Az RhB-t érintő változások után
nézzük, mit hoz országosan a 2022. december 11-én életbe lépő új
menetrend a svájci vasutak életében. Egy teljesen új és egy újjáépített
keskeny nyomközű vasútvonal nyílik. A covid után visszatérő
kiránduló-turizmusnak kedvezve új közvetlen távolsági kapcsolatok indulnak.
A regionális forgalomban a hajnali és késő esti menetrendeket bővítik. De
nem maradnak el a felújítások miatti korlátozások és hónapokon át tartó
buszos pótlások sem. Részletek a hajtás után.
Az elmúlt évben a koronavírus okozta utasszám-csökkenés után a szabadidős
utasok is egyre inkább visszatérnek a közösségi közlekedéshez. A pontos számok
még nem állnak rendelkezésre, de könnyen lehet, hogy az idei nyári hónapok
utasszámai már a 2019-est is elérik, hiszen Svájcban már semmilyen korlátozás
nincs tavasz óta a világjárvány miatt. Ennek megfelelően az SBB az idei
menetrendváltással és a 2023-as menetrenddel ezt a szektort célozza leginkább,
új közvetlen kapcsolatokkal az ország különböző, távol eső pontjai között és
bővített kapacitással több vonalon. Az elsődleges turisztikai célpontok a
belföldi és külföldi utasoknak is az Alpok népszerű úticéljai, így például a
Berner Oberland és Interlaken környéke vagy Graubünden hegyei, de ide tarozik
a déli kanton Tessin (olaszul Ticino) is, ahol főleg a nyári forgalom erős.
A távolsági forgalomban az alábbi változások lépnek életbe 2022.
december 11-étől:
- Zürich és Chur között hétvégente szinte egész nap félóránként járnak majd az IC-k, ami egy régóta várt igény az utasok részéről is. Ennek megfelelően az RhB is bővíti a kínálatot, főleg a Landquart és St. Moritz illetve Davos közötti vonatokat.
- Szintén Graubünden kanton elérését könnyíti majd meg hétvégente napi két közvetlen IC-vonat Genf és Chur között, Lausanne-on és Bernen át.
- Bevezetik az IC81-es vonalat, amely közvetlen kapcsolatot biztosít majd a Boden-tó partján fekvő Romanshorn és az Alpok egyik népszerű úticélja, Interlaken között.
- Hétköznap a távolsági ingázók élete is egyszerűbb lesz a Chiasso, Lugano és Zürich közötti vonalon, ahol két új kora reggeli IC2 közlekedik majd.
- Vasárnaponként létrejön egy új kapcsolat Tessin és Luzern, Bern illetve Lausanne között egy közvetlen IC-vel az esti órákban.
- Az utasigényekhez igazodván Altdorfban ezentúl az IC2 vonatok helyett az IC21-es vonal kapja meg a megállást, így ugyan Zürich fele át kell majd szállni, de Luzern és Basel felé közvetlen kapcsolatot kap Uri kanton fővárosa.
Churból Zürich fele tart egy IC3 Melsnél, ezen a vonalon a menetrendváltástól
bővül a kapacitás, hétvégente már egy-két kivétellel félórás ütemet vezetnek
be.
(fotó: Berky Dénes)
(fotó: Berky Dénes)
A nemzetközi forgalomban az alábbi újdonságokkal számolhatunk a 2023-as
menetrendben:
- A Zürich-Stuttgart vonalon lassan forgalomba állnak az osztrák Westbahntól használtan vásárolt DB-s KISS-ek, amelyek egyre több közvetlen kapcsolatot is biztosítanak majd a két város között, ahol eddig gyakran csak átszállással lehetett eljutni.
- A fentiekkel is összefüggésben több Németország felől érkező ICE is (amennyiben épp nem késik túl sokat és csonkáztatják be Baselben) tovább közlekedik Zürichen túl Churba.
- Az éjszakai forgalomban létrejön egy új kapcsolat Zürich és Prága között, amely Lipcsén és Drezdán át közlekedik, így közvetlen éjszakai eljutást biztosítva Svájc és Németország keleti része között.
- Az ÖBB az SBB-vel együttműködésben a többi éjszakai vonalon is tervezi a kapacitás bővítését, ám erről ennél konkrétabb adatokat még nem közöltek. Érdekes is, hogy ez hogyan fog megvalósulni, hiszen a Zürich-Hamburg/Berlin vonat már most is 14 kocsival közlekedik.
Egy-egy vonat esetében már most találkozhatunk a DB KISS motorvonataival a
Zürich és Stuttgart közlekedő IC vonalon.
(fotó: Marcel Manhart / Info24)
(fotó: Marcel Manhart / Info24)
A regionális forgalomban a legnagyobb változásokat a
Limmattalbahn
megnyitása hozza Zürich Altstetten és Killwangen-Spreitenbach között. Ezzel az
új villamosszerű helyközi vasúttal a régi buszos hálózata is teljesen át lesz
szervezve, a ráhordás lesz az elsődleges szempont. Az új vasútvonalról
készülünk mi is egy helyszíni bemutatóra, de erre valószínűleg már csak jövőre
kerül sor. Ekkor majd foglalkozunk többet a környék közlekedésszervezésével
is.
A Limmattalbahn vonalán már néhány hónapja folyamatosak a próbamenetek, az
infrastruktúrát és a járműveket is alapos tesztelésnek vetik alá.
(fotó: AVA Limmattalbahn)
(fotó: AVA Limmattalbahn)
A tervek szerint a menetrendváltással megnyílik a teljesen újjáépített
Waldenburgerbahn is, amelyet másfél év alatt építettek át 750 mm-esről
1000 mm-es nyomtávra, amivel egyszerre a tejes vonal megújult. Az üzemet
a BLT sárga Stadler villamosai
kezdik itt meg decemeber 11-től. Ezzel a vonatpótló buszok helyett ismét
kötött pályán utazhatunk majd Liestal és Waldenburg között.
A Waldenburgerli újranyitását a BLT-nél is alaposan megünnepelik majd
december 10-én, mielőtt az új menetrend első napjától hivatalosan is
átadnák a menetrend szerinti forgalomnak.
(fotó: BLT Baselland Transport AG)
(fotó: BLT Baselland Transport AG)
Elindul az évtizedek óta álmodott közvetlen kapcsolat Interlaken és Montreux
között, amelyet a Zweisimmenben található nyomtávváltó állomás és a Stadler
által gyártott szerelvények tesznek lehetővé. A négykocsis ingavonatokat
Interlaken és Zweisimmen között a normál nyomtávon a BLS, innen Montreux-ig a
keskeny nyomtávon az MOB mozdonyai fogják tolni-vonni. A menetrendváltástól
napi egy vonatpár áll forgalomba, Montreux-ből 9:35-kor, Interlakenből
9:08-kor indul majd és 3 óra 15 perc alatt teljesítik a vonalat. Június 11-től
a tervek szerint ezt napi négy vonatpárra bővítik.
Az Interlaken-Zweisimmen-Montreux, azaz a Goldenpass vonalon ezen túl
átszállás nélkül is végig lehet utazni és csodálni a csodálatos kilátást.
(fotó: MOB)
(fotó: MOB)
A BLS-nél is zajlik a járműállomány felfrissítése és ennek keretében az
új menetrend érvénybe lépésétől a Bern-Spiez-Lötschberg-Brig(-Domodossola) RE
vonalon az eddigi Lötschbergerek (RABe 535) helyett az új Flirtök (RABe 528)
állnak forgalomba. Előbbiek a jövőben a régebbi NPZ (RBDe 565) motorvonatokat
váltják majd ki ott, ahol ezek még közlekednek. A nyári kirándulószezonban
újdonság lesz még, hogy a fent említett, Lötschbergen át közlekedő vonatok egy
része Bern helyett már Biel/Bienne-ből fog indulni.
A BLS szeret nevet adni a típusainak, így a Flirtök a MIKA nevet kapták. Ezek a szerelvények veszik át a Bern-Lötschberg-Brig vonalon a stafétát a menetrendváltástól.
(fotó: Berky Dénes)
(fotó: Berky Dénes)
Ezen túl a regionális menetrendben nagyrészt csak apró módosításokat
találunk, nagyrészt a hajnali és késő esti órákban:
- Így létesül például egy új kapcsolat Zürich és Olten, Grenchen és Biel/Bienne között hétvégente éjfél után is, megkönnyítve az éjszakai életből hazaindulók útját.
- A zürichi S-Bahn esetében az S6, S9, S12, S14, S15 és S16 vonalakon is találkozhatunk új hajnali vonatokkal a menetrendben. Ezen felül az S8 és az S11 útvonalán az esti órákban is bővül a közvetlen eljutások kínálata.
- Örvendetes újdonság, hogy a glarusi S25 Ziegelbrückébe érkezvén átszállási lehetőséget biztosít a Sargans felé közlekedő S4-es vonatokhoz. Ennek árnyoldala, hogy a Nieder- és Oberurnen megállók ezzel kimaradnak, az eljutást az eddig is közlekedő busszal biztosítják.
Természetesen 2023-ban sem állnak le a pályafelújítások és építkezések a
vasúton, így jövőre is számíthatunk komolyabb korlátozásokra a
hálózaton:
- Buchs SG és Altstätten között a Rajna-menti vasútvonalon február végétől nyolc hónapon keresztül lesz vágányzár, amely során a pálya felújítását és kétvágányúsítását végzik. Ezidő alatt a vonatokat buszok pótolják, amellyel az eljutási idők is megnövekednek.
- Tovább folytatódnak az építkezések a Genfi-tó környékén, főleg Lausanne-ban is, aminek következtében Morges és Nyon állomásokon ezúttal az IC1-es vonatok fognak megállni az IR90 helyett.
- Liestal állomás átépítése ugyan már elég jól halad, de az Olten-Basel vonalon itt továbbra is korlátozásokra és kisebb menetrendi változásokra kell számítani.
A 2022/2023-as menetrend december 11-én lép életbe és 2023.
december 9-ig érvényes. A svájci menetrendi adatok immár teljes
terjedelmükben letölthetők és kereshetők az
sbb.ch és
fahrplanfelder.ch weboldalakról.
Berky Dénes