Generációváltásra készül Halle (Saale) villamosüzeme, hiszen a flotta gerincét adó MGT6D-k hamarosan elérik az élettartamuk végét. Nézzük, mit vásároltak a Chemiedreieck északi csücskére!
Az Újraegyesítés után szinte azonnal jelentős beruházások indultak az újonnan csatlakozott tartományokban, melyek egyrészt a munkahelyek megőrzését, másrészt a meglevő javak korszerűsítését célozták. Ennek eredőjeként közlekedhettek 2020-ig a ČKD Tatra T4D-k a városban, méltón megünnepelve az 50. évfordulójukat is. Ilyen villamosokat már ne keressünk a napi utasforgalomban, de a '90-es évek közepén váltótípusnak gondolt DUEWAG/Siemens MGT6D-flotta napjai is megszámláltattak. A tervezett üzemidejük és futásteljesítményük több példány esetében már évek óta a határérték közelében található, ezért már 2020 és 2021 fordulóján tendert készítettek elő egy új széria beszerzésére, melynek most lett eredménye.
A város labdarúgócsapatát reklámozza az 1998-ban épített 625-ös pályaszámú MGT6D
(fotó: Adorján Péter)
(fotó: Adorján Péter)
Az új villamosokat a Stadler Rail AG szállíthatja, a típus a frissen kifejlesztett TINA adaptált verziója lesz. Korábban a Tango szériába sorolt, teljesen alacsonypadlós verzió kapott saját márkanevet, korábban Darmstadt, Basel és Rostock is ilyenre szerződött.
A szignálás pillanata: Vinzenz Schwarz (elnök, Halleschen Verkehrs-AG), Uwe Winkler (üzemeltetési igazgató, HAVAG), Ansgar Brockmeyer (Executive Vice President Marketing & Sales, Stadler Group) und Philipp Brunner (Executive Vice President Division Central Europe, Stadler Group)
(fotó: Stadtwerke Halle)
(fotó: Stadtwerke Halle)
A HAVAG a korábbi opciós tervekkel ellentétben rögtön a teljes mennyiséget rendelte meg kétféle méretben: 39 darab MGT-M és 17 darab MGT-XL gyártását könyvelhették a tegnapi napon a svájciak. A rövidebb verzió 30 méteres, a hosszabb 45 méteres lesz, ezzel a mostani 60 MGT6D-től nagyobb kapacitást tudnak biztosítani, a hosszabb szerelvény pedig a rendszerint csatolva közlekedő MGT-K hosszával egyezik majd meg. A rövidebb típusba 64 ülő és 102 álló utas, a hosszabb típusba 96 ülő és 171 álló utas fér majd a hivatalos adatok szerint. Érdekesség, hogy a látványtervek szerint a megrendelő „mozdonyajtót” is rendelt, így az utastér eleje zsákutcává válik.
Markáns megjelenésű, de színezetében visszafogott lesz TINA
Az utastérben erősen korlátozta a lehetőségeket a 2,3 méteres maximális szélesség, ennek ellenére sikerült viszonylag sok ülőhelyet betervezni. Manapség már magától értetődő, hogy teljesen klimatizált a beltér, ami a korábbi típusokon nincs így. Viszont a hatalmas oldalablakok miatt mindenképpen szükség volt rá és ezáltal kellemesebb is lesz az utazás. Szintén alapértelmezett a beltéri biztonsági kamerarendszer és a készpénz nélkül is használható jegyautomata. Az utastájékoztatásról az ajtótérben elhelyezett dupla kijelzők is gondoskodnak, a járművezetőt pedig a potenciális balesetre figyelmeztető rendszer segíti a munkavégzésben. A hagyományos tükör helyett itt is kamerás rendszerre hagyatkoznak majd, ahogy ez már egyre jobban terjed a közúti közlekedésben is.
Kifejezetten szűk mozgásteret jelent a maximális járműszélesség és a magas ülőhelyarány
A belváros északi határán áll a környék nevét is adó víztorony, amely a város egyik jelképe
(grafikák: Stadler Rail)
(grafikák: Stadler Rail)
A beszerzés összesen 168 millió euróba kerül, ennek 45%-át Sachsen-Anhalt tartomány, 15%-át a város és 40%-át a közlekedési vállalat állja. Utasforgalomban a mostani tervek szerint 2025-ben állnak majd, amikor a kiváltandó darabok elérik a 30. évüket.
Adorján Péter