2022. 08. 20.

(Nem csak) Nohabos hétvége az északi parton

Piros, narancs és zöld: ezek csak a Nohabok színei, de Szergejből, Bhv-ből is volt bőséggel a 2022-es második balatoni retro hétvégén. A MÁV-START azonban nem csak dízelüzemű csemegét kínált a vasútbarátoknak, hanem a frissen villamosított Székesfehérvár–Balatonfüred szakaszon is szerepet kapott a múltidézés.




Augusztus 13-án és 14-én a MÁV-START ismét retro hétvégét szervezett: a hagyományos nyári helyszín, a Balaton északi partja kiegészült ezúttal is a 29-es vonal mellett a 26-ossal is, így Keszthely és Tapolca között is a múltidéző szerelvényekkel utazhatott a közönség. Sőt, ismét beüzemelték a Samut is, újra tett egy kört a déli parton, mint Zala InterCity, igaz, szombaton csak Keszthely, vasárnap pedig csak Budapest felé ment egy-egy menetet. De nem csak itt, hanem Székesfehérvár és Balatonfüred között is jutott ez-az: részt vett a programban a V43 1001-es és a V63 004-es is, amelyek eddig a retro hétvégék igazából némileg mellőzött darabjai voltak.
Fontos: a régies megjelenésű járműveknél konzekvensen a régi pályaszámukat hivatkozzuk majd beszámolónkban, függetlenül attól, hogy a jelenlegi hatósági azonosítójuk mi lenne. De nézzük, hogy időrendben hogyan alakult a retro hétvége programja!


2022. augusztus 13., szombat


A szombati napon az időjárás-előrejelzés nem sok jóval kecsegtetett. Az előrejelzés szerint a felhőlottót azonnal elvesztette mindenki, a délelőtt ráadásul még esőt is hozott. A délutánra azonban már csak előbukkant a nap is, így a Balaton partján a fürdőzők mellett a vasútbarátok is megkaphatták a magukét.

A szombati IC 13870-es számú Zala InterCity nem mást, mint a Samut tartogatta. Ezúttal is vezérlő nélkül, de két motorkocsival hagyja el a szombaton Keszthelyre induló motorvonat Kelenföldet. A járat vasárnap tért vissza Budapestre.

A 19787-es számú személyvonat érkezik az M61 001-essel Balatonszepezd megállóhelyre. A vonatban két 29-05-ös Bp és egy BDh kocsi pótolta az amúgy itt közlekedő három kocsis Bzmot-szerelvényt.

Nem sokkal később pedig a nap sztárja, a jó húsz percet késő IC 19700-as Kék Hullám élén futott be Balatonszepezdre az M61 020-as.

Az M61 020-as mögött a MÁV-csoport jelenleg egyetlen üzemképes Villamos Fűtőkocsija biztosítja az energiát a vonatban közlekedő személykocsik számára. A szerelvényt azonos festésű, széles achátszürke csíkos kocsikból állították ki.

Az M62 265-ös pedig a 19782-es számú személyvonattal érkezik a már ismert szepezdi megállóba.

A páros (Tapolcára tartó) személyvonatok és a páratlan (Balatonfüred felé igyekvő) Kék Hullámok tervezetten Zánka-Köveskálon találkoznak. A 418 309-es és a 418 310-es által továbbított, Szombathelyről érkező IC 19797 késése miatt azonban a kereszt a 19782-es személyvonattal Révfülöpre került át.

A nap sztárja kétségkívül nem a Nohab volt, hanem ezúttal is a 424,247-es. Az Ex 1972-essel érkezik Balatonrendes megállóhelyre a gőzmozdony, immáron mondhatjuk, hogy szokás szerint vékonycsíkos gyorsvonati kocsikkal. A képen nem látszik, de a MÁV-START végre megfogadta az általunk is felvetett ötletet: a színben passzoló nagypaklit is megkapta a vonat, a vasútbarátok mellett így a kerékpáros utasok is elegendő hely közül válogathattak.

Az augusztusi retro hétvége „idegenlégiósa”, a Komplex Rail 618.629 pályaszámú Nohabja érkezik Balatonszepezdre a 19775-ös számú vonatként.

A kalandos úton Magyarországra került mozdony orrán és oldalán a létrák meglehetősen szokatlanok, de a vezetőállásonként egy ajtó is gyanússá teszi a járművet a történetét illetően.

A zöld Nohabhoz egészen jól illett az olajzöld Bhv-kból és nagypakliból álló szerelvény. Végülis előbbiekkel (bár még bőven nem 12 jegyű UIC pályaszámmal ellátva) akár közlekedhetett a bemutatóúton Magyarországon járt Di 3.623-as 1960-ban, ha nem 1965-ös gyártású lenne.

A vasútállomások némelyikén még ilyen szép, kézzel festett turistatérképek is kelletik magukat. Ha valami, akkor ez az igazi retro!

Az M62 265-ös már körüljárt és 19785-ös személyvonatával érkezik a hangulatos Badacsony megállóhelyre.

A 19784-es számú személyvonattal érkezik Zánka-Köveskálra a 618.629-es, hogy keresztezzen az IC 19795-össel.

A 424-es ezúttal csak egy mehetet teljesített, az Ex 1973-ast már nem hozta vissza Balatonfüredre. Így viszont nem kellett megfordítani a gépet, szerkocsival előre tért haza Budapestre. Itt épp Révfülöpről indul szombaton kora délután – este nyolc körül még Székesfehéváron láttuk a gőzöst.

Ábrahámhegyre érkezik az M61 001-es a 19773-as személyvonattal.

Az Ex 1973-as Tekergőt az M41 2178-as és az M41 2103-as párosa hozta a múltkori Bivaly helyett. Itt épp Badacsonytördemic-Szigligeten halad át a szinkronüzemben (!) közlekedő Csörgő-páros.

A személyvonati keresztek menetrend szerint Aszófőn és Badacsonytördemic-Szigligeten vannak. Szombaton délután az M62 265-ös a 19776-os személyvonatként érkezik az állomás első vágányára.

A Szergej a 29-es vonalra egy kör erejéig beugrá ABbmot 610-esből és egy BDh kocsiból álló 19783 személyvonattal érkezik a 19776-ossal tervezett kereszthez.

A retro hétvégén nem minden vonat közlekedett múltidéző összeállításban vagy vontatójárművel. Sajnálatos módon a hétköznapok láthatóan nem érdekeltek annyi vasútbarátot, pedig évek-évtizedek múlva ezek a pillanatok is nagyon értékesek lehetnek majd. A képen a 418 305-ös érkezik Révfülöpre a Szombathelyre tartó IC 19706-ossal.

Az ABbmot 610-es türelmesen várta az IC 19706-ossal Zánka-Köveskálról áthelyezett keresztet.

A 19783-asra még szombaton délután is kevés volt ez a kapacitás, legalább egy Bhv még elkelt volna.


2022. augusztus 14., vasárnap


A vasárnapi nap kicsit csendesebb volt talán, mint a szombat, de még így is a Kolomna-, a Pielstick- és az EMD-dízelek hangjától volt azonban hangos az északi part. Az idő megemberelte magát, így sokan kerekedtek fel ezen a napon is fotózni, utazni, bár az előrejelzések pénteken még borús, esős napot ígértek.
A menetrendet is nagyjából tartotta minden vonat, egyedül az IC 19705-ös gépe, a Szombathelytől a vonatot továbbító 418 305-ös rugótörése okozott gondot. Szerencsére a fekvemaradt gépet tudták Tapolcán cserélni és a 418 309-es ugrott be helyette, cserében a vonatot nem kellett lemondani, csak éppen majd háromnegyed órás késést kapott. Szerencsére a forgalom jól oldotta meg a feladatot és jobbára a többi vonat javára próbáltak meg rendet tenni az északi parton.

Szombaton este az M61 020-as csak Balatonfüredig hozta az esti IC 19701-est, vasárnap reggel pedig az IC 19700-ast csak Balatonfüredtől Tapolcáig vitte a vonatot a Nohab. A Délibe és másnap a Déliből a gyári színterv szerint fényezett V63 004-es továbbította a vonatot. A Gigantok az északi parton elég ritka vendégek, a villamos vontatásban a Szilik jeleskednek leginkább.

Az IR 19712 nem volt része a retro hétvége programjának, de a 431 068-as gép szinte teljes egészében az 1990-es éveket idéző megjelenésű, ahogy Káptalanfüredre érkezik.

A V63 004-es nem csak a hardcore vasútbarátokat hozta lázba. A Gigant – nem meghirdetett programelemként – az IR 19715-el tért vissza Budapestre.

Akár az 1980-as évek vége is lehetne, de akkor még nem csak a STRAIL átjárók nem léteztek Magyarországon, hanem Balatonfüreden sem volt villamos felsővezeték.

Vasárnap az M62 127-es váltotta a személyvonati fordulókban az M61 001-est. Itt Aszőfőről indul Balatonfüred felé a 19787-es számú személyvonattal.

A vonatozásnak az északi parton (is) megvan a maga hangulata, így Aszófőnél a déli part és a Tihanyi-félsziget látványa ragadja magával a szemlélőt, sokan pedig ezt a motívumot választják vonatfotózásuk háttereként.

Kihajolni veszélyes! Tényleg ennyire fontos derékig lógni a vonatablakban egy kevésbé jó képért?

Badacsonyba érkezik a 19775-ös számú személyvonat a közönség nagy örömére és érdeklődésével övezve.

Zöld Nohab a zöld fenyők alatt.

Az Ex 1972 továbbítása Balatonfüred és Tapolca között a M61 001-es feladata volt vasárnap, a Nohab megjelenése sok utazó számára is különleges élmény lehetett.

Az M61 001-es kissé már viseletes fényezésben, de állta a fotósok és fotózó utasok ostromát.

Hamarosan pedig a Csörgő-páros is előkerült, ezúttal az IC 19702-essel. A Csörgők mögött a MÁV-START Jolly Jokere, egy posta-Bhv gurul.

Érkezik Tapolca (és Szombathely) felől az IC 19705-ös a 418 309-essel – jelentős, majd háromnegyed órás késéssel, hiszen Tapolcán a 418 305-öst le kellett cserélni – a pletykák szerint a gépnek rugótörése volt.

Vasárnap a Záhony–Zánka-Köveskál–Záhony fürdősvonatot Balatonfüred és Zánka-Köveskál között a 418 310-es továbbította. Itt éppen a Záhonyba tartó Ex 16906-1-esként érkezik a szerelvény Zánka-Úttörőváros Zánka-Erzsébettábor megállóhelyre, hogy az itt nyaralókat hazavigye.

A 19773-as személyvonat érkezik Révfülöpre a délutáni napsütésben. Az már tényleg csak költői kérdés, hogy miért a vágányok között kell szaladni a vasárnapi vasútfotósoknak a vonat után?

Szombaton Csörgő, vasárnap Nohab: az Ex 1973-as élén az M61 001-es robog át Badacsonytördemic-Szigliget állomáson a vékonycsíkos szerelvénnyel.

Vasárnap délután a személyvonatokban már átvették a hatalmat az amúgy itt közlekedő Bzmot-ok. Persze vannak utasok, akiknek azért még ez is tetszik! :-)

Az M62 265-ös Balatonfüredről ezek szerint hazatért, a már látott Csörgő-páros továbbította vasárnap Tapolcára a 19776-os személyt.

A személyvonat után még a napot lényegében lezáró menetként a szinkron-Csörgők az IC 19793-ast vitték el Balatonfüredig. A tolatási mozgások miatt – a személyvonat késése nyomán – csak jó tíz perces késéssel sikerült elindulni Budapest felé. Szerencsére sokkal nagyobb csúszások csak mutatóban voltak a hétvégén és annak is megvolt a maga alapos indoka.

Az M61 020-as az esti utolsó Kék Hullámhoz készülődik a Rezsóval és az itt éppen nem látható kiskomforttal Tapolcán.
s
Az M61 019-es pedig 19623-as személyvonat szerelvényével várakozott a már említett Kék Hullám mögött.

A narancs Nohab egészen jól mutat a vastagcsíkos személykocsik élén. A vonatban két Bo és egy bautzeni B kocsi közlekedett.

A 26-os vonal vonatai kevesebb figyelmet kaptak talán, mint a 29-es vonalon közlekedők, pedig ez az összeállítás azért a „boldog” 1980-as, 1990-es éveket idézi.

Az egyetlen üzemképes Villamos  Fűtőkocsi az IC 19701-es szerelvényében.

Értjük mi, hogy ennyire nincs kocsi, hogy már rozsdafoltokkal bővített GOSA-kocsi az igazán retro a retro Kék Hullám szerelvényében, de... Talán ez már picit sok.

Teljes egészében a retro Kék Hullám, a 19701-es IC szerelvénye. Hát, sokkal vegyesebb már aligha lehetne...

Tapolcán az ABbmot a MÁV Rail Tours személyzetének szállást nyújtó hálókocsival várakozik az éppen megpihenő remot-Csörgők között.

Mindenképpen köszönet és tisztelet kell övezze a hétvégi programok szervezőit, számos nehézséggel kellett ezúttal is megküzdeniük. Különleges járműveket, különleges szerelvényeket sikerült összehozni az ország minden részéről, ez nagyon is örömteli. A forgalmi személyzet is kitett magáért, a lehetőségekhez képest zökkenőmentes volt a vonatforgalmi. Egyedül talán csak a vasútőrök fellépése volt az, amin még mindig csiszolni kellene, de sok esetben (elsősorban a Balatonfüreden, a végponti váltókörzetben mászkálók miatt) jogos volt a felhorgadás; mindazonáltal az első vágány peronjától előre sétáló, a vágányok közé nem belépőket talán nem kellene ordítva üldözni az ötven körüli vasútőr hölgynek, miközben mások a Nohab előtt a vágánytengelyben fotózkodnak. Igaz, ugyanitt a vasútbarátoknak, érdeklődőknek is kellene némi tiszteletet tanúsítani a többiek iránt, nem belelógni a képbe, derékig kilógni a vonatból és így tovább. Persze, voltak jó példák is több fotóhelyen, nem csak fotósor, hanem információcsere, egymás segítése is rendszeres volt.
Összességében tehát egy kellemes hétvége volt és bízunk benne, hogy sokan nem csak ekkor látogatnak el a Balatonhoz vagy bárhova máshova, ahol épp retro hétvége volt – vagy lesz. És lesz, mert szeptemberben a tervek szerint Pécs térsége kerül sorra.

Halász Péter, Mellár Marcell