Növekszik a cseh vasúti állatkert. Olcsóbb bérletekkel vonzanak utasokat a városok. Alternatív hajtású buszokat rendelnek nagy tételben. Villamosokat és metrót építenének forgalomcsökkentéshez.
Megint búcsúzik az Ikarus
Budapest | Magyarország – Ismét elbúcsúztatta Karácsony Gergely főpolgármester a budapesti magaspadlós autóbuszokat. Nemrégiben a 99-es vonalán volt ilyen rendezvény, majd Úpalotán tette meg ugyanezt a város első embere, most pedig a Keleti pályaudvarnál, mert most állítólag már tényleg elbúcsúzik a fővárosi közszolgáltatás keretében zajló tömegközlekedéstől az utolsó Ikarus 280-as (és 435-ös) is. A búcsúeseményt a megszokott módon, a szakmai sajtó előzetes értesítése nélkül tartották a Keleti pályaudvarnál.
A BKV a november 19-20-i hétvégén búcsúztatja ismét a típusokat, a pénteki napon főleg 20E és a 30-as vonalon járnak, szombaton a 9-es vonalán két 280-as és egy 435-ös közlekedik (menetrendi kocsiként), vasárnap pedig a Moszkva Széll Kálmán tér környékén lehet búcsút venni ezektől a kocsiktól. A részletesebb program a buszokat üzemeltető BKV Zrt. honlapján böngészhető.
Négylábú ragadozókkal a roncsderbi ellen
Csehország – A 2023-as menetrendi évben lassan elkezdenek megérkezni a ČD-hez az elmúlt években rendelt járművek, így búcsút inthetnek több régebbi járműtípusnak is. A 110 darabos RegioPanter (Škoda 15Ev) rendelés első példányai elsősorban a Olomouc, Ostrava és Jihlava környékén bukkanak fel 2023-ban, így az ott közlekedő Tornádo vagy Pantográf becenévre hallgató (460-as sorozatú) motorvonatoknak a jövő évben jó eséllyel búcsút mondhatunk. De nagyobb számban távoznak a „Honeckerek” is: a 1989-ben és 1990-ben a Waggonbau Bautzen által gyártott és még a ČSD által forgalomba állított kocsik ugyan kaptak már egy élettartam-hosszabbító felújítást, de azóta is eltelt már 10-15 év, így az alacsonypadlós és klimatizált motorvonatok nagyrészt leváltják őket. A szóban forgó NDK-s járművek egyébként jellemzően nincsnek rossz állapotban, így akár más vasúttársaságnál is folytathatják karrierjüket: a mára megmaradt nagyjából 200 kocsiból biztosan ki lehet válogatni olyankokat, amelyekben még van 10-15 év egy kisebb ráncfelvarrás és átfestés után.
Az új Párducok, a morcosabb homlokfalról ismerhetőek meg
(fotó: ČD)
(fotó: ČD)
Bár Brnoba nem közvetlen a ČD kék motorvonai jönnek, néhány éven belül innen is eltűnnek a hagyományos mozdonyos vonatok és velük a „Honeckerek”
(fotó: Mellár Marcell)
(fotó: Mellár Marcell)
A nem villamosított vonalakon is jön a generációváltás: a RegioFox névre hallgató PESA Link II motorvonatok (leendő 847-es sorozat) 2023 második felében állnak majd forgalomba České Budějovice, Jihlava, Prága és Pardubice térségében. A ČD összesen 66 motorvonatot rendelt a lengyel járműgyártótól. A RegioFox-ok főleg 810-es (nálunk 117-es, régebben Bzmot) sorozatú motorkocsikat és a RegioNova (814-es sorozat) motorvonatokat váltják.
Majdnem féláron a havibérlet
Oslo | Norvégia – 2022. november 16-tól december 15-ig kedveménnyel vásárolhatóak meg a havibérletek a norvég fővárosban. A teljesárú, 1-es zónára (Oslora, valamint a teljes T-bane hálózatra) érvényes bérletekért egy hónapig 814 norvég korona helyett 499, a diákbérletért 488 helyett 299, a 6 és 20 év közöttiek, valamint a 67 év felettiek pedig 407 helyett 249 koronért juthatnak 30 napos bérlethez. A osloi városvezetés erre az egy hónapra extra pénzt különített el a regionális közlekedéssszervező vállaltnak, a Ruter-nek, így ebből tudják olcsóbbbá tenni a bérleteket. A döntés oka, hogy ezzel kívánják mérsékelni a karácsony előtt megnövekedő autósforgalmat és a lehető legtöbb embert a közösségi közlekedés felé terelni – valamint a városlakók megnövekedett költségeit csökkenteni.
Egységesedik a troliflotta
Zürich | Svájc – Igazán nagy megrendelést könyvelhet a HESS, hiszen akár 163 trolibuszt is vásárolhat a VBZ a következő években. A 13 lighTram® 19 DC és 13 lighTram® 25 DC mellé 85 és 55 darabos opciót is kötöttek a felek. Amennyiben minden darabot megvásárol a zürichi cég, 330 millió frankot kell fizessen a buszokért. Amennyiben minden darabot leszllítanak, a mostani 83 darabos trolifotta mérete is megnőhet, illetve a dízelbuszok aránya csökkenhet.
Tetszetős a dizájnterv, a valóságban viszont nem feltétlenül lesz pont ugyanilyen
(grafika: HESS)
(grafika: HESS)
Hidrogénes buszteszt kezdődik Prágában
Prága | Csehország – A prágai DPP 2 éves szerződést között a Škoda Grouppal, egy Škoda H'CITY 12 típusú autóbusz bérlésére. A szerződés további 2 évvel meghosszabbítható, azonban erről még egyelőre nem született döntés. A busz előreláthatólag a 170-es vonalon (Pražská čtvrť – Jižní Město) vonalon fog közlekedni. Az üzemanyagcellás autóbuszba hidrogént kell tankolni és az ígéretek szerint egy teljes töltéssel (amely 39 kg hidrogént jelent) 350 kilométert tud majd megtenni. A Škoda H'CITY 12 karosszériáját hasonlóan a városban már megtalálható (ám egyelőre kevéssé sikeres) Škoda 36BB típushoz hasonlóan a Škoda Group tulajdonában álló török Temsa gyártja.
Pörög a skandináv piac
Deurne | Hollandia – Június végén már adott le megrendelést a Svealandstrafiken, de ezen a héten újabb 13 darabot kértek, szintén 2023 második félévi szállítással. További 5-re van opció 2025 végéig tartó szállítással, így a skandináv piacra lépés egyelőre sikeresnek mondható.
A korábbitól eltérő díszítést láthatunk, bár a busz azonos
(grafika: Ebusco)
(grafika: Ebusco)
Élet az Elefánton túl
Prága | Csehország – A České dráhy kiírta az eddigi legnagyobb járműbeszerzését emeletes motorvonatokra. A legalább 380 ülőhely (amelyből 15-20 első osztályú) mellett 2 kerekesszéknek, 6 gyermekkocsinak és 30 kerékpárnak kell hely a négy modulos motorvonatokon. A vasúttásaság nem ragaszkodik a csak emeletes modulokból álló egységekhez, a motorkocsik lehetnek egyszintesek is, ezzel gyakorlatilag bármely gyártó (amelyiknek van valamilyen módon emeletes motorkocsija) jelentkezhet. Az új járművek legnagyobb sebessége legalább 160 km/órának kell lennie és ismernie kell az 3 kV-os egyenfeszültség mellett a 25 kV 50 Hz-es hálózatot is. Az mára teljesen alapvető Csehországban hogy üzemképes GSM-R és ETCS berendezéseknek kell a forgalomba álláskor lenniük a motorvonaokton. Ami a fedélzeti kényelmet illeti: WiFi, minden ülőhelyhez konnektor, 55 centiméter magas peronról alacsonypadlós beszállás (alacsonyabb peronról kicsúsztatható lépcsők segítik a beszállást, a kerekesszékeseknek pedig rápma lesz a segítségükre), az vizuális utastájékoztatást pedig LCD monitorok biztosítják majd. A gyengénlátók tájékozódástát Braille-írásos panelek segítik, az ajtók nyitását és záródásást pedig (ahogy ez mára az új járműveknél általános lett) hangjelzések kísérik. A járműveknek csatolhatóaknak kell lenniük, üzemszerűen akár három motorvonatot összekapcsolva is tudnia kell üzemelni. Az első időszakban (2026-tól) csak a bármilyen okból kiesett CityElefantok kiegészítésére használnák, ám 2030 és 2040 között teljesen le is váltanák a 471-es sorozatú járműveket.
Fütyül, visít, Schiphol
Amsterdam | Holland Királyság – Áldását adta a holland kormány a Noord/Zuidlijn meghosszabbítására, amelyen jelenleg M52-es jelzéssel járnak a szerelvények. A metróvonal jelenleg a legrövidebb, ám 2019-ben a második legforgalmasabb volt a napi 84 ezer utasával. A vonal déli irányban nyúlik meg Amsterdam-Zuid vasútállomástól egészen a reptérig, valamint Hoofddorpig. A fejlesztéssel a nagyvasút is jól jár: az Amszterdam Schiphol repülőtérre több távolsági és nemzetközi vonat tud majd járni azáltal, hogy a helyi vonatok helyett a metró fog közlekedni. Az építkezés a 2020-as évek második felében indulhat és tervezetten 2037-re készül el teljesen.
Mindenki villamost szeretne?
Ludwigsburg | Németország – Bár már júliusban döntött Ludwigsburg a városi villamos vagy Stadtbahn megépítéséről, melynek egy szakasza a 2005-ben hivatalosan megszűnt Ludwigsburg–Markgröningen vasútvonal reaktiválásaként a szomszédos Markgröningenbe vezet majd, de kapcsolatot biztosíthat majd Stuttgart felé is. A nevét viszont a lakosság dönthette el és a 650 névjavaslatból 2000 szavazó által a Lucie név nyert. Gyakolatilag egy mozaikszóról beszélhetünk, ugyanis a Ludwigsburger City-Express rejtőzik mögötte. A leendő hálózat két vonalból állhat majd és a tervek szerint csúcsidőben 15 percenként indulna járat és napi 12.000 utast várnak, melyeket első sorban az autóból átszállók adnák.
Kiel | Németország – November 17-ét korszakalkotó dátumként jegyzi majd a városi kalendárium. Az egyéni autóközlekedés folyamatosan növekvő aránya és a buszhálózat kapacitásának véges volta miatt 2020 óta készültek tanulmányok a problémák feloldásáról. Ezekben egy közel 36 km hosszú hálózatot határoztak meg, de BRT vagy villamos formájában is kiépíthető lett volna. Végül a költség-haszon-arány és a támogathatóság döntött: villamos nyílik meg 2033 vagy 2034 folyamán a kikötővárosban. Míg a buszfolyosóval 1,10-es, a villamossal a számítások szerint 1,47-es arányt mutattak ki és utóbbiba a szövetségi kormányzat részéről is várható támogatás. Emellett olyan környezetvédelmi szempontokat is néztek, hogy mekkora felületet kell lebetonozni és ebben a „versenyszámban” is jobban teljesített a vaskerekes villamos.
A törzshálózat négy vonalból áll majd
(grafika: Kiel város önkormányzata)
(grafika: Kiel város önkormányzata)
Egyszerűbb díjszabással a több utasért
Ostrava | Csehország – A DPO december 11-től egyszerűsíti a tarifarendszerét, amitől az utazók számának növekedését várják. Sok termék megszűnik és csak 7, 30 vagy 365 napos bérletek maradnak forgalomban, illetve minden egyúti jegy átszállásra is jogosít majd a 10 és 45 perces jegy, mivel az azonnali bankkártyás vásárlásnál megszűnik a leszálláskori kilépés funkciója. Viszont továbbra is intelligensen kezeli majd a rendszer a bankkártyás utazást, mivel a 24 órás jegy lesz a limit. Érdekes kísérletbe is fognak a 10+2 nevű akcióban: Aki az év során 10 évreszóló havibérletet megvásárol, az év hátralévő részében díjmentesen válthatja majd meg a fennmaradó 2 virtuális szelvényt. Ráadásul ennek a lehetőségnek a kihasználásához az e-shopban akár autommatizálható is lesz a következő havi szelvények megvásárlása. Ezzel a megoldással a teljesárú havi bérlet 500 helyett 417 koronáért lesz elérhető, de az egyben megvásárolt éves bérlet esetében 333 koronát számítanak majd havi szinten. Természetesen az árak nem változnak, mivel Tomáš Macura polgármester szerint ez is nagy segítség az utasoknak a jelenlegi infláció mellett.
Jelentősen kevesebb jegyféle marad a kínálatban, amitől több állandó utast várnak
(grafika: DPO)
(grafika: DPO)
Éjszakai fordítókorong
Brüsszel | Belgium – Meglepő ösztönzőt vezet be a belga kormányzat az éjszakai vonatok támogatására: a pályahazsnálati és energiadíjakat átvállalják a vasútvállalatoktól 2023. január 1. és 2024. december 31. között. Teszik mindezt azért, mert a heti 3 járatpárt üzemeltető ÖBB vonatain már hetekkel előre elfogynak a helyek és a versenytársak számára (is) kívánják lejjebb vinni a belépési korlátot. Georges Gilkinet, szövetségi közlekedési miniszter szerint Brüsszel szerepe az éjszakai hálózatokban ezzel növekedhet és emiatt 2 millió eurót különítettek el erre a célra. Ez különösen a RegioJet-European Sleeper párosnak lehet kedvező hír a többször eltolt üzemkezdet mellé.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell