2022. 08. 17.

Mind the gap!

A címben hivatkozott mondatról legtöbbeknek az első asszociációja a londoni földalatti vasutak, ahol előszeretettel alkalmaztak íves peronokat, így valóban szükséges a figyelmeztetés. Itthon viszont szigorú szabályok vonatkoznak a metróállomások peronjaira, így keresni kell a legkisebb mértékben is íves szegélyű peronokat. Ennek ellenére is van hézag a szerelvény mellett, amire hamarosan a mozgásukban korlátozottaknak is kevésbé kell majd figyelniük.


A BKV immár ötödik éve tartó, de egyre biztosabban a végéhez közeledő nagyprojektje, az M3-as metróvonal felújítása újabb fázisába lépett a déli szakasz (Kőbánya-Kispest–Kálvin tér) újbóli forgalomba helyezésével. Nem véletlen az újbóli kiejezés, hiszen idén májusban már közlekedtek itt a vonatok, de az elmúlt két hónapban olyan munkákat végeztek, amikhez szükséges volt a forgalom akár teljes szüneteltetése.

Ezen időszakban beérett egy másik részfeladat is, mellyel a MEOSZ kívánalmának szeretnének megfelelni. A peron és a járművek között biztonsági és műszaki okokból marad egy rés, melyet át kell lépni. Ez egészséges emberként nem nagy feladat, hiszen naponta lépünk be ajtókon és önkéntelenül hidaljuk át az akadályt. Viszont a mozgásukban korlátozottak számára ez a többnyire 5-7 centiméter széles akadály sokszor áthidalhatalan. Kérésük az volt a BKV felé, hogy találjanak valamilyen megoldást a rés legfeljebb 2 centiméterre csökkentésére, hogy az egyéb tekintetben már akadálymentesített állomások használata még kényelmesebb lehessen és valóban önállóan használhassák a metróvonalat.

Egyelőre habszivacsból készült próbaelemeket helyeztek ki a Forgách utcai állomásra
(fotó: BKV)

A megoldás a Platform Gap Filler (PGF) [peronhézag-kitöltő] képében lesz elérhető egy éven belül a ma indult teszt eredményei alapján. A PGF egy kemény, de mégis puha gumiöntvény, amely a peron élére rögzítve csökkenti az átlépési távolságot. Keménynnek kell lennie, hiszen nem szakadhat le egy nehezebb kerekesszék alatt, viszont puhasága védi meg az esetlegesen hozzáérő vonatot a rongálódástól. Természetesen optimális esetben nem ér a vonathoz, de emiatt is kell tesztelni a méreteket.

A 81-717.2K és 81-714.2K típusú metrókocsik ajtajainál van egy külső műanyag toldat, de a tapasztalatok alapján nem mindenhol kellően széles a minimális rés eléréséhez
(fotó: Adorján Péter)

A BKV MFPI készített egy videót, melyben elmagyarázzák a bevezetendő megoldást.


A próbaelemekkel Újpest-központ, Újpest-városkapu, Forgách utca, Corvin-negyed és Határ út állomásokon találkozhatunk majd egyenként 60 centiméteres hosszal. A végleges elemeket perononként és irányonként 2 pozícióban, 5-5 méteres hosszban kívánják felszerelni. Ezeket a zónákat a padlón is jelezni fogják. Tekintve, hogy a szerelvények minden betétkocsija rendelkezik dedikáltan a mozgáskorlátozottak számára kialakított hellyel, nem értjük, hogy miért csak a vonat egyharmadába tudnak majd beszállni a rászorulók.

A prágai B metró egyelőre nyugati végállomásán, Zličín állomáson is van PGF, egy kis rámpával
(fotó: Mellár Marcell)

A rámpa a peron és a metró padlószintje közötti minimális különbséget hivatott áthidalni
(fotó: Mellár Marcell)

A sörték folyamatosak, nincsenek cikk-cakk alakban levágva, így bármekkora méretű kerekesszékkel vagy gyerekkocsival fel lehet biztonságosabban beszállni
(fotó: Mellár Marcell)

Akadálymentes, de mégsem
Három elvesztegetett évtized után furcsának tűnik az akadálymentesítés ilyen volumene, bár ehhez tevőlegesen hozzájárult Tarlós István korábbi főpolgármester nem túl szerencsés megnyilatkozása is a mozgásukban korlátozottak utazási szokásairól. Viszont az üzemeltetési kultúra nem alakul ki egyik közlekedési vállalat szervezetén belül sem máról holnapra, ehhez szemléletformálásra és tecnikai-technológiai fejlődésre is szükség van/lenne.
A hétfőn újranyitott Kálvin téri állomáson nem üzemel az akadálymentességet garantáló ferdepályás lift, így az M4-es vonal is elérhetetlen egy Dél-Pestről érkező utas számára
Kevésbé megbocsátható, hogy a MÁV Zrt. nulláról építi újra a Nyugati pályaudvaron a XVII. vágány peronját, de a betonelemeket elásva csak 30 cm magas lesz a peron
(fotók: Adorján Péter)

Adorján Péter