2022. 11. 11.

Hétvégi gyors – 2022. november 6-11.

Korszakváltás a budapesti és bázeli buszoknál. Közlekedési megaprojekt Lengyelországban. Újabb tendert nyert a Stadler? Metró helyett vasutat építene Graz. Helyi metrókat vesz Milánó. Elővárosi vasút nyílt Törökországban.


Viszlát, Ikarus!


Budapest | Magyarország – A BKV tervei szerint a mai nap, azaz 2022. november 11. az utolsó nap, amikor budapest utcáin menetrend szerinti közszolgáltatás keretében közlekednek a magaspadlós Ikarus 260-as, 280-as és 435-ös autóbuszok. A típusok búcsúja meglehetősen csendes, nem szerveztek olyan jelentős városjárást, mint azt az Ikarus 415-ösök esetén volt a nyáron. A hírek szerint mind a főváros, mindpedig a BKK vezetése szerette volna, ha „takaréklángon” búcsúznak ezek az egyébként meghatározó busztípusok a budapesti utakról.
Az utolsó üzemnapon egy ráncajtós és egy bolygóajtós 280-as, illetve egy 435-ös közlekedik a 7E vonalán, egy-egy 435-ös van a 97E és a 276E vonalán, két 435-ös a 161E és a 261E vonalán, Ikarus 260-asok pedig a 144-es és a 277-es viszonylaton közlekednek búcsúképpen menetrend szerinti kocsik helyett.
Az utolsó üzemnapon még sajtóesemény keretében is elbúcsúztatta Budapest főpolgármestere az utolsó 200-as Ikarust, de erre az eseményre nem tartotta fontosnak meghívni a szakmai sajtót sem a BKK, sem a BKV (nyilván a BKK befolyásolása nyomán), sem pedig a Fővárosi Önkormányzat.


Viszlát, fogas!


Budapest | Magyarország – Az Ikarus mellett más is búcsúzik, állítólag csak ideiglenesen a budapesti közlekedéstől. A BKK és a BKV közös közleménye szerint télen nem közlekedik majd a Fogaskerekű Vasút 60-as villamos. Aki a linkre kattint, ne csodálkozzon, nem derül ki a közleményből a legfontosabb: mikortól és főleg meddig szünetel majd a közlekedés. Logikusan az következik, hogy az október 3. óta tartó és november 17-éig tervezett vágányzár után nem indul majd be az üzem, hanem a homályba vesző „tavaszi pályafelújításig” így marad. A BKV 120 millió forintot tud megspórolni így az üzemen „az energia- és gazdasági válság miatt”. A fogas problémakörével részletesen is foglalkozunk majd a közeljövőben.


Nagyon zöld, nagyon villanyos és nagyon hosszú


Bázel | Svájc – Mindössze másfél évvel a Bussystem 2027 program meghirdetése és alig egy évvel a szerződéskötés után megérkezett Bázelbe november 4-én az első Mercedes-Benz eCitaro és hamarosan követi további 18. Ezekkel a közel 20 éves MAN A21-es és 15 éves Mercedes-Benz Citaro CNG szólóbuszokat váltják ki a napi forgalomból. A buszokban 31 ülő és 30 álló utas talál majd helyet, illetve két kerekesszékes is utazhat egyszerre. Ezekben 330 kWh kapacitású akkumulátor biztosítja a 120-220 km hatótávot, amit a tetőre szerelt áramszedőn keresztül akár 300 kW teljesítménnyel is tölthetnek.

November 8-án érkezett az első duplacsuklós elektromos busz, ami hamarosan szintén forgalomba állhat a repülőtéri 50-es vonalon. A 24,37 méter hosszú buszba 44 ülőhely került, ezen túlmenően 162 állóhely és 2 kerekesszékes utas használhatja még egyszerre. A vonalon jelenleg főleg 2015-ben beszerzett dízeles Mercedes-Benz Citaro G található, ezeket váltja a HESS lighTram 25. Bár a hivatalos adatok szerint az akkumulátorcsomag 533 kWh kapacitású, csak 185 kWh felhasználását irányozták elő, mivel a végállomásokon akár 450 kW teljesítménnyel is töthető és így növelik a hasznos élettartamát. Ezzel a megoldással 40-100 kilométer hatótávot biztosítanak, ami a kifejezetten pörgős vonalon elegendő lesz.



101 újabb motorvonat


Madrid | Spanyolország – Bár még az első megrendelt darabok sem kerültek legyártásra, máris opciós mennyiségeket hív le a Renfe. A szerződéseket még november vége előtt meg kívánják kötni 69 újabb Stadler-Alstom Cercanías de gran capacidad és 32 CAF-féle trenes de Media Distancia nevű egységekre. A fedezetet a kormány által bitosított és 879,3 millió euróra emelt hitelkeret biztosítja, amely része az összesen 5,4 milliárd eurós flottamodernizációs programnak.


Metrókat vesz Milánó


Milánó | Olaszország – Az észak-olasz iparváros közlekedésszervezője, az ATM fontos szerződést kötött a házi beszállító Hitachi Raillel metrószerelvények szállítására. A legfeljebb 46 járműegységet magában foglaló szerződés értéke 368 millió euró és ebből az első 21 darabot 168 millióért meg is kapják. A hatkocsis szerelvények 106,5 méter hosszúak lesznek és akár 90 km/h sebességre is képesek, forgalomba állásukra 2024 tavaszán számít az üzemeltető. Legfontosabb tulajdonságként a kifejezetten vandálbiztos oldalfalakat és a forgalomirányító központba továbbítható képű biztonsági kamerarendszert emelték ki, a légkondicionálás és a korábbinál alacsonyabb zajszint pedig szinte már említésre sem érdemes.

A dizájn markánsra sikerült, ahogy azt már megszokhattuk az olaszoktól
(fotó: Hitachi Rail)


A gyakori sem elég gyakori


Hamburg | Németország – Két és fél éve épül Hamburg keleti részén az U4-es vonal meghosszabbítása a Horner Geest nevű végállomásig és ezzel az ággal újabb 13 ezer lakót szolgálnak majd ki 2026-tól. A vonal viszont most még az U2-es vonallal osztozik a belvárostól keletre, ahol jelenleg 3-4 percenként közlekedik vonat. Ezt szeretné az U-Bahn100 nevű projekt keretében 100 másodpercre csökkenteni a Hochbahn AG. Ehhez a Siemens nyújt majd segítséget a hagyományos Sicas ECC biztosítóberendezések 2030-ig tartó Trainguard MT modellre cseréjével. Az új rendszer GoA2 szintű CBTC lesz, avagy a vonali vezetés és a sebesség tartása automatizálásra kerül, de a járművezető jelenléte továbbra is szükséges lesz az ajtók kezeléséhez és az előre nem látható események kezeléséhez. Alapkiépítésben is legalább 20%-os energiamegtkarítást ígér a Siemens, ami elég jelentős. A HHA közlése szerint a Bombardier/Alstom által szállított DT5-ös típus és a jövőbeli DT6-os típus is képes a szükséges fedélzeti berendezések fogadására. A projekt költsége 200 millió euró, amihez részben a GVFG alapján kívánnak szövetségi támogatást igényelni.


Mozdonybeszerzés az olaszoknál


Olaszország – Az olasz államvasút FS Group részét képező tehervasúti fuvarozók, a nagyrészt belföldön operáló Mercitalia és a nemzetközi piacon mozgó TX Logistik egy hatalmas beszerzésre írt ki tendert, melynek keretében 2030-ig összesen több mint 400 mozdonyt vásárolnának. A legnagyobb adag, 320 mozdony a Mercitaliahoz menne a belföldi teherforgalom kiszolgálására, de a TX Logistik is kapna 80 többáramrendszerű gépet, míg a tolatószolgálatra összesen 31 mozdonyt terveznek beszerezni.

Az olasz tehervonatok élén ma még nagyrészt ilyen és ehhez hasonló régebbi mozdonyokkal találkozhatunk. Ezen változtatna most az FS Group a tervezett beszerzésekkel

Ezen túl többezer új teherkocsi beszerzése is tervben van, de erről egyelőre nem osztottak meg további részleteket. Ezzel a vérfrissítéssel az FS azt reméli, hogy a teherforgalmi ágazatában 2030-ig flotta átlagéletkorát 30-ról mindössze 7 évre csökkentheti és ezzel együtt a modernebb mozdonyoknak köszönhetően az energiafogyasztást is 25%-al csökkentenék.


Szél hajtja a vonatokat


Höflein | Ausztria – Világújdonságnak számító projektet vitt véghez az ÖBB: megépítették az első vasúti célú szélerőművet. A 3 MW teljesítményű, 112 m átmérőjű rotorral rendelkező (függőlegesen 200 m a legnagyobb magasság) építmény akár évi 1400 Bécs-Salzburg vonatút energiaigényét tudja fedezni és 6 millió euróba került. Jelenleg a felhasználás 60 százalékát tudják fedezni saját forrásból, jellemzően vízenergiát használva, de rövid távú célként a 80%-os önállóságot tűzték ki. Az új szélerőmű közvetlenül a felsővezetékbe táplál, mivel 50 helyett 16,7 Hz-en üzemel, így a környéken közlekedő vonatok egy része teljesen környezetbarát energiaellátású. Az átadón Leonore Gewessler, többek között klímaügyekért és közlekedésért is felelős miniszter méltatta a megoldást, mellyel az ÖBB az államilag kitűzött 2040-es klímasemlegességhez hozzájárul. Andreas Matthä, az ÖBB vezérigazgatóját büszkeséggel töltötte el, hogy úttörők lehetnek ezen a területen is. 2030-ig 1 milliárd eurót fordítanak új energiaforrásokra, amivel a jövőbe fektetnek.

Leonore Gewessler és Andreas Matthä az üzembehelyezési ünnepségen
(fotó: Roland Rudolph / ÖBB)


Kiválasztották a főtervezőt


Varsó | Lengyelország – Újabb lépcsőfokot ért el a CPK előkészítése az építészeti iroda kiválasztásával. A mestertervre szóló 696 millió złoty (150 millió euró) értékű megbízást a Foster + Partners nyerte és 2023 közepére kell elkészülniük vele. A versenytársak között a Zaha Hadid Architects és WSP UK Limited, illetve a Dar Al-Handasah és Perkins&Will konzorciumai, Vidal y Asociados Estudio de Arquitectura, Weston Williams +Partners LLP, gmp International GmbH és Kohn Pedersen Fox indult még. A CPK Varsótól 40 kilométerre délnyugatra megépítendő multimodális csomópont, melyet a lengyel állam építtet, mint az ország új központi közlekedési csomópontját. Elsődleges indokként a mostani varsói repülőtér 15 milliós kapacitását jelölték meg, ezért kívánnak 2028-ra egy 40 milliós induló és 2060-ra 65 milliós kapacitást elérő légikikötőt építeni. Emellett ugyanide kívánják becsatornázni az ország fontosabb vasútvonalait és központi buszállomást is építenek mellé, így válik majd teljessé a multimodalitás.

Hatalmas terek és könnyen átlátható kapcsolatok szerepelnek a látványterveken
(grafikák: Foster + Partners / CPK)


Egy, aki mindent visz?


Valencia | Spanyolország – Mindössze egyetlen gyártó pályázott, hogy újabb 16+12 villamost szállítson a Metrovalencia és a TRAM d'Alacant hálózatokra. Hivatalosan az FGV által kiírt pályázatra egyedüliként a Stadler Valencia jelentkezett a 109,5 milliósra taksált ár és 32 hónapos szállítási határidő mellett. Amennyiben az opciós mennyiséget is megvásárolná a tartományi cég, 191,7 millióra nőne a költség, bár részben EFRE-forrásokból fedeznék a kapacitásbővítést.


Megynílt az elővárosi vasút


Gaziantep | Törökország – GAZİRAY néven – ami egyszerűen a város nevének és a vasút szónak az összevonása – megnyílt Törökország hatodik legnagyobb városának első elővárosi vasútvonala. A 25,5 km hosszú pályán 16 állomás épült és akár 100 km/h sebesség is elérhető. A projekt 10 milliárd lírába (aktuálisan 524,5 millió euró) került és emellett a közúti közlekedésre is költöttek 5 milliárd lírát autópályák építésére.

Recep Tayyip Erdoğan török elnök és Adil Karaismailoğlu közlekedési miniszter a megnyitón
(fotó: T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı)


Sivatagi vasutat kapott a DB-csoport


Kairó | Egyiptom – Kiválasztotta a minisztérium az egyiptomi nagysebességű hálózat üzemeltetőjét, aki a DB International Operations (DB IO) lesz. A hálózatot kulcsrakészen a Siemens szállítja, amire egy éve szerződtek a felek. Az első menetrendszerinti járatokat 2025-ben indítják be a lenti térképen zölddel jelölt vonalon, ahol mintegy 30 millió ember számára biztosíthatnak majd szolgáltatást 15 éven át. A teljes hálózat 2000 kilométer lesz és 60 állomást fűz majd föl. A DB IO feladata lesz a járművek és a pályahálózat üzemeltetése és fenntartás is, ehhez a helyi Elsewedy Electric lesz a partner, akivel közös tulajdonú céget is alapítanak.

Az országot lefedő hálózat akár 160 millió utast is kiszolgálhat a jövőben
(grafika: DB AG)


Utolsó próbák


Ulm–Wendlingen | Németország – Utolsó fázisába lépett Németország legújabb nagysebességű vonalának üzembe vételi eljárása, a decembertől erre közlekedő 250 járművezető vonalismereti képzése folyik az utolsó hónapban. A december 11-én az utasforgalom előtt is megnyíló szakaszon és környékén több változás is életbe lép, ahogy azt már tavasszal bemutattuk.

Nem csak délen, de egészen Berlinig hoz változásokat a mostani 15 perces menetidő-csökkentés
(grafika: DB AG)

A projekt legérdekesebb és leglátványosabb eleme mindenképpen a Filstalbrücke, melyet 5 év alatt építettek meg és a Swietelsky Vasúttechnika Kft. is részese lehetett a folyamatnak, melyről a Magyar Építők írt.



Metró után S-Bahn


Graz | Ausztria – Másfél éve még metróról álmodoztak a városvezetők Grazban, de a héten változott az álláspontjuk és S-Bahn-alagutat építenének. A legújabb tanulmány szerint egy rövid alagúti szakasszal tehermentesíthető lennének a belvárosi villamosvonalak, a vasút pedig mindenképpen nagyobb kapacitást jelent. Ehhez viszont szükséges egy szakcsoport létrehozása, aminek része kell legyen a város mellett Steiermark tartomány, az ÖBB és a BMK is, ezen túlmenően pedig pénzt is elő kell teremteni az esetlegesen kialkudott tartalomhoz.


Mégsem annyira titkos az új menetrend?


Sopron | Magyarország – Kisebb meglepetést okozott a Repcevasút, bár majdnem megfelelő módon próbálták álcázni a 2022/2023-as évadra szóló menetrendeket. A weboldaluk személyszállítási részén egy elsőre nehezen észrevehető aktuális hírként jelezték, hogy az általuk üzemeltetett vonalak menetrendjei már elérhetőek. Az elolvasásukhoz mindössze a menetrendi aloldalra kell elnavigálni és kiválasztani a megfelelő állomást vagy vonalat.
A MÁV-csoport viszont továbbra is titkolja a táblázatokat, illetve semmilyen jegyet nem lehet vásárolni december 10. utánra, semmilyen módon. Idén is pénztári sorállás és az ELVIRA túlterhelődése várható az adventi időszakban, amint valamilyen szerencsétlen véletlen folytán mégis sikerülne megugrani a menetrend nem pontosan 14 nappal korábbi meghirdetésének évtizedek óta leküzdhetetlennek tűnő akadályát.

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter