2022. 09. 16.

Hétvégi gyors – 2022. szeptember 11-16.

Indul az Ostbahn felújítása. Új trolijárat Budapesten. Westbahn Innsbruckba. Új vezető a Stadler Magyarországnál. Villamosok Mannheimnek, villanybuszok Oslonak. Hírösszefoglalónk.


Indul a ránfcelvarrás az Ostbahnon


Gramatneusiedl | Ausztria – A Bécset Hegyeshalommal összekötő Ostbahn a kilencvenes években lezajlott felújítás óta kissé elhanyagolt területnek számít az ÖBB Infra részéről, pedig forgalom adódik bőven. Bár a hamarosan induló repülőtér-Bruck an der Leitha [Királyhida] nagysebességű projekt a belső szakaszról leveszi a távolsági forgalom terhét, a regionális és teherforgalom igényei maradnak, így a belső szakasszal sem ártana valamit kezdeni. A szűk keresztmetszetet az állomások és a környékükön lévő megmaradt szintbeni átjárók jelentik, például az átmenőben csak 80-al járható Himberg állomás (átjáróval súlyosbítva) és Götzendorf a végponti útátjáróval. Gramatneusiedl állomás esetében inkább a peronok keskenysége a probléma, miközben sok alig használt teherforgalmi vágány maradt meg. Most viszont megindult a várva várt felújítás. Gramatneusiedl állomáson már munkagépek sürgölődnek, itt a kezdőponti oldalon a pályageometriát is módosítják. Megújulnak majd az utasforgalmi létesítmények is, 2024-es céldátummal. Götzendorfban eddig anyagdeponálás történt, beleértve az új betonaljakat, ágyazathoz való kavicsot és sínszálakat. Himberg egy kupac kavicsot kivéve még érintetlen, pedig itt lesz a legizgalmasabb műtét: viszonylag beépített környezetben kell majd kiváltani a kezdőponti útátjárót egy aluljáróval. A rekonstrukcióról részletesebben is beszámolunk majd.



Ujjé a ligetben...


Budapest | Magyarország – Szeptember 19-étől, hétfőtől módosított útvonalon közlekedik a budapesti 83-as trolibusz-viszonylat. A járat külső végállomása átkerül az Orczy térről a Népligetbe – közölte a BKK. Az immáron 83M jelzésű viszonylat a Tisztviselőtelepet és a Diószegi Sámuel utca környékét szolgálja ki önjáró üzemmódban közlekedő trolikkal, azt a térséget, ahol a 89-es autóbusz (Blaha Lujza tér–Nagyvárad tér) 1994. június 16-i szünteltetése, majd október 3-i hivatalos megszüntetése óta nem volt tömegközlekedési szolgáltatás. Azonban az új trolivonal nem fedi le a régi 89-es busz által kiszolgált területeket, nem lehet eljutni majd a Ludovika főépületéhez sem, mivel a járat a Rezső tér Magyarok Nagyasszonya tér északi szélén lévő Elnök utcán át éri el a Népligetet. Érdekesség, hogy a Szenes Iván téri megállóhely végre kap nappali járatokat is, itt ugyanis eddig csak az éjszakai buszok álltak meg.
A járat az Üllői útról az amúgy is szűkös Gaál Mózes utcán keresztül tér vissza majd az Elnök utcára, holott ha az Üllői úton a Nagyvárad térig menne, akkor megszüntethető lenne az M30-as állomáspótló autóbusz. Ráadásul a Népligetnél az Üllői úton fog megállni a trolibusz, azonban némi ráfordítással – töltési célra – rövid felsővezetéket kiépítve a buszvégállomáson, a régi 75-ös trolihoz hasonlóan lehetne a kocsikat végállomásoztatni és apró forgalomtechnikai beavatkozással akár mindkét irányban az Elnök utcán járatni. Sajnos ezt sem vették észre a BKK szakemberei.
A viszonylaton kizárólag önjáróképes trolibuszok járnak majd, ami azt jelenti, hogy a jelenleg állítólag beszerzés alatt lévő további trolik érkezéséig más vonalakról vonják el a szükséges mennyiségű ilyen járművet. A régi, Diószegi Sámuel utcai és Elnök utcai üzemi összekötő felsővezeték visszaépítése nincs napirenden. A változás következtében az Orczy térre csak a 72M trolival (és a 9-es busszal) lehet majd a Baross utca felől eljutni és így eltűnnek a magaspadlós trolibuszok a józsefvárosi trolivonalakról, hiszen mindkét járaton kizárólag alacsonypadlós (és önjárásra képes) trolibuszok közlekedhetnek.


Go West!


Bécs | Ausztria – Lassan elkezdenek csordogálni a 2022/2023-as menetrendi időszakra vonatkozó közlemények: a sorban az elsők között a Westbahn jelentkezett be, akik közölték: december 11-étől napi három pár vonatukat Salzburgtól Innsbruckig hosszabbítják. A vonatok a németorszáig korridoron keresztül közlekednek és útközben csak Kufsteinben és Wörglben állnak meg. Az Innsbruckig közlekedő vonatok a bécsi Westbahnhofról minden nap 07:08-kor, 11:08-kor és 17:08-kor indulnak, menetidejük 4 óra 21 perc. Ellenkező irányban, Innsbruckból 06:31-kor, 12:31-kor és 16:31-kor indulnak majd a vonatok. A jegyeket már most értékesíti a Westbahn a honlapján, a jegyárak 18,99 eurótól indulnak. December 1-jétől pedig Innsbruck Hauptbahnhofon személyes ügyfélszolgálati pontot is nyit a magánvasút.


Új vezető a magyar Stadlernél


Budapest | Magyarország – Dr. Homolya Róbert váltja a Stadler Magyarország ügyvezetői székében Dunai Zoltánt. Dunai a Stadler Trains Magyarország Kft. alapítása óta dolgozott a társaságnál. Utódja 2018 és 2022 között a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója volt.


Škoda menni Mannheim


Plzeň | Csehország – Elindult Mannheim felé az rnv által bő 4 éve megrendelt első kész Škoda ForCity Smart 36T. Viszont tesz még egy „kisebb” kitérőt Berlinbe, hiszen kiváló alkalom a kedden nyitó InnoTrans a bemutatkozásra.



Hidegben is bizonyíthatnak


Oslo | Norvégia – Bevált partnertől rendel a Nobina csuklós buszokat elektromos hajtással, így 2023 végétől Oslo utcáin is feltűnhetnek az Ebusco 3.0 ezen verziói. A szerződés szerint 76 darab érkezik majd a norvég fővárosba, mivel a cégcsoporton belül már 100 hasonló buszt üzemeltetnek Dánia több területén.

2014 óta gyártanak elektromos buszokat, a 3.0 pedig teljesen kompozit vázszerkezetű
(grafika: Ebusco)

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán