2022. 09. 02.

Hétvégi gyors – 2022. augusztus 27.-szeptember 2.

Sikeres a balatoni szezon a vasúton. Egyelőre nem tudni, mi lesz a mozdonyvezetők munkabeszüntetésével. Újabb vonalon járnak a CAF-ok Budapesten. A Stadlernél új vezérigazgató és tajvani metró jön. A madárvonulásnak vége, a tengerentúlon pedig visszatér a Cascades.

Sikeres a balatoni nyár


Budapest | Magyarország – Sikeresnek tartja a MÁV-START az idei balatoni nyári szezont. A vasúttársaság közleménye szerint az elő- és főszezonban mintegy 2,7 millió utast vittek el a Balatonhoz a vonatok: azaz ennyien utaztak valamelyik balatoni vasútállomásra vagy onnan indultak útnak. A jegyek közül 1,3 millió darabot a MÁV appban vagy a jegykiadó automatáknál vásárolták meg az utasok. A Balaton 24 és 72 jegytípusokból több mint 27 ezer darabot értékesítettek, míg a vonathoz kötött, de a teljes áron utazó utasoknak kedvező díjú Okosjegyből 24 ezer darabot adtak el. A Balaton déli partján közlekedő InterCity-kben idén is jártak az étkezőkocsik: napi átlagban 300 utasnak szolgáltak fel különféle fogásokat.

A balatoni főszezoni menetrend első napján, június 18-án érkezik a 480 023-as érkezik az IC 1865-ös számú Balaton IC-vel Balatonlellére. A déli parton közlekedő vonatok egy részében teljesértékű étkezőkocsi; az északi parti Kék Hullám IC-kben pedig bisztrókocsi kapott helyet ezen a nyáron. Ezek a vonatok még szeptember 11-éig az utószezoni menetrendben közlekednek továbbra is, érdemes most is a tópartra elvonatozni.


Jogellenes a sztrájk


Budapest | Magyarország – Jogellenesnek minősítette a bíróság a mozdonyvezetők sztrájkkezdeményezését és üdvözlik ezt a döntést – közölte a MÁV-START. Mint arról a múlt héten beszámoltunk, a Mozdonyvezetők Szakszervezete munkabeszüntetést tervez szeptember 5-én 0 órától a munkabérek emelése és a korábban megígért, de egyelőre ki nem fizetett többletjuttatások miatt. A szakszervezet szerint azonban a bírósági végzés szerint a MÁV-START nem tartott a be megállapodásokat és a bíróság szerintük csak azt kifogásolta, hogy a sztráj előtti egyeztetésekre kevés volt az idő. Az érdekvédők szeptember 2-ára ígértek döntést a továbbiakról.
Hírösszefoglalónk megjelenése után tudatta a MÁV-START: a MOSZ nem kezdi el a sztrájkot hétfőn, de attól nem álltak el a vasúttársaságnak küldött levél szerint.


Hosszú várakozás után megérkezett


Budapest | Magyarország – Bár egyáltalán nem indult zökkenőmentesen a másfél hónap alatt felújított 50-es villamos üzeme – az első CAF 04:50-kor személygépkocsival ütközött – szeptember 1-jén, 13:00-ra már minden a legnagyobb rendben volt, így protokollárisan is elindult a (legalább járműoldalon) akadálymentes közlekedés Dél-Pest legfontosabb vonalán. CAF-ból menetrendileg 3 teljesít szolgálatot a város egyik legegyenesebb vonalán, melyek a 3-as vonalról kerültek áthelyezésre. Utóbbi vonal közel 5 éven át volt teljesen akadálymentes, de új járművek érkezése nélkül a 69-es és a 42-es vonalak járműigénye már egy éve folyamatosan csökkenti a szolgáltatási színvonalat ott. Mivel ez a város egyik kiemelten zavarérzékeny vonala, érdemes lesz a megállóhelyi papírmenetrend helyett valamilyen online megoldás alapján keresni a CAF-okat a vonalon. Sajnálatos, hogy továbbra is mindössze 4-5 fontosabbnak ítélt helyen lehet akrobata-mutatvány nélkül feljutni az alacsonypadlós villamosokra, mivel a korábban átépített Határ út M mellett csak a Kossuth tér, Árpád utca, Baross utca (csak kifelé) és a Szarvas csárda tér megállók kaptak emelt peront.

Díszsorfal prominens politikusokból (Kunhalmi Ágnes, Szaniszló Sándor, Karácsony Gergely, Gajda Péter) a Határ út végállomáson, akik megszólalásaikban erősen magasztalták a megvalósult fejlesztést. Képhatáron túlról figyelhette a sajtótájékoztatót – de szólási lehetőséget nem kapott – Bolla Tibor BKV-vezér és dr. Walter Katalin BKK-vezér.
(fotó: Adorján Péter)


A madárvonulás vége


Lübeck, Puttgarden | Németország – 2022. augusztus 30-án megszűnt a vasúti személyszállítás a Lübeck és Puttgarden közötti vasútvonalon, a közismerten csak „Vogelfluglinie” néven ismert szakaszon. A távolsági közlekedésben már 2019. december 14-ével megszűnt a forgalom, akkor közlekedett Hamburg és Koppenhága között az utolsó DSB-s „Gumminase” errefelé, ICE-TD-ből 2017-ben ment el az utolsó ezen a szakaszon – a Puttgarden és Rødby közötti szakaszon komphajón utazva. Most a megmaradt regionális forgalmat is leállította a DB az ebben a formájában 1963-ra elkészült vasútvonalon. A döntés következtében megszűnt Fehmarn-Burg és Hamburg között közlekedő InterCity-vonatpár is. A vonatok helyett a személyszállítást autóbuszok biztosítják a továbbiakban.
Az utolsó személyvonat 2022. augusztus 30-án az RB 11239-es számon 21:13-kor indult Puttgardenből és 22:50-re ért Lübeckbe.


A Hamburg és Koppenhága közötti közvetlen kapcsolatot teremtő vasútvonal érdekes történetével hamarosan részletesebben is foglalkozunk oldalunkon.


Svájci metró Tajvannak


Kaohsziung [高雄] | Tajvan – A Stadler Rail először szállíthat Ázsiába metrót. Egészen pontosan a tajvani Kaohsziung városa számára a Siemensszel és a szingapúri ST Engineeriggel közös konzorciumtól rendeli meg a Kaohsiung City Mass Rapid Transit Bureau a sárga vonalra szánt 25 járművet. A szerelvényeket a svájci St. Margarethenben lévő üzemben gyártja a Stadler Rail, a háromkocsis metrószerelvényeket a Siemens vezető nélküli üzemre alkalmas biztosítóberendezése és járművezérlése kontrollálja majd. A vonatoknak meg kell felelni a sziget szubtrópusi, meleg és nagyon párás éghajlata miatti kihívásoknak is.


Új vezér a Stadler élén


Bussnang | Kanton Thurgau, Svájc – Stadler-blokkunk másik híre pedig az, hogy új vezérigazgató érkezik a Stadler-csoporthoz: Markus Bernsteiner 2023. január 1-jétől veszi át a cégvezetői posztot. Az 55 esztendős szakember jelenleg a svájci divíziót vezeti és egyben a cégcsoport vezérigazgató-helyettese is. A vezérigazgatói széket Peter Spuhler adja át neki, miután ezt a posztot (ismét) 2020 tavasza óta töltötte be. Spuhler a jövőben az igazgatótanács elnöke lesz majd.


Visszatért az Amtrak Vancouverbe


Washington D.C. | Amerikai Egyesült Államok – Bár a koronavírus-járvánnyal már megtanultunk együtt élni, és Európában, de talán Kínát leszámítva világszerte is csúcsokat döntött az utazási kedv idény nyáron, sok szolgáltató nagyon óvatosan építi vissza menetrendi kínálatát. Az egyik ilyen az USA szövetségi vasúti személyszállítását végző Amtrak, akik augusztus 31-én látták elérkezettnek az időt, hogy bejelentsék: szeptember 26-tól újra járnak Seattle (Washington állam) és a kanadai Vancouver (Brit-Kolumbia állam) a Cascades márkanevű járatok. No, nincs persze szó a járvány előtti, jellemzően napi két vonatpáros kínálat visszaállításáról – óvatos duhaj módjára napi egy pár vonattal állnak be az útvonal északi ágára, míg a déli ágon napi három pár vonat jár Seattle és Portlad (Oregon állam) között; itt korábban 4 pár volt a jellemző. Az Amtrak közleménye szerint a második vancouveri vonatpárt a kellő mennyiségű személyzet megléte esetén állítják majd vissza. Persze ennek az óvatos újrakezdésnek is valahol örülni kell: idén májusban még decemberre jósolták az újraindulás lehetőségét.


Figyelmeztetést kapott a bostoni MBTA


Washington D.C. | Amerikai Egyesült Államok – Szintén augusztus utolsó napján érkezett a hír, hogy az USA városi közlekedési szolgáltatóit felügyelő Federal Transit Administration egy vonatkozó jelentés kiadásával párhuzamosan figyelmeztette és számos biztonsági ajánlás gyakorlatba ültetésére kérte a bostoni tömegközlekedést összefogó MBTA-t, egyúttal bevonva a megvalósítás felügyeletébe az érintett tagállam (Massachusetts) helyi szerveit. Az ügy előzménye, hogy az MBTA hálózatán számos biztonsággal kapcsolatos esemény történt - kisiklás, ütközés, útátjárós balesetek, szerelvénymegfutamodás, dolgozókat érintő személyi sérülések - melyek hatására ez év áprilisában 2 és fél hónapos helyszíni hatósági ellenőrzést folytatott le az FTA. A 2019-ben kezdődött eseménysorozat idén áprilisban kulminált, amikor egy vasúti szerelvényen egy ajtó megszorulása miatt csapdába esett utas meghalt. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, a napfényre került hiányosságok listája hosszú, így júniusban 4, majd augusztus 31-én újabb 4 egyedi ajánlást kapott az MBTA. A legkényesebb pontok: személyzet munkaidő-nyilvántartására és a munkaidőtúllépések és fáradtság kezelésére vonatkozó szabályok; az üres szerelvények megfutamodás elleni biztosítása (idén júliusban például a járműtelepről gurult ki a nyílt vonalra egy metrószerelvény); a képzések érvényességének dokumentálása illetve a lejárt érvényességű képzések pótlása; egyes pályahibák javításával kapcsolaton szabályok. Kapott a jóból Massachusetts állam vonatkozó felügyeleti szerve is - mivel az FTA szerint nem gyakorolták felügyeleti jogköreiket, illetve amikor már érezték a bajt, nem működtek együtt az FTA-vel. A problémák egyik fő kiváltó okaként az MBTA számára biztosított pénzügyi források időbeli hullámzását találták: a 2015-2019 közötti „ínséges időket” követően 2019-től hirtelen próbáltak sok infrastukturális problémát javítani, a sietség pedig a biztonság rovására ment. Az is nyilvánvalóvá vált, hogy bár az egyes dolgozók a végeken észlelték a biztonsági kultúra hanyatlást, a vállalat szervezeti szinten nem érzékelte és tett ez ellen, szervezési hiányosságok miatt.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán