Digitalizálódó jegyek. Fontos megrendeléseket gyűjtött a Stadler. Pórul járt a felújított villamos. Adventi jótékonyságok. Villanybuszok nagy tételben. További érdekességek a hajtás után!
Adventi fényvillamosok
Budapest | Magyarország – Idén is lesz adventi különvillamos Budapesten. A BKV Zrt. közleménye szerint november 25-étől december 18-áig szombaton és vasárnap különféle vonalakon jár majd, hétköznap pedig a 2-es villamos vonalán lehet utazni az UV-szerelvénnyel 14 és 17 óra között. A villamos így a viszonylag vállalható munkaidőben végzők számára nem lesz elérhető mondjuk, de a normál díjszabással közlekedő járat esetén ez a budapesti városvezetést nem zavarja. Sőt, idén még díszkivilágításra sem „fussa” a városvezetés (!) kérése nyomán: a LED-es fényfüzér üzemelése bizonyára nagyon megdobja az UV áramfogyasztását.
A budapesti egyéb adventi járművekről, Mikulástroliról, Mikulásbuszról nincs információ, a BKK, a BKV és az egyébként rendkívül sokat kommunikáló budapesti városvezetés is hallgat a témában. Ennek ellenére már a BudapestGO publikus felületén is láthatóak a járatok: az ideiglenesen közlekedő viszonyalatokat a korábbi hópelyhes viszonylatszám helyett idén aranybarna ikon jelöli.
Miskolc | Magyarország – Fényvillamos viszont jár majd Miskolcon: az MVK Zrt. 202-es pályaszámú KT8D5-öse idén is közlekedik november 27. és január 6. között. A villamos normál díjszabással vehető igénybe, azonban a MVK kéri az utasokat, hogy ne csak a két végállomáson rohamozzák meg a járművet, hanem az 1-es teljes vonalán, minden megállóban megálló villamosra máshol is nyugodtan fel lehet szállni.
Prága | Csehország – November 26-án a Střešovice kocsiszín udvarán mutatkozik be az idei karácsonyi flotta, mellyel egy felvonulsát is tartanak a 17 órakor kezdődő, az utazók védőszentje, Szent Kristóf szobrának megáldásával egybekötött ünnepség után a Střešovice kocsiszín–Hradčanská–Chotkovy sady–Nábřeží Edvarda Beneše–Štefánikův most–Náměstí Republiky útvonalon. A helyi tömegközlekedési múzeum aznap 18 óráig tart nyitva.
Brno | Csehország – Morvaországban is hozzák a kötelezőt: az évek óta nagy népszerűségnek örvendő karácsonyi villamossal lehet a belvárosi körön utazni november 26. és december 23. között. November 25-én 16 órakor a Pisárky-hurokban felkapcsolták a karácsonyi hársfa világítását, majd a karácsonyi díszítést kapott járművekkel lehetett beutazni a belvárosba.
Ostrava | Csehország – A három felkiáltójel városában is különlegeset alkottak a karácsonyi villamos témájában. A KŘÍDLENÍ nevű alapítvánnyal közösen indították el november 25-én az idei karácsonyi szezont és fontos küldetése is lesz a villamosnak: adományokat gyűjt majd önkéntesek segítségével hat projekthez. Ezek között van a Mamiko közösségi varroda támogatása, akik a városi kórház újszülött osztályának készítenek többek között takarókat, ruhákat és párnákat. A TyrkysOVA!!! nevű akciót az utasok is támogathatják a Moje DPO appban megvásárolható türkizjeggyel, így november végéig 50 koronát ajánlanak fel és utazhatnak is. A menetrendet a villamos saját oldalán lehet megtalálni, a villamos pedig egészen január végéig viseli majd a különleges díszítést.
A közösségi közlekedés is kiveszi a részét a közösség segítéséből
(fotó: DPO)
(fotó: DPO)
Plzeň | Csehország – A Škoda Group városában egy Pragoimex VarioLF2/2IN, a 366-os öltött magára karácsonyi ruhát, forgalomba pedig november 27-én délután áll. Idén is a hagyományos U Synagogy–Náměstí Republiky–Anglické nábřeží–Hlavní nádraží–Mikulášské náměstí és vissza útvonalat lehet majd megtenni a nyitónapon 16:25-től 30 percenként. Hétfőtől hétköznapokon az 1-es, szombatonként a 4-es és vasárnapokon a 2-es villamoson vendégszerepel hajnaltól 20 óra körülig.
Leginkább egy becsomagolt ajándékra hasonlít
(fotó: PMDP)
(fotó: PMDP)
Olomouc | Csehország – Csehország hatodik legnagyobb városában már múlt vasárnap óta közlekednek a karácsonyi villamosok, melyekből két szerelvény van. A hagyományos alakú 164-es pályaszámú T3R.P hétköznap a 2-es, hétvégén a 7-es vonalon közlekedik. A 212-es és 213-as egyirányú Pragoimex EVO-páros pedig a 4-es vonalon teljesít szolgálatot. Mindkét szerelvény január 6-án közlekedik utoljára.
Bevált recepten ne változtass! Tavaly is ilyen díszítéssel voltak forgalomban.
(fotó: DPMO)
(fotó: DPMO)
Mazačka búcsúzik
Praha [Prága] | Csehország – Jövő szeptemberben befejezi működését a DPP 5572-es pályaszámú villamosa. A Mazáčka [kenő, olajozó] nevű villamos a város vágányhálózatát keni, takarítja. A kenési feladatokat a DPP ugyanis áttelepíti a 15T típusú villamosokra, amelyek a város teljes hálózatát bejárhatják. Persze nem minden villamoson lesz ilyen eszköz, csak a 7-esre végződő pályaszámú kocsikat szerelik fel vágánykenővel. Így a hírek szerint már csak szeptember végéig élvezhetjük az 5572-esre telepített videókamera élőképét is.
Arat a Stadler
Berlin | Németország – A DB Regio Nordost nyerte a VBB által kiírt évi 1,3&nbs;millió vonatkilométert jelentő koncessziót, melynek keretében 2026 decemberétől 12 éves időtartamra övék lettek az RE9 (BER T1+2–Berlin Hbf–Angermünde–Szczecin [Stettin]) és az RB66 (Angermünde–Szczecin [Stettin]) vonalak. A 4 év múlva elkészülő villamosítás és kétvágányúsítás megteremti a lehetőségét az órás ütemben közlekedésnek, illetve a mostani 120 helyett akár 160 km/óra is lehet majd a vonatok végsebessége. Az átépülő állomásokra 740 m hasznos hosszú vágányok épülnek, így a teherfuvarozás kapacitása is nő. A két személyszállító vonal olyan struktúrában közlekedik majd, ahol önállóan kétórás ütem van, az RB66-ra pedig távolsági, de regionális jeggyel használható vonatok hordanak rá. Az RE9 mindössze 90 perces menetidőt kínál majd a két végpont között, nyaranta pedig a lengyel oldalon Międzyzdroje [Misdroy] és Świnoujście [Swinemünde] szerepel közvetelnül elérhető célként. Járműként a mostani Stadler-Bombardier-ADtranz GTW-k helyett 9 darab Stadler FLIRT XL érkezik kétáramnemű kivitelben (15 kV 16,7 Hz és 3 kV=) és országos újdonságként – a holland határon szintén ekkortól átkelő másik viszonylat mellett – Guardia fedélzeti ETCS-berendezéssel. A 255 ülőhelyes és 380 fős összkapacitású egységekbe akár 21 kerékpárt is be lehet tarolni, további különlegességként pedig a középső modulban a kerekesszékesek utazását megkönnyítendő az 55 és 76 centi magas peronhoz is lesz 1-1 ajtó. A klimatizált utastér, a hagyományos és USB-C csatlakozók, a díjmentes WIFI és a fedélzeti portál szintén a szolgáltatási csomag része lesz. Apró, de fontos figyelmességként említik a lengyel nyelvű utastájékoztatás gyakoribb használatát és a napszaknak megfelelő hangulatvilágítást.
Hosszúderekú piros villamosok jönnek egy újabb határátlépős viszonylatra
Lausanne | Svájc – Újra reflektrofénybe került a tl épülő villamosüzeme, mellyel a meglévő két kötöttpályás, metrónak mondott vonalat és Renens vasútállomását kötik majd össze. Most arról tudósítottak, hogy aláírták a szerződést 10 TRAMLINK szállítására. Múlt decemberben még 12 villamosról írtunk. A korábban már ismert tulajdonságok nem változtak, továbbra is 45 m hosszú és 2,65 m széles – Svájcban elsőként – normálnyomtávú villamosokat gyártanak majd 8 dupla ajtóval, alóluk kicsúszó padlóelemmel és 3 többcélú térrel.
Némileg változott a formanyelv, de a főbb tulajdonságok változatlanok
(grafikák: Stadler Rail AG)
(grafikák: Stadler Rail AG)
Bussnang/Frauenfeld | Svájc – Az SBB kimustrált Am 841-es sorozatú dízelmozdonyából tavaly óta tervezi megépíteni a Müller Technologie AG az első villany-akku-dízel hibrid mozdonyt Aeam 841 sorozatjellel, ehhez jelentős átalakításokat kell végezni az alapanyagként szolgáló mozdonyokon. Viszont Svájcban szinte már nincs is ETCS-mentes jármű, így ezekre is telepíteni kell és ehhez a Stadler lesz a partner. A Level 2 Baseline 3.6.0 verziójú „hátizsákot” a több országban már üzemelő Guardia valósítja meg a jövőben az előzetesen gyártani tervezett 5 gépen, de további 10 készletre rendelkeznek opcióval. Érdekes módon a hazai piacról ez az első utólagos beépítésű megrendelés a termékre.
Különlegességet ajánlott fel az ÖBB
Bécs | Ausztria – Országos projekt keretében újult meg egy Puch 500-as az ÖBB Postbus műhelyeiben (Wolfurt, Innsbruck, Zell am See) az elmúlt közel egy évben. Természetesen nem öncélú törekvésről van szó: az idén 50 éves ORF Licht ins Dunkel elnevezésű jótékonysági árverésének keretében talál majd új gazdát. Az osztákok által csak „Puch-Schammerl“ néven hivatkozott autó 1971-es évjáratú és eredeti állapotára restaurálták a szakmunkástanoncok az oktatóikkal közösen.
Az ÖBB székházában adták át a kész kisautót a Licht ins Dunkel részére
(fotó: ÖBB/Knopp)
(fotó: ÖBB/Knopp)
Felszállás (hamarosan) csak bankkártyának látszó tárggyal!
Wohlen–Meisterschwanden | Svájc – Készpénz- és papírmentes jegyrendszert tesztel egy éven át az AVA a 340-es buszvonalon. Az ide állandóan beosztott négy busz kapta meg a Conduent Transportation eszközét, amivel virtuális jegyet lehet vásárolni és ehhez mindössze az utazáshoz használt tarifazónát és az utasok számát kell kiválasztani az eszköz képernyőjén. Természetesen nincs agyonbonyolítva a rendszer, hiszen a busz csak az 532-es (Wohlen, Villmergen, Hilfikon) és 533-as (Sarmenstorf, Fahrwangen, Meisterschwanden) zónákat érinti, így három lehetőséget kínál fel a rendszer. Célként a helyi utazások jegyeladásainak kiváltását tűzték ki, emiatt márciustól már csak ilyen formátumú jegyet lesz lehetőség a buszon vásárolni. Hatásként a menetrendszerűség növekedését és a költségek csökkenését várják, de fontos szempont lesz a jövőévi döntésnél az utasok elégedettsége is. Az utazáshoz a fizetéshez használt eszköz (bankkártya, okostelefon, okosóra, stb.) lesz a kulcs, illetve azt fogja beolvasni a jegyellenőr is. A rendszer előnyeként említik, hogy napi maximum is lesz az elszámoláskor, így akár több utazást is generálhat a vonalon a használata.
Forgalomba áll a duci újdonság
Drezda | Németország – Szombaton forgalomba áll Drezda legújabb villamostípusa, az NGT DX DD. Bő egy évig tartott az engedélyek megszerzése a 2017-ben megrendelt és 2019-ben építeni kezdett sorozatnak. Az első üzemnapon 10 és 16 óra között Kleinzschachwitz és Reick kocsiszín között különjáratokat indítanak az új villamossal és a múzeális ČKD Tatra T4D-vel, majd 16:02-kor beáll a neki kijelölt 2-es vonali szerelvényfordulóba a duci villamos.
A pirossal jelölt szakasz nem csak az új villamos útvonalát mutatja, de a felújítása is most készült el
(grafika: DVB AG)
(grafika: DVB AG)
Drezdában elkötelezett a városvezetés is a villamosforgalom zavartalanságának biztosítása és ezáltal a menetrendeszerűség növelésében, így a Tolkewitzer Straße 150 méteres szakasza kap új útburkolati jeleket a következő héten. A Reinhold-Becker-Straße és a Kretschmerstraße között a villamosvágány területét ezentúl nem használhatják majd a gépjárművek, de a kereszteződésekben keresztezhetik a pályát. A beavatkozástól a 6-os és 12-es vonalon legalább 1, de az extrém eseteket számolva akár 20 percet is spórol majd az új forgalmi rend minden szerelvénynek.
Villamossal Fyllingsdalenbe
Bergen | Norvégia – Megnyílt hétfőn a második villamosvonal a dél-norvég nagyvárosban, amit pénteken ünnepélyes keretek között adtak át. A szalagot Jon-Ivar Nygård közlekedési miniszter vágta át, aki méltatta az építésen dolgozó 1011 embert, akik 3,7 millió munkaórát fektettek a vonalba. Azt is megemlítette, hogy a vilamosüzem egy család áramszükségletéből üzemel és eközben 30 ezer embert elszállít. Vasárnap 10 és 18 óra között díjmentesen lehetett kipróbálni a megépült szakaszt, amin 16 perc alatt gurulnak végig a villamosok. Jon Askeland kerületi polgármester szerint az új vonal újabb kapcsolatokat teremt a városban és a környezet változásnak indul. A hálózat viszont továbbra sem teljes, a most átadott vonalat Åsane kívánják meghosszabbítani, amihez kapcsolódóan már több lakossági fórumot tartottak.
Tesztelik a CiBo-jegyrendszert Frankföldön
Nürnberg | Németország – A VGN november 24-én elindította az egon nevű teljesen digitális tarifáját, amit két éven át tesztelnek majd. A rendszer megállók és átszállások között légvonaban számítja a fizetendő összeget, melyet 31 napos időszakon keresztül figyel és csak utána számláz. A napi alapdíj a Nürnberg/Fürth díjszónában kétszeres, de a távolsági díj azonos a közlekedési szövetségen belül. Ráadásul 12 és 72 eurónyi költési szinteknél csökkennek a költségek, az elszámolási hónap végén pedig legfeljebb 220 € kerül a számlára. Az árakból látható, hogy nem feltétlenül a mostani bérletes utasok meggyőzése a cél, hanem az alkalmi utasok jegyhez jutásának megkönnyítése. Egyelőre nem találtunk egyértelmű utalást, de mivel a DB Vertrieb a hivatalos partner, valószínűleg a svájci FAIRTIQ biztosíthatja a technológiát. A regisztrációt egyelőre 20 ezer egonauta számára nyitották meg.
Tavaly még vicces volt…
Bécs–Brüsszel | Ausztria–Belgium – Ahogy tavaly, idén is a teltházas brüsszeli nightjet szállította az Európai Unió karácsonyfáját. Az immár 25 éves hagyomány alapján Ausztria képviselete gondoskodik a megfelelő tűlevelű kiválasztásáról és elszállításáról. 2022 az Ifjúság európai éve volt, így ennek megfelelően az LFS Pyhra neveldéjében választották ki a vonat VIP-utasát, mely egy 4 méter magas fenyőfát, kíséretként pedig a diákok csoportja utazott az ünnepélyes átadásra.
Alsó-Ausztria karácsonyfak-irálynője Ricarda Reithner mellett Alexander Bernhuber, Ausztria EU-képviselője és Klaus Garstenauer, az ÖBB személyszállítási igazgatója búcsúztatták Bécsben az ajándékot
(fotó: Daniel Willinger / ÖBB)
(fotó: Daniel Willinger / ÖBB)
Különlegességekkel újít az Ebusco
Rouen | Franciaország – Korábbi opcióját konvertálta fix rendeléssé a normandiai város, így a következő három évben összesen 80 környezetkímélő busszal frissíti flottáját a város. Jövőre 28-at szállítanak, a fennmaradó 48-at pedig 2025-ig. Rouenben azért kell ennyi busz, mert a (TEOR) nevű gerinchálózatot kiszolgáló, optikai vezetést használó, 10-16 éves Irisbus Citelis és Crealis buszokat kívánják lecserélni.
Bár a rajzon nem látszik, lehetséges, hogy a korábbinál szebben integrálták a nyomkövető kamerákat
Purmerend | Hollandia – Igazi újdonság érkezik egy év múlva IJssel-Vecht snelRRReis márkanevű gyorsbusz-vonalaira a 13,5 méter hosszú Ebusco 3.0 képében. Az üzemeltető a holland piacon alig 10 éve tevékenykedő EBS, amely az izraeli Egged-csoport tagja. Az üzemeltető nem kiseb célt tűzött ki, mint a mostani 100 fős személyi állományt jövőre megduplázni és 2023 végére 500 elektromos buszt üzemeltetni. Ehhez jó belépő a 31 megrendelt busz, melyekbe 49 ülőhelyet és elektromos fűtést konfiguráltak. A gyártásra és a forgalomba állításra a 2023 decemberi menetrendváltás a határidő.
A szóló és a csuklós után a hosszúderekú modell is megérkezett – egyelőre csak rajzon
(grafikák: Ebusco)
(grafikák: Ebusco)
TOTO-val olcsóbban
Bwrdeistref Sirol Pen-y-bont ar Ogwr, Cymru / Bridgend County Borough, Wales | Egyesült Királyság – A First Bus és a Ticketer együttműködésében szintén légvonalban mért tarifát tesztelnek TOTO néven. A Check-in/Check-out jellegű rendszerben a kártyaolvasóhoz érintett fizetési mód mögötti számlán £1.60 kerül fogllásra, ami az első 2 km távolságot fedezi és 30 percig érvényes jegyet jelent. Amennyiben többet utazunk, napi £5 és heti £21 az ársapka.
Javításból javításba
A9, Lederhose–Triptis, Türingia | Németország – Kedden nem mindennapi baleset miatt kellett jelentősen korlátozni az A9-es autópálya forgalmát: egy villamost szállító teherautó borult árokba. Az rnv 4139-es pályaszámú Bombardier Variobahnja (üzemi nevén RNV6) az egykori vagongyárban székelő VIS-nél volt Halberstadtban felújításon és a visszaszállítás során a rendőrségi közlemény szerint egy feltehetően elalvásos baleset részese lett, amiben a teherautó vezetője megsérült. A szalagkorlát átszakítása után a 10 méter magas töltésről leboruló szerelvény súlyosan megrongálódott, a reggeli közlemény 850 ezres becslése után estére már 2,5 millió euróról adtak hírt. A műszaki mentés hajnalig tartott és csak a modulokat szétszerelve lehetett elvégezni, ehhez a háromból két forgalmi és a leállósávot lezárva kellett tartani. Másnap délutánig a külső és leállósávot lezárva javították a szalagkorlátot, azóta teljes szélességében járható a Berlin–München autópálya ezen szakasza. Az MDR helyszíni riportja alapján az erősen megrongálódott villamos egyelőre visszaszállították a javításra szakosodott céghez és a tulajdonossal közösen döntenek majd a sorsáról.
Nem mindennapi feladatot a körülményekhez képest gyorsan megoldották az érintettek
(fotók: Thüringer Polizei Autobahnpolizeiinspektion)
(fotók: Thüringer Polizei Autobahnpolizeiinspektion)
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter