2022. 11. 24.

Képeken a leendő Výtoňský most

Fontos mérföldkövet jelentett be a Správa železnic: megtalálták a régóta felújításra szoruló, Prága legfontosabb vasúti kapcsolatának számító Železniční most utódjának tervezőjét. A 12 tervezőcsapat közül egy cseh építészcég lett a befutó.





Legutóbb négy éve írtunk a budapestihez hasonló szerepű vasúti hídról, amely szintén az ország két felét köti össze és jelentős forgalmat bonyolít. Az 1901 óta álló szerkezet viszont végletesen elhasználódott, felújítása vagy cseréje közel évitezede állandó téma. A 2021. május 3-án meghirdetett építészeti pályázaton a Česká komora architektů [Cseh Építszeti Kamara] bevonásával sikerült egy tiszta versenyt teremteni, mivel korábban már három tervezet vált nyilvánosan ismertté és az SŽ szerette volna elkerülni a megkérdőjelezhető végeredményt. Ennek feloldásaként a három ismert pályázó mellett nem korlátozták a jelentkezők számát, amennyiben megfeleltek a kritérumoknak.

A prágai Vyšehradból kitekintve ilyen látvány tárulhat majd elénk

A pályázat célja egy új, háromvágányos híd koncepcionális tervezése volt, melyet a jelenlegi híd helyén kell majd kivitelezni. A hídcsere azután vált végelgesen lehetővé, hogy minisztériumi szinten sem nyilvánították védetté a meglévő hídszerkezetet. Jiří Svoboda, a pályavasút vezérigazgatója elmondta, hogy a prágai vasúti hálózat aktualizált és a Közlekedési Minisztérium által is elfogadott tervei szerint a mostani kettő helyett három vágány lesz szükséges a leendő forgalomhoz. Emellett a műemlékvédelem szempontjait is figyelembe kellett venniük a tervezőknek, hiszen kivételes helyszínen vezet a vasútvonal.

Ellenirányból egy drón fedélzetéről: háttérben a Nuselský most [Nuslei híd] és a svatý Petr a Pavel [Szent Péter és Pál] bazilika látszik majd

Nagyon kevés olyan vasúti híd van a világon, amelyik ennyire egyedi fekvésű és értékes területen áll – állapította meg Adam Scheinherr, Prága közlekedésért felelős főpolgármester-helyettese. Kiemelte, hogy a híd tervezője nem csak a vasút szükségleteit vette figyelembe, hanem a gyalogosok és kerékpárosok számára is magasabb minőségű kapcsolatot jelenít meg. Ezen felül további előny, hogy Praha-Výtoň néven egy megállóhely is került a rajzokra, ahol a Rašínovo nábřeží [Rašín rakpart] Braník, Modřany és Libuš, illetve Nusle kerületek felé tartó villamosaira lehet átszállni.

A jelenleg is főleg kikapcsolódásra szolgáló Novoměstská náplavka [Újvárosi alsó rakpart]

Az alsó rakpart északi része rendszeresen ad helyet a termelői piacnak

A smíchovi hídfőben a tervezők üzlethelyiségeket kívánnak kialakítani. A hídra felvezető rámpák teljesen akadálymentesek lesznek.

A 11 fős bíráló bizottságban a pályavasút és a város képviselői mellett a ČVUT oktatói közül hídépítésben elismert szakértők és az 1900-ban alapított műemlékvédelmi Klub Za starou Prahu [A régi Prága klubja] is részt vettek. De külső szakértőként bevonták a Národní památkový ústav [Nemzeti Örökségvédelmi Intézet] mellett a 2. és 5. kerületet is. Bár a Praha-Vyšehrad/Praha-Výtoň állomás megtervezésével ellentétben nem volt kikötés, egyes pályázati anyagok a jelenlegi felszerkezet megtartásával számoltak.

Ha elkészül és egy esti hajózásra fizetünk be, ilyen látvány tárul majd elénk

Ennyire télies látvány remélhetőleg nem csak a grafikus processzor segítségével áll majd elő a jövőben

Az idén év elején történt elsődleges kiválasztás után hat versenyző maradt, akik szeptemberig finomíthatták terveiket és azokat a bíráló bizottságnak bemutatva született meg a végleges döntés. A pályázat nyertese a Ing. Marek Torkoniak és Ing.arch. Iveta Torkoniaková által jegyzett prágai 2T engineering lett. Nekik a következő időszakban részletes tervek kidolgozása lesz a feladatuk, ami alapján majd a végleges, engedélyes tervek készülhetnek.

A közlekedési kapcsolatok szintet lépnek, a kétoldali rámpák segítségével közvetlenül kötik össze a Vltava [Moldva] két parján a különböző szinten lévő közlekedési folyosókat
(grafikák: 2T engineering)

Adorján Péter