Bécs, Krakkó, Køge és Velence (mármint az olaszországi) is adott le rendelést belsőégésű motor nélküli autóbuszra. Megkapták az engedélyt az ODEG emeletes Desiro motovonatai. Eladta a Volkswagen a WeShare-t.
Bankkártyával a BKK járatain
Budapest | Magyarország – Úgy tűnik, hogy lassan rárúgja az ajtót a BKK vezetőire a XXI. század: hosszú évek hol intenzívebb, hogy csendesebb ígérgetése után a 2023 elejétől a 100E jelzésű, különleges díjszabással közlekedő reptéri gyorsjáraton ugyanis lehetséges lesz a fizikai és a virtuális bankkártyák használata. A BKK közleménye szerint a megállapodás megszületett, a szerződéseket aláírták a K&H Bankkal, a Mastercard-Monet+ konzorciummal és az eszközöket szállító cseh Mikroelektronika spol. s.r.o.-val. A BKK szerint „kedvező tapasztalatok esetén” más járatokra is kiterjesztik a tesztet.
A megoldás Európa és a világ számos közlekedési rendszerében már évek óta működik, azonban Magyarországon a kormányzati elvárások miatt elkaszált RIGO-projekt miatt elhalt a kártyás rendszer, de a bankkártyás fizetési lehetőséget sem sikerült bevezetni a járműfedélzeti értékesítésnél, holott ez egészen egyszerű megoldás lenne, arról nem is beszélve, hogy a járművezetőknek megfelelő fedélzeti egység telepítése esetén papíralapú jegykészlettel sem kellene rendelkeznie. A BKK szerint a rendszer nem csak vásárlásra lesz alkalmas, hanem – hasonlóan a többi hasonló rendszerhez – a kártyához kötődik majd a virtuális menetjegy is, érvényessége szintén ellenőrizhető lesz, bár a visszaellenőrzés kérdéses, hiszen az elsőajtós felszállási rendben közlekedő 100E-n ezzel sok tapasztalatot nem szerezhet a BKK. Az is kérdéses, nem derül ki a közleményből, hogy csak becsekkolásra lesz szükség vagy be- és kicsekkolást is elvár a rendszer? Igaz, utóbbi a vonaljegy alapú díjszabásnál még nem releváns szempont, de tapasztalatszerzési lehetőség lehet a díjszabási rendszer régóta esedékes reformjához. Hasonló rendszert egyébként teszteltünk már 2019-ben (!!!) Ostravában, az ott készült podcastunkban erről is szó esik.
A mostani digitális jegyváltási módszert is a BKK „prémium”-járatán tesztelték
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
A BKK-nál, bár ezt nem hangsúlyozzák, erősen úgy tűnik, hogy a finoman fogalmazva is nehezen használható Budapest GO app alternatívájának tartják ezt a megoldást és így ráadásul a viteldíj teljes egésze a BKK-hoz kerülhet, nem kell a Nemzeti Mobilfizetési Zrt-n keresztül intézni ezeket a vásárlásokat, jelentős jutalékot otthagyva a törvényi szabályozás miatt kötelezően közbeiktatott cégnél.
Kérdéseinkkel megkerestük a BKK sajtókapcsolatokkal foglalkozó munkatársait is, azonban a megadott, a sajtó számára ismert vagy közérdekű adatként nyilvános elérhetőségeken sem ők, sem a BKK szóvivője nem érhető el.
RegioJet az elővárosi forgalomban
Prága | Csehország – Az régóta nem volt titok, hogy PID második „városon belüli” nagyvasúti viszonylatának (az első a jelenleg S49-es számot viselő, korábban S41-esként a Békapofák utolsó lelőhelyeként ismert vonal, amely Roztoky u Prahy állomás kivételvel csak a városhatáron belül közlekedett) a szolgáltatója a RegioJet lesz, ám a konkrét járműről eddig még csak legfeljebb sejtések voltak. A Praha-Vršovice és Praha-Běchovice állomások között közlekedő új S61-es viszonylaton és a jelenleg is létező S49-esen háromrészes PESA.eu motorvonatok fognak közlekedni. Az ETCS-sel felszerelt, alacsonypadlós, klímás, 240 férőhelyes (melynek egy része első osztály) kétáramnemű motorvonatokkal legalább 15 évig fog szolgáltatni a RegioJet a két vonalon – a szerződés ugyanis ekkora időtávra szól 2024-től. Hosszabb távon szó lehet róla, hogy az S49-est Říčany, az S61-est pedig az egyik végén Praha-Smíchov, a másikon pedig Úvaly állomásokig hosszabítják, de erre majd az utazási igények függvényében reagál a közlekedésszervező PID.
A két átlós, (szinte) teljesen a városhatáron belül közlekedő vonal szolgáltatója a RegioJet lesz.
(grafika: PID)
(grafika: PID)
Kékből fekete, de több lehetőséggel
Berlin, Hamburg | Németország – Eladta november 1-jei hatállyal a Volkswagen AG a kizárólag elektromos autókkal üzemeltetett és 2019-es alapítása óta veszteséges WeShare nevű autómegosztó szolgáltatását. A vevő a Miles Mobility, akik a mostani flottájuk esetén is főleg a VW-csoport termékeit használják. Az új tulajdonos a 9.000 darabos flottáját növeli most 2.000 darabbal, de további 10.000 darabos rendelésük van a wolfsburgiaknál. Arról egyelőre nincs döntés, hogy mikor szűnik meg véglegesen a WeShare, de a következő néhány hétben még biztosan párhuzamosan lesznek elérhetőek a járművek mindkét rendszerben. A Miles 6 német és 2 belga városban érhető el, akár a két ország közötti határátlépéssel is.
A WeShare csak ID.3 és ID.4 típusokkal üzemelt, a Miles esetében viszont egészen a VW Crafterig bezárólag vannak elérhető autók
(fotó: Miles Mobility)
(fotó: Miles Mobility)
A Volkswagen AG júniusban visszavásárolta a Europcar nevű autókölcsönzőt és annak alapjain kívánja kiterjeszteni a bérlési és lízing-tevékenységét. Ez erősen hasonlítana a BMW-csoport és a Sixt együttműködéséhez.
Érvénytelen, de mégis érvényes
Budapest | Magyarország – 4 nappal azután, hogy már hivatalosan nem lehetne elfogadni a diákigazolványokat érvényesítő matricákat, a MÁV-csoportot szócsőként felhasználva írta felül ezt a szabályt az Oktatási Hivatal és a Technológiai és Ipari Minisztérium. A rendelkezés gyors nyomozásunk után csak az Oktatási Hivatal, MÁV-csoport és a Volánbusz honlapján érhető el, tehát nem feltétlenül vonatkozik minden közlekedési szolgáltatóra. Információink szerint a BKK önként csatlakozott ehhez a kedvezményhez még napokkal ezelőtt, de publikusan elérhető kommunikáció nem történt az ügyben. Nem értjük, hogy mi a célja a kormányzatnak ezzel a lépéssel, hiszen az oktatási intézményekben van lehetőség igazolást kérni a fennálló jogviszonyról és azt díjmentesen állítják ki, illetve korábban pont az államvasúti csoport promótálta az alapszabályt.
Villanybuszok a Daimlertől
Køge | Dánia – A Vikingbus, mint Sjӕlland meghatározó és az ország legnagyobb buszos szolgáltatója nagy megrendelést adott le a Daimler Truck felé: 31 eCitaro, „számos” Intouro és 10 S 517 HDH érkezik egy év múlva a flottába. Az Intourók iskolás járatokra, a Setrák pedig turisztikai feladatokra kerülnek. Viszont érdekes lesz a villanybuszok tudása: akár 500 kilométeres fordákra is kerülnek a kizárólag kábelesen tölthető buszok. Az akkumulátor a legújabb NMC3 technológiájú és 588 kWh kapacitású lesz.
Bécs | Ausztria – Nagy tételben vásárol a császárvárosi közlekedési cég, a Wiener Linien is villanybuszokat. A minap bejelentett csomag nagyobbik része az udvari beszállító Daimler Truck ölébe hullott 60 darab eCitaro képében. A buszokban 392 kWh kapacitású NMC3-s akkumulátorok lesznek, de a telephelyi kábeles mellett akár 300 kW teljesítményű áramszedős módszerrel is tölthetőek lesznek. Szállítási határidőként 2024 vége szerepel a papírokban, mivel 2025-től több vonalat (17A, 57A, 61A, 61B, 64A, 64B, 70A, 71A és 71B) teljesen emissziómentesen kívánnak közlekedtetni.
Villanybuszok a Solaristól
Bécs | Ausztria – Az előbbi hírhez kiegészítésként vásárolnak 10 Urbino 12 hydrogen típusú járművet is, amivel a hidrogénes meghajtás felé is nyitnak. Az 1.560 l kapacitású tartályból a 70 kW teljesítményű üzemanyagcella alakít majd áramot, így a mostani dízelesekhez egészen hasonlóan lehet majd üzemeltetni. Az új buszoknak 40 millió euró értékben épül garázs Siebenhirten átalakításával, ahonnan 2024 végétől a 39A vonalat adják majd ezekkel a buszokkal.
Velence | Olaszország – A hidrogénes meghajtás egyelőre máshol is kísérleti üzemnek tekinthető, így nem meglepő a mindössze négy megrendelt Urbino 12 hydrogen sem, amelyik Velence és Chioggia területén áll majd forgalomba a 2023 második negyedévi kiszállítás után. Hatótávolságra 350 km a jóslat, de a forgalomba állás előtt az olasz hatóságok több biztonsági teszt elvégzését kérték.
Krakkó | Lengyelország – A hazai piacon is sikerült a héten egy kisebb rendelést behúzni: Krakkó az Urbino 18 electricből rendelt 18+3 darabot. Akkumulátorként a High Energy nevű 400 kWh kapacitású verzió kerül. Amennyiben ezek megérkeznek, összesen 114 elektromos tacskó közlekedik majd a városban.
Az egyik legjelentősebb nehézipari központ közlekedése is átalakulóban van
(fotó: Solaris)
(fotó: Solaris)
Lesz olcsóbb jegy!
Berlin | Németország – Alig két hete írtuk, hogy megegyeztek a felek az újabb országos érvényességű jegy bevezetéséről. Két napja pedig az is biztossá vált, hogy a neve Deutschlandticket lesz, miután engedett a szövetségi kormányzat és 1,5 milliárd euróval támogatja a projektet. Ez volt a feltétele a tartományok támogatásának, akik a Regionalisierungsmittel képében ugyanennyi pénzt kértek, de csak 1 milliárdot kaptak. Továbbá abban is megállapodtak, hogy ezt az extra milliárdot évi 3%-kal növelik a következő két évben, a továbbiakról pedig 2024 végéig kell megegyezniük. A formátumról viszont egyelőre nincs döntés, a szövetségi minisztérium szeretne egy teljesen digitális megoldást, de ehhez valószínűleg a tartományi megrendelők, közlekedési szövetségek és szolgáltatók is alkalmazkodásra kényszerülnek.
Megjött a Sky Line-Bahn
Frankfurt am Main | Németország – Megérkezett Frankfurtba az új automata gumikerekes vonat első példánya. A Siemens VAL rendszerű járművekből 12 ikerkocsi érkezik majd összesen az 5,6 km hosszú pályára, hogy óránként és irányonként akár 4.000 utast szállíthasson a vasútállomások és a 2026-ban megnyíló Terminal 3 között. A járműegységek a korábbi Bombardier-féle megoldáshoz hasonlóan a schengeni és nem schengeni utasok elválasztása miatt közlekednek majd párosával, hosszuk 11 méter, szélességük 2,8 méter. Az első teszteket 2023-ban kívánják megkezdeni, addig a javítócsarnokban állnak a kocsik.
A képeket még a Siemens bécsi gyárában készítették, de jól látszik a korábbinál nagyobb üvegfelület és a kapacitásra optimalizált beltér
(fotók: Fraport)
(fotók: Fraport)
Jöhet a helycsere
Berlin | Németország – Megszerezte az engedélyek egy jelentős részét az alig egy hónap múlva forgalomba álló Desiro HC-flotta. Egészen pontosan az ERA egy hatrészes és két négyrészes jármű típusengedélye kapott pecsétet. Most már csak a többi járműről kell bizonyítani, hogy megegyezik ezekkel, amit a hátralévő hetekben meg is tesz a gyártó Siemens. Lars Gehrke, az ODEG ügyvezetője a közleményben hangsúlyozta, hogy minden rendben halad, a járműszemélyzetek oktatása során nagyn pozitív visszajelzéseket kapnak és a Siemens is tartja az ütemtervet.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell