Itthon ismeretlen fogalom a közforgalmú buszközlekedésben a pályázati eljárás, de Prágában és környékén már a lejáró koncessziók pótlását szervezik. Átláthatóan és időt hagyva a felkészülésre.
Idén már a harmadik tendert indítja a PID autóbuszvonalak üzemeltetésére vonatkozóan, mert a jelenlegi szerződések 2024. november 30-ig szólnak. Ebben a körben a Horoměřicka, Slánska, Berounska, Čáslavska, Mladoboleslavska, Kostelecka, Rožmitálska, Neveklovska, Českobrodska és Mělnicka elnevezésű hálózatokra vonatkozik a felhívás és 10 éves időtartamra szól.
A pályztatásra azért van szükség, mert a mostani szolgáltatók még 2009-ben nyerték el a 10 éves szerződést, amit a járművek korszerűsítése és nagyobb kapacitásúra cserélése okán a a Közép-Csehországi Kerület 5 évvel meghosszabbított. A megrendelőnek európai uniós és nemzeti jogszabályokból következő feladata és kötelessége a közszolgáltatás folytonosságának biztosítása, ezért jó két évvel korábban megkezdeni a folyamatot.
A képen az Arriva City egyik idén év elején beszerzett busza, mögötte egy még a korábbi regionális fényezést viselő társa
(fotó: PID)
(fotó: PID)
A beérkező ajánlatok esetében a legalacsonyabb ár lesz a döntő, de a PID szigorú feltételrendszerének továbbra is meg kell felelniük a járműveknek. Beadási határidőként 2023. január 16. szerepel, de az esetleges vitás pontok esetén ezt meghosszabbíthatják. Az összes hálózaton 389 millió kilométernyi futásteljesítményt hirdetnek, amire nettó 19,9 milliárd koronát szánnak. A közlemény szerint a legkisebb szolgáltatók is induhatnak a tenderen, mivel találnak maguknak megfelelő (rész)hálózatokat.
Adorján Péter