2022. 12. 08.

Készülőben a Railjet nagy testvére

Megjelentek az első képek az első ComfortJet-szerelvény első kocsijáról. Az új szerelvények a Magyarországra közlekedő Metropolitan EC-ken jelenleg közlekedő gördüldőállományt is váltják majd.


2021 áprilisában kötötte meg a szerződést a České dráhy és a Siemens-Škoda konzorcium 20 darab, egyenként 9 kocsiból álló szerelvény szállításról. Az ÖBB és a ČD állományában RailJet mákanéven futó Siemens Viaggio Comfort típusú kocsiból álló szerelvényekhez hasonló, ám hosszabb vonatok lesznek. Eltérés lesz még, hogy busniess vagy 1+ osztály nem lesz rajtuk, cserében két, szinte teljes hosszában (hiszen az egyik a vezérlőkocsi lesz – bár a lábtér és az ülés kényelme alapján tulajdonképpen az is) első osztályú termes kocsi lesz bennük, valamint a kerékpárszállításra több tér áll rendelkezésre. A 230 km/órás sebességre tervezett szerelvényeken 555 ülőhely lesz, ami nagyjából ötödével több mint a jelenleg Budapestre közlekedő vonatok kapacitása. A járművek kocsiszekrénye (a vezérlőkocsi nélküli InterJet szerelvényekhez hasonlóan) a Siemens bécsi üzemében készül, a beltér berendezése és a végszerelés pedig a Škoda Vagonka ostravai üzemében történik. Ha minden a tervek szerint alakul, akkor a „hosszú RailJetek” 2024-től állhatnak forgalomba.

Szállításra előkészítve áll az első ComfortJet kocsi a Siemens simmeringi telepén, hogy Ostravába szállítsák
(fotó: České dráhy)

Egy többcélú térrel ellátott (jobbára kerékpárszállító) kocsi közvetlenül a mozdony mögött, majd négy másodosztályú termes kocsi, aztán az „infopoint”-ot is tartalmazó valamint a kerekesszékesek és a kisgyermekkel utazók részére kialakított kocsi következik. Ezután következik az étkezőkocsi, végül pedig két elsőosztályú kocsi, melyből az utolsó egyben a vezérlőkocsi is.
(grafika: Siemens)


Mellár Marcell