A BKK ismét „fejleszti” a tömegközlekedést. Már vágják is az Uetlibergbahn régi motorkocsijait. 3 milliót kilométert futott az első HGe 4/4 II-es. Nürnberg mindenki előtt nyitva.
Elméleti hálózatfejlesztés a Normafánál
Budapest | Magyarország – Kockás papíron jól néz ki és a megfelelő kommunikációval fejlesztésnek jól eladható az a hálózatfejlesztés, melyet a BKK 2022. július 29-én posztolt a Facebook oldalára és közleményként is kiadott.
A közleményben olyan hangzatos ígéretek vannak mint például: „Svábhegy és a Normafa között változatlan járatsűrűség mellett nagy mértékben bővülnek az Eötvös úton élők közvetlen városi kapcsolatai”, valamint „A Svábhegy és a Széll Kálmán tér között a 21-es autóbuszcsalád a jelenleginél sűrűbb követést biztosít”. Ehhez képest a valóság a következőképpen néz ki: a tanszüneti menetrendben a 212-es buszok csúcsidőn kívül 12 helyett 15 percenként indulnak (ebben az időszakban a sűrítő 212A sem közlekedik). A csúcsidő elején 13:00 és 13:30 között 10 helyett 15, 13:30 és 15:00 között az eddigi 8-9 perc helyett 10 percenként jár majd a 212-es és 212A közösen a Boráros térről. Bár nem tűnik nagy különbségnek, óránként általában 1 indulással van kevesebb, ami a jelenleg a vonalon közlekedő autóbuszokat figyelembe véve nagyjából 100 fő/óra/irány mértékű kapacitáscsökkentést jelent.
A 21-es család napközben 6 perc helyett 7-8 percenként fog közlekedni (óránként 10 helyett 8 autóbusz, mínusz 200 fő/óra/irány kapacitás), délutáni csúcsidőben pedig Svábhegyig a jelenlegi 4 helyett 5 percenként (12 helyett 10 autóbusz, mínusz 200 fő/óra/irány kapacitás), Normafa felé pedig össze-vissza 5-10 percenként lesz busz (óránként 12 helyett 8 busz, a maradék 4 indulást pótolja a hosszú 212-es Svábhegy és Normafa között). Elég ügyes húzás, hogy az Eötvös útról való eljutási lehetőséggel magyarázza a BKK az átszervezést: itt darabra ugyannyi busz lesz (más kérdés, hogy a Széll Kálmán tér felé viszont bizonytalanabb lesz a szolgáltatás) mint eddig, a buszokat pedig a bizonytalan fogaskerekű vasút sem pótolja, ami amúgy szintén igényvezérelt üzemben közlekedik egy ideje a peremidőszakokban.
Nemrégiben az Ikarus 415-ösök búcsúztak a 21-es busztól, most a 21-es viszonylatjelzés is búcsúzik Csillebérctől, mert a BKK „fejlesztése” szerint ez szükséges változás.
Az Eötvös út viszont az átalakított térség legritkábban lakott része, a vonalak többi szakaszához képest itt alig néhány villa található, onnan pedig a legritkább esetben szállnak autóbuszra az ott lakók; bár arról már azt már tapasztalhattuk, hogy a BKK hivatalos kommunikációja szerint Budapest csak a Nagykörúton belül létezik. Amennyiben a cikkünk olvasója az Eötvös úton (vagy vonzáskörzetében) él és a hálózati változtatások nyomán a továbbiakban a BKK járataival utazik, kérjük, küldjön üzenetet a RegionalBahn Facebook oldalán keresztül szerkesztőségünknek. Az Eötvös úti szakasz kivételével ritkításról, a közösségi közlekedés visszafejlesztéséről van szó – szigorúan burkolt formában.
Azt is érdemes hozzátenni: korábban a Közlekedő Tömeg a tervek korábbi változatait élesen kritizálta és akkor a BKK a társadalmi nyomásra el is állt ezektől, amik éppenhogy az Eötvös úti szakaszon eredményeztek volna járatritkítást. Most ezek szerint vagy sikerült megfelelő statisztikát találni a fiókban vagy csak szimplán pont nem érdekli a budapesti közlekedésszervezőt még a Hegyvidék és annak lakossága sem – a fővárosi utasok valódi utazási szokásairól ugyanis érdemi felmérés több mint tíz éve nem készült.
A témában kerestük a BKK szóvivőjét a közadatként elérhető és a sajtó számára ismert elérhetőségein, sem őt; sem pedig a BKK sajtóügyeletét nem sikerült utólérni egyetlen ismert csatornán sem.
Kész az első HS2-alagút
Long Itchington, Warwickshire | Anglia, Egyesült Királyság – Július 26-án Dorothy elvégezte a munkáját és készre építette a kiemelten védett Long Itchington Wood alatti alagút első mérföldjét. Az 1964-ben első britként Nobel-díjjal jutalmazott Dorothy Hodgkinről elnevezett TBM és 400 fős csapata 7 hónap alatt fúrta ki a járatot. A kitermelt 250 ezer m³ kőzetet egy 254 m hosszú szállítószalag segítségével depózták, így 30 ezer teherautónyi járműmozgást spóroltak a térségben. A következő 4 hónapban a gépet szétszerelik és visszaszállítják az északi portál indítóaknájába, hogy a második járatot is kifúrja.
