2022. 11. 30.

Vonalhúzogatás Rákosmentén

A költővel szólván azt is mondhatnánk, hogy az illetékes szakemberek számára csak térkép e táj, de valójában látható, hogy aki a rákosmenti buszhálózat áttervezését levezényelte, az nagyon nincs tisztában sem a helyi viszonyokkal, sem a helyi igényekkel. Viszont az indított Társadalmi Egyeztetés cserében pont olyan, hogy már a kiírására is el lehetett mondani A Tanú című film egyik sokat idézett sorát: „elnézést, Virág elvtárs, ez az ítélet!” Csak itt a lónak nincs négy lába, de mégsem csak néha botlik meg.


Ahogy arról még a nyár elején írtunk, a Budapesti Közlekedési Központ úgynevezett Társadalmi Egyeztetést indított a rákosmenti buszhálózat egy részének átalakítása kapcsán. A Társadalmi Egyeztetés lényege lenne, hogy a bevezetendő változásokat véleményezhessék az érintettek, de még annyira sem sikerült akkor összehangolni magát a változásokat bemutató oldalt és azt promótáló közleményt, hogy azokon egységes térképek jelenjenek meg. A Társadalmi Egyeztetéstől elvárná az ember, hogy részletes adatokat kap, azonban a BKK magától nem tette fel a menetrendi adatokat az oldalára, a BKK Ügyfélszolgálata pedig közölte: nem adja ki azokat, mert nem nyilvánosak, döntéselőkészítő anyagok. A kérdés csak az, hogy akkor hogyan alkosson az utas véleményt a változásokról? Hiszen nem mindegy, hogy a hálózaton az egyes változó viszonylatok milyen üzemidővel és követéssel járnak majd, anélkül értékelni pedig lehetetlen a változásokat. Mondjuk a BKK vezérigazgatója e sorok szerzőjének személyesen megmondta: nem kíváncsiak a nem a BKK által alkalmazott szakértők vagy civilek véleményére. Hiába, ilyen egy liberális, nyitott működésű város.
De vissza a rákosmenti társadalmi egyeztetéshez: az oldal szerint 2022. november 22-én lezárult az egyeztetési folyamat – azt nem tudjuk, hogy kivel és mit egyeztettek, mivel a BKK csak azokat a véleményeket sorolja fel és csak összefoglaló módon, amelyek egyeznek az általa elképzelt változásokkal és azokat támogatják. Ellenvéleménynek helye nincs. Nem derül ki, hogy öt vagy ötezer ember véleményét foglalják össze, nem derül ki az sem, hogy például a kerületi önkormányzattal egyeztettek-e és ha igen, akkor ott mi hangzott el?

Az összes változást összefoglaló térkép. Sok részlet persze erről nem derül ki, így a csuklós buszok szólóra cserélése és a menetrend ritkítása sincs rajta.

A véglegesített tömegközlekedési hálózat természetesen azonban maradt az a régi, amelyik igazából semmilyen előnyt nem tartogat, sőt, a tömegközlekedés, mint közlekedés műfaj ellenében szól. Miről is van szó?
A változásokat két ütemben, 2022. december 22-én, a téli iskolai szüneti menetrenddel vezetik be, a következő fázis pedig 2023. január 7-én, a tanítási menetrenddel indul.
December 22-ével megszűnik a reggelente az Örs vezér tere és Rákoskeresztúr városközpont között közlekedő 261E busz, helyette azonos számjelzésel csak reggelente fog járni egy járat, ami Liget sor–Ferihegyi út–XVII. utca–Gyöngytyúk utca–Cinkotai út–Pesti út–Jászberényi út–Fehér út jut el az Örs vezér terére, 15 percenként induló kocsikkal. A járat üzemideje, pontos menetrendje persze most sem ismert.

A rákosligeti változásokat mutató térkép, amiből nem derül ki, hogy miért is lesz jó az utasoknak a 261E új vonalvezetése és a 276E jelentős ritkítása?

A többi változást részletesen bemutató térkép elhallgatja, hogy 2008-ban pont azért alakították át a hálózatot, hogy Rákoskeresztúron megszűnjön a buszvégállomás. Továbbra is maradnak járatok, amik itt fordulnak. Ügyes húzás, ugye?

