2022. 11. 22.

Újra villamost venne Prága

Legalább negyven, legfeljebb kétszáz új villamos érkezhet a cseh fővárosba, a DPP legújabb meghirdetett pályázata alapján. Az előző nagybevásárlás 17 éve kezdődött és a legutolsó Škoda 15T is már több, mint 3 éve járja az utcákat, így itt elérkezett az idő a következő generáció beszerzéséről gondoskodni.






Összvonalas villamosokat tervez venni a prágai villamoshálózat üzemeltetője, a DPP. A vállalat az elmúlt 25 évben (néhány, Miskolcról és Strausbergből használtan érkezett KT8D5-ösök kivételével) csak egyirányú villamosokat vásárolt, ám ez az egyre több helyen megjelenő hurok nélküli végállomások miatt a jövőben szükség lesz a kétirányú járművekre is. Egyéb paramétereiben egyelőre nincsenek túl speciális igényei a közlekedési vállalatnak: nagyjából 32 méter hosszú, 220 fő elszállítására alkalmas, legfeljebb 48 tonnás, a járművek hosszának legalább 80%-ában alacsonypadlós, légkondícionált és 30 éves élettartamra tervezett villamosokat várnak.

A DPP már megkeresett néhány gyártót a vásárlással kapcsolatban: az Alstom, a CAF, a Hyundai Rotem, a Modertrans Poznań, a Pesa Bydgoszcz, a Pragoimex, a Siemens, a Stadler és a Škoda Group illetékesei kaptak egy-egy szívhez szóló levelet, hogy tegyék meg tétjeiket. Az elbírálásnál 50%-ban az ár, 10%-ban az árgarancia bizonyos alkatrészekre (hajtómotorok, akkumulátorok, szélvédők, kerekek), 7%-ban a garancia hossza, 6%-ban a férőhely (5 fő/m2-rel számolva), 6%-ban a kerekek átmérője (amely 64 centiméternél kevesebb nem lehet), 5%-ban a villamos tömege, 5%-ban az alacsonypadlós rész aránya, 5%-ban az elektromechanikus fékkel való felszerelés, 4%-ban hogy a két oldalon lévő kerekek között lesz-e mechanikus kapcsolat vagy sem, 2%-ban a környezetre kevéssé ártalmas hűtőközeg használata a klímaberendezésben fog számítani.

A T3-as típus 60. születésnapja alkalmából a múzeumból kigurították a különböző altípusokat...

Az új járművekvek beszerzésénél mindig kérdés, hogy mit váltanak ki: a legvalószínűbb, hogy a T3-as flottát fogja gyéríteni a DPP. 2022 novemberében nagyjából 370 darab, teljes hosszában magaspadlós T3-as van még állományban, amelyek párosával csatolva (hogy a 30-32 méteres hosszt kiadják, amennyi az új villamos lesz) 185 szerelvényt ad ki. Azonban ha mind a 200 darab új villamost leghívják, még akkor is fog maradni az ikonikus típusból, hiszen a különböző hálózatbővítések miatt az évtized végére a mostaninál is több járműre lesz szükség. Ezen felül, maradnak az alacsonypadlós középrészzel ellátott T3-asok: ebből még 2021-ben is állított forgalomba újat a DPP és a flotta még bővülni fog, a tervek szerint 60 darabosra.

...beleértve az 1989 óta városnéző villamosnak használt piros helyett kék alapszínű példányt...

...amelynek, már csak felhasználási jellege miatt is 2+2-es ülésosztása van és ennek, valamint a harmadik ajtó hiányának köszönhetően 50 ülőhellyel rendelkezik.

Az új, kétirányú villamosokból az első húsz példányt 2025-ben, a második huszat 2026-ban, a keretszerződés többi (160 darab) járművét 2035 végéig szeretnék a prágai utcákon látni.

November 20-án vasárnap délután feltehetően nem véletlenül volt felvonulás a cseh fővárosban a típus képviselőivel, ugyanis 1962. november 18-án mutatták be hivatalosan a legendássá vált szériát. A közel 14 ezer példányban készült típusból manapság már jelentős a múzeális darabszám is Prágában, ezáltal az elmúlt hat évtized különböző korszakait is be tudják mutatni. A Na Knížecí–Anděl–Újezd–Malostranské náměstí–Mánesův most–Národní divadlo–Lazarská–Václavské náměstí–Náměstí Republiky–Strossmayerovo náměstí–Letenské náměstí–Špejchar útvonalat is szándékosan választották: a valamikori gyár helyétől a belvároson át a múzeumhoz legközelebbi végállomásig tartó útvonalon szinte minden városlakó és turista találkozhatott a régebbi időket megidéző villamosokkal.

A forma távolról egészen hasonló, ám az ördög a részletekben rejlik: a T3 coupé és az alacsonypadlós T3-as (T3R.PLF) közé egy olyan T3R.P került, amely 2008-ban megkapta az alacsonypadlós T3-asok bordó-szürke fényezését és állandó második kocsiként ilyen villamosok mögött járt, ám 2022 októberében visszakapta a hagyományos színeket.

Azóta lett egy még kevesebb ajtóval rendelkező T3-as: az 5573-as pályaszámű "T3 coupé" 2018-ra készült el

Az alcsonypadlós középrésszel ellátott T3-asokkal (T3R.PLF) még sokáig találkohatunk Prága utcáin...

...ahogy a KT8-asokkal is, ugyanis egyelőre ez az egyetlen kétirányú típus és az ilyen villamosokra folyamatosan szükség lesz hosszútávon is.

Az ilyen és ehhez hasonló kialakítású végállomások Budapesten nem ismeretlenek, ám Prágában egyelőre csak 2+1 van.

Adorján Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.