2022. 07. 23.

Gőzös és dízel: júliusi retro hétvége a Balatonnál

Ismét retro hétvégét tartott a MÁV-START és immáron hagyományosan a Balaton északi partja volt a helyszín. Bár a pontos „műsor” alig több mint egy héttel az esemény előtt érkezett, ennek ellenére hatalmas tömeg volt kíváncsi az idei első kavalkádra a 29-es vonalon. Mi is „beállunk a sorba” és megmutatjuk, mit mindent láttunk, tapasztaltunk július közepén. Podcasttal „súlyosbított” beszámolónk következik.





A MÁV-START 2019 óta szervezi meg az igen sikeressé vált és nemzetközi érdeklődésre is számot tartó balatoni retro hétvégéket. A program lényege, hogy a közforgalmú személyszállító vonatokat különleges járművekből állítják ki: lehet, hogy csak a mozdony, de lehet, hogy az egész szerelvény ritkaságszámba megy a környéken - vagy akár hálózati szinten is. A múltidéző napok egy ideje már kibővültek azzal is, hogy gőzmozdonyos vonat is helyet kapott a menetrendben – kétségkívül a 424-es a legnagyobb sztár mindenki számára.
Az idei retro hétvége súlyos járműhiány árnyékában jött létre, és talán ezért is alakulhatott úgy, hogy alig több mint egy héttel az esemény előtt vált ismertté a pontos menetrend és járműbeosztás. A MÁV-START, illetve MÁV Rail Tours (a korábbi MÁV Nosztalgia jogutódja) és a MÁV-HÉV szakemberei ennek ellenére is kitettek magukért. Megsüvegelendő a tervezők-szervezők munkája éppúgy, mint a nap lebonyolításában részt vállaló vasutasok teljesítménye, hiszen az amúgy is erős balatoni forgalom mellett még a vasútbarátok hadával is meg kellett küzdeniük – szerencsére mindkét oldal rutinosabbá vált az elmúlt években.
A 2022-es első balatoni retro hétvége hozott újdonságokat is: a 29-es vonal mellett bekapcsolódott a programba a Keszthely–Tapolca szakasz is és a déli parton is közlekedett a program részeként a BVmot-szerelvény: emléket állítva az egykori Zala InterCitynek, ami jobbára szintén Samuval járt. A 26-os vonal bevonása azzal az előnnyel is jár(t), hogy a Keszthely és Tapolca között forgó személyvonatok egyfajta kímélő fordát (rövidebb meneteket és rövidebb szerelvényeket) kínál az ilyet igénylő historikus vontatójárműveknek.
Nézzük hát, mi magunk hogyan láttuk a retro hétvégét a Balaton északi partján!
De mielőtt képeket nézegetünk, álljon itt a szerkesztőség megjegyzése: a cikkben elsősorban a régi pályaszámokat, sorozatjeleket használjuk, főleg a retro festésű járművek esetében. Így a 434-es sorozatú motorkocsi (motorvonatként) BVmot, a BDd sorozatú kocsi BDh, a 628-as az M62-es, a 418-as az M41-es és így tovább. A jelenlegi számozási rendszert, ahol ez indokolt, a jelenleg „alapnak” tekinthető szerelvényeknél használjuk.

A balatoni programok egyik új szereplője az MDamot 3017-es vontató motorkocsi. A jármű maga már jó ideje ismert, de a Balatonnál még nem szerepelt a programban. Mögötte saját szerelvénye helyett a dél-alföldi programon már megszokott két vékonycsíkos gyorsvonati kocsi. A 26-os vonalon Keszthely és Tapolca között ingázott ez a szerelvény a retro hétvégén. Egyik szemünk sír, a másik nevet: az MD(a)mot a magyar vasúti örökség kötelező darabja, de a jó érzés megkívánná a saját szerelvény (Ax/Bx betétkocsik) megőrzését és szerepeltetését a tökéletesen tájidegen Nagy-Rábák helyett.

Tulajdonképpen ez is retro: több mint húsz éve ismerős a Bzmot-ok eme megjelenése, de a (korai) nyolcvanas évek műszaki színvonalának festékkel leöntött konzerválása már inkább a mindennapos retro kategóriájába sorolható.

Két eredeti kivitelű Csörgő, a M41 2154-es és a M41 2103-as egy standard Kék Hullám IC-szerelvény élén Tapolcán. A Csörgőkkel kapcsolatos klasszikus dilemma (öt kocsi felett jön a "vagy húz, vagy vontat" kérdés) feloldásaként a két Csörgő közül az egyik vontatott, a másik a vonat energiaellátásaért volt felelős az IC 19707-es élén.

Az ABbmot 610-esnek ez volt az első komolyabb szereplése az újbóli felújítás, üzemképessé tétel óta, és milyen jól tették - hiszen a jármű egyfelől a magyar vasúttörténet érdekes színfoltja, másfelől pedig műszakilag is egyedi és értékes kordokumentum a dízel-mechanikus erőátvitelű vonató motorkocsi. A 19769-es számú személyvonatként egy BDh és egy Bhv is került a ABbmot mögé.

A 19796-es Révfülöpről vonszolja kifelé magát. Az ABbmot 610-esnek nem a szombati nap volt a legjobb napja...

A 127-es Szergej készülődik a szombat reggeli fellépéshez Tapolcán.

Az MDamot 3017-es a keszthelyi 19627-essel várja az indulását; az M62 127-es három vékonycsíkos gyorsvonati kocsival ingázott Tapolca és Balatonfüred között a szombati napon. Itt éppen Tapolcán várja a 19787-es számú személyvonattal az indulási időt a Szergej.

Egy vágánnyal arrébb a MÁV Rail Tours két Púposa, a 219-es és a 114-es fut be Szombathelyről: a retro inga betétkocsijaiból és az olajzöld nagypakliból álló szerelvény mindkét vonalon megfordult a hétvégén. A soron következő feladat itt a 19699-es számú személyvonat továbbítása volt Keszthelyre.

A két Púpos körüljár Keszthelyen. A mozdonyvezetők jobban látják a pályát, ha a rövid orra van a gépnek előre, így a két gép a hosszú végével lett összeforgatva.

A retro hétvége újdonsága volt a déli part bevonása, ahol a BVmot 001-es és 003-as motorkocsik által közrefogott Amxz és Bmxz sorozatú betétkocsikkal idézte meg az 1990-es és 2000-es éveket, amikor errefelé is megfordultak a Ganz-Hunslet motorvonatai. Az eredeti motorkocsi + vezérlőkocsi összeállítás helyett látott motorkocsi + motorkocsi felállás egyfajta biztonsági játék a sorozat törékeny műszaki állapotára tekintettel, meg persze kényszer is - nem akadt üzemképes vezérlőkocsi.

A Samu Budapestről szombaton reggel mentesítő vonatként, Zala InterCity néven érkezett Keszthelyre, onnan pedig távozott szerelvénymenetben Balatonszentgyörgyre, hogy az esti Aranyhíd Expresszként közlekedjen Szeged felé. Igaz, csak Kiskunfélegyházáig ment a motorvonat, mivel onnan Szegedig vágányzár miatti pótlóbuszozás várt az utasokra. Vasárnap a programja ugyanez volt, csak fordítva: reggel Kiskunfélegyházáról Balatonszentgyörgyre, majd este Keszthelyről Budapest-Délibe vezetett a motorvonat útja.

Az IC 19700-as Kék Hullám a 418 312-es remotorizált Csörgővel az élén hagyja el Balatonfüredet. Amikor kép készült, még nem sejtettük, hogy az ABbmot már önerőből nem tudja teljesíteni a 19782-es számú vonat továbbításával váró feladatokat.

A 2021-eshez hasonlóan ezúttal is megjelent a MÁV-HÉV a retro hétvégén: a 733-as és a 735-ös DL XVI sorozatú gép a Záhony–Zánka-Köveskál (utasoknak csak Zánka-Erzsébettáborig meghirdetve) között közlekedő vonatokat továbbította Balatonfüred és Zánka-Köveskál között.

A méltán népszerű és közkedvelt 424,247 tolat Balatonfüreden, hogy az Ex 1972 érkezését már megfelelő helyen várhassa

A 19782-es számú vonattal már indulás előtt fekvemaradt az ABbmot 610-es, így a Balatonfüreden amúgy tétlenül várakozó M61 019-es ugrott be a szerelvény élére. Az élmény nem volt az igazi, de azért a Nohab-vontatta személyvonat megjelenése szintén különlegességnek számított és az EMD-dízel azért kell a balatoni hangulathoz.

Az előző képünk Balatonszepezden készült, ezen a képen pedig nem sokkal távolabb, Szepezdfürdő és Révfülöp határában halad a 19782-es számú személyvonat. Ezen a standard fotóhelyszínen egyébként idén is kisebb tömeg verődött össze, de mindenki profi módon igazodott a fotózás gyakorlati szabályaihoz

A nap sztárja kétségkívül a 424 247-es gőzös szereplése volt, hiszen nem csak a vasút iránt rajongókat mozgatta meg a jármű megjelenése. Az Ex 1972/Ex 1973-as számú vonat szerelvénye ezen a napon a korai 1980-as éveket idézheti talán: az achátszürke csíkos távolsági kocsik és a vonat végén kocogó By és BDh szintén illik a gőzöskorszak végnapjaiba, még ha a valószínűleg így és erre már nem is járt ez az összeállítás. Balatonszepezd megállóhelyen jó fél órás késéssel robogott át a Tekergő, ennek egyik oka az ABbmot fekvemaradása volt, a másik pedig a „saját jogon” begyűjtött további 10 perc körüli késés volt.

Szinte kötelező gyakorlatnak számít a Szepezdfürdő és Révfülöp közötti ívben a Bivaly megörökítése is. Az elsőosztályú kocsit és a 29-es WRm-et az IC 19700-as hozta Budapest-Déliből és közvetlen kocsiként került rá Balatonfüreden az Ex 1972-esre. Ellenkező irányban hasonló volt a helyzet: az Ex 1973-assal ment a két kocsi Tapolca és Balatonfüred között, a Balatonfüred–Budapest-Déli szakaszon az IR 19711-esbe került be a két jármű. A figyelmes szemlélő észreveheti: idén tavasszal új, LED-es lámpákat kapott a füstterelő mellé a 424-es – összevethető a fényforrás a 2021-es állapottal a korábbi cikkünkben.

A 26-os vonal után napközben a 29-esre fordult be a két Púpos vontatta személyvonat. A szerelvény éppen Balatonszepezd megállóhelyre esik be, mint 19775-ös számú személyvonat.

A vezérlőkocsi nélkül, de a szintén passzoló olajzöld nagypaklival együtt egészen hangulatos és egymáshoz illő látványt nyújt a retro inga szerelvénye, bár ha szőrözni akarunk - mivel ide végzárlámpa hiányában úgyis tényleg kell a végzártárcsa (és nem csak az illetékesek végzártárcsa-fétise miatt van ott), egy régi kivitelű jobban mutatott volna.

Szombaton az IC 19702-es Kék Hullámot az M41 2103-as és az M41 2154-es vontatta. A vonatban a magyar vasút (de legalábbis a MÁV-START) Jolly Jokere, a posta-Bhv is helyet kapott. Alighanem nem volt más, és bajt úgysem csinál, hiszen ez a szerelvény pont nem akart korhű lenni.

A 19774-es számú személyvonatként érkező M62 127-es és a három vékonycsíkos gyorsvonati kocsi még a rövidke szerelvény ellenére is impozáns (és hitelesen retró) látványt nyújt Zánka-Köveskál második vágányán.

Az 19775-ös keresztre várt Zánka-Köveskálon.

Egészen pontosan az alapszerelvénnyel és a 418 320-assal érkező 19705-ös Kék Hullám IC-re várt a Szergej.

Azért a füst az kell a Szergejhez, valljuk be!

Egy újabb csemege: a 735-ös és a 733-as DL XVI-os által vontatott Ex 16907-es érkezik Zánka-Köveskálra. A peron nélküli vágány nem véletlen: az utasoknak csak Zánka-Úttörővárosig Zánka Erzsébettáborig van a vonat meghirdetve, ide csak megfordulni jár el.

A vonatot Balatonfüred és Zánka között a MÁV-HÉV mozdonyai továbbították. Ez nem múltidézés, hanem inkább csak különlegesség. A posta-Bhv pedig ebből a vonatból sem maradhatott ki...

Az elől érkező, frissen festett 735-ös eredetileg 1963-ig a Dunai Vasműben mint A25 007-es működött, de 1964-ben a BHÉV-hez, majd a BKV-hoz került. A mozdonyt azonban 1974-ben eladták a MÁV-nak, ahol 1992-ig M44 210-esként közlekedett, ekkor vásárolta vissza a BKV, előbb 736II, majd 1999-től ismét 735-ös pályaszámon működik a források szerint. A hátsó gép, a kopottasabb 733-as szintén a Dunai Vasműben kezdte meg a működését 1963-ban, mint A25 006-os és 1964-ben került a BHÉV-hez. A BKV 1996-1998 között nem tartotta állományban, de azóta ismét a HÉV-üzem aktív szolgálatában áll a Bobó.

A 19735-ös az M61 019-essel robog el Révfülöp határában Balatonfüredre tartva.

A vonat végén a hidegen közlekedő, fekvemaradt ABbmot 610-es lobogott.

Pálköve határában került a fényképezőgép elé a 418 309-es és a 19794-es Kék Hullám IC.

A már látott classic Csörgő-páros a 19795-ös Kék Hullám IC-vel tart Balatonfüred felé a pálkövei strand bejáratánál.

A nap második felére nagyjából konstanssá vált 15 perces késések miatt több keresztáthelyezés is történt. Itt a 19784-es számú személyvonat várja a Szergejjel érkező 19773-ast Badacsonytomaj állomáson. A személyvonatok eredetileg Badacsonytördemic-Szigliget állomáson találkoznának, ha menetrend szerinti üzem lenne.

Az említett Szergej és annak a füstje... Látványos, az biztos.

Az ABbmot-ot átsorozták a vonat Balatonfüred felőli végére azóta, hogy láttuk. Itt éppen Révfülöpre érkezik a szerelvény...

...majd kisvártatva távozott is a 19776-os számú személyvonat.

Azért így is impozáns látvány, kár, hogy fekvemaradt a motorkocsi.

A révfülöpi felüljáró igazi spotterdomb, ahogy látszik, sokan voltak kíváncsiak a gőzössel továbbított Ex 1973-as érkezésére. A mozdonyszemélyzet pedig kitett magáért, látványosan érkeznek a révfülöpi állomásra.

A szolnoki fürdős különleges vontatójárműve sokakat annak megörökítésére inspirált.

Egyik törzsolvasónk lakonikusan jegyezte meg, hogy talán a vonat végén még lesz hely Tapolcán, indulás előtt... Nos igen, a gőzösös gyorsvonaton alighanem minden hely foglalt volt. Felmerül azonban a kérdés: nem lehetne-e legközelebb a Samuhoz hasonlóan plusz vonatként belepasszítani a menetrendbe az ilyen vonatot? A gőzös lomhasága nem veszélyeztetné a menetrendszerűséget, az egyszeri fizető utas pedig nem kellene, hogy rákényszerüljön a rajongókkal kitömött vonat használatára.

A podcastban is említett olvasói werkfotó, ahol épp Magyarics Zoltán kollégánk küzd a tipikus magyar kisállomási anyaghalommal és az elemekkel Révfülöp állomáson.

A 19786-os a szombati nap vége felé érkezik Örvényes megállóhelyre.

Az M61 019-es gépmenetben: szolgálata véget ért, az ABbmot 610-es Tapolcán várja a következő napot. Ekkor még kérdéses volt, hogy üzemképessé tehető-e vagy mi fogja húzni a szerelvényét másnap, hiszen a Nohabnak más feladata volt tervezetten.

Tulajdonképpen a képen egy teljesen átlagos hétköznap látszik, hiszen a vékonycsíkos kocsik és a Bzmot is a MÁV-START jelene. A 19771-es számú személyvonat ugyan az ABbmot sora lett volna, de az öreg motorkocsit már ide nem tervezték be eredetileg sem, az Almásláda teljesen üzemszerű jelenség volt. A felvétel a menetrend szerint bekövetkezett keresztnél készült Badacsonytördemic-Szigliget állomáson.

Eközben Balatonfüreden a gőzös vizet vett a hazaútra. A 424-es csak a szombati napon szerepelt az északi parton.

Menetrendszerűség á lá 2022
A retró hétvége egyik nagy kérdése mindig a menetrend tarthatósága. A nyári szezon minden évben a menetrendszerűségi mélypont a MÁV-START (és a többi szomszédos vasúttársaság) háza táján, a balatoni vonalak pedig ezen belül problémás jellegűek - sok az állomási túltartózkodás a zsúfoltság és csoportok miatt, illetve ezek a vonalak a téli időszakban szokásosnál jóval sűrűbb forgalmat bonyolítanak le - máshol nincs ilyen drámai ingadozás a forgalomban. A 2020-as augusztusi retró hétvége például menetrendszerűségi szempontból katasztrofális volt, míg a 2021-es már jobb, de még mindig messze nem tökéletes – bár a júliusi megmozdulás pontossági szempontból egész csendesen telt, az augusztusin már megint jellemző volt a 20-30 perces késések állandósulása a délutáni órákban. Az idei júliusi hétvége szombati napja ezt a javuló trendet folytatta. A baljós előjelek ellenére komolyabb szolgálatképtelenség nem volt, az ABbmot is nagyon korrekt módon, fordulóidőben és állomáson adta fel a harcot – volt idő előfogatoló gépet szerezni. A gözössel vontatott Tekergő 40 perc körüli tapolcai érkező késése volt a rekorder, de délutánra azért előállt a szokványos figura: majdnem minden távolsági vonat késett 15-20 percet. Ironikus módon ez jobb, mint ha csak az egyik irány késik, mert a vonatkeresztek áthelyezése után „egyensúlyban” marad a menetrend. Retró hétvégés szinten tehát egész jó, abszolút értelemben továbbra sem igazi a menetrendszerűség. Remélhetőleg az augusztusi hétvégére összeáll a rendszer és sikerül végre pontosan lehozni az egész napot!

A vasárnapi napot nyissuk meg a déli parton: a fonyódi kikötőben a FÜRED motoros ugyan nem része a retro hétvégének, de hajózni is mindenképpen élmény a tavon. A katamarán egyébként 1980 óta szolgál a BAHART flottájában.

Ugrunk egy kicsit, hiszen a csapat másik fele vasárnap otthon volt és Vecsés bejárati jelzőjénél vadászta le a BVmot+Amxz+Bmxz+BVmot összeállítású szerelvényt, ami aznap az Ex 1787 Aranyhíd fedőnév alatt közlekedett. A nyitott ablakok alapján nem minden kocsiban működhetett a klíma megfelelően, de a TGV-szerű összeállítás nem szokványos.

Vasárnapra végül sikerült üzemképessé tenni az ABbmot 610-est. A motorkocsi a Bhv-val és a BDh-val 19782-es számú vonatként érkezik Badacsonyörs megállóhelyre.

A személyvonat mögött érkezik az M61 019-essel a már előző nap (azaz fentebb) is látott Ex 1972-ssel.

Hamisítatlan északi parti hangulat: Badacsonyörsön halad át a Nohab-vontatta expressz, azaz az Ex 1972-es számú Tekergő Tapolca felé.

Az expresszel találkozott Badacsonytomajban a 19775-ös számú személyvonat, majd befutott a badacsonyörsi megállóba.

Ugorjunk egyet: az IC 19704-essel az M41 2154-es (azaz 418 154) érkezik Örvényes megállóhelyre.

Kicsivel arrébb pedig a MÁV-HÉV-es Bobó-páros halad a jellegzetes fövenyesi esőbeálló mellett a Záhonyba tartó Ex 19606-ossal.

Az ABbmot immáron Tapolca felől érkezik Fövenyesre a 19785-ös számú személyvonattal. A peron hosszából ítélve a megállóhely nem a mostani utasforgalomra méretezve épült.

A Púpos-páros 19784-es számú személyvonattal érkezik Fövenyesre.

A vasárnapi napon az 19795-ös Kék Hullám IC-t az M62 127-es továbbította, a vonat energiaellátásáról pedig egy Csörgő gondoskodott. A vonat Balatonszepezd megállóra érkezik éppen.

Az északi parti vonatozás hangulatához hozzátartozik a tó látványa is. Itt épp Balatonszepezdnél sejlik fel két fa között a magyar tenger.

Azért a kilátás is elég pazar időnként a vonatból vagy épp a megállóhelyekről...

A retro hétvégén az utolsó menetét teljesíti az ABbmot 610-es, mint 19776-os számú személyvonat.

Tapolcára már elég nehézkesen ért be a jármű, ahol várt rá a Győrből Pécsre tartó IR 9603-as Helikon. A Desiróval el lehetett érni a déli parton Budapestre tartó BVmot-os vonatot Keszthelyen.

Ellenkező irányban, Sümeg felé pedig a szintén a retro hétvége keretében vendégeskedő hatvani 224-es Púpos füstöl kifelé a 19606-os számú vonattal Szombathely felé.

Az MDamot 3017-es és két gyorsvonati kocsija a 3a jelű csonkavágányon várta – kissé talán mellőzve – az indulását. Azért a Bzmot-ok helyett a gyorsvonati kocsik egy fokkal kulturáltabb utazási élményt jelentenek.

Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán