Nem lesz több alacsonypadlós, izé magaspadlós busz Budapesten. Új fogas Stuttgartban. Sivatagi hidrogén és új villamosok a Škodától a hírösszefoglalónkban.
Minden busz alacsonypadlós lesz. Lesz?
Budapest | Magyarország – Első körben 29 új Mercedes-Benz Conecto Next típusú autóbuszt vehet állományba a BKV. A járműveket bérlik és ezzel rendkívül rövid idő alatt eltűnhetnek a főváros útjairól a még szolgálatban lévő magaspadlós autóbuszok, azaz az Ikarus 260-as, 280-as és 435-ös típusok. Az Ikarus 415-ösök már elbúcsúztak a fővárosi közlekedéstől a nyáron. A BKV vezérigazgatója, Bolla Tibor elmondta: a most forgalomba álló autóbuszok részei annak a 135 darabos beszerzésnek, aminek nagy részét, 100 kocsit a BKV bérelni fog, 35 darabot pedig saját tulajdonba vesz. A kocsik a fehér színű kijelzőt leszámítva semmiben sem különböznek a már most közlekedő SKR-es Mercedes-Benz Conecto Next buszoktól, mindösszesen ezek az első olyan kocsik a BKV flottájában, amelyek az új formátumú forgalmi rendszámot kapták.
Az első új buszok a 11-es viszonylaton álltak forgalomba a Batthyány téren tartott ünnepélyes átadás után. A nyilvános eseményre többek között a RegionalBahn szerkesztőségét véletlenül nem tartotta fontosnak meghívni sem a BKK, sem a BKV, sem pedig a Főpolgármesteri Hivatal, holott sajtóközleményeiket megkapjuk, még ha a sajtókapcsolatokért felelős munkatársak a kérdéseinket semmibe is veszik.
Az első új Mercedes-Benz Conecto Next buszok átadása a Batthyány téren.
(forrás: BKK Budapesti Közlekedési Központ Zrt.)
(forrás: BKK Budapesti Közlekedési Központ Zrt.)
Az Ikarus 200-as család búcsúztatására információink szerint október végén-november elején kerülhet sor, hasonló programsorozat keretében, mint amilyen az Ikarus 415-ösöknél is volt. Tudomásunk szerint az Ikarus 280-asok búcsúztatásába a mai 7-es és 85-ös viszonylat is bekerül majd, de erről egyelőre nem lehet részleteket tudni. Igaz, azért közel sem biztos, hogy eltűnnek végleg a magaspadlós kocsik a budapesti utcákról, ezt az ígéretet már 2017 óta hallgatjuk a BKK-tól.
Mielőtt bármi véleményed van, egyeztesd!
Az új buszok érkezését nem sikerült résmentesen kommunikálni, pedig nem volt túl bonyolult dologról szó: magaspadlós megy, alacsonypadlós jön, mint az a link mögötti videóból kiderült, ahol Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója is megszólalt. Az zavarhatta meg a közlekedési vállalatok nyilatkozóit, hogy egy olyan rendszerben kell dolgozniuk, ahol csak a szépet és a jót lehet kommunikálni, így fejlesztésről beszélni úgy, hogy közben ki kell mondani vagy le kell írni hogy valami alacsonyabb lesz – jelen esetben a járművek padlószintje. Azt azért meg kell adni: másnapra sikerült javítani a posztok szövegeit.
Sárga vonattal Brnoból a bécsi reptérre
Brünn–Schwechat | Osztrák-Magyar Monarchia – A RegioJet nyerte az üzemeltetés jogát a Brnoból a bécsi reptérre közlekedő közvetlen vonatokra. Az első hat hónapban pilot projekt keretében közlekedő járatokat nem hagyományos versenykiírás keretében nyerte el a sárga vállalat, hanem a cseh jogszabályban engedélyezett meghívásos tenderen került kiválasztásra. Ennek persze megvannak a maga korlátai: legfeljebb 50 ezer kilométernyi teljesítményt lehet így megrendelni és csak 6 hónapra szólhat a kontraktus. A két meghívott szereplő a RegioJet mellett a Gepard Express nevű vasúttársaság volt, ám előbbi jobb ajánlatot adott. Decembertől márciusig három pár vonattal indul a szolgáltatás, de áprilistól – amennyiben lesz rá igény az akkor aktuális korlátozások függvényében – akár még több vonat is indulhat ezen az útvonalon. Az első vonat reggel 3:48-kor fog indulni Brno hl.n. állomásról, amely 5:45-re ér a bécsi repülőtérre, amivel a szokásos reggeli repülőtéri csúcs első hullámát ugyan nem, de a másodikat viszont kényelmesen el lehet érni.
Szabotázs, de vajon ki áll mögötte?
Berlin | Németország – Október 8-án reggel és délelőtt komoly fennakadások voltak a német vasúti közlekedésben: az ország északi felén gyakorlatilag nem közlekedett semmilyen vonat, mert két helyen is megrongálták a GSM-R rendszerhez tartozó kábeleket. A szövetségi rendőrség az ügyben ismeretlen tettesek ellen nyomoz, de a politika részéről már felmerült a gyanú, hogy terrorista cselekmény, illetve szándékos szabotázs történhetett. Ezt a kontextust erősíti Volker Wissing, német szövetségi közlekedési miniszter minapi nyilatkozata is, ami szerint akár idegen hatalmak is állhatnak a cselekmény mögött. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke pedig felhívta a figyelmet arra, hogy a közlekedési infrastruktúra komoly veszélynek van kitéve kívülről érkező támadások formájában.
A múlt pénteki eset nyomán nagyjából fél napig állt a vasúti közlekedés az ország északi felében, ugyanis a GSM-R rendszer elengedhetetlen a vonatszemélyzet kommunikációjához, illetve bizonyos esetekben a biztosítóberendezések működtetéséhez. Felmerülhet kétségként az is az olvasóban, hogy mi végre ez a nagyfokú digitalizáció, ha ilyen könnyen meg lehet bénítani az egész rendszert? Nos a válasz erre egyszer: nem a digitalizáció és a modern megoldások okozzák a gondot, csak amíg a II. Világháború idején egy infrastruktúraelemet fizikailag semmisítettek meg, addig jelenleg ehhez nagy mértékű fizikai beavatkozás sem szükséges.
Belehúzott a Škoda
Plzeň | Csehország – Elkészült és már próbajáratokat teljesít a Škoda 41T, avagy a ForCity Smart Bonn. A 2019 végén megrendelt 26 darabos flotta elvileg idén jelent volna meg a Bundeshauptdorf hálózatán, de szinte biztosnak látszó a késés.
Brno| Csehország – Morvaország székhelye is megkapta az első új villamosát. A 45T gyári típusjelű kétirányú darabok a KT8-asok leváltására érkeznek 2026-ig és ezzel lezárul majd a magaspadlós korszak.
Dízel-hidrogén a sivatagba
Windhoek | Namíbia – A Hyphen Technical nevű konzorcium a CMB.TECH, a TransNamib Holdings Limited, a University of Namibia és a Traxtion részvételével elnyerte a BMBF által az augusztusban megtartott Namibian Green Hydrogen Conference keretében felajánlott támogatás egy részét, hogy két hagyományos dízelmozdonyból dízel-hidrogén kettős üzemű gépeket fejlesszen. A 7,6 millió eurós költségvetésű HyRail Namibia nevű projekt keretében két hagyományos mozdonyt alakítanának át a belső égésű, dugattyús motorok megtartásával hidrogén elégetésére is, ehhez egy speciális tartálykocsit kapcsolnának állandó jelleggel a mozdonyok közé. Az időtáv 18 hónap és a dél-afrikai Traxtion Rail felelne a műszaki megvalósításért és karbantartásért.
Hasonlóval már próbálkoztak évekkel ezelőtt az oroszok is ГТ1h néven, folytatás nélkül
(grafika: CMB.TECH)
(grafika: CMB.TECH)
SSB ❤️ Stadler
Stuttgart| Németország – A még forgalomban lévő legöregebb járműveinek kiváltására rendelt 40 újabb egységet az SSB DT 8.16 néven a Stadlertől. Túl sokat nem árultak el a felek a szerződésről, de feltételezhetően a 2012-ben megismert típushoz nagyon hasonlóak lesznek az újak is. Forgalomba állásukra 2025-től lehet számítani.
Másik fontos mérföldkő is elérkezett a sváb fővárosban: utasforgalomba állt az első új fogaskerekű. A szintén Stadler által gyártott motorkocsi oktber 8-án állt forgalomba és ezzel megkezdődött a generációváltás. A szombati hivatalos ünnepségen Thomas Moser, az SSB műszaki igazgatója teljesen új utazási komfortról és élményről beszélt, ráadásul ezek a járművek már akadálymentesek is. Megjegyezte, hogy a hegyet nem tudják akadálymentesíteni, az továbbra is ott lesz, de a peronokat átalakítják. Az akár 200‰-es emelkedőn is közlekedő Zacke utoljára 40 éve kapott új járműveket, melyek közül egy már múzeumi darab, de a 1101 pályaszámú darab a Stadlernél kapja meg a végső simításokat, hogy a prototípusként tapasztalt hiányosságokat megszüntessék. Tavasszal ünnepélyesen elnevezik majd mindhárom újat, amint megkapják a végleges üzemengedélyeket.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell