2022. 11. 12.

RhB 2023 – Mit hoz az új menetrend?

A kedvenc svájci kisvasutunk esetében ezúttal komolyabb változások lépnek életbe a decemberi menetrendváltástól. Újabb vonalon veszik át a stafétát a Capricorn motorvonatok, egyre kevesebb helyen találkozhatunk mozdonyos vonatokkal. Lássuk, mit hoz a 2023-as menetrend a Rhätische Bahnnál!





Mintha tegnap lett volna, de több mint három éve már, hogy megérkezett az első új Capricorn motorvonat az RhB-hoz Landquartba és lassan két éve már annak is, hogy a Landquart–Davos vonalon átvették az uralmat a régi, mozdonyos ingavonatok után. Ezután nem sokkal a Landquart–St.Moritz közvetlen vonatokat is teljesen átállították a belsős berkekben csak RTZ-ként emlegetett motorvonatokra, amelyek itt is hamar elnyerték az utasok tetszését, hiszen klimatizáltak, alacsony padlósok és sokkal csendesebbek a korábbi kocsiknál. Ezen túl a vasútbarátok és a tájban gyönyörködni vágyók legnagyobb örömére még a nyitható ablakok sem tűntek el teljesen.
A 2022. decemberi menetrendváltással egy újabb mérföldkőhöz érkezett a generációváltás a Rhätische Bahnnál, ekkortól már Landquart és Scuol-Tarasp között is szinte kizárólag a Capricornok fognak közlekedni. Ezzel egy újabb törzsvonalról tűnnek el a hagyományos mozdonyos vonatok. Ezzel együtt azonban egy komolyabb menetrendi módosításra is sor kerül, hiszen Chur és Disentis/Mustér között megmaradnak még egyelőre a régi szerelvények. A maratoni hosszúságú, Disentis/Mustér–Scuol-Tarasp végigmenős vonatok így viszont megszűnnek. A vonatok Landquartból indulnak majd Scuolba illetve Churból Disentisbe a jelenlegi menetrend szerint, Landquart és Chur között pedig a Davos felől érkező vagy arra induló vonatok veszik át a stafétát. Így tehát közvetlen kapcsolat jön létre Chur és Davos között, Landquarton és Klostersen át. Chur felől Scuol irányába viszont megszűnik az átszállásmentes kapcsolat.

Ardezből gyorsít ki Landquart, Disentis/Mustér felé egy RegioExpress még 2019-ben. Hamarosan ez a látvány is a múlté lesz, ezen a vonalon is a Capricornok uralkodnak majd.

További újdonság, hogy egy éves csúszással ugyan, de bevezetik a Landquart–Davos/St.Moritz vonatok esetében a Flügelzugkonzeptet, azaz Klostersig csatoltan közlekednek majd ezek a vonatok, innen pedig az egyik egység Davosba, a másik St.Moritzba közlekedik tovább. Visszafelé a játék ugyanez, Klostersben csatolnak majd a szerelvények. Ezzel Landquart és Davos között szinte egész nap félórás, átszállásmentes ütem jön létre, míg Landquart és St.Moritz között szezontól függően egy-két luktól eltekintve óránként közlekednek majd a vonatok.
Ezen vonalakon tehát, Landquartból Davos, St.Moritz és Scuol-Tarasp fele szinte kizárólag a Capricornok fognak közlekedni és a fordájuk is teljesen egymásba szövődik. A Scuol felől érkező vonatok például nagyrészt St.Moritz fele fordulnak vissza, mindössze néhány perc tartózkodás után.

Landquart és Davos illetve St.Moritz között már hozzászokhattunk a Capricornokhoz, a flotta egységesítése Scuol-Tarasp fele folytatódik most
(fotók: Berky Dénes)

Ezen túl egy újabb vonalon vezeti be az RhB a félórás ütemes menetrendet, mégpedig Chur és Thusis között. Az új RegioExpress besorolású vonatok az Albula InterRegiohoz képest fél órával eltolva, :28-kor indulnak Churból és Domat/Emsben, Bonaduzban és Rhäzünsben állnak meg Thusisig, ahonnan :02-kor fordulnak vissza Churba. Ezek a vonatok a szintén Chur és Thusis közötti S2-es vonallal forognak majd össze és a négyrészes ABe 4/16 Allegra motorvonatokból lesznek kiállítva.

Berky Dénes