Csehországra mindig a trolibuszok egyik fellegváraként tekinthettünk, a folyamatos fejlesztések pedig szükségesek és hasznosak. Az elmúlt hetekben három üzem kapcsán érkeztek – akár egészen meglepő – hírek a sokszor meghaladottnak mondott, de továbbra is sikeres csáposokról.
Jihlava, a festői Vysočina kerület központja tovább növeli az elektromos közlekedés arányát februártól egy új vonalszakasz átadásával, így már a hálózat háromnegyede elektromos meghajtású lesz. A Pávov és Antonínův Důl városrészekben található ipari üzemeket kiszolgáló a 3-as, 5-ös és 12-es autóbuszok helyett, az engedélyek megszerzését követően G (Horní Kosov–Masarykovo náměstí–Bosch Diesel–Antonínův Důl) és H (Poliklinika–Chlumova–Bosch Diesel) jelzéssel közlekedik majd trolibusz az új 5,7 km hosszú, a Bosch Diesel végállomásig kiépített vezetékek alatt, de lesz egy új 2-es jelzésű autóbuszvonal is a mostani 5-ös és 12-es által felhagyott területek (Velký Beranov, Malý Beranov, Zborná) kiszolgálására. További változás lesz, hogy a 4-es busz a Masarykovo náměstí helyett a V Ráji végállomásra közlekedik. A szakasz megépítése 130 millió koronába kerül és a felsővezetéki rendszer mellett két új áramtalakítót is építenek, valamint a közvilágítást az újonnan felállított oszlopokra helyezik át. Az EU Regionális Fejlesztési Alapjából 100 milliót sikerült ehhez szerezni, így gyakorlatilag önköltségi árakon valósíthatják meg a fejlesztést. A DPMJ közlése szerint a trolibusz jelenleg környezetbarátsága mellett költséghatékony is: mindössze 7 koronába [aktuálisan nagyjából 120 forint] kerül egy kilométernyi futásteljesítmény, hiszen az állam a lakosság mellett a közszolgáltatók esetében is maximalizálta átmenetileg az energiaárakat. Bár korábban szó volt a troliüzem megszűnéséről is, Radim Rovner ügyvezető szerint jelenleg csak az elkerülhetetlen esetekben terveznek helyettük dízel- vagy gázmotoros buszokat használni a városban. Ilyen esetként említette a főpályaudvar előtti forduló aktuális felújítását vagy az előre nem látható áramkimaradásokat és járműpótlásokat. Az új vonalszakaszon évi 500.000 km futásteljesítményt kívánnak realizálni, amivel összességében a költségeket is csökkentik.
Halász Péter képén az idén 10. évét betöltött 224-es azonosítójú gázos Irisbus Citelis látható az egyik megszűnő vonalon
Bár korábban azt írtuk, hogy nincs esélye a DPMJ-nek az ukrán hátterű Tram for envi nevű projektcéggel kötött szerződés miatti megtakarítást új troliba fektetni, ennek ellenére november 8-án reggel megérkezett az extra darab a garázsba. A Škoda Electric által gyártott 26Tr már a negyedik generációs és ráncfelvarrott Solaris Urbino karosszériába épült, a szükséges engedélyeztetések és a személyzet képzése után hamarosan forgalomba állhat. Az újabb 32Tr-ek viszont még nem kerültek leszállításra, így meglehetősen furcsa helyzetbe került a város.
Jihlavában a 10 és 16 közötti pályaszámmal ellátott Škoda 32Tr-ek képesek akkumulátoros önjárásra. Ez meglehetősen kevésnek tűnik az új szakaszhoz képest.
(fotó: DPMJ)
(fotó: DPMJ)
A szomszédos Dél-Csehország kerületi székhelye sem tétlenkedik a beszerzésekkel, amik a flottában még megmaradt klasszikus Škoda-trolik kiváltását célozzák. Bár júliusban közzétettek egy felhívást 10 csuklós önjáró trolibusz szállítására, azt augusztusban visszavonták az időközben megváltozott körülmények miatt. Legfőbb változás az egységár változása, amit a megrendelő 17 helyett 18,8 millió koronában állapított meg, de a mennyiséget is megnövelték 14-re, így már nettó 263 milliós összértékű szerződésért küzdhetnek meg az ajánlatot tevő gyártók. A trolik 115 utasából 40-nek ülőhelyet is kell biztosítani, ahogy a 2 főnyi többcélú tér is követelmény. Biztonsági megfontolások miatt összesen 17 kamerát és ezek FHD minőségű felvételeinek 168 órán át tárolását lehetővé tevő, online is elérhető rendszert is megkívánnak – az egyik kamera az áramszedő rúdjára lesz szerelve. Érdekes adatokat láthatunk a meghajtórendszer esetében is: legalább 240 kW teljesítményű motor és egy feltöltéssel üzemszerűen legalább 10 km távolságot biztosító, de éves átlagban napi 100 km megtételét lehetővé akkumulátort is kérnek 7 évnyi garanciával. Az ajánlatokat december 15-ig várja a DPMČB és a szerződés megkötésétől számítva másfél éve lesz majd a nyertesnek a szállításra.
A 27-es pályaszámú 15TrM az eredeti megrendelő Teherán fényezését viseli 2009-es felújítása óta. A városban már csak 8 társa van forgalomban.
(fotó: Szundi Szabolcs)
(fotó: Szundi Szabolcs)
Érdekes kísérletbe fogott november elején a városi közlekedést üzemeltető cég: kifutó rendszerben megszünteti a papírjegyek árusítását. Okként a jegyek gyártására kötött szerződés lejáratát jelölték meg, de a statisztikák szerint nincs is szükség a fizikai jegyekre. Hozzájutni a továbbiakban legegyszerűbben a minden járműre felszerelt fedélzeti, bankkártyát elfogadó automatánál vagy a helyi utazástervező appon keresztül lehet. Emellett a Sejf nevű applikációban vagy a hagyományos SMS-alapú megoldással lehet. A tarifa nem változik.
Prága viszont nem jutott közelebb a szóló trolibuszainak beszerzéséhez, hiszen a TED-en megjelent módosítás szerint a november 18-ra meghirdetett jelentkezési határidőt december 6-ra módosították. A csuklós és duplacsuklós darabokat érzésre könnyebben szerezték be. Egyelőre egyke marad a DPMP-től használtan, üzemi célokra beszerzett 9508-as és a prágai körülményeket már jól ismerő, október óta újfent 9506-os azonosítót viselő 30Tr a cseh fővárosban.
A kísérleti 58-as trolibusz most éppen közlekedik, de egyetlen utasforgalmi járművük van hozzá
(fotó: Mellár Marcell)
(fotó: Mellár Marcell)
Adorján Péter