2022. 09. 17.

InnoTrans 2022 – Előhang

A korábbi alkalmakhoz hasonlóan idén is körbenéztünk, hogy milyen járművek és egyéb újdonságok várhatóak a 4 év kihagyással, azaz a 2020-as esemény lemondása után újra megrendezett InnoTrans közlekedési szakkiállításon Berlinben. A jelek szerint nagyvasúti járművek tekintetében két európai gyártó még hozza a kötelezőt és tölti a szabadtéri kiállítóhelyet, de például a villamosos-metrós szekció egészen sovány lesz. Továbbra is erős a digitális és egyéb modern technológiai szektor, de a hagyományos beszállítók sem fordultak el a berlini seregszemlétől. Részletek a hajtás után!


Stadler és Siemens

Sok járművel készül idén a Stadler és a Siemens - gyakorlatilag ők a két utolsó gyártó, akik igyekeznek a teljes aktuális palettát, vagy legalábbis számottevő részét élőben is megmutatni. Kettejük közül is a Stadler az, aki - legalábbis a sajtónak szánt programok alapján - még mindig tart hagyományos, „rezesbandás” (de legalábbis zenés-hosztesszes-pogácsás) sajtóeseményt járművei mellett a szabadtéri kiállítóhelyen (ebben a műfajban korábban is ők vitték a prímet). Motorkocsik szempontjából a hidrogén a menő - Mireo és FLIRT is lesz ebben a formátumban, az akkumulátoros megoldást csak a Stadler hozza, igaz, rögtön sima „áramszedős-akkus” és „hároméltű” (villamos, dízel, akkus) kivitelben is. Nagy kérdés az akkumulátoros megoldás hatótávja a gyakorlatban - igyekszünk ezügyben a helyszínen nyomozni. Ami a mozdonyokat illeti, ott viszont a dízel-vilamos hibrid a menő, már abban az értelemben, hogy egy kasztniban teljes értékű dízel(-villamos) és villamosmozdonyt kap a vevő. Ilyet mindkét gyártó hoz Berlinbe (EURO9000 és Vectron Dual Mode), igaz, egyik sem világrengető újdonság, 2018-ban például már szerepelt az EURO9000 elődje, a(z ex-)Vossloh EuroDual, HVLE színekben. Érdekesnek ígérkezik a ČD-vel kooperálva fejlesztett Siemens Vectron MS 230, amit a MÁV-csoport TIM/VPE is beszerezne – piros vagy kék Viaggio most nem érkezik. Viszont lesz hidrogénes és akkus Mireo, bécsi X-Wagen és Avenio is a kiállításon.

Alstom

A Bombardier-t felvásárló Alstom eddig sem egész pályás letámadásairól volt híres az Innotranson - míg a Siemens vagy éppen a Stadler szinte teljes palettát igyekszik bemutatni a vágányokon is, fizikai valójában, a franciák egy-egy motorvonaton kívül nem szoktak semmit sem hozni. Ilyen szempontból a kanadai tulajdonú gyártó kötött pályás üzletágának megvétele sem ígért változást, hiszen a Bombardier is elég vékony jelenlétéről volt ismert - és amit hozott, az is néha csak arra volt jó, hogy még festékszagúan lássa a közönség a kívánatos járművet a megrendelő kezei között bekövetkező orbitális bukás előtt (ld. még ÖBB Talent 3). Mindezek fényében érthető az a „négy hátvéd + söprögető” felállás, ami a sajtóanyagokból előzetesen kirajzolódik. Mivel korábban már kétszer is szerepelt a hidrogénes iLINT (először 2016-ban), idén egy luxemburgi (CFL) megrendelésre készült emeletes Coradia Stream HC érkezik (2018-ban olasz piacos „földszintes” Coradia Stream volt már), mellé pedig egy szintén luxemburgi, ám CFL Cargonak szánt TRAXX 3-as villamosmozdony. Nyilván nem várhattuk el egy Hornellben (New York állam) gyártott vattaúj Amtrak Avelia Liberty / Acela szerelvény áthajózását pár tízezer szakmai érdeklődő kedvéért, de rossz nyelvek szerint a TRAXX 3 lagalább ugyanekkora durranás lesz abban az értelemben, hogy egyes ügyfelek ősidők óta várnak megrendelt gépeikre, miközben a késés miatti kötbérből Siemens Vectronokat bérelnek... Egyértelműen pozitív viszont, hogy „Alstom Talks” néven tematikus rövid előadásokat rendeznek majd a cég standjánál, a program alapján kifejezetten érdekes témákról - például hogy a hidrogénes és akkumulátoros üzem egymás riválisai vagy kiegészítői a gyakorlatban.
Az iLINT azért lehet érdekes, mert a héten sikerült vele világrekordot felállítani: 1175 km megtétele után fogyott el a tankból a gáz. A kísérlethez egy az LNVG-hez tartozó és augusztus közepe óta Bréma környékén közlekedő sorozatdarabot használtak, amellyel a Bremervörde–Burghausen út megtétele volt a feladat, de miután még maradt némi tartalék, egészen München Hauptbahnhofig tudtak gurulni.

Korábban csak a Stadler bűvészkedett a világrekordokkal, ebbe a sorba illik is valamennyire a „visszavágás”

A Coradia Streamre is begyűjtöttek egy újabb rendelést: a korábbi 20 mellé újabb 17 darabot spendírozott meg a román államvasút nevében az AFR. Az InterRegio szolgáltatás fejlesztésére vásárolt darabokon egyenként 350 ülőhelyet alakítanak ki és 15 évig ezeket is a gyártó szervizeli.

Lengyel és szlovák gyártók - PESA, HCP, NEWAG, ŽOS Vrútky

A ruttkai vagongyár idén is személykocsival készül, a kérdés így már csak annyi, hogy az ősidők óta az Innotranson demózott (pl. már 2012-ben is) járműcsaládon történt-e annyi módosítás, amennyitől érdekes lesz a Berlinbe hozott kocsi; például a pár éve életbe lépett TSI előírásokhoz adaptálták-e már a járművet, vagy még a régi alapján készülnek a kocsik. A lengyel gyártók már előre láthatóan is egy kicsi innovatívabbak - a nálunk az xx-37 középszámú, mostanában kifutott és selejtezett fülkés gyorsvonati kocsikról ismert HCP hoz egy személykocsit (2018-ban egy felújított kocsival jöttek), de egy 227M típusú dízel motorkocsit is. A PESA ennél is tovább megy: a PKN Orlen olajcéggel közös hidrogénes vállalkozásuk népszerűsítéseként tüzelőanyagcellás tolatómozdony ígérnek, méghozzá szerkocsival. Minimum kíváncsiak vagyunk...
A lengyel NEWAG eközben biztonsági játékot játszik - 2. generációs Dragon villamosmozdony és egy szintén 2. generációs Impuls dízelmotorkocsi érkezik tőlük, lengyel vasútvállalatok kötelékéből. Ilyesmi volt a menü már 2014-ben is példának okáért, akkor még a Dragon és az Impuls első generációival; sőt, a Dragon 2 már sehogyan sem tekinthető újdonságnak, 2018-ban is 2. generációs gép volt kiállítva.

CRRC

A kínai állami járműgyártó, mely a világ legnagyobb ilyen jellegű cége, az RCH-nak szállított Bison villamosmozdonyt hozza idén Berlinbe. Korábban metró és a hamburgi S-Bahn hálózat telephelyeire szánt tolatómozdony volt tőlük terítéken 2018-ban, így érdekes lesz látni a vonali mozdony kínai fűszerezéssel - az biztos, hogy bőven merítettek ihletet korábban európai mozdonyoktól, pl. az Alstom Prima-platformon készült sok mozdony Kínában, de vegyes vállalkozásban Siemens-technikát is koppintottak tanulmányoztak.


Talgo

A különleges megoldásairól híres spanyol cég is hoz kiállítási darabot, bár nem a saját neve alatt. A T04/15 jelű vágányszakaszon az ICE-L (korábban ECx) szerdán Rummelsburgban bemutatott első modulját állítják majd ki a DB Fernverkehr fedőneve alatt. A 2024 őszétől az amszterdami IC 77 vonalon forgalomba álló szerelvények később Sylt és Oberstdorf felé is elkerülhetnek majd, ahogy érkezik a megrendelt 23 egység. A 16 betétkocsiból és vezrlőkocsiból álló szerelvények saját mozdonyokat kapnak, a fedélzeten pedig 85 első és 477 másodosztályú helyet találhatnak a leendő utasok – természetesen már a megújult belső design szerint.

A korábbi tervekhez képest jelentősen megváltozott a front, de a 76 cm magas beszállási szint megmaradt

Rummelsburg idén már másodszor köszönthetett új járművet: az ICE 3neo után az ICE-L is ide lesz állomásítva

Busz, metró, villamos

A városi és elővárosi, nagyvasúton kívüli járművek reprezentációja erősen hullámzó, de bizonyos támpontok azért megszokottá váltak az évek során. Az egyik ilyen a 2016 óta meghonosodott Bus Display, azaz buszos kiállítási részleg a vásárváros belső parkja körüli körúton. Idén a buszos részleg egyik (ha nem „A”) nagy gurításának ígérkezik a Solaris 18 méteres városi csuklós autóbusza, hidrogénes kivitelben. Ilyen még eddig nem volt, a műfajban a gyártók szóló járműveket dobtak piacra. Izgalmas lesz látni, hogy hová jutott a szinte semmiből a nemzetközi piacon is ütőképes innovatív buszgyártóvá felfejlesztett cég. (Ikarus, figyelsz?) A holland Ebusco készül még két busszal - egy 12 méteres akkumulátoros üzemű szóló kocsival, illetve a kompozit szekrénnyel készülő 3.0-val. A szomszédos Belgium gyártója, a VDL egy teljesen új fejlesztésű Citea városi buszt hoz, a feltörekvő török gyártók közül pedig az Otokar és a Karsan mutat be buszt - utóbbi elektromos változatot is. Emellett a trolikkal régi szereplőnek számító Škoda idén alacsonypadlós troli (T'City vagy 36Tr) mellé hidrogénes szóló buszt H'City) állít majd ki. Ha pedig már Škoda, a villamosos szekciónak szintén egyik állandó szereplője a cseh gyártó - idén egy 33 méteres ForCity Smart 36T típusú kocsit hoznak Berlinbe.
Apropó villamos - bár egyes években kifejezett dömping volt városi vasúti járművekből és egészen egzotikus példányok is feltűntek (pl. a finn Transtec Oy kisszériás villamosa, vagy az isztambuli „házi csuklós” villamos), idén a Škoda ForCiy mellett csak a török Bozankaya akkus villamosa, mellett a TINA darmstadti verziója, a walesi tram-train és a manchesteri metró érkezik a svájciaktól. A Hyundai Rotem egy közúti vasúti járműve várható Berlinbe a „szomszédos” Varsóból, de a Siemens is hoz egy Avenio villamost. Érdekes most visszanézni vonatkozó 2012-es Innotrans-beszámolónkat, ahol egész cikket tett ki a 9 (!) villamos és 2 mock-up, mellé egy tram-train és egy metrószerelvény. Már csak azért is, mert idén az előzetesben metrót sem látunk fizikai valójában - igaz, ebben a műfajban eddig is inkább csak a Siemens és egyszer-egyszer más gyártók (pl. CRRC vagy a Stadler) hoztak járművet. 2018-ban egyébként 5 villamos, két metró, és egy metró-jellegű jármű volt a kiállításon.

