Indul a forgalom a Dunakanyban. Most helyett Brnoban vezet 10 villamosvezető. Cseh és török Ivecok érkeznek Prágába.
Elhordták a törmeléket
Nagymaros–Szob | Magyarország – Július 30-án újra, immár pozitív előjellel változik a 70-es vasútvonal közlekedési rendje. Egy vágányon, sebességkorlátozással megindulhat a vonatforgalom a MÁV-csoport csütörtök reggeli közlése szerint, amelyben a legfontosabb információk angolul is olvashatóak. A jelenleg még elvágott vagy elterelt nemzetközi és országos vonatok is eredeti útvonalukon közlekedhetnek majd, de néhány elővárosi vonat továbbra is rövidített útvonalon közlekedik – a pályavasút reményei szerint már csak további két hétig. A menetrendeket érdemes lesz indulás előtt tanulmányozni, mivel néhány perces eltolások árán tudják csak fenntartani a forgalmat.
A dolognak apró szépséghibája, hogy a Zdopravy.cz már szerdán napközben hivatkozott a ČD-re ezen változással kapcsolatban.
A dolognak apró szépséghibája, hogy a Zdopravy.cz már szerdán napközben hivatkozott a ČD-re ezen változással kapcsolatban.
A balatoni retró hétvége egyik sztárja, az M40 219 hétköznap a pályafenntartásban segédkezik
(fotó: MÁV)
(fotó: MÁV)
Koleka problem
Most–Brno | Csehország – 2022. szeptemberében folytatódik Most és Litvínov között a villamospálya felújítása, amelynek következtében kevesebb villamosvezetőre lesz szüksége a helyi közlekedési vállalatnak. Az átmeneti létszámtöbbletet úgy oldják meg, hogy az állomány egy része egy másik városban, Brnoban fog szolgálatra jelentkezni. Az önként jelentkezőkből végül 10 fő kerül ideiglenesen a DPMB-hez. A brnoi közlekedési vállalat igyekszik a járművezetőket olyan vonalakra osztani, amelyek a Most és Litvínov között városközi vonalra hasonlít, így alapvetően a szintén városközi 2-es vonalon fognak vezetni – aki szeretne, természetesen más vonalra is kaphat beosztást. Munkaügyi szempontból a mosti székhelyű vállalatnál fizetés nélküli szabadságot kapnak, míg a DPMB-nél határozott idejű szerződésük lesz a járművezetőknek.
Nyújtózott egyet az automata metró
São Paulo | Brazília – Elkészült a Déli félteke legnagyobb városának egyik fontos fejlesztése, a 4-es számú, köznapian sárga metróvonal meghosszabbítása. Az első szakasz 2010-es átadása óta a Siemens Trainguard MT nevű CBTC-rendszerrel automatizált, vezető nélküli üzemet a ViaQuatro üzemelteti, a 15 km hosszú vonalon 11 állomást 29 szerelvény szolgál ki. A névleges kapacitás napi 1 millió utas, amire szükség is van a 12 milliós lakosság mellett.
A vonal a főpályaudvartól indul és bő évtized alatt érte el mai végállomását
(grafika: Siemens Mobility)
(grafika: Siemens Mobility)
Ilyen Iveco, meg olyan Iveco
Prága | Csehország – Lehívta az első adag buszt a DPP, amelyet a 2022. februárjában aláírt – 143 darab csuklós, 100 darab 12 méteres szóló és 10 darab 15 méteres szóló buszról szóló – keretszerződés tartalmaz. 2023. év elején 6 darab 15 méteres, háromtengelyes Iveco Crossway LE; valamint 15 darab török gyártású Iveco Streetway érkezik a legnagyobb prágai szolgáltatóhoz. Utóbbi típus először áll forgalomba: az Iveco Streetway első példányai (leszámítva a bemutatókocsikat) a DPP állományában lesznek. A cég nem csak a járműveket vásárolta meg az Ivecotól, hanem a járművek hardveres és szoftveres karbantartást is. A gyártó a járművekre 5 év teljeskörű garanciát vállal és 12 éves élettartamra tervezték. A gépészet nem lesz teljesen ismeretlen: Iveco Cursor 9 típusú dízelmotorok mozgatják majd a járműveket (amelyek EGR nélkül teljesítik az Euro 6E kibocsátási normát), a váltót pedig a ZF fogja szállítani.
Az Iveco Crossway még ebben a hosszú változatban sem teljesen ismeretlen Prágában
(grafika: Iveco)
(grafika: Iveco)
Az Iveco Streetway Prágában jelenik meg először.
A buszokat a Otokar törökországi üzemében szerelik össze.
(grafika: Iveco)
A buszokat a Otokar törökországi üzemében szerelik össze.
(grafika: Iveco)
Vonalfeszültség Otrokovicénél: csak felfelé!
Nedakonice–Říkovice | Csehország – 2022. július 15-én visszakapcsolták a felsővezetéki feszültséget mindkét vágány felett Nedakonice és Říkovice között. A érintett szakasz a Bécset Varsóval összkötő fővonal csehországi részén található. A vonalon Břeclav és Ostrava között eddigi is kétféle feszültségrendszer volt: Břeclav és Nedakonice között 25 kV 50 Hz váltakozó feszültség, Nedakonice és Přerov (valamint azon túl Ostrava és Bohumín felé) 3 kV egyenfeszültség. A cseh vasúti infrastruktúra-kezelő (Spáva železnic) középtávú célja, a feszültségrendszer egységesítése; erre pedig a 25 kV 50 Hz-es rendszert váltasztották. Az jövőben az új építésű villamosítás mindig ezzel a rendszerrel történik majd és fokozatosan, legkésőbb az évszázad közepéig teljesen át szeretnének állni erre. A mostani átállással a Prágából Zlínbe közlekedő Zlínský expres, valamint a Prágából Luhačovicébe közlekedő Slovácký expres vonataira is kétáramnemű mozdonyok kellennek a villamosított szakaszra (előbbire Otrokovice, utóbbira Staré Město u Uherského Hradiště állomásig). Az errefelé közlekedő tehervonatok jellemzően eddig is többáramnevű mozdonyokkal közlekedtek, azonban rövidtávon lesz egy vesztese is a dolognak: a LeoExpress FLIRT-jei csak 3 kV egyenfeszültségről működnek, a CRRC Siriusok engedélyezése pedig továbbra sincs láthatáron, így a LeoExpress vonatai csak Ostrava felé tudnak közlekedni Prágából.
Összeállította: Adorján Péter, Mellár Marcell