Lecserélték a fogast
Stuttgart | Baden-Württemberg, Németország – Az utolsó új fogaskerekű megérkezésével párhuzamosan múzeumba költözött a 1003 pályaszámú régi fogaskerekű, amely a Helene nevet viseli. A motorkocsi Helene Pfleiderer emlékét őrzi, aki Degerloch jótevője volt. Jelenleg a jármű múzeumi létre felkészítése folyik, a kerékpárszállító kocsi még hiányzik hozzá, illetve a napi üzem nyomait kívánják eltüntetni a szakemberek róla.
E1, utoljára
Bécs | Ausztria – Bár hónap elején hivatalosan kikerült a forgalmi állományból az E1-es típus, hivatalos búcsúztatása csak szeptember 3-án lesz a Tramwaytag keretében.
Sűrűbb éjszakai közlekedés a prágai reptérre
Prága | Csehország – A prágai Václav Hável repülőteret jelenleg két viszonylat szolgálja éjszaka: a belvárost kisebb vargabetűvel, Sídliště Petřiny és a Strahov Stadion érintésével elérő 910-es, valamint a viszonylag célirányosan közlekedő 907-es. Ez utóbbi eddig csak óránként közlekedett, ám a jövőben a légiközlekedési csúcsidőszakban (áprilistól szeptemberig) 30 percenként lesz a főpályaudvarig (Hlavní nádraží). Ezzel a reptérről a legforgalmasabb időszakban 15 percenként lesz a belvárosba alapáras (az alap jegyekkel és bérletekkel igénybe vehető, nem feláras) közösségi közlekedési összeköttetés a reptérről.
Hárommilliós mozdony
Stansstaad | Kanton Nidwalden, Svájc – Eredetileg a Luzern és Interlaken közötti Brünigbahn vonalára vásárolta még az 1989-ban az SBB a nyolc darabot számláló HGe 4/4 II-es flottáját, amelyek 2012-ig közlekedtek Meiringen és Luzern között a gyorsvonatok élén, azóta pedig Luzern és Engelberg között járnak az immárom – az SBB Brünigbahn és a Luzern-Stans-Engelberg Bahn 2005-ös fúziója óta e néven működő – Zentralbahn hálózatán.
Egy HGe 4/4 II-es Engelbergben.
(fotó: Zentralbahn)
(fotó: Zentralbahn)
A sorozat első példánya 2022. júniusában érte el a társaság közleménye szerint a 3 millió kilométeres futásteljesítményt. A gépeket 2009-ben főjavították, de a napjaik meg vannak már számlálva: a harminc éves mozdonyokat 2025-től a Stadlertől rendelt két újabb ADLER-motorvonat szolgálatba állításával ki tudják vonni a forgalomból és Luzern és Engelberg között a még meglévő mozdonyos vonatokat is motorvonatra cseréli a Zentralbahn.
A típusból ez után már csak az eredetileg a Brig-Visp-Zermatt-Bahn (BVZ) és a Furka-Oberalp-Bahn (FO) összesen 15 mozdonya van állagban a két társaság egyesülésével létrejött Matterhorn-Gotthard-Bahn-nál.
Már bontják is...
Kaiseraugst | Kanton Aargau, Svájc – Egy nappal az után, hogy az Uetlibergbahnon végleg megszűnt az egyenáramú üzem, már neki is fogtak a Be 520-as motorkocsik bontásának a Kaiseraugst településen működő Thommen AG telephelyén. Az SZU egykori 528-as számú motorkocsiját alaposan szétszedték a képek készítésekor (július 28-án). Hogy marad-e valamilyen formában hírmondó a 1992-ben az SLM-nél épített, Siemens villamosberendezésű nyolc motorkocsiból, azt egyelőre még nem tudni.
Új hang a PID járművein
Prága | Csehország – Eredményt hirtedett a PID, a hangos utastájékoztatás jövöbeli személyéről szóló szavazásról. A versenyen négy induló volt: Jitka Moučková (színésznő, szinkronszínésznő; többek között az Agymenők [Big Bang Theory] cseh szinkronváltozatában Penny hangja), Anna Císařovská (színésznő, műsorvezető, a Divadlo X10 színház társalapítója), Jakub Stárek (színész, szinkronszínész) és Jan Vondráček. Utóbbi nyerte a szavazást, több mint 124 ezer szavazattal (az összes voks 62%-ával). Hogy hogyan fog hangzani, azt a szavazáshoz készített rövid összeállításban meg lehet hallgatni.
Nyitás a nagyközönség felé
Nürnberg | Németország – Modellvasúti témákról viszonylag ritkán írunk a RegionalBahn hasábjain, de most egy nagyon fontos bejelentésről mégis hírt kell adnunk. A nürnbergi Spielwarenmesse nem ismeretlen a szcénában, ám eddig csak a szakmai közönségnek és a szaksajtónak volt nyitva a február eleji seregszemle. 2023. február 1-5. között viszont a jövő évi kiállításon két napon – február 4-én és 5-én – bárki beléphet a modellvasúti kiállítóknak helyet adó 7A pavilonba. A szervező Spielwarenmesse eG szóvivője, Christian Ulrich jelezte: a kiállítók régi vágyát teljesítik ezzel a lépéssel, a részletszabályok, így a belépti díj vagy akár a korhatáros mivolt a rendezvénynek még egyeztetés alatt áll.
A 2022-es kiállításról mi magunk a német SWR (a baden-württembergi közszolgálati média) méltán ismert műsorának, az Eisenbahn Romantik összefoglalját ajánljuk a legutóbb 2020-ban megrendezett seregszemléről – 2021-ben és 2022-ben a koronavírus-járvány miatti korlátozásoknak esett áldozatul a rendezvény.
Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Mellár Marcell