2022. 08. 05.

Hétvégi gyors – 2022. július 30-augusztus 5.

Mozdonyokat vesz a ČD Cargo. Sebességet emel a DPO. Hibát hibára halmoz a BKK. Újabb koncessziót nyert a DB Regio. Múzeumban BEMUtatózik a Stadler.


Vonattal múzeumba


Boston, MA–Washington D.C. | USA – Szokatlan dologra adta a fejét az Amtrak: reklámfóliába csomagoltak egy mozdonyt. A National Geographig Society által szervezett Beyond King Tut: The Immersive Experience elnevezésű kiállítás hivatalos szállítójaként tűnik föl a Tutankhamon sírja felfedezésének 100. évfordulójából rendezett kiállítás-sorozat szponzorai között. Jelenleg a Northeast Corridor két nagyobb városában (Boston, MA és Washington D.C.) lehet megtekinteni a kiállítást, de a következő hónapokban további városokba is elviszik majd a tárlatot. A belépőre az Amtrak15 kóddal 15%-os kedvezmény jár, a vonatokra pedig az Amtrak állandó ajánlatai érvényesek.

A 606-os pályaszámú mozdony szeptember 30-ig hordja a reklámot a keleti part járatain
(fotó: BWI / Amtrak)


Online utasszámok


Budapest | Magyarország – Érdekes információkat oszt meg az utasokkal a BKK: a 100E jelzésű reptéri autóbuszjárat utasszámait lehet böngészni oldalukon. A termelési riportnak is beillő Facebook-poszt szerint böngészhető a folyamatosan növekvő utasszám, mely valóban dícséretes, de amíg a budapesti közlekedés napi szintű problémákkal küzd az utasok által is egyre jobban látható létszámhiány miatt, aligha ez a legfontosabb dolog talán a városban és annak közlekedésével, hogy bármi áron sűrítsék, az egyébként is túlárazott a reptéri buszjáratot.
A posztnak külön pikantériát ad az, az egyik korábbi poszthoz tett BKK-s komment, ami szerint az utasszámok nem állnak rendelkezésre online bemutatásra, de azokért be lehet fáradni a BKK-hoz és ott megmutatják őket.


Csak bíztatni tudjuk olvasóinkat: éljenek e lehetőséggel és ismerjék meg ezeket az adatokat, kérjenek időpontot a BKK-tól! Amit pedig mi tudunk ígérni: rövidesen bővebben foglalkozunk a repülőtéri buszjárattal.


A híd túl messze van


Budapest | Magyarország – A Budapest Közút útburkolatot javít a XIV. és a XVI. kerüeltet összekötő Fogarasi úti (Csömöri úti) felüljárón augusztus 4-étől 8-áig és 11-étől 14-éig. A kétszer négy napos munkavégzés miatt elterelték a BKK itt közlekedő járatait, azonban nem a megszokott Gvadányi utca–Füredi utca–Rákosi út–Rózsa utca útvonalon kerülnek, hanem egy teljesen új útvonalat járnak be, így viszont kimarad a Fischer István utcai megállóhely.
A megállóhelyet nagyon sokan használják az itt közlekedő buszok (130, 131, 144, 231, 231B) és a 80-as trolibusz közötti közös peronos átszállásra, ennek ellenére teljesen értelmetlenül csonkították meg így a szolgáltatást a BKK munkatársai. Ráadásul semmilyen előzetes tájékoztatás nem volt, egyetlen posztra futotta a BKK INFO felületén, miközben minden apróságról közleményt adnak ki, arról is, ha elvégzik a feladatukat a fővárosi cégek, azaz közterületeket takarítanak. Az utastájékoztatás silány, az utas trolibusszal érkezve például csak a felhagyott megállóban szembesül azzal, hogy ott nincs is más jármű, érdemi információt nem kap még az alternatív lehetőségekről sem, előzetes tájékoztatást a járművön pláne.

A Fischer István utcai megállóhelyen lévő FUTÁR-kijelzőn megjelenő tájékoztatás is csak aznap reggel volt éles. Ráadásul hibás is: a 82-es és a 82A trolibusz nem érinti a megállóhelyet; a 80-as ugyan igen és egyes menetei valóban csak a Puskás Ferenc Stadionig mennek, de a végállomása a viszonylatnak még mindig a Keleti pályaudvar.

Szerettük volna megtudni a BKK kommunikációs vezetőjétől és szóvivőjétől, hogy miért volt erre szükség, azonban az elérhetőségein nem tudtuk felvenni a kapcsolatot a nyilatkozatra jogosult munkatárssal. Pedig azt is szerettük volna megtudni, hogy a környékbeliek miért egy párt helyi szervezetének posztjából ismerhetik meg csak a nem is csekély változásokat. Igaz, legalább nem irányítottak az ügyfélszolgálathoz bennünket legalább, mint korábban tették.


Gyertek, cicák!


Prága | Csehország – Ugyan még július közepén írták alá a szerződést, de csak ezen a héten hozták nyilvánosságra, hogy a ČD Cargo újabb 10 Siemens Vectron MS-t vásárolt. Az A54-es verzióval immár Hollandia és Begium felé is nyithatnak új járatokat, a sebességük pedig a megszokott 160 km/h maradt. Természetesen az ETCS Level 2 Baseline 3 is felkerül a 2024 második felében érkező gépek szekrényeibe.


Fejlődnek az automaták?


Budapest | Magyarország – A BKK közleménye szerint gyorsabbak lettek a budapesti jegyautomaták. A bejelentés szerint ezek az eszközök „ezentúl gyorsabb és még stabilabb szolgáltatást nyújtanak az ügyfelek számára”. A szoftver mellett egyes hardverelemeket is cseréltek, így a 7-8 éves gépek a továbbiakban korszerűbb és gyorsabb mobilneten kommunikálnak a szerverrel és – bár a MÁV-csoport erre már évek óta képes – végre elektronikus úton állítják ki a számlát a vásárolt termékről, ha erre igény van. A BKK szerint 313 automata üzemel városszerte 180 helyszínen, igaz, sok helyről korábban már eltávolítottak eszközöket és emellett bezártak pénztárakat is. Csak halkan fűzzük hozzá: eközben a MÁV-csoport gőzerővel telepíti a jegyautomatákat a budapesti és a környező települések vasútállomásain.
A hivatkozott közlemény azonban alighanem csak válasz a Közlekedő Tömeg minapi posztjára, amiben megemlítették: amellett, hogy idegen nyelvek tűntek el a gépekből és most már csak angol és német érhető el a magyar mellett, számos helyesírási és fordítási hiba mutatja a szoftver slendrián módon való elkészítését. A BKK ezt a hibás és visszalépésnek számító változást akarja „fejlesztésként” eladni ezek szerint.


Természetesen ezügyben is szerettük volna megtudni a BKK álláspontját, azonban szóvivőjüket és kommunikációs vezetőjüket egyetlen elérhetőségén sem tudtuk nyilatkozatra bírni.


Ötven méter mozgólépcső


München | Németország – Bajoroszág leghosszabb mozgólépcsőjének felújításával végzett a minap az MVG. Az augusztus 4-i üzemkezdet óta ismét megállnak a Karlsplatz (Stachus) megállóban az U4-es és az U5-ös metróvonal szerelvényei, mert ismét üzemelnek a mozgólépcsők. Az MVG a KA01, KA02 és KA03 jelzésű lépcsőkarokat cserélte ki: ezek közel negyven éve, az U5-ös metró 1984 márciusi átadása óta működtek és nagyjából ennyi a szolgálati idejük a bajorok szerint.


Az MVG azt is jelezte: a mozgólépcsők fokozatos cseréje, azaz egy-egy lépcsőkar zárása és kiváltása biztonsági okok miatt nem volt lehetséges a forgalmas csomópontban, emellett pedig a peronokat munka- és rakodófelületként is használni kellett a felújítás idején.
A Karlsplatz (Stachus) csomópont nem csak a metróé, hanem a gyorsvasút és a felszíni járatok is megállnak itt, az Altstadt nyugati szélén, a Hauptbahnhoftól néhányszáz méterre. A forgalmas csomópont részleges lezárása így is sok utas számára jelentett gondot, de ezt a hírek szerint viszonylag jól kezelte az MVG.


Olcsóbban lesz gyorsabb


Ostrava | Csehország – Év végéig negyedik nagysebességű vonalát alakítja át a DPO, ezúttal a város déli részén. A Josefa Kotase és Václava Jiřikovského megállók közötti 958 méter hosszú szakaszon már most is 60 km/h az engedélyezett sebesség, de a pályaszerkezet elhasználódott. A mostanra halaszthatatlan felújítást szeptember és november között végzi el a Hroší stavby Morava és OHLA ŽS alkotta konzocium az előzetesen prognosztizált 125 helyett 85,3 millió korona [1,37 milliárd forint] ellenében, amivel 2 másodperccel lesz gyorsabb a villamos. A DPO közölte, hogy a megmosolyogtatónak tűnő időnyereség növeli a menetrendi pontosságot, melyet a december közepén életbe lépő éves alapmenetrendben már figyelembe is vettek. A felújítás időtartama alatt pótlóbuszok közlekednek majd, melyek saját buszsávot kapnak. A felújított pálya mentén alacsony magasságú zajárnyékoló falakat is telepítenek, melyek tetejére növényeket ültetnek.
Korábban a Nová Ves Vodárna–Svinovské mosty, Důl Zárubek–Hranečník és Kolonie Jeremenko–Dolní Vítkovice szakaszokon emelték föl a sebességet 80 km/h-ra, de a Teplotechna–Vratimovská szakasz ilyen jellegű fejlesztése is tervben van.


Ismerkedjen Akkuval!


Berlin | Németország – A múzeum nem feltétlenül csak a múltról kell szóljon, ezt jól érzik Berlinben is. Emiatt a városban erősen udvari szállítónak számító Stadler minden szombaton látogathatóvá teszi a FLIRT Akku próbadarabját és szakmai segítséget is nyújt a látogatóknak. A lokálisan emissziómentes közlekedés mindenképpen jövőbe mutató, ennek egyik megoldása az immár több tendert megnyert, a tesztprogram során rekordot is felállító típus. A most még különleges jármű megismerésére szeptember 24-ig minden szombaton 10:30 és 17:30 között nyílik lehetőség.

A dízeles mellékvonalak előtt álló egyik út az akkumulátoros energiatárolás
(fotó: SDTMB / Stadler)


Főjél, fázzál, 41T!


Plzeň–Bécs | Csehország–Ausztria – Még 2019 végén döntött úgy a bonni közlekedési vállalat, hogy a Škoda ForCity Smart modelljével fiatalítja a flottáját. A héten a gyártó feltöltött egy reklámfilm hosszúságú klipet, miszerint elküldték az első darabot a bécsi RTA klímakamrája felé. A korábbi dizájntól több ponton eltér a megvalósult jármű, illetve típusszámot is kapott 41T formájában.



Vétel után eladás


Reichshoffen, Hennigsdorf bei Berlin | Franciaország, Németország – Augusztus 1-jei hatállyal teljesítette az Európai Bizottság által előírt versenyjogi feltételeket az Alstom és a CAF-nak átadta két termékét és azok gyártóhelyeit. Korábban a főleg francia piacon sikeres Coradia Polyvalent az elzászi Reichshoffenben, a német-osztrák piacon pedig erősen sikertelen TALENT 3 brandenburgi Hennigsdorfban épült. A CAF és az Alstom közötti megállapodásban szerepel, hogy a fennálló rendeléseket teljesítik, amiatt a megrendelők nem szenvedhetnek hátrányt, illetve a dolgozókat is a korábbi szerződések szerint örökli meg az új tulajdonos.


Rolph megint osztogatott


Trier | Németország – A tartományi megrendelőszervezet eredményt hirdetett a MoselLux elnevezésű hálózaton és ezúttal a DB Regio ajánlatát fogadták el. A 2024 decemberi menetrendváltással induló 15 éves koncesszióra használt és új járművel is lehetett jelentkezni, de az RB 83 (Wittlich–Trier-West–Luxemburg) esetében kötelező a CFL járműveinek használata. A csomag ezen felül tartalmazza még az RB 81 (Trier–Koblenz), RB 82 (Perl–Trier) és néhány sűrítő RE 11 (Trier–Wasserbillig–Luxemburg) üzemeltetését a kezdetektől. Egy évvel később lépnek be az RB 10 (Koblenz–Kaub) sűrítőjáratai, majd 2029 decembertől a Moselweinbahn kétóránként felváltva közlekedő RE 85 (Traben-Trarbach–Bullay–Koblenz) és RE 86 (Traben-Trarbach–Bullay–Trier) vonalai kerülnek át a Transdevtől az államvasúthoz. A járművekkel kapcsolatban a kerékpáros turizmus igényeit szeretnék minél jobban kielégíteni, ezért járművenként 30 férőhelyet írtak elő a drótszamaraknak, az emberek pedig a 250 ülőhelyes, főképpen páholyos elrendezésű, 1. osztályt is tartalmazó utastérben érezhetik otthonosan magukat. A komfortos utazásról a minden vonaton megtalálható utaskísérők és a forgalmasabb helyeken a rakodásban segítő személyzet gondoskodik majd.


Végéhez közeledik a nyári metrópótlás


Budapest | Magyarország – Augusztus közepétől újból változik a budapesti M3-as metró felújítása miatti autóbuszos pótlás: augusztus 13. és 16. között Újpesten is buszra kell szállni a nyári biztosítóberendezési munkálatok befejező fázisa miatt. Viszont augusztus 15-től Kőbánya-Kispest és Kálvin tér között (Nagyvárad tér kihagyásával) újra metróval közlekedhetünk 21 óráig. Este és hétvégén fennmarad a megszokott buszos pótlás, de az augusztus 20-i ünnepségek miatt érdemes lesz tájékozódni a BKK tematikus weboldalán.


Költöző kismozdony


Straßhof | Ausztria – Újabb gőzmozdonnyal gazdagodott a straßhofi múzeum gyűjteménye. A különleges életúttal megáldott mozdonyt 1930-ban épült 3007-es gyári számon Floridsdorfban a schwechati sörgyár részére, később a termitzi acélműben és a dürnkruti cukorgyárban szolgált. Igazán híressé akkor vált, amikor utolsó feladataként egy guntramsdorfi fémkereskedőnél szolgált reklámeszközként és innét 2003-ban megvásárolta a Knorr-Bremse a mödlingi telephelyére afféle kabalaként. Viszont mostanra kevés lett a hely a gyártelepen és költöznie kellett a mozdonynak egy kerékpártároló miatt. Így a héten a straßhofi múzeumba szállították a Günther névvel illetett szobormozdonyt. Rupert Gansterer, a múzeum munkatársa megemlítette, hogy a mozdony összes gyári táblája és leírása megvan, ami különösen nagy érték.


Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.