2022. 11. 30.

Vonalhúzogatás Rákosmentén

A költővel szólván azt is mondhatnánk, hogy az illetékes szakemberek számára csak térkép e táj, de valójában látható, hogy aki a rákosmenti buszhálózat áttervezését levezényelte, az nagyon nincs tisztában sem a helyi viszonyokkal, sem a helyi igényekkel. Viszont az indított Társadalmi Egyeztetés cserében pont olyan, hogy már a kiírására is el lehetett mondani A Tanú című film egyik sokat idézett sorát: „elnézést, Virág elvtárs, ez az ítélet!” Csak itt a lónak nincs négy lába, de mégsem csak néha botlik meg.

2022. 11. 29.

Trolifejlesztések Csehországban

Csehországra mindig a trolibuszok egyik fellegváraként tekinthettünk, a folyamatos fejlesztések pedig szükségesek és hasznosak. Az elmúlt hetekben három üzem kapcsán érkeztek – akár egészen meglepő – hírek a sokszor meghaladottnak mondott, de továbbra is sikeres csáposokról.

2022. 11. 28.

Országos vasutassztrájk Ausztriában

November 28-án 0 és 24 óra között sztrájkolnak az osztrák vasutasok a vida nevű szakszervezet felhívására. A helyzet komoly: nagyon kevés kivételtől eltekintve a teljes vasúti közlekedés leállt Ausztriában.

2022. 11. 25.

Hétvégi gyors – 2022. november 19-25.

Digitalizálódó jegyek. Fontos megrendeléseket gyűjtött a Stadler. Pórul járt a felújított villamos. Adventi jótékonyságok. Villanybuszok nagy tételben. További érdekességek a hajtás után!

2022. 11. 24.

Képeken a leendő Výtoňský most

Fontos mérföldkövet jelentett be a Správa železnic: megtalálták a régóta felújításra szoruló, Prága legfontosabb vasúti kapcsolatának számító Železniční most utódjának tervezőjét. A 12 tervezőcsapat közül egy cseh építészcég lett a befutó.

2022. 11. 23.

Káderforgó újratöltve: Nagy Bálint az új közlekedési államtitkár?

Felszállt a fehér füst, mondhatnánk örömmel, de sajnos idén már másodjára történt meg ez a közlekedéspolitika legfelsőbb szintjén, ami már messziről is eleve problémásnak tűnik. Ráadásul a tavaszi minőségi csere után most sikerült a jelek szerint egy igazi külsős bábut hozni a területre, aki abszolút passzol az építésügyi minisztérium számára elrendelt behúzott kézifékes jaszkarizáshoz. Publicisztika a káderforgó eheti epizódjáról a hajtás után.

2022. 11. 22.

Újra villamost venne Prága

Legalább negyven, legfeljebb kétszáz új villamos érkezhet a cseh fővárosba, a DPP legújabb meghirdetett pályázata alapján. Az előző nagybevásárlás 17 éve kezdődött és a legutolsó Škoda 15T is már több, mint 3 éve járja az utcákat, így itt elérkezett az idő a következő generáció beszerzéséről gondoskodni.

2022. 11. 21.

Itt a 2023-as svájci menetrend

Az RhB-t érintő változások után nézzük, mit hoz országosan a 2022. december 11-én életbe lépő új menetrend a svájci vasutak életében. Egy teljesen új és egy újjáépített keskeny nyomközű vasútvonal nyílik. A covid után visszatérő kiránduló-turizmusnak kedvezve új közvetlen távolsági kapcsolatok indulnak. A regionális forgalomban a hajnali és késő esti menetrendeket bővítik. De nem maradnak el a felújítások miatti korlátozások és hónapokon át tartó buszos pótlások sem. Részletek a hajtás után.

2022. 11. 20.

Megvalósult álom: A brnoi metró

A címmel ellentétben nem hozta be a „lemaradását” Morvaország fővárosa Prágával szemben, de valóban egy fontos hálózati kapcsolat valósult meg az új villamosvonal megépítésével. Korábban már írtunk egy nehézmetróról, de azt a tervet egyelőre nem forszírozzák.

2022. 11. 18.

Hétvégi gyors – 2022. november 12-18.

Növekszik a cseh vasúti állatkert. Olcsóbb bérletekkel vonzanak utasokat a városok. Alternatív hajtású buszokat rendelnek nagy tételben. Villamosokat és metrót építenének forgalomcsökkentéshez.

2022. 11. 17.

Buszhálózatokat pályáztatnak

Itthon ismeretlen fogalom a közforgalmú buszközlekedésben a pályázati eljárás, de Prágában és környékén már a lejáró koncessziók pótlását szervezik. Átláthatóan és időt hagyva a felkészülésre.

2022. 11. 16.

Kész a legújabb berlini metró

Berlini, nagy és sárga, mégsem busz. A megfejtés a legújabb metrótípus, melyet november 11-én mutattak be a gyárban.

2022. 11. 15.

Menetrend 2023: Egyre jobban összehangolva?

Ahogy minden évben, úgy most is pontosan a jogszabályi határidő lejártakor hozta nyilvánosságra a MÁV-csoport a 2022. december 11-étől érvényes vasúti menetrendet. A megrendelő minisztérium szerint csodálatos fejlesztések érkeznek majd az egyre inkább összehangolt vasúti és buszos menetrendben. De hogy minden ilyen szép lenne-e, azt azért fenntartásokkal kezeljük.

2022. 11. 14.

Vitézy Dávid: volt államtitkár

A jövő évi vasúti és buszos menetrendet még bejelentette, a főnöke távozása már több mint egy hete lebegett a levegőben. Mostanra biztos: nincs se Technolgóiai és Ipari Minisztérium, de Vitézy Dávid sem közlekedésért felelős államtitkár már.

Kényszerpihenő vagy végleges bezárás?

A budapesti fogaskerekű vasút avagy 60-as villamos a világon a második ilyen hegyi vasútüzemként nyílt meg 1874-ben. Viszont könnyen lehet, hogy a 2022-es év pedig az üzem végét is jelezheti.

2022. 11. 12.

RhB 2023 – Mit hoz az új menetrend?

A kedvenc svájci kisvasutunk esetében ezúttal komolyabb változások lépnek életbe a decemberi menetrendváltástól. Újabb vonalon veszik át a stafétát a Capricorn motorvonatok, egyre kevesebb helyen találkozhatunk mozdonyos vonatokkal. Lássuk, mit hoz a 2023-as menetrend a Rhätische Bahnnál!

2022. 11. 11.

Hétvégi gyors – 2022. november 6-11.

Korszakváltás a budapesti és bázeli buszoknál. Közlekedési megaprojekt Lengyelországban. Újabb tendert nyert a Stadler? Metró helyett vasutat építene Graz. Helyi metrókat vesz Milánó. Elővárosi vasút nyílt Törökországban.

2022. 11. 10.

Lahe szélén csilingel majd

Németországban fontos szempont lett a városokban a környezetbarát közlekedés támogatása, ennek egyik újabb példáját hozza Hannover. Új kocsiszín építését határozták el a növekvő flotta miatt.

2022. 11. 09.

Budapest–Hatvan: az ígéret földje?

Októberben adták át hivatalosan is a felújított Budapest–Hatvan vasútvonalat a közönségnek. A projekt befejeződött, az államtitkár nagyívű fejlesztésekről beszélt. Minden szép és jó lesz majd?

2022. 11. 08.

DKV: kevesebb villany, több dízel

Január 1-jétől valószínűleg nem csak Debrecenben lesz nehéz helyzetben az elektromos üzemű közösségi közlekedés. A DKV azonban már most bejelentette: komoly változások jönnek majd a villamos- és trolivonalakon a helyzet mostani állása szerint.

2022. 11. 07.

Lengyel nagybevásárlás

Az utóbbi évtized során a vasúti járműpiac a motorkocsik és a motorvonatok felé tolódott el: az elővárosi forgalomban szinte teljesen egyeduralkodóvá váltak a zárt járműegységek. A nagysebességű vonatoknál szinte kizárlólag motorvonatokkal találkozhatunk. És mindemellett létezik a kategória, ami a mozdonyos-személykocsis vonatok és a motorvonatok összes hátrányát is egyesíti: ilyen a RailJet-platform. Ám a lengyelek most is külön úton járnak: a PKP Intercity ebből köszöni, de nem kér.

2022. 11. 05.

Hétvégi gyors – 2022. október 29.-november 5.

Bécs, Krakkó, Køge és Velence (mármint az olaszországi) is adott le rendelést belsőégésű motor nélküli autóbuszra. Megkapták az engedélyt az ODEG emeletes Desiro motovonatai. Eladta a Volkswagen a WeShare-t.

2022. 11. 03.

Villamossal jár a belvárosba a csomag

Október 28-án elindult a Nahverkehr Schwerin és a Deutsche Post DHL együttműködésében a tartományi főváros belvárosát legzöldebb módon kiszolgáló postajárat, ami egy villamos.

2022. 11. 01.

Megjött a pecsét: trolibusz fog járni a prágai reptérre

2024 első negyedévében indulhat el az első trolibusz a prágai reptérre. A 119-es busz helyett az 59-es trolival utazhathunk a legnagyobb cseh légikikötőbe. A prágai trolibusz-közlekedés újraélesztéséről korábban már írtunk itt, itt, itt, itt, itt és itt.