2024 első negyedévében indulhat el az első trolibusz a prágai reptérre. A 119-es busz helyett az 59-es trolival utazhathunk a legnagyobb cseh légikikötőbe. A prágai trolibusz-közlekedés újraélesztéséről korábban már írtunk itt, itt, itt, itt, itt és itt.
Nyertest hirdetett a DPP a felsővezeték-hálózat, valamint a kapcsolódó berendezések és műtárgyak kiépítésére a Nárdaží Veleslavín és a prágai repülőtér közötti trolibuszvonalra. A tendert a Elektrizace železnic cég nyerte, aki mintegy 5 millió cseh koronával alacsonyabb ajánlatott tett, mint a másik induló, az Elektrotechnika a.s., de a tervezett 350 millió koronás összegnél így is többe, 354,4 millióba fog kerülni a projekt.
A duplacsuklós trolik természetesen már a PID legújabb szabványa szerinti fényezésben érkeznek majd
(grafika: Solaris)
(grafika: Solaris)
Ennél egy picit előbbre tervezik a gördülőállomány érkezését: a 18 méter hosszú csuklós autóbuszokat ugyanis 24 méter hosszú duplacsuklós trolibuszok váltják, ám azoknak még az utasok szállítása előtt összesen 30 ezer kilométernyi próbafutáson kell résztvenniük, ebből az első 10 ezret utasok nélkül. A típust is lehet tudni: Solaris Trollino 24 trolibuszok közlekednek majd az 59-es troli vonalán. A vonal nagyjából felén felsővezetékről mennek a trolik, ám a reptér közelében akkumulátoros önjáró üzemmódban haladnak majd. A felsővezeték a Terminál 3 nevű megálló után körforgalomig fog tartani, így mindkét irányban ennél a megállónál történik majd tervezetten az üzemváltás.
A reptér irányába a Terminál 3 megállóhelytől önjáró üzemmódban mennek a trolik, a Terminál 1 és Terminál 2 megállóhelyek érintésével a tárolótérig, ahol kiépített felsővezeték várja őket
(forrás: mapy.cz)
(forrás: mapy.cz)
Ami a felsővezetéket illeti: összesen 11,6 kilométer hosszban épül, ebből jut telephelyre is (a vonal járművei a Řepy garázsban fognak lakni), valamint a reptéren lévő tárolótérre is. Összesen három új gépház kerül kiépítésre dedikáltan a trolinak: a garázs mellett Nádraží Veleslavín végállomásra és a repülőtérre. Ezen kívül még egy helyről érkeznek az elektronok a felsővezetékbe: a Dědina városrészbe tervezett új gépház a Divoka Šárka végállomástól meghosszabbított villamospálya feletti felsővezetéket, valamint az Evropská utcán a Vlastina utca kereszteződéstől a Terminál 3 megállóhelyig a trolik felsővezetékét táplálja majd. A munkálatok 2022. novemberének végén indunak és 2024 első negyedévére tervezik a vonal átadását.
Mellár Marcell