2022. 10. 21.

Hétvégi gyors – 2022. október 15-21.

ETCS, villanybuszok, gúzsba kötött vezérigazgató. Változó osztrák tarifák. Gyártói karbantartás és megkésett szállítás. Heti összefoglalónk a hajtás után!


Emelnek is, meg nem is


Bécs | Ausztria – Meglehetősen érdekes módon emeli az árait az ÖBB a 2022/2023-as menetrend bevezetésével átlagosan 3,9%-os mértékben, mivel a 15 napnál távolabbi időpotra vásárlóknak maradnak a 2022-es árak. Változik az első oszály árképzése is, bár itt mindenképpen áremelést tapasztalhatnak az utasok: felármentes lesz a helybiztosítás. A közlemény szerint egy Bécs–Salzburg távolságú utazás elővételben és másodosztályon 26,70 € marad, aznapi váltással 27,90 € lesz az új ár. Első osztályon a korábbi 46,80 € helyett viszont 52,40 € jelenik majd meg elővételi árként. Az árazás továbbra is dinamikus marad, tehát az adott vonat kihasználtságától is függenek az árak.


ETCS és karbantartás


Brüsszel | Belgium – A héten újabb fontos megrendelést nyert el az Alstom: az SNCB/NMBS 18-as és 19-es sorozatú mozdonyait szerelheti föl a következő 3 évben ETCS Level 2 Baseline 3 fedélzeti berendezésekkel. A Siemens EuroSprinter 2007 családba tartozó mozdonyokból 120 készült, a nemzetközi felhasználhatóságuk továbbra is garantált lesz. Az egységek 10 évig tartó karbantartása is része a szerződésnek, így Charleroiban lévő ex-Bombardier üzemben is biztosíthatták a munkahelyeket.

Róma | Olaszország – Járművek mellett pályaoldali elemekre is sikerült szerződniük, ezúttal Olaszországban. A Centro Sud nevű csomagban Sardinia, Molise, Puglia, Umbria, Lazio és Campania tartományok 27 vonalán telepíthetnek az RFI számára ERTMS-rendszereket. A 900 millió eurónyi NRRP-pénzből megvalósuló beruházás kereében nem csak ETCS Level 2 Baseline 3 pályaoldali elemek, hanem GSM-R is kiépül, illetve ACCM nevű irányítóhelyeket is kialakítanak. A beruházással 1400 km hosszban korszerűsödnek a biztosítóberendezések, amitől a pontosság és a pályakapacitás növekedését remélik.

London | Egyesült Királyság – Kiemelkedő fontosságú szerződést nyert el a ködös Albionban is a francia multi: 5 év 5 hónap időtartamban – a franchise időtartamához igazodva – tartja karban a Govia Thameslink Railway szerelvényeit 256 millió font [kb. 300 millió euró] ellenében. A 377-es és 387-es sorozatú Electrostar motorvonatok nem újak senkinek, egy 20 éves kapcsolatot hosszabbítottak meg (lábjegyzetként megjegyezzük, hogy eredetileg a Bombardier építette és üzemeltette őket). A Battersea, Brighton, Hornsey és Selhurst depókhoz tartozó egységeket a Southern, Gatwick Express és Great Northern marketingnévvel hivatkozott járatokon használják és a londoni Victoria és King’s Cross állomásokra lehet eljutni velük.

Egy Southern egység az Ouse Valley Viaducton
(fotó: Alstom)


Kinevezés eltiltással


Párizs | Franciaország – Új elnök-vezérigazgatót neveztek ki a RATP élére Jean Castex, a korábbi miniszterelnök és nyártól az AFIT elnökének személyében. Viszont a HATVP újsághírek szerint már meg is fogalmazott bizonyos tiltásokat az új vezető számára: 3 évig nem kerülhet semmilyen kapcsolatba korábbi munkahelyei képviselőivel, avagy 2025-ig még egyes városokkal és a közlekedési minisztériummal sem egyeztethet. Ezen időszak alatt rendezik meg a 2023-as rögbi-világbajnokságot és a 2024-es nyári olimpiát, ami különösen próbára teszi majd a város közlekedési hálózatát.


Megjött a Škoda


Ludwigshafen | Németország – Alig egy hónappal a hivatalos bemutatója után megérkezett Ludwigshafenbe a számszakilag második 36T kedden hajnalban. A megrendelő természetesen nem örül, hogy csak most érkezett meg a legújabb típus, mivel sürgősen szüksége van a kapacitások növelésére. Viszont az utasok egyelőre még nem utazhatnak vele, hiszen tesztek sora és a személyzet kiképzése nélkül semmit nem ér és csak a zsúfoltság növekszik a járatokon. A város közlekedési tanácsosa megemlítette, hogy a közösségi közlekedés nem csak az olcsó jegyekről kellene szóljon, hanem az attraktív és megbízható eljutásról, aminek egyik fontos eszköze a járművek cseréje.

Berlinben már láttuk, de a közel két évnyi csúszást már nem lehet behozni
(fotó: rnv)


Villanyfurgon a temetőben


Bécs | Ausztria – Halottak napján, azaz november 2-án áll forgalomba a bécsi Zentralfriedhof területén a helyi forgalmat ellátó viszonylaton egy új, elektromos hajtású kisbusz. Az alacsonypadlós jármű a 19 megállóból álló körjáraton dolgozik majd és a kocsi érdekessége, hogy a temető saját naperőműve által termelt energiával töltik majd. A villanybuszt a Wiener-Lokalbahnen-Gruppe kezdeményezésére szerezték be és ők üzemeltetik az eddigi dízelbuszt kiváltó kocsit.


Villanybuszból sosem elég


Opole | Lengyeloszág – Bár a flottának még csak minimális hányada tekinthető környezetbarátnak, a korábbi jó tapasztalatok miatt újra a Solaris buszaira esett a helyi közlekedési vállalat választása. A tavaly üzembe helyezett 5 szóló után újabb 6 szóló és 2 csuklós Urbino IV vásárlását határozták el. A buszok OppCharge megoldással készülnek, hiszen a napi üzemben a Pużaka végállomásra egy top-down áramszedős töltőoszlop is kerül. A 75 és 110 fős kapacitású (28 és 36 ülőhelyes) buszokban hőszivattyú gondoskodik majd a megfelelő hőmérsékletről, a légcsatornába UV-C fényt telepítenek lesznek USB-portok is és az ajtóknál kézfertőtlenítő-adagoló is. A környezetére is figyel majd a busz: a kamerás visszapillantók mellett lesz benne Mobileye Shield+ a holtterek figyelésére, illetve a ráfutásos baleseteket megelőző fékasszisztens is. A buszokat High-Energy nevű akkucsomaggal látják el, melyek saját hőfelügyeletet is kapnak, a meghajtást pedig központi motorral és hagyományos portáltengellyel oldják meg.

Az aláíráshoz stílusosan egy dízeles és egy elektromos Urbino játszotta a hátteret
(fotó: MZK Opole / Solaris)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter