú belföldi (és nemzetközi) vonatainak pontos összeállításai a VagonWEB oldalán. Az előző menetrendi évad kapacitások hiányában maradt ki, illetve azért, mert az oldalt alapító Pavel Dvořák több vasúttársaságtól is rosszalló megjegyzéseket kapott, mondván, hogy a vonatösszeállítások közlése szerzői jogokat sérthet. A problémákat azonban részben rendezték, illetve a kapacitásbeli problémákat is megoldották. A magyar közösség, az azt szervező Maron Szilárd vezetésével néhány nap alatt feldolgozta a MÁV-START és a GYSEV vonatösszeállításait és a jövőben a tervezett mellett számos valós, aktuális összeállítás is elérhető lesz az oldalon.
Ez a teljesítmény mindenképp megsüvegelendő, köszönet érte ezúton is minden résztvevőnek!


Újra a közösségi közlekedésé a Lánchíd


Budapest | Magyarország – Péntek délután átgördülhetett az első autóbusz a Lánchíd felújított útpályáján, melyet egyelőre (és remélhetőleg véglegesen) csak a közösségi közlekedés, taxik, kerékpárosok és motorosok használhatnak. 18 hónap alatt az A-Híd elvégezte a legfontosabb munkálatokat, Sal László vezérigazgató méltatta a kollégáit és néhány érdekességről is beszámolt. A felújítás során a leromlott állapotú vasbeton helyett 900 tonnányi ortotróp acél pályalemez készült, ami könnyebb, viszont 20 tonna erősítést kellett beépíteni, továbbá a kőfelületek tisztítását-csiszolását és a műemlékvédelmi munkákat végezték el. A budai hídfőben található két bronz kandeláber, ami a híddal egyidős, a többi díszítőelem pedig ezt a korszakot idézi, de kékesszürke színben. A készültség jelenleg 80%-os szinten tart, de a közút már használatba vehető, a járdák jövő nyár végére készülnek el. dr. Walter Katalin a legnagyobb mérföldkőként aposztrofálta az útpálya megnyitását, amely 548 nappal a lezárás után jött el. A felújítás eddig költségkereten és a határidőn belül elkészült, az új buszhálózatról pedig a menetrendileg 20%-kal nagyobb kapacitást említette. Karácsony Gergely főpolgármester beszédében a híd átvitt értelméhez és szimbolikájához kapcsolódva kezdett, a jövőbeli forgalmi rendről pedig egyeztetést ígért. Bár nem volt résztvevő a kormányzat részéről, állítólag meghívták őket is, hiszen a főváros ikonkus műemléke az egész országé. Zárszóként Cseh Tamás Forró város című dalából idézett pontatlanul „a Lánchídon betonba szögelve áll a forgalom” (helyesen: Végig a Lánchídon az aszfalthoz szögezve áll a forgalom), majd közös sétára hívta a megjelenteket. A séta során Puskár Anett, az A-Híd kommunikációs vezetője és a felújításon dolgozó mérnökök, építészek meséltek érdekességeket, valamint válaszoltak a felmerült kérdésekre. Megtudhattuk, hogy az oroszlánoknak van nyelvük, a fémfelületek 70 ezer négyzetmétert tesznek ki és a láncok végeit 5000-5000 m³ beton tartja a helyén, illetve a 17 méter mélyen lévő lánckamrában állandó 11 °C van.

A sajtóesemény előtt Münster legismertebb fényképét utánozták. Az 1991-es eredetin még 72 fővel, a 2022-es budapestin 60 fővel illusztrálták a helyszükségletet.
(fotó: BKK)


Gyengélkedő vasúti híd


Prága | Csehország – A hídhelyzet ismét fokozódik Prágában. Bár évekkel ezelőtt már írtunk a hidak állpotáról itt, valamint a Smíchov és Výtoň közötti vasúti hídról itt, utóbbit 2022. december 9-én rendkívüli vizsgálatnak vetette alá az infrastruktúra-kezelő Správa železnic. Az eredemény persze sejthető volt: a hídszerkezet erősen leromlott állapotban van, olyannyira, hogy rajta a forgalmat erőteljesen korlátozni kell. Konkrétabban: 20 km/órás sebességkorlátozás mellett is egyszerre csak egy vonat tartózkodhat a hídon. A vonalosztály is módosul: C2 lesz, ami 6,4 tonna/méteres métersúlyt és 20 tonnás maximális tengelyterhelést jelent. Előbbi a tehervonatokat korlátozza jobban ebben az esetben, bár nekik Krč és Radotín között van másik opciójuk az átjutásra. Utóbbi viszont már lényegében minden mozdonyos vonatot érint: még a csak egyenáramról üzemelő 163-as sorozatú mozdonyok is túllépik ezt egy kicsit, a többáramnemű mozdonyok viszont már vastagon túl vannak a 20 tonnás határon. Rájuk viszont szükség van: Plzeň felé Zdice állomástól már 25 kV 50 Hz van a felsővezetékben. A tervezhető menetvonalakat a 2023/2024-es menetrendi évtől 10 millió elegytonna-kilométer/évben maximálja a Správa železnic, ami 60%-a a jelenleginek. A helyzet felgyorsíthatja az új híd építését.


Személyzethiány miatt törölt indulások


München | Németország – Egyelőre február végéig nem közlekedik a müncheni 29-es villamos. A Hochschule München és a Willibadplatz között közlekedő rásegítő járat leállításáról azután döntött az MVG, hogy jelentősen megemelkedett a műhelyi személyzet körében a betegjelentések száma. A közlekedési cég közlése szerint a műszaki hibás villamosokat nem tudják emiatt olyan ütemben javítani, amilyen gyorsan szükség lenne rájuk a forgalomban. Ezért döntöttek rásegítő viszonylat leállításáról, mert így kezelhető és tervezhető a járműhiány, ráadásul a vonalnak nincs önálló megállóhelye sem. A zsúfoltság csökkentésére a párhuzamosan közlekedő viszonylatokat, a 18-as, 19-es, 20-as és 21-es villamost ajánlják. A 19-es és a 20-as vonalán ráadásul nagyobb kapacitású villamosokat állít forgalomba ebben az időszakban az MVG a kocsikiadás áttervezésével.
Az MVG arra is felhívta a figyelmet, hogy a buszhálózaton szintén szükséges volt korrekciókat alkalmazni, mivel a buszágazat is járművezető-hiánnyal küzd: még októberben jelentették be a változtatásokat, ami 10 viszonylatot érint a 94 buszjáratból. Itt sok esetben csak néhány perccel ritkábban járnak a buszok, de van olyan járat, aminek a követése a korábbi duplája lett, cserében párhuzamos járatokkal utazhatnak az utasok.

Követendő példa
Budapest | Magyarország – Az MVG őszinte kommunikációja megsüvegelendő és meleg szívvel ajánljuk a Budapesti Közlekedési Központnak is. Egyrészt a bajoroknak van elképzelése a problémák kezeléséről, másrészt előre tervezhetővé teszik az utasoknak a változásokat és nem ad-hoc variálják a menetrendeket, mint Budapesten. Ráadásul a közlekedésszervező BKK vagy a szolgáltatók sem beszélnek személyzethiányról (feltehetően a megrendelő vagy a fővárosi vezetés nyomására), a BKK INFO felületén is sok esetben csak „forgalmi ok” miatt járnak ritkábban a járatok, pedig naponta százas szintű a személyzethiány csak a budapesti felszíni közlekedésben forrásaink szerint, ami jelentős mértékben érinti elsősorban a hajnali órákban közlekedő járatokat. Ennek ellenére a BKK láthatóan nem próbál meg ezekre az időszakokra egy tervezhető menetrendet kialakítani, pedig a kieső menetek felét-harmadát sikerül csak optimális esetben pótolni, a többi esetben a menetrend operatív áttervezésével orvosolják a problémát, amivel az utas előre nem tud tervezni, de sokszor még „online” sem, mert a FUTÁR tervadai nem kerülnek módosításra.
Szerkesztőségünk a témában július végi cikkünk óta várja a felmerült kérdéseire a választ, esetleg interjút, de eddig csak arra jutottunk érdeklődéseink során, hogy a BKK sajtókapcsolatokért felelős munkatársai „mielőbbi visszahívást” ígértek az ügyben, ha éppen nem az ügyfélszolgálathoz küldtek vagy éppen nem nyomták ki a telefont, azonban a Walter Katalin által vezetett vállalat munkatársai egyetlen alkalommal sem hívták vissza érdeklődő munkatársunkat. Ezek szerint így kell kommunikálni a BKK-nál a sajtóval.


Was hat Stadler mitgebracht? [Mit hozott a Stadler?]



Karlsruhe | Németország – Még januárban lett végleges, hogy a CityLink kerülhet 6 német és osztrák üzemeltetőhöz. A csendet a héten az első mock-up bemutatásával törték meg, melyet Karlsruhéban próbálgathatnak a cégek és a meghívottak, mielőtt a végleges modell gyártásba kerül. A modell 22 méter hossz és egy fél járművet mintáz vezetőfülkével, ülőhelyekkel és multifunkciós térrel, amiben valós méretű minden alkatrész.

A dél-magyarországinál kicsit morcosabb frontot kapott a közös projekt terméke
(fotó: Stadler Rail AG)

Darmstadt | Németország – Megérkezett a Berlinben már látott TINA rendeltetési helyére Darmstadtba. Az első leszállított darab a 22102 pályaszámot kapta, míg a kiállításon a 22101 volt látható. Hamarosan megkezdődnek a kötelező vizsgálatok és a személyzet képzése, hogy jövő ősszel már utasokkal is közlekedhessenek. Mivel önerőből még nem közlekedhet, ezért egy ST14-es motorkocsi segítségével jutott el a Kranichstein kocsiszínbe.

Németországban a héten kifejezetten télies időjárás volt, ennek nyomait láthatjuk a leszállított villamoson
(fotó: HEAG mobilo)

Den Haag | Hollandia – Már hetekkel ezelőtt biztosnak tűnt, de csak most pénteken lett hivatalos, hogy a Stadler szállíthatja a HTM legújabb villamosait. Ide is TINA érkezik 56 fix és 44 opciós példányban. A háromrészes, 36,5 méter hosszú egységek 237 fős kapacitást jelentenek, de csatoltan és akár 70 km/órás sebességgel is közlekedhetnek majd. Ez a megrendelés a svájci cég első holland projektje.

Az új platform folyamatosan szerzi a megrendelőket
(grafikák: Stadler Rail AG)

Asztana [Астана / Астана] | Kazahsztán [Қазақстан / Казахстан] – A Kazah Vasutak [Қазақстан Темир Жолы, ҚТЖ] jelentős mennyiségű kocsit rendelt a Stadlertől: összesen 537 távolsági kocsikra és ezek 20 éves karbantartására szóló szerződéseket 2,3 milliárd eurós értékben. Egészen pontosan 234, egyenként 40 fős hálókocsit, 233 darab 58 fős fekvőhelyest, 35 személyzeti és mozgáskorlátozott kocsit 18 fővel és 35 generátorkocsit rendeltek, melyek 1520 mm nyomtávval és 160 km/órás végsebességgel készülnek -50 °C és +45 °C környezeti hőmérséklet mellé. A 2030-ig tartó gyártást helyben végzik majd 100 szakemberrel, technológiatranszfer keretében.


Zónás bérlet, kifilézve


Gyöngyös–Gödöllő–Budapest | Magyarország – Csütörtökön felszállt a füst és kiderült a galgamenti bérletek árazása, amiben azért sok köszönet továbbra sincs. A kizárólag teljesárú és tanuló (90%-os) elérhető bérleteket csak 30 napos csúszó érvényességű verzióban vásárolhatjuk meg. A vasúti automatákban a helyi jegyek, a MÁV appban a Térségi és városi jegyek között kell keresni, a Volánbusz csak pénztárban árusítja – mintha a projekt gyors bukást kellene bebizonyítaniuk az ÉKM felé. A BKK és a MÁV-HÉV nem árusítja, holott van belőle Budapest-bérlethez csatlakozó és önmagában végig érvényes verzió is a kínálatban. Ehelyütt hívnánk fel a figyelmet arra, hogy hivatalosan csak a szelvényen megadott két állomás/megállóhely között érvényes a klasszikus egyszolgáltatós bérletekhez hasonlóan, melyeket továbbra is megvásárolhatnak az utasok.

