Nem nyomtat újságot a DB. A Stadlerben bíznak a finnek. Környezetbarát kaliforniai közlekedés. Szolgáltatóváltás a Csallóközben. Hírösszefoglalónk.
Az első Stadler villamos Milánóban
Milánó | Olaszország – A tender nyerteseként 2019 nyarán kihirdetett Stadler a héten szállította az első TRAMLINK-et Milánóba. Az összesen nyolcvan darab megrendelt kocsi folyamatosan érkezik majd a lombardiai metropoliszba, melyek alapos tesztek után 2023 tavaszán kezdhetnek majd forgalomba állni. A helyi közlekedési vállalat (ATM, Azienda Trasporti Milanesi) az új szerelvényekkel a jelenlegi járműállomány modernizációját kezdi meg. Aki még szeretne utazni a lassan 90 éves favázas kocsikkal, annak ugyan nagyon nem kell sietnie, hiszen ezekből még pár évig biztos marad napi forgalomban, de nem árt egy kis olasz kiruccanást betervezni, örökké biztos nem lesznek üzemben ezek sem.
Érdekes ajtókiosztás jutott a milánói TRAMLINK-ekre, biztos megvan ennek is az oka. Mindenesetre örvendetes a régi villamosokra utaló fényezés a hagyományőrzés jegyében.
(fotó: ATM)
Búcsúzik az újság
Berlin | Németország – 21 év és 261 lapszém után nem jelenik meg többé papíron a DB mobil, a német állami vasút fedélzeti magazinja. Teljesen azért nem szűnik meg, hanem digitalizálódik és beépül a fedélzeti WLAN-portálokba, de immár nem csak olvasható, hanem hallgatható módon is. Jürgen Kornmann, a DB AG Marketing és PR vezetője szerint a havi 1,15 millió rendszeres olvasó továbbra is megtalálhatja majd a számítását a januárban megújuló kiadvány böngészésekor, amely így interaktívabb lesz. Az utolsó lapszám 2022. december 2-án jelent meg és online is elérhető.
Bevált csapaton ne változtass!
Helsinki | Finnország – Amint arról korábban beszámoltunk, a Stadler FLIRT nyerte a finn állami vasút beszerzését. November 29-én hivatalosan is megkötötték a szerződést az első 20 egységre. További 50 egységre és akár a teljes mennyiség teljeskörű karbantartására is kiterjeszthető opcióval is rendelkeznek a felek, így összességében igen vastagon foghat a ceruza. A szélesnyomtávú járművekbe akár 796 utas is beszállhat, közülük 356 ülőhelyet is talál majd Helsinki és Tampere elővárosaiban, de csak a 2026-os szállítás után. A Stadler kiemelte, hogy a különösen zord időjárás ellen a beszállóterek padlófűtésével is küzdenek, illetve a korábban ide vásárol 81 FLIRT is teszi a dolgát. A környezetvédelem jegyében a legújabb fejlesztések is segítenek, mint az olajmentes kompresszorok, a propánnal üzemelő hűtőrendszer és a korábbinál hatékonyabb elektronikus elemek mellett az újrahasznosíthatóság terén is fejlődtek. Amennyiben a majdani üzemeltető kívánja, akár IC-forgalomba is bevethetőek lesznek kisebb átalakítás után.
A külső dizájn helyi iroda érdeme
(fotó: Stadler Rail AG)
(fotó: Stadler Rail AG)
Környezetbarát buszok a határvidéknek
San Diego, California | USA – Hatalmasnak mondható megrendelést adott le az SDMTS: akár 473 buszt is vásárolhatnak. Ezek természetesen alacsony kibocsátású vagy teljesen kibocsátásmentes darabok lesznek, melyekből 41-et már meg is rendeltek. 28 Xcelsior CNG és 13 Xcelsior CHARGE NG érkezik 40 lábas méretben, avagy elsőre szóló buszokat kértek. Az opciós mennyiség a következő öt évben használható fel és 40 vagy 60 lábas (szóló vagy csuklós) buszokat hívhatnak le. Helyük biztosan lesz, hiszen az üzemeltető közel 100 viszonylatot és évi 88 millió utast kezel. A beszerzés része a szövetségi és állami támogatásokkal is kistafírozott programnak, melyen keresztül 2040-re kívánják elérni a teljesen kibocsátásmentes flottát.
Biztos a biznisz: májkrémvasút a Csallóközben
Pozsony–Dunaszerdahely–Révkomárom | Szlovákia – A közlekedési minisztérium is jóváhagyta Szlovákiában, hogy a 131-es számú, Pozsonyból Dunaszerdahelyen át Révkomáromig vezető vasútvonalon 2023. december 10-étől 2032 decemberének végéig a szlovák államvasút (aki az ÖBB jelentős közreműködésével közlekedtette vonatait) helyett a cseh Leo Express szolgáltassa a személyszállító vonatokat. Ez a vonal volt az első ahol regionális forgalomban újra magánvasúttársaság biztosítsa az ablakos vonatokat: 2012 és 2020 között a szintén cseh RegioJet járt a vonalon. Az azt megelőző államvasúti időkben hányattatott sorsú volt a vonal: jellemzően Bézék jártak a vonalon és a(z alsó szakasz) megszüntetése is a levegőben lebegett. Aztán jött a RegioJet a koszerűbb járműveivel, vonatokat nem csak mutatóban tartalmazó menetrendjével és hirtelen az utasok is visszataláltak a vonalra. 2020-ban a szlovák minisztérium addig húzta az időt az újabb tender kiírásával, hogy azt csak a ZSSK vállalta el két évre, amikorra a minisztérium igazi versenyt ígért. Ebben nyert a Leo Express és fellebbezés hiányában végül pecsét is került az engedélyükre. A csallóközi mellékvonalra Alstom Lint 41 típusú motorvonatokat fog hozni a Hamé cégcsoporthoz tartozó szolgáltató, amelyen egységenként 140 ülőhely lesz, szemben a mostani 840-es sorozatú motorvonatok 94 (plusz 16 felcsapható) ülésével.
Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Mellár Marcell