Hollandiában, Németországban és Ausztriában is az emeletes vonatban látják a vasúti közlekedés magas színvonalát. Az Alstom Olaszországba TRAXX-ot, Romániába Coradia Stream motorvonatot szállít. Lefelé bővült az MAN-nél a kínálat.
Okosított emeletesek
Amszterdam | Hollandia – 1953 óta az ATB felügyeli a holland vasúti járművek mozgását, de ennek hamarosan vége, hiszen 2023 tavaszára elkészül az első olyan VIRM, amely megkapja a Siemens által szállított ETCS járműfedélzeti berendezéseket. A témában ez az első nagyobb szerződés, mert mind a 176 egységre felszereli az NS saját haarlemi főműhelye az eszközöket, így 2027-re már csak ETCS L2-vel felszerelt darab marad a távolsági forgalom alapjárműveiből. A szállítás mellé 7 évnyi karbantartást is nyert a Siemens, így azért is ők felelnek majd. A tervek szerint ezután következnek az elővárosi SLT és FLIRT járművek, az SNG és az ICNG pedig legfeljebb szoftveres frissítést kell majd kapjon. Pályaoldalon csak sporadikusan van ETCS, de GSM-R kiépítse fontosabb, az ERTMS teljessé válása a következő évtizedben fejeződhet be.
Ingázó postavonat
Bern | Svájc – Az SBB Cargo és a Sweizerische Post (Svájci Posta) új szállítási módot fejlesztett ki: az ingavonati közlekedési rend célja, hogy tovább csökkentse széndioxid-kibocsátást. A pilotprojekt keretében két Eem 923-as sorozatú tolatómozdonyt soroznak a postaküldeményeket szállító tehervonat elejére és végére, a két mozdony között pedig hat, egyenként két postakonténer befogására alkalmas teherkocsi kerül. A vonatok fix összeállításban közlekednek, éppúgy mint a személyszállító szerelvények – írja közleményében az SBB Cargo. Mindezen felül pedig a vonat központi, automatikus ütköző-vonószerkezettel rendelkezik, így többek között a fékpróba megtartása sem okoz gondot és a mozdonyok távvezérlése is megoldható. A zárt ingavonatok a tesztidőszakban a posta Daillens, Härkingen és Frauenfeld településeken lévő csomagközpontjai között közlekednek. A posta és az SBB célja, hogy minél több szállítmányt tereljenek át a közútról vasútra, ezzel is csökkentve a szállítások karbon-lábnyomát.
(fotó: SBB Cargo)
Ön sem tudta hogy új útvonalon jár a 281-es busz? Nahát!
Budapest | Magyarország – A BKK megalakulása soha nem volt különösebben híres arról, hogy a forgalmi változásokat túlzottan előre közölje, de a 281-es viszonylat aktuális útvonal-módosításakor sikerült minden korábbit alulmúlni. A BKK honlapjára 2022. szeptember 23-án, pénteken sikerült kitenni, hogy a vonal szeptember 26-án hétfőtől megváltozott útvonalon közlekedik. A Ferencvárosi Önkormányzat által megrendelt viszonylat a továbbiakban a Haller utca és a Mester utca kereszteződésétől a továbbiakban nem a Haller utcán át éri el a Nagyvárad teret, hanem a Mester utcán és az eddig tömegközlekedéssel nem kiszolgált Vágóhíd utcán át, ahol több új megállóhelye is lesz. A változás üdvözlendő, tekintve hogy a területi lefedettség javul, ám kérdés, hogy a menetrendi struktúra mennyire lesz vonzó az oda vagy onnan utazóknak.
Szerencsére a megállónak sikerült olyan nevet adni, ami összhangban van a környező közterületekkel – és némileg utal a 281-es busz követésére is
(forrás: futar.bkk.hu)
(forrás: futar.bkk.hu)
Siemens automatizálás Párizsban
Párizs | Franciaország – A Siemens szállíthatja a párizsi 4-es metró új vonatvezető rendszerét. A vonalon teljesen automatizált üzem lesz, aminek köszönhetően a csúcsidei követést az RATP a mai 105-ről 85 másodpercre csökkentheti. A német gyártó még 2015-ben nyerte el ezt a tendert és most 2023-ig van ideje telepíteni a rendszert és ezzel lassan el is készülnek, ugyanis zajlanak a próbafutások a vonalon. A vonal biztosítása CBTC alapú lesz, hasonló a budapesti M4-es metrón alkalmazott megoldáshoz. A vonalon közlekedő 52 gumikerekes vonatot is a Siemensnek kell ellátnia az automatikus üzemhez szükséges berendezésekkel. A Siemens a MATRA által fejlesztett rendszert cseréli le, azt, ami Magyarországon a budapesti M3-as metrón is üzemel AVR néven a mai napig.
További húsz TRAXX rendel!
Vado Ligure | Olaszország – Húsz további TRAXX DC3-at szállít az Alstom az olasz Polo Mercitalia számára. Az E494-es sorozatú, csak egyenáramú üzemre alkalmas mozdonyok szállítására még 2017 végén szerződtek, a szolgáltató eddig 40 mozdonyt hívott le, most pedig további 20 gép gyártásáról született egyezség. A mozdonyokat a Vado Ligure-ban található gyárban építik majd.
Szia uram, Wish-es KISS érdekes lehet?
Velím | Csehország – Bár a 2022-es InnoTrans-on a CRRC nem kívánt nyilatkozni a saját termékéről azon kívül hogy Európában van, a VÚZ velími próbapályájára már a második CRRC DDEMU2 típusú emeletes vonat érkezett meg. A 200 km/óra végsebességű, 571 férőhelyet motorvonatok az osztrák Westbahn flottáját erősítik majd – a járművek tulajdonosa azonban a CRRC marad. A kompozit karosszériás járművek állítólag mindössze 10%-kal nehezebbek a hagyományos építésű, egyszintes motorvonatoknál.
A jármű kialakítása „véletlenül” szinte teljesen megegyezik a Stadler KISS motorvonataival
(fotó: VÚZ)
(fotó: VÚZ)
Még több Coradia Romániába
Bukarest | Románia – A már megrendelt húsz mellett újabb 17 Alstom Coradia Stream villamos motorvonatot rendelt az ARF, a román vasúti hatóság. A 160 km/h-s tempóra alkalmas, hatrészes, multisystem motorvonatokban 350 ülőhely lesz.
Újabb SST Budapesten
Budapest | Magyarország – Megérkezett Budapestre az első Škoda villamosberedezéssel szerelt Solaris Trollino abból a 48 darabos rendelésből, amire eddig még opciója volt a budapesti közlekedésszervezőnek. A BKK még 2014 őszén írt alá megállapodást a gyártóval és az opciós járműveket is az akkori árakon hívhatták le. A BKK tervei szerint 12 szóló (8110-8121) és 36 csuklós (9114-9149) kocsi fog érkezni a következő időszakban Budapestre. A járművek a már forgalomban lévő negyedik generációs SST-kkel azonos műszaki kialakításúak, sőt a tavaly kötbérként érkezett 9112 és 9113 már a Solaris „faceliftelt” megjelenésű járművázába épült.
Elektromos kisoroszlán
München | Németország – Bővül az MAN városi járműveinek palettája, mégpedig a midibuszos szegmens irányába. Az MAN Lion’s City 10E, mint a típusjelzésből kiolvasható, 10 méter hosszú – pontosabban 10 575 mm – és elektromos hajtással rendelkezik. Függően a megrendelő igényeitől, akár 80 fő befogadására is alkalmas lehet, ami a kategóriájában elég nagy számnak minősül. A hajtást a többi Lion’s City E modellből ismert MAN elektromotor biztosítja, mely táplálását egy – szintén a megrendelő igénye alapján – 320 vagy 400 kWh kapacitással rendelkező akkupakk biztosítja. A négy vagy öt akkucsomag a jármű tetején kapott helyet, így teljes hosszban biztosított az alacsonypadló.
A 10 méter hossz miatt a súly is kisebb, mint a szóló társáé, így akár 1,1 kW/km fogyasztás is elérhető, természetesen ez nagyban függ a hőmérséklettől, útviszonytól, valamint a gépész lábának méretétől is. A jármű 2023-ban kerül sorozatgyártásra, és a gyártó 2024-től ígéri az áramszedős töltési lehetőségét a modellben.
A Solaris után az MAN lefele bővíti az elektromos városi buszcsaládját
(grafika: MAN)
(grafika: MAN)
Kapacitásbővítés a leghosszabb vonalakon
Berlin | Németország – Bár ezen a héten írták alá hivatalosan a szerződést, nincs köze az InnoTrans-hoz a berlini Nord-Süd-Netz tenderének. Három tartományt és közlekedésszerveőt is érint, szokásosan a legjelentősebb VBB szakemberei intézték a teljes 12 éves koncsessziót, melybe az RE3, RE4 és RE5 vonalak tartoznak. A vonalak Berlintől délre az Anhalter Bahnt használják, de Lutherstadt Wittenberg, Falkenberg (Elster) és Ludwigsfelde végpontokkal. Az északi oldalon viszont bonyolultabb a helyzet: az RE4 Stendalig, az RE3 Schwedt (Oder) és Stralsund végpontokkal, míg az RE5 Rostock és Stralsund végpontokkal operál majd. Az évi 11,6 milió vonatkilométert a törzsszakaszok sűrítése indokolja, de a megállási renden is variálnak. Jüterbogtól Berlinig 30 perces ütemet adnak, de a mindenhol megálló RE3 mellett az RE4 csak Jüterbog, Luckenwalde, Ludwigsfelde, Berlin Lichterfelde Ost és Berlin Südkreuz megállásokkal közlekedik majd, hogy maradjon menetvonal a távolsági vonatoknak. A Lehrter Bahnon Rathenow lesz az órás ütem határa, Stendalig csak minden második vonat jut majd el, de az RB34 továbbra is közlekedik majd a menetredni lukban. 2026-tól ez változik és a teljes vonalon órás ütem lép életbe az RB34 kárára, de Rathenow és Berlin között 5-8 és 15-20 órák között félórás sűrítők is indulnak. Az északi ágak főleg turisztikai jellegű forgalmat bonyolítanak, így ott opciókkal fedték le a lehetőségeket.
Térjünk is rá a járművekre, ahol izgalmas változások lesznek: minden szerelvény a korábbinál nagyobb kapacitású mind személy-, mind kerékpárhelyeket tekintve. Körülbelül 40 szerelvényre lesz szüksége a DB Regiónak, melyek mindegyike legalább 500 ülőhelyet kell kínáljon, ami mintegy 20%-nyi növekmény. Kerékpárhelyből legalább 72, az RE3 esetén 84 a minimum és ezek közül is legalább 24 fix hely kell legyen. A felújított negyedik generációs görlitzi emeletesek 2026-tól már csak az RE4 és RE5 vonalakra mehetnek, az RE3 és Mecklenburg-Vorpommern saját sűrítőjáratai új ötrészes Stader KISS motorvonatokat kapnak. A 12 pankow-i gyárból származó egység a gyáriak szerint akár 1100 utas egyidejű elszállítására is alkalmas lesz, ülőhelyből pedig 579-et (!) zsúfolnak bele – az ODEG Desiro HC-ja is már túlszékezett, pedig az hatrészes. Az RE5-ös északi sűrítőjáratai egyelőre 3 négyrészes FLIRT XL modellt kapnak 275 ülőhellyel és 400 fős kapacitással, de további 6 háromrészesre van opció. Érdekességük az új járműveknek, hogy 55 és 76 cm magasságban is lesz a középső kocsitesten ajtó, így a területen előforduló minden peron mellett biztosíthatják az akadálymentességet.
Térjünk is rá a járművekre, ahol izgalmas változások lesznek: minden szerelvény a korábbinál nagyobb kapacitású mind személy-, mind kerékpárhelyeket tekintve. Körülbelül 40 szerelvényre lesz szüksége a DB Regiónak, melyek mindegyike legalább 500 ülőhelyet kell kínáljon, ami mintegy 20%-nyi növekmény. Kerékpárhelyből legalább 72, az RE3 esetén 84 a minimum és ezek közül is legalább 24 fix hely kell legyen. A felújított negyedik generációs görlitzi emeletesek 2026-tól már csak az RE4 és RE5 vonalakra mehetnek, az RE3 és Mecklenburg-Vorpommern saját sűrítőjáratai új ötrészes Stader KISS motorvonatokat kapnak. A 12 pankow-i gyárból származó egység a gyáriak szerint akár 1100 utas egyidejű elszállítására is alkalmas lesz, ülőhelyből pedig 579-et (!) zsúfolnak bele – az ODEG Desiro HC-ja is már túlszékezett, pedig az hatrészes. Az RE5-ös északi sűrítőjáratai egyelőre 3 négyrészes FLIRT XL modellt kapnak 275 ülőhellyel és 400 fős kapacitással, de további 6 háromrészesre van opció. Érdekességük az új járműveknek, hogy 55 és 76 cm magasságban is lesz a középső kocsitesten ajtó, így a területen előforduló minden peron mellett biztosíthatják az akadálymentességet.
A magyarországinál egy modullal rövidebb, de ugyanakkora kapacitású kell legyen, amit egyelőre nehezen tudunk elképzelni. A középső modulon jól látszik a kettős beszállómagasságú ajtóelrendezés.
(grafika: Stadler Rail AG)
(grafika: Stadler Rail AG)
Svájci területfoglalás
Singen–Schaffhausen–Erzingen | Németország–Svájc – Hivatalosan is aláírták azt a szerződést, ami alapján az egyetüli pályázó SBB GmbH szolgáltathat Baden-Württembergben a 16d és a 19-es számú koncesszió keretében. A 19-es a Singen és Schaffhausen közötti vonalszakasz, ahol év végéig a DB Regio szolgáltat 426-os sorozatú motorvonatokkal egy 2017-ben elnyert koncesszió keretében, a 16d pedig a Schaffhausen–Erzingen szakasz, ahol az SBB GmbH területe elektromos GTW 2/6 és GTW 2/8 egységekkel. Az északi szakaszon idén decembertől, a déli szakaszon jövő decembertől indul a szerződés, mindkét szakaszon GTW 2/8 lesz az alapjármű, csúcsidőben GTW 2/6-tal erősítve és 30 percenként indul egy vonat, a finanszírozásba Schaffhausen kanton és Konstanz kerület is beszáll.
Ilyen rekordban nem jó részt venni
Padrubice | Csehország – Egyelőre a pardubicei rendőrség sem érti, hogy hogyan történt, de az már biztos hogy rekordot sikerült beállítani: egyetlen közúti balesetben ugyanis még nem volt három trolibusz egyszerre érintett – Csehországban. A balesetnek hat személyi sérültje van (ebből az egyik a balesetet okozó trolibusz járművezetője), négyen kórházba kerültek. A baleset okait egyelőre vizsgálják, az előzetes információk szerint a kár nagyjából félmillió cseh korona.
„Ezt meg hogy sikerült összehozni?!” – pardubicei rendőrség
(fotó: Městská policie Pardubice/Twitter)
(fotó: Městská policie Pardubice/Twitter)
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Szundi Szabolcs, Mellár Marcell