2022. 07. 01.

Hétvégi gyors – 2022. június 25-július 1.

Elment az utolsó E1-es Bécsben. Az SBB feladta a szenvedést a TWINDEXX-ekkel. Új platform a Volvonál. Metrót venne Oslo. Forró helyzet a Keletiben.


Retro hétvége – de mivel?


Budapest | Magyarország – Azt már lehet tudni, hogy az idei első balatoni retro hétvége július 16-17-én, azaz e sorok megjelenése után két héttel lesz a tervek szerint. Sajnos azonban szintén e sorok megjelenéséig a MÁV-csoport még nem közölte a programot, amire valószínűleg azért minden érdeklődő vasútbarát vár. Egyelőre csak annyi olvasható a vasúttársaság weboldalán, hogy a júliusi, most következő retro hétvégén a magyar gyártású járművek szerepelnek majd, így az MDmot vontató-motorkocsi, a nemrégiben felújított ABbmot; Púpos és a MÁV-HÉV Bobói is jelen lesznek majd a 424-es gőzös mellett. A déli parton pedig Budapest és Keszthely között a BVmot idézi meg „azokat a 90-es éveket”.

Badacsonyba érkezik a Szergej-vontatta retro inga, mint 19733-as számú személyvonat a 2021-es retro hétvégén.
(fotó: Adorján Péter)

Az augusztus 12-14-i retro hétvégén szerepelnek majd a Nohabok, a tervek szerint mindjárt négy is úton lesz majd, ezen kívül pedig német vasútbarátoknak köszönhetően a legendás Saxonia-expressz is megjelenik, így a „gulyáskommunizmust” idéző módon DR-es ülőhelyes kocsik és Mitropa-étkezőkocsi is jelen lesz a Balatonnál, német vasútbarátoknak köszönhetően.
A honlapon szereplő mondat szerint „a részletes programot az eseményt megelőző hetekben tesszük közzé.” Ez lassan már azért időszerű is lenne... A 2021-es retro balatoni retro hétvégékéről szóló összeállításunk ide kattintva olvasható és hallgatható, hiszen podcastunkban, a Közvetlen Kocsiban is beszámoltunk az eseményekről.


Vizsgálat a MÁV-START-nál


Budapest | Magyarország – A MÁV-START közleménye szerint belső vizsgálatot indítanak annak kiderítésére, hogy mi történhetett június 30-án a Keleti pályaudvaron az induló EN 462-es előkészítése során. A közlemény szerint a „vonaton műszaki hiba és a rendkívüli hőség miatt meghibásodott az energiaellátó berendezés, ezért nem volt áram a kocsiban. A személykocsi helyett az utasok komfortja és biztonsága érdekében a MÁV-START egy tartalék kocsit állított volna be. A kocsik rendezéséhez, a meghibásodott kocsi kihúzásához szükséges tolatási műveletet úgy kezdték meg, hogy utasok maradtak a fedélzeten. A klíma hiánya miatt a tárolóvágányon álló kocsiban felmelegedett a levegő, ezért a személykocsi ablakát betörték, vésznyitóval az ajtókat kinyitották. A kitört ablak miatt rendőrségi helyszínelésre volt szükség, a vonat csak hajnalban tudott elindulni.”
Az önmagában teljesen üzemszerű jelenség, hogy a kisorozás miatt mozgatott egyik vonatrészben fent maradnak, maradhatnak az utasok, nyilván fel kell hívni a figyelmüket a tolatási mozgásra, tehát ezzel önmagában nincs is semmi baj. A nagyobbik gond inkább az, hogy a vonat előkészítése során nem voltak figyelemmel az amúgy érvényes hőségriasztásra, láthatóan nem biztosították a kocsik energiaellátását, ha pedig igen, akkor nem vizsgálták meg a klímaberendezés működőképességét.
A MÁVINFORM esetet taglaló posztja alatti – a gyakorlati tapasztalatok alapján már erősen cenzúrázott – kommentekből az sejlik ki, hogy még a peron mellett várakozó vonat gépe fekvemaradt, valami miatt nem volt képes energiával ellátni a szerelvényt, a vonatba sorozott 264-es számú kocsiban (ami nem mellesleg egy IC+-kocsi az egyik kommentben linkelt kép alapján) egy utas törte be az ablakot az ablaktörő kalapáccsal, mert a járműben nem üzemelt a klímaberendezés és gyermeke rosszullétről panaszkodott neki. Egyes források szerint viszont a kisorozás miatt mozgatott szerelvényrész mozdonya maradt fekve a váltókörzetben. A rendőrségi közlés