A korábbi hurráoptimista közleményekkel szemben több településre sem lehet megváltani a közös bérletet, avagy újabb lábát fűrészelték el az alapvetően jó koncepciónak
(grafika: MÁV-Volán-csoport)


TW 4000, a legújabb hannoveri villamos


Hannover | Németország – Az őszi hivatalos bejelentés után újabb részleteket közölt az üstra a 2025-től várható típusáról. A korábbinál több utastájékoztató kijelző mellett a hőszivattyús klímát emelték ki, mint fontos újítás. Emellett egy igazán érdekes megoldást is bevezetnek: az ajtó infraszenzorok segítségével, érintés nélkül nyílik majd. Ezt a mozgásukban korlátozottak és a kerékpárosok felmért igényeivel indokolták. A biztonságra is kiemelt figyelem jutott, hiszen a korábbinál több kamera már az összecsatolt járművek közötti teret is megmutatja a járművezetőnek. Vezetéstámogató rendszerek is kerülnek rájuk akadályt felismerő és akár automatikusan fékező rendszer, illetve a kanyarsebességet mérő és veeztési tanácsokat szolgáltató elektronika képében. A karbantartást is megkönnyítik majd az RFID-s főkomponensek, így könnyebb lesz visszakövetni őket és növekedhet az élettartamuk. A digitalizáció jegyében előkészítik a CICO jellegű jegyvásárlást és a C2X kommunikációs protokollt.



Bemutatkozott a csuklós kompozit-Ebusco


Deurne | Hollandia – Hivatalosan is bemutatkozott az Ebusco 3.0 csuklós verziója, melyre már korábban érkezett számos megrendelés. A 14,5 t üres tömeggel rendelkező modellbe 350 és 500 kWh közötti akkucsomagokat választhatnak az üzemeltetők, amivel akár 700 km hatótávot is megtehet a 150 fős kapacitású autóbusz, amelyen a beltér elrendezésétől függően a járóköz akár 90 centi széles is lehet. A kobaltmentes LFP-akkumulátorokat a padlóba építették, a kompozit oldalfalak pedig habosított szigetelést kaptak, amivel növekszik a hőtartó képesség és csökken az energiaigény. 2023-ban a gyáron belül önálló szerelősort kap a csuklós modell, ezáltal gyorsabban szállíthatják ki a megrendeléseket.

Sokáig ígérték, most már valóság lett a szuperkönnyű csuklós villanybusz
(fotó: Ebusco)

Moers | NémetországNRW nyugati szélén üzemeltet több buszjáratot a Transdev-csoporthoz tartozó NIAG, akik 12 szóló 3.0-t rendeltek. A gyorsított eljárás keretében azért tudták beszerezni, mert öt éves keretszerződést kötöttek tavaly.



Eltűnik a helyesen írt oldal


Budapest | Magyarország10 hónapnyi agónia után megszűnik a Facebookon a szóközmentes MÁV-START oldal, amely eredetileg a nemzetközi utazások népszerűsítésére jött létre. Így már csak a MÁV, a MÁVINFORM és a helytelenül írt MÁV – START Zrt. oldalak maradnak aktívak.


Villamossal a Vencel téren


Prága | Csehország – Megkapta az építési engedélyt a prágai Vencel térre [Václavské náměstí] tervezett villamospálya építésére a cseh főváros. A fejlesztéssel Vinohrady városrész az Óvárossal közvetlen kapcsolatot kap ismét – 1980. december 13-ig ugyanis volt villamosforgalom a téren, akkor alaktították át a mostani formájára. A Nemzeti Múzeum mellett már meg is épült a leendő Muzeum megállóhely, de a tér teljes hosszában 2023-ban kezdődhet meg az építkezés, mely előreláthatólag 2027-ig tart majd.


További cicásbuszok mennek Koppenhágába


Koppenhága | Dánia – Bár 2021-ben már rendelt az egyik koppenhágai szolgáltató, az Anchersen A/S 25 darab teljesen elektromos MAN Lion's City 12E-t, 2022 decemberében egy másik szolgáltató, a VIKINGBUS Danmark A/S 45 darabra adott le rendelést. Utóbbi vállalat nem csak buszokat, hanem a flottakezelő rendszert is megvásárolta az MAN-től, így a buszok töltése távolról is ellenőrizhető, a jármű menetrendjéhez időzíthető, sőt távolról a kezdési időre például a fűtést is be lehet állítani, ezzel pedig a kocsiátvételi időt le lehet rövidíteni. Skanináviában mostanában jól áll az MAN az eladásokkal: szintén 2022-ben a norvég Unibuss vásárolt az osloi helyi üzemébe 76 darab MAN Lion's City E-t.

Ismerős színek, de most nem a Volánbusz állománya frissül elektromos MAN buszokkal
(grafika: MAN)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.