2022. 11. 16.

Kész a legújabb berlini metró

Berlini, nagy és sárga, mégsem busz. A megfejtés a legújabb metrótípus, melyet november 11-én mutattak be a gyárban.







Sok megpróbáltatás és elhúzódó tendereztetés után bemutatták a Stadler velteni üzemében a legújabb berlini metrótípus, a JK első darabját. Az idén február végén építeni kezdett jármű már néhány alapvető teszten túl van, de még egészen jövő tavaszig kell várni, hogy a metróhálózaton találkozhassunk vele.

Az új szériával új számozási rendszer is érkezik majd Spreeathen pályáira: 6001/6501 lett a pályaszáma a négykocsis egységnek, de visszatérnek a kisprofilos hálózaton is az ikerkocsis egységek. Ezekből elsőre 36-ot gyártanak, a míg a négykocsis verzióból 17-re van fix megrendelés. Korábban az ikerkocsik (A-típusok) páros-páratlan párokat alkottak és a négykocsis típusoknál (GI/1E, HK, IK) az egységnek volt egyetlen 1000-es számcsoportba tartozó azonosítója.

Kívülről erősen hasonlít az IK-ra, de az ajtók száma alapján egyértelműen azonosítható

A motorvonat október óta van Veltenben, hogy üzembehelyezzék és tanúsítsák a vonatkozó szabványok és elvárások szerint. A statikus és dinamikus próbák mellett a 42 kilométernyi beépített kábelezést és a járművet vezérlő 16 szoftvert is az utolsó pontjáig ellenőrzik. Ezek a folyamatok néha a már kész jármű apróbb megbontását, illetve technikusok és mérnökök munkaóráit emésztik fel, de a biztonság a legfőbb szempont.

A beltérben a függőleges kapaszkodók nagyobb teret hagynak szabadon, mint korábban és az utastájékoztató kijelzők sem takarnak az ajtóknál

Dr. Rolf Erfurt, a BVG üzemeltetésért felelős igazgatója beszámolt róla, hogy egyben látva feltűnnek azok a változtatások, amiket a korábbi járművekkel szerzett tapasztalatok alapján kértek és az utasok ezáltal magasabb komfortot kapnak.

Jure Mikolčić, a Stadler németországi vezetője szerint egy sorozat – főleg egy ennyire egyedi megoldás – első elkészült járműve mindig mérföldkő, amire a megrendelő és a gyártó közösen lehet büszke. Egy szerelvény 4600 önálló alkatrészből áll, amit először lehet egyben látni. A 82 ülőhely mellett többek között 184 kapaszkodórúd és 20.000 csavar is beépült a szerelvénybe.

Dr. Rolf Erfurt (balra) és Jure Mikolčić
(fotók: Stadler Rail AG)

A két éve megtépázott ellátási láncok okozzák, hogy csak 2023 tavaszán-nyarán állhatnak majd forgalomba az új vonatok, de a Stadler illetékesei szerint a szériapéldányok szállításának 2024 eleji megkezdése nincs veszélyben.

Adorján Péter