2022. 10. 11.

Menetrend 2023: íme a németek!

A menetrendváltás a vasútbarátok számára mindig komoly esemény. Ezúttal Németországból érkeztek meg a hivatalos bejelentések, legalábbis a fejlesztések kapcsán mindenképpen. A 2022. december 11-étől érvényes menetrendben márpedig lesznek ilyenek. Nézzük, mik a főbb változások a távolsági közlekedésben!





A Deutsche Bahn közleménye szerint az új menetrendben már érdemi alternatívát jelent egyre több ICE-járat a rövidtávú repülőjáratokhoz képest – ugyanis újabb helyeken gyorsul majd a közlekedés: forgalomba helyezik az Ulm és Wendlingen közötti nagysebességű pályarészt, így München és Stuttgart 15 perccel kerül közelebb egymáshoz. A két tartományi székhely között ráadásul napi 90 járat közlekedik majd, ez hússzal több, mint a 2022-es menetrendben.
Az új pályát használja majd többek között a Berlin–Frankfurt–Stuttgart–München járat és a Dortmund–Köln–Frankfurt–Stuttgart–München viszonylat is. Utóbbi a frankfurti reptér vasúti kapcsolatában is kulcsszerepet játszik. Összességében Köln és München között óránként két ICE közlekedik majd.

A legfőbb fejlesztés az új nagysebességű szakasz átadása, bár most nem minden vonat kerül át ide
(grafika: DB AG)

A belföldi repülés alternatívájaként kínálják a meghosszabbított Bázel–Dortmund viszonylatot, a vonatok egészen Hamburgig is eljutnak majd ezen a vonalon. Hamburg mellett Bréma, Osnabrück és Münster is sokkal sűrűbb kapcsolatot kap majd így a frankfurti reptérre, ráadásul a DB Fernverkehr az ígéretek szerint 60%-kal növeli az ülőhelykínálatot ezen a tengelyen.
Járműfronton is lesznek újdonságok: menetrend szerinti forgalomba állnak az ICE 3neo motorvonatok első példányai Dortmund, Köln és Frankfurt között; a Hamburg–Bázel viszonylaton pedig az alapjárművek a 13 kocsis ICE 4-es szerelvények lesznek, ezekben összesen 918 ülőhelyet kínálnak vonatonként.

A nemzetközi forgalomban bővül a kínálat Stuttgart és Zürich között, a vonatok nagy részét pedig az osztrák Westbahntól vásárolt KISS-ekkel adja majd a DB. Ez csalhatatlan jele annak, hogy az osztrák magánvasút folyamatosan állítja forgalomba az újabb generációs darabokat és adja át a korábbiakat.
Nem a menetrendváltástól, de tavasztól Berlin és Varsó között is bekerül a menetrendbe egy újabb vonatpár, így napi 6 vonatpár szolgálja majd az utasokat. De papíron 10 perccel csökken a menetidő is már idén decembertől – a határellenőrzés miatt viszont nem feltétlenül vagyuk bizakodóak.

Az éjszakai vonatok palettája is bővül: új ülőhelyes kocsi közlekedik majd IC-ként Zürich és Berlin, illetve Prága között, bővítve a kínálatot Erfurt, Halle (Saale) és Lipcse utasai számára. A Zürich–Hamburg éjszakai vonat útvonala is változik, a menetrendváltástól Bruchsal, Heidelberg, Darmstadt, Hanau, Verden és Nienburg is bekerül a megállóhelyek körébe. Ez már mintegy előfutára a már próbafutásokat végző nightjet-ingavonatoknak, hiszen azokat nem lehet majd annyira variálni, mint a hagyományos szerelvényeket.
Az eddgik Münchenből induló, Velencébe, Fiuméba, Bécsbe és Budapestre közvetlen kocsikat továbbító éjszakai vonat kezdőpontja átkerül Stuttgartba és megáll majd Göppingenben, Ulmban és Augsburgban – kérdés, hogy ez a Kálmán Imre EN utasait hogyan érinti majd a MÁV-START részéről?

A DB azt sem felejtette el közölni, hogy a menetjegyek – melyek idén is drágulnak – értékesítése október 12-én indul majd az új menetrendi évadba, ekkorra kerülnek fel a menetrendi keresőbe is az új menetrendi időszak adatai.

Halász Péter