Szoftverek és szolgáltatások

A beszállítók közül is kiemelkedik az évről évre erősödő digitális megoldásokat kínáló mezőny, idén sem lesz ez másképpen - számos megszokott és új szereplő állít majd ki Berlinben. A digitális jegyek és hagyományosabb viteldíj-megoldások (pl. automata) témakörében már megszokottnak tekinthető Scheidt & Bachmann GmbH (2014-ben náluk még a sosem létezett budpaesti RiGo-kártyát is leérintettük) mellett idén a touch on-touch off mobiltelefonos jegyekkel operáló Fairtiq is kint lesz. (Bécs környéki tesztprojektjüket mi is kipróbáltuk 2020-ban.) Kiállít a régi motorosnak számító és internetes ill. mobilalkalmazásos menetrendi megoldásairól ismert német HaCon és az üzemirányítási rendszereket szállító IVU Traffic Technologies AG, továbbá jön a tokiói metrós alkalmazását bemutató Axon Vibe is. Szofteveres megoldások között szimulátorok is akadnak, ebben a kategóriában stílszerűen az új Stadler EURO9000 mozdonyokhoz fejlesztett változat érkezik, Zusi-alapokon, a Norddeutsche Eisenbahnfachschule GmbH hangszerelésében. A mesterséges intelligencia sem hiányzik, mint hívószó - például az ausztrál 4Tel hoz AI-t tartalmazó mozdonyvezetői döntéstámogató rendszert, a Netcetera kiterjesztett/virtuális valóság technológiával operáló karbantartás-menedzsment megoldást, a holland ChargeSim pedig az akkus járműflották töltőrendszerének optimalizálására fejlesztett rendszerét mutatja be. Karbantartás-támogatásban utazik a NextSense GmbH is, akik a tervszerű megelőző karbantartási folyamatokat segítik CALIPRI nevű, kerékpárok többféle paraméterének mérését kombináló rendszerükkel - a rendszer korábbi verzióit már számos vasút használja, hozzánk legközelebb az osztrák ÖBB.
Nem szoftver, de mindenesetre technológia - talán a koronavírus-járvány hatása, de több beszállító (például az izraeli Barantech) is ígér infravörös érzékelővel kombinált „megnyomás nélkül működő nyomógombot” járműipari felhasználásra, ezeket kíváncsian próbáljuk majd ki a helyszínen.

Akik nem lesznek ott


MÁV-Start / MÁV-Csoport

A 4 év kihagyással visszatérő InnoTrans ezúttal magyar vasútvállalat nélkül maradt. A MÁV-START a legutóbbi seregszemléken mindig hozott járművet is (IC+ prototípus, majd mérővonat, végül IC+ többcélú teres sorozatjármű), de idén a hírek szerint még a részvételről is letiltották a cég dolgozóit, az állami szektort érintő spórolás (nem megszorítás) miatt. Ilyenkor üti szíven az embert az idő múlása, avagy sok víz lefolyt a Havelen is - az egyiptomi bulit elvitték a Dunakeszivel erősített oroszok, az IC+ program otthon pénz és/vagy politikai akarat hiányában elfogyott, vezérlőkocsi nem is volt (hogy egy klasszikust idézzünk). Az NKK körüli fejlemények alapján elenyésző az esélye, hogy 2024-ben gyártóként térjen vissza a START, de ki tudja, talán szolgáltató vasútként még előkerülhetnek.
Szintén nem állít ki az Utasellátó, mely korábban más hasonló profilú cégekkel jelent meg egy-egy alkalommal. A MÁV-Gépészet még önálló cégként próbálkozott 2012-ben, de a Starttal történt összeolvadás és a fentiek miatt a javítói kapacitást sem kínálja majd a vásáron a MÁV-Csoport. Egyedüli MÁV-kapcsolattal rendelkező kiállítóként a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft. lesz jelen, de ők is csak standdal, a két korábbi kiállításon is látott diagnosztikai járműves megjelenés nélkül.

PC Transport Systems

Bár 2018-ban még különféle kamu „világlegnagyobbvillamosa” szlogenekkel és sztereotipikus orosz hostessekkel mutatták be belső piacra készült villamosaikat, idén nyilván esélye sem volt megjelenni a szentpétervári gyártónak a vasfüggöny innenső oldalán. A politikai okokon túl az sem zárható ki, hogy az embargó hatására az orosz mikroelektronika ismét nem fér ki a gyárkapun - a fapadosra csupaszított belpiacos Ladák kiegészítőjeként izgalmas lett volna pedig látni a csak hazai komponensekből készülő villamost. Junoszty TV a vezérálláson az imperialista síkképernyő helyett? Szaratov hűtőszekrény alapjain nyugvó klíma? Nagy kár, hogy az orosz gyártó idén nem hozta el kurrens termékeit - már ha vannak olyanok.

SkyWay Technologies

A 2018-as Innotrans egyik üde (szórakoztató?) színfoltja volt a magasban futó kabinvasút, mellyel a „világot kívánták megmenteni” (nem vicc!). Különösen pikáns lenne ez 2022-ben egy belarusz cégtől, de (szerencsére?) fel sem merül - a gyártó idén nem állít ki és a Dubai mellett lévő tesztpályára látogató delegációk (nigériai, indiai) más hír azóta sincs róluk. A koncepció amúgy az Elon Musk-féle Hyperloophoz hasonlóan nem egészen új, már a hetvenes években kiadott ismeretterjesztő Gondolat Zsebkönyvek vonatkozó kötetében („Gyorsabban, de hogyan?”) szerepel ez a megoldás, mint jövőbeni lehetőség - nyilván számos oka van, hogy miért nem terjedt el azóta sem. A cég egyébként kicsit túlságosan is csicsás honlapján toborozza a befektetőket is - akit érdekel a tuti üzlet Fehéroroszország helyett immár egyenesen a Brit Virgin-Szigetekről, keressen rá!

Román gyártók és felújítók

Elfogytak a román kiállítók - legalábbis ami a járműveket illeti. 2014-ben még a kissé balul sikerült formatervű Terra Nova tolatómozdonnyal riogatták a nagyérdeműt, de korábban is adódott egy-egy felújított, új, vagy legalábbis „papíron új” román mozdony a berlini vásárvárosban. A lendület úgy tűnik, 2022-re elfogyott. Keleti szomszédunkat mindössze 6 cég képviseli majd, mindegyik jármű nélkül, csak standdal - az aradi Astra vagongyár, a CFR Grivita városrészről elnevezett főműhelye Bukarestből, a Remarul javítóüzem, a Transmontana-mozdonyokról ismert Softronic és két kisebb részegység-beszállító. A Softronic ad el néha mozdonyokat belső piacra, svéd (Green Cargo) üzletük is volt nemrégiben, illetve ropogós Astra-teherkocsik jelennek meg rendszeresen a piacon, de ettől eltekintve mintha földbe állt (vagy lassanként elfogyott) volna az eddig sem túl acélos román járműipar.

CZ Loko

A „kisszériás” cseh mozdonygyártó és mozdonyfelújító cég általában hozott valamit Berlinbe (pl. 2016-ban és 2018-ban is), vélhetően már csak a földrajzi közelség okán is - idén azonban néma csend, és nem csak a szabadtéri fronton, hiszen még beltéri standjuk sem lesz. Cseh piaci szakértők szerint a Česká Třebovából Jihlavába költözés lehet az ürügy, hiszen közben élnek és gyártanak (a minap éppen Norvégiába kompoztak át egy friss-ropogós tolatómozdonyt egy ottani megrendelő részére), viszont ez elég soványka kifogásnak tűnik egy szinte szomszédban lévő gyártótól... A témának éppen utánajárunk, talán a vásár zárásáig erre a rejtélyre is fény derül.


Magyarics Zoltán, Adorján Péter