2022. 10. 30.

Újabb rekord az RhB-nál

Világrekord felállítására vállalkozott a Rhätische Bahn: a svájci vasút 175. születésnapját ünnepli 2022-ben és ehhez is kapcsolódva az RhB a világ leghosszabb (keskenynyomtávú) személyvonatát indította útnak az Albulabahnon.





Huszonöt négyrészes Capricorn-egységgel vágott neki az Albulabahn talán legszebb, de mindenképpen legismertebb szakaszának az RhB 2022. október 29-én. A világ leghosszabb személyvonataként aposztrofált kísérletre már jó ideje készültek és számos próba után hivatalosan is nekifogtak a rekordkísérletnek. A vonat az Albula alagútból indult, majd Preda, Bergün/Bravuogn és Filisur érintésével az ikonikus Landwasser-viaduktig tartott a menet. A 24930 méter hosszú úton 789,4 méternyi szintkülönbséget küzdött le a szerelvény (völgymenetben), 48 hídon és 72 alagúton haladt át. A vonat a számítások szerint összesen 4000 kWh-nyi villamos energiát generált a visszatápláló villamosfékezéssel. A huszonöt motorvonat összesen 1,91 kilométer hosszú volt.

A vonatban a kommentárok szerint 100 kocsi közlekedett, ami inkább 100 járműtestet jelent, hiszen a Capricorn-motorvonatok négy, egymással csak műhelyben bontható kapcsolatban álló járműrészből állnak. A vonaton hét mozdonyvezető teljesített szolgálatot, hiszen a távvezérlés ilyen hosszú szerelvénynél már nem működik, a közöttük zajló kommunikációt pedig a lehető legegyszerűbb módon biztosították: a svájci hadseregtől kértek tábori telefonokat és ezen keresztül zajlott a kommunikáció.

Az RhB ezen a napon különleges menetrendet vezetett be: mivel az Albulabahn ezen a részen zárva volt a forgalom előtt, ezért Engadin és a Chur kapcsolatát a Vereina-bázisalagúton keresztül biztosították. A rekordkísérlethez szükséges huszonöt motorvonatot pedig már napok óta forgatták ki a napi fordulókból és ennek köszönhetően számos helyen ismét mozdonyos vonatok vagy éppen szokatlan összeállítású szerelvények közlekedtek. Egyik ilyen volt az egyébként az Albulabahnon közlekedő szerelvényekből álló terelt vonat, ami a biztonsági előírások miatt a Landquart és Klosters közötti 45 ezrelékes emelkedőkön csak húzva közlekedhetett, nem ingavonatként járt tehát arra.


A szerelvényt a 6 km hosszú Albula-alagútban állították össze, innen indult aztán útjára a rekordkísérlet


A vonat eleje épp Preda állomás végét éri el, míg a vége még bőven az alagútban van

Renato Fasciati, az RhB igazgatója és Christoph Benz, az RhB mozdonyvezetője. Utóbbi végig a bergüni „stúdióból” látta el érdekességekkel a közvetítés nézőit.

A vezetőasztal jobb oldalán a tábori telefon, a mozdonyvezető mellett pedig az instruktor. A rekordkísérlet nem lehetett volna sikeres, ha nem számolják és kísérletezik ki korábban az ideális manővereket.


A vonal leglátványosabb szakasza rögtön Preda után következik, ahol egészen szürreális látványt nyújtott az 1910 méter hosszú szerelvény a varázslatos őszi tájban


Egyik spirálalagútból ki, hídon át, másik spirálalagútba be. Aki itt még követni tudta hogy melyik ponton merre megy a vonat és hol van az eleje...

Az közút elvileg le volt zárva, hogy minden zavaró tényezőt kizárjanak, a gyakorlatban azonban kerékpárral és gyalog is sokan követték a világ leghosszabb személyvonatát

A bergüni stúdió egy pőrekocsi volt, amit az állomás csonkavágányára állítottak be



Bergün előtt, a fotósok által is igencsak népszerű hegyoldalon kanyarog lefelé a szerelvény. Itt néha még az eleje és a vége is ráfért egy képre

Peter Spuhler, a Stadler tulajdonosa és ügyvezetője is a vonattal utazott. A rövid interjúban méltatta az RhB dolgozóit és természetesen az általuk gyártott járműveket is.


Bergünben természetesen messze nem fért be az állomásra a vonat, de itt egy rövidebb megállást terveztek be, ekkor került sor a Peter Spuhler interjúra is

A biztosítást az Xmf 6/6 24402 azonosítójú felsővezetékjavító végezte, amelyik az esetlegesen okozott hibákat térképezte föl a rekordvonatot követve


Filisurba érkezik a szerelvény eleje, a vége meg még egy spirálalagúttal feljebb


A világhírű Landwasser-viadukton áthaladva hivatalosan is sikerült a világrekord-kísérlet, a menet pedig a végéhez közeledett


Alvaneu állomáson ért véget a móka, itt megállás után rögtön elkezdték felbontani a szerelvényt, a sokezer néző Bergünből elszállításához kellett a vonat

A hivatalos elismervényt Renato Fasciati és Peter Spuhler vették át

Aki szeretné visszanézni a közvetítést, annak az alábbi vidót tudjuk ajánlani:


Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter