A 135. születésnapját ünneplő budapesti HÉV-hálózatot köszöntötték augusztus első szombatján. A gödöllői vonalra szervezett esemény fő motívuma persze ezúttal is a nosztalgiajárművek közlekedése jelentette. Képes beszámolónk a hajtás után.
A budapesti HÉV-hálózat igazából egyfajta köztes állapot a nagyvasút és a városi vasút között. Az 1887-től épített vonalak közül a legrégebbi a ma H6-os jelzésű viszonylat Közvágóhíd–Soroksár szakasza, amelyet 1887. augusztus 7-én vehetett birtokba a közönség. Ehhez az évfordulóhoz igazodva szervezi meg már több éve a „születésnapi bulit” a vonalakat jelenleg – 2017 óta – üzemeltető MÁV-HÉV. Bár a gödöllői vonalon „csak” 1888. július 20-án indult meg a forgalom a mai Keleti pályaudvar és Cinkota között, ez utóbbi, a gödöllői vonal az otthona a születésnapi rendezvénynek immáron (harmadik éve) szintén hagyományosan.
A 2022-es esemény ráadásul „kerek” évforduló is volt, így joggal vetette be azokat a nosztalgiajárműeket a MÁV-HÉV, amik rendelkezésére álltak éppen: a normál díjszabással igénybe vehető, Cinkota és Mogyoród között pendliző MIX/A motorvonatok egyike; valamint a különleges díjszabással megutazható LVII+PXV+PXV+LVII szerelvény szintén Cinkota és Mogyoród között. Ezen kívül pedig az eredetileg az ACsEV Boros Béni 51-es motorkocsi és vezérlőpótkocsija Kerepes és Szilasliget között ingázott.
Aki a „bazári” programot jobban kedveli (és itt most ezt a jelzőt nem lealacsonyító módon használjuk), azt pedig Szilasligeten várta a MÁV-HÉV sátras bulija, számos színpadi programmal, sőt, a MÁV-START Utasellátójának kitelepülésével egyetemben.
Utastájékoztatás a köbön
A mostani rendezvényen is jól megmutatta magát a budapesti agglomeráció közlekedésének állatorvosi ló jellege. A HÉV-vonalak (BKK-s terminológiában: hévvonalak) 2016. november 1-jével kerültek ki a BKV ernyője alól, miután Tarlós István akkori főpolgármester kitartóan győzködte az államot, hogy Budapestnek ne kelljen üzemeltetnie a városhatáron túli tömegközlekedést – így került a Volánbuszhoz korábban a a „kék buszok” városhatárt átlépő hálózata, majd a megrendelői szerep is az államhoz a fővárostól és a környező településektől.
A MÁV-HÉV és a BKK közötti szerződés szerint a BKK felelős az utastájékoztatásért: ennek keretében az NH8 és NH9 jelzésű, speciális tarifával közlekedő vonatokról volt itt-ott hirdetmény, no meg a BKK honlapján is. De az MIX/A-ról csak a MÁV-HÉV Facebook-oldalán találhattunk menetrendet, a megállókban nem. Komplex, mindhárom vonatot mutató menetrend szintén csak a MÁV-HÉV-nél és csak a Facebook-oldalon volt elérhető.
Miközben minden hivatal folyamatosan büntetéseket szab ki a nem egyértelműen megjelenő bruttó végfelhasználói árak miatt, a MÁV-HÉV és a BKK képes volt kiadni egy olyan hirdetményt, amihez a távolság alapú díjszabás előzetes ismerete is szükséges volt, a megjelenített árak pedig csak a helyjegynek hívott nosztalgia felárat tartalmazták
(grafikák: BKK)
(grafikák: BKK)
Kistarcsára érkezik a csepeli vonalról kölcsönkapott MIX/A sorozatú kisegység. A gyártáskori fényezését még a BKV üzemeltetése idején kapta meg a 853+627+854 pályaszámokat viselő egység, ahogy a 825+613+826-os egység is ilyen gúnyát kapott. Az MIX/A Cinkota és Mogyoród között ingázott sűrítő vonatként. Az állomáson építés alatt áll a nem annyira magas peron.
Mogyoród állomáson a forgalmi vonatok között fordultak a sűrítő szerelvények. Itt épp a 943-as motorkocsival az élén várja az indulást a Budapest felé tartó kisegység. A HÉV-flotta gerincét adó MX/A motorvonatokat 1975-től használta a BKV, majd a BHÉV, végül a MÁV-HÉV. A motorvonatok technikai alapját azonban az 1930-as évek berlini S-Bahnjai adják.
A másik nosztagiaszerelvény, ami Cinkota és Mogyoród között ingázott, az a két LVII-es „Tigris” közrefogta két PXV-ös pótkocsiból álló vonat volt.
Az LVII-esek eredetileg részt vettek a személyszállításban és motorkocsikként épültek – bár ez szükségmegoldás volt csak a II. Világháború előtt (1943-ban) és után (1951-ben) beszerzett tíz járműnél.
Amíg a nosztalgiavonat irányt vált, a mögötte érkező menetrend szerinti, Gödöllőre tartó vonat is bejár Mogyoródra.
Menetrendileg mindössze 9 perce volt a szerelvénynek visszafordulnia, amit Magyaország legpontosabb vasúttársasága könnyen abszolvált
A harmadik nosztalgiaszerelvény eredetileg az ACsEV számára épített motorkocsiból és pótkocsiból álló vonat. Az ACsEV motoros üzemének fejlesztésében élen járó Boros Béniről elnevezett sorozatból ez az egy példány van még meg, a DMXII-es sorozatú M297-es motorkocsi. A járművet a BHÉV-hez érkezése (1960) után acélvázasították és a Csepel és Csillagtelep közötti rövid életű viszonylaton közlekedtek leginkább négy másik társával együtt. Párja a P459-es pályaszámú, PXXIII-as sorozatú vezérlőpótkocsi, utóbbival előre érkezik a szerelvény Szilasligetről Kerepesre.
A HÉV-vonalak nincsenek jó állapotban, de a MÁV-HÉV-hez kerülésük óta az új üzemeltető igyekszik a lehető legtöbbet megtenni a körülmények javításáért. De ők is csak a BKV-tól átvett, NDK gyártású motorvonatokkal és szemmel láthatóan nem kifogástalan állapotú pályával kell dolgozzanak.
Az eredetileg 1908-ban épített motorkocsi viszonylag jól bírta a napot, bár délután már fekvemaradt. Látható, hogy itt is nyitva a motortér, a szakemberek próbálták üzemben tartani a járművet – itt még sikerrel.
Mogyoród felé hagyja el a kerepesi állomást az MIX/A szerelvény.
Az MX/A szerelvények kényszerű továbbüzemeltetése miatt néhány éve optikai fékkijelzőket kapnak, amely segíti a vonali hibaelhárítást. A 923+662+924 összállítású szerelvény színe a szokásostól sötétebb zöld, mivel fényezés helyett fóliázva van.
A dízel motorkocsi csak Kerepes és a fő rendezvénynek helyet adó Szilasliget között közlekedett, különleges díjszabással. A két villamos motorvonat viszont Cinkota és Mogyoród között ingázott, az MIX/A ráadásul normál tarifával!
Érkezik Cinkotáról az LVII-esekből és PXV-ösökből álló szerelvény. A MÁV-HÉV a közelmúltban festette le a két pótkocsit és a 83-as mozdonyt olyanra, amilyenek ezek a járművek a MÁV-BEV idején, 1952 és 1958 között voltak.
A nosztalgiaszerelvények Kerepesen találkoztak akkor, amikor az MIX/A mindig Budapest felé tartott.
A szilasligeti útátjárónál dönget Budapest felé az MIX/A...
...kicsivel később pedig a tigrises szerelvény is megjelent.
Néhány éve még megálltak vonatok a Formula-1 futamok idején a Szilasliget és Mogyoród között található Hungaroring megállóhelyen, de már jónéhány éve nem használják a pályától amúgy is igen messzire eső, nehezen megközelíthető megállóhelyet.
A több, mint egy évtizede megszűnt személyforgalmú peron mellett halad el az NH8-as nosztalgiaszerelvény
A dízel motorkocsi fekvemaradása miatt egy kört le is kellett mondani, az utolsót pedig a Cinkotáról riasztott DLXVI-os Bobó segítségével tette meg a több mint 100 éves jármű.
A csömöri vonal különösen hányatott sorsú volt a BKV idején: minösszesen csak a végállomás fekszik Budapesten kívül, ráadásul a BKV-érában hétvégén sokszor csak óránként jártak a vonatok. Amióta a MÁV-HÉV átvette az üzemet, azóta egész nap, egész héten fél óránként közlekednek a vonatok, igaz, akkor is, ha szombat délután bőven elég volt a kisegység az utasoknak.
A személyforgalomban jelenleg éppen nem használt összekötővágány, a kavicsbányai vonal felől érkezik a dízel motorkocsi Bobós előfogattal Csömör állomásra.
A szerelvény az utólag épített peron mellé érkezett a harmadik vágányra – ennek a peronja a közelmúltban épült a kerepesi vonatok számára. A MÁV-HÉV ugyanis csekély sikerrel, de próbálkozott korábban a Csömör és Kerepes közötti ingajárattal, ehhez vettek eredetileg két Bzmot-ot is a MÁV-START-tól. A siker azonban elmaradt, a zöld-fehér motorkocsik azóta is feladatra várnak...
Irány Cinkota és a kocsiszín, ahol rendbe teszik a szakemberek a dízel motorkocsit.
Vasútbarát szemmel nézve tartalmas napot zárhattunk, a „nagyra nőtt villamosüzemnek” pedig további, a mainál eredményesebb és korszerűbb éveket kívánhatunk.
Adorján Péter, Halász Péter