Holland és német együttműködésben gyorsul az egyik legfontosabb kapcsolat a 2024-es menetrendben. Összesen 30 percet gyorsítanak a hagyományos szerelvényekkel kiszolgált nemzetközi vonalon. Több beavatkozást realizálnak, hogy a rövidebb menetidőt ne csak papíron hirdethessék meg, hanem valóban be is tarthassák.
Főleg a ProRail, a holland pályavasút került lépéskényszerbe, hogy javítson a tavaly év végére tarthatatlanná váló menetrendszerűtlenség ellen. Az egyik megoldandó problémaként azonosították, hogy Oldenzaal állomáson a végállomásozó regionális vonatok értékes pályakapacitást foglalnak el az áthaladó nemzetközi vonattól, amire egy 2023 őszén megépülő új vágány és peron jelent majd megoldást.
A holland vasúti töltések állapota nem mindenhol megfelelő a korszerűbb mozdonyoknak
(fotó: ProRail)
(fotó: ProRail)
Másik megoldandó probléma a vágányzat állapotának megőrzése és folyamatos fenntartása, hiszen a jelenlegi vágányzat helyenként csak 130 km/h sebességgel járható, de a mozdonyos szerelvények esetében ez mindössze 100 km/h. A korlátozás nem ok nélküli: a korszerű mozdonyok tengelyterhelése nagyobb, mint a pálya teherbíró képessége. Ez főleg a Deventer–Oldenzaal szakaszon kritikus, emiatt is tapasztalhattak késést az utasok. Ennek megoldására bizonyos szakaszokon elektronikus megfigyelőeszközöket telepít a ProRail, máshol javít a pálya állapotán. A megszerzett adatokat a hálózat más pontjain is szeretnék majd felhasználni, ezért az alépítményhez első körben nem nyúlnak.
A 20 év feletti 101-esek egykor parádés lovak voltak, de már megkezdődött a selejtezésük
(fotó: Volker Emersleben / DB AG)
(fotó: Volker Emersleben / DB AG)
A mozdonyok problémája nem merül ki ennyiben, hiszen az erre a vonalra rendelt ICE-L szerelvények gyártása késedelmet szenvedett, de ennél nagyobb probléma, hogy a 15 kV 16,7 Hz~ és 1,5 kV= alatt is üzemelni képes, dedikált Talgo Travca mozdonyok (pletykák szerint 105-ös sorozat lesz) nem készülnek el határidőre, így az NS kénytelen lesz hagyományos mozdonyokat bérelni – tippünk szerint néhány Siemens Vectron lesz a megoldás. Ha minden beavatkozást sikerül meglépni, akkor a 2023 decemberétől előirányzott menetidő 5 óra és 50 perc lesz Berlin és Amszterdam között.
Adorján Péter