A nagy változások január 7-ével jönnek majd.
A 161-es alapviszonylaton az Örs vezér tere és a rákocsabai körforgalom között minden nap szóló buszok járnak és jelentősen ritkábban, 20 percenként indulnak majd a kocsik. Ez azt jelenti, hogy a mostani, legfeljebb 15 perces követés jelentősen ritkul és zsúfoltabb utazás várja az alapjárattal kiszolgált megállók utasait, de a BKK szerint a 161E változásai megoldást jelentenek majd.
A 161-essel lényegében azonos útvonalon közlekedő 161E járat reggel és délután 12 percenként indul majd, hangoltan a 97E-vel. A Volánbusz üzemeltette 169E-hez ezek szerint nem kell hangolni a járatindulásokat, ahogy ez közel másfél évtizeden át jól működött.
A 161A jelzésű betétjárat (Örs vezér tere M+H–Kis utcai lakótelep) meghosszabbodik a Rákoskeresztúr városközpontig, 20 perces követéssel, de csak a reggeli és délutáni csúcsban.
A BKK közleménye a csúcsidőszakokat hangsúlyozza, ott talán valóban nem lesz akkora változás a mostanihoz képest, azonban napközben, este és pláne hétvégén sokkal rosszabb lesz nem csak Rákosmente, hanem a Jászberényi úti terület kiszolgálása is, pedig ott is működnek folyamatos munkarendben dolgozó munkahelyek és még polgárok is vannak, akik utazni szeretnének esetleg.

Az Ikarus 435-ös már elbúcsúzott, de az összes többi csuklós kocsi lekerül hétköznap is a 161-es vonaláról. Cserében ritkábban indul majd az alapjárat, mint eddig.

A 195-ös busz (Puskás Ferenc Stadion M–Rákoskeresztúr városközpont) hétvégén is fog járni, az eddigi 30 perces követést pedig az impozáns 20 percezés váltja majd – de csak a csúcsidőben. A járatot a kieső kapacitások kompenzálására szánták, de üzemideje nem ismert, ráadásul a belső Jászberényi út forgalmasabb megállóit nem éri el, sőt még a 162A két végpontja közötti eljutási idő is hosszabb lehet. Arról szintén nem szólt semmilyen tájékoztató, hogy a 195-ös sűrítése a 95-ös vonal követési idejének terhére történik-e, azaz hogy minden második busztól elbúcsúzhatnak-e csúcsidőn kívül és hétvégén a Felsőcsatári út mentén felszállni kívánó utasok vagy sem.
Egy viszonylag jó húzásnak tűnik, hogy az eddig csak a reggeli csúcsidőben és ünnepnapokon járó 262-es busz minden nap jár majd, a 162-es busz üzemidején kívül felváltva a csak Rákoskeresztúr városközpontig járó 162A-t. A 162-es busz a BKK ígéretei szerint változatlan formában és időben közlekedik majd.
A 201E busz, amely Rákoscsaba és Kőbánya-Kispest kapcsolatát biztosította, rásegítve reggelenként a 202E-re, megszűnik. Ha pontosak akarunk lenni, már 2019. április 6-án, az M3-as metró déli szakaszának pótlása miatt megszűnt, csak akkor még nem vallották be.
Rákoscsaba-Újtelepen és Rákosligeten átvariálják a 176E és a 276E (korábbi piros 76-os) követését. A 276E ritkábban jár majd, csúcsban 7-8, azon kívül 15-20 percenként. Cserében a 176E (itt már futotta üzemidő megadására!) hosszabb ideig jár majd, 22 óra körülig, a csúcsban 15, azon kívül 20 percenként. Hétvégén nem közlekedik továbbra sem.

A változásokról elmondható, hogy súlyos szakmai hibákat vétettek a kidolgozásuk során. Nem vették figyelembe például azt, hogy a Jászberényi úti területnek romlik a kiszolgálása. Nem vették figyelembe azt sem, hogy a helyiek többször kifogásolták már például a Gyöngytyúk utcai részen a buszközlekedést, most oda berajzoltak még egy buszjáratot ennek ellenére. Egyértelmű súlyos szakmaiatlanságról tanúskodik az, hogy csúcsidőszakon kívül, de különösen hétvégén romlik a környék tömegközlekedési ellátottsága, legalábbis ami a BKK által „megközlekedésszervezett” viszonylatokat érinti. Csoda ez után, hogy a MÁV-START vonatain mind többen utaznak a térségben?

Rákosmente és a vasút
Persze ha már a buszközlekedés ismét leépítésre kerül, felmerülhet a kérdés, hogy mégis mivel jussanak el az itt élők mondjuk a szomszéd kerületbe. Adott lenne a vasút, hiszen a frissen felújított vasútvonalra a néhai illetékes államtitkár úr egyenesen a csodát ígérte: több vonat, nagyobb kapacitás, minden szép, minden jó. A valóság ezzel szemben, hogy nem csak Rákoscsaba-Újtelep megállóhelyen, hanem Rákos állomáson és Kőbánya felsőn is kevesebb vonat fog megállni a menetrendváltástól. A mainál kevesebb busszal elérhető Akadémiaújtelepen biztosan fontos a ma még Borsod InterCity-ként közlekedő 509-es számú vonat megállítása, de Rákoscsaba-Újtelep már nem fért bele az Isaszegről induló mentesítővonatok menetvonalába. Szóval kevesebb vonat áll meg Rákoscsaba-Újtelepen; de mi a helyzet a ráhordó járattal? Igen, a 297-es viszonylat menetrendje is módosul, egészen konkrétan már december 12-étől. A 20 perces követés a Rákoscsaba-Újtelepen megálló vonatokhoz illeszkedve 30-ra ritkul. És mi a helyzet a Rákoscsaba megállóhelyre 269-es és 298-as vonalakkal? Ott több vonat áll meg, tehát több ráhordó járat is lesz? Ugyan... a követési idő ott is ritkul, ugyanúgy csak 30 percenként lesz busz a mostani 20 helyett, azaz onnan csak minden második vonathoz fog busz indulni a térségből. De erről a BKK hivatalosan tájékoztatást semmilyen formában nem adott, erről csak az Utazástervezőből értesülhetnek azok, akik a megfelelő paraméterekkel (269, 297, 298) keresnek.
Nyilvánvalóan az évszázad kocsicseréje történt a Rákocsaba-Újtelep vasútállomás nevű végállomáson 2021. október 13-ának reggelén, amikor az üzemanyagellátó-rendszer gyengélkedése miatt lecserélésre került a BKV-nál 2014 óta állományban lévő, addig a Marseille-től mintegy 50 kilométerre lévő Salon-de-Provence-ban üzemelő Mercedes alvázra épülő Vehixel Cytios 3-as. A jövőben erre még több idő lesz, hiszen 20 helyett csak 30 percenként áll meg itt a vonat, így a ráhordó 297-es viszonylat is csak félóránként fog járni.

Szintén súlyos szakmai hiba, hogy a felépült Akadémiaújtelep vasúti megállóhely tömegközlekedési kapcsolatai nem javulnak, holott egy ideális átszállópont lehetne a gyors vasúti (de nem gyorsvasúti) közlekedés és a helyi, a területet feltáró járatok esetében. Nem állnak meg a gyorsjáratok itt, de még a 67-es busz betérése sem lenne ördögtől való lépés. Ugyanilyen súlyos hiba, hogy Rákos vasútállomás kiszolgálása is rosszabb lesz. Ráadásul itt szintén elhúznak a gyorsjáratok, annak ellenére nem állnak meg, hogy átszállási kapcsolatot kínálhatnának a körvasúti személyvonatok felé is, amellett, hogy az itt működő logisztikai központ dolgozói is igénybe vennék a járatokat. De ezen ne lepődjünk meg: a BKK szemellenzős közlekedésfejlesztési szakemberei eddig is csak nagyritkán látták meg a vasúti közlekedést a térképen – mert a helyszínen nem szembesültek a valósággal, ez bizonyos.

A felújított, bár kétségkívül kérdéseket ébresztő szolgáltatásfejlesztésen december 11-ével áteső 80a vasútvonalat sem veszi figyelembe a vonalhúzogatás, sőt, általában a vasúti közlekedést igyekszik a BKK nem bevonni a budapesti tömegközlekedési rendszerbe.

Ha már vasút: súlyos szakmai hiba, hogy nem hangolják a vasúti közlekedéshez a menetrendet. Miközben pedig a vonatok a városon belül is nagy kapacitású eljutási lehetőséget kínálnak, ennek ellenére például Kőbánya alsónál sincs hír arról, hogy a jövőben a 100a vonalon közlekedő vonatokról kényelmes átszállás nyílna a 162-es buszokra.

A menetrendi adatok már léteznek a BKK rendszereiben, így az üzemidőre, pontos indulásokra vonatkozó adatokat nyugodtan ki lehetne adni azzal, hogy nyilván előfordulhatnak apróbb, néhány perces hangolások az utolsó időpontban is. Ezek az adatokat már a Társadalmi Egyeztetés előtt léteztek, így már az egyeztetési folyamatban is megjelenhettek volna a közönség előtt. A BKK ennek ellenére kifejzetten titkolta azokat. A BKK-nál létezik (legalábbis a Társadalmi Egyeztetés nevéből adódóan ezt fogalmilag elvárja), hogy legyenek összesített adatok a beérkezett észrevételekről, azok értékelési módszertana szintén egy bevett rendszert kellene mutasson. Ennek ellenére ennek nyoma sincs.

Szerkesztőségünk megkereste a BKK sajtókapcsolatokért felelős munkatársait és interjút kért a szakterület illetékesétől, valamint kikérte a dokumentumokat. A megkeres óta eltelt időszakban még csak visszajelzésre sem méltatta szerkesztőségünket a Budapesti Közlekedési Központ. Bizonyára követik a BKK vezérigazgatójának e sorok szerzőjének is megfogalmazott javaslatát megkeresésünkkel: nem kell mindent észrevenni. Mindezek ellenére is fenntartjuk a lehetőséget, hogy a szakmai szervezet nyilatkozzon és szívesen megismertetjük az olvasókkal az álláspontjukat, ha esetleg a közönséget érdemesnek találja BKK arra, hogy a saját PR-csillogásán túl érdemben is tájékoztatást adjon a sajtón keresztül.

Halász Péter, Mellár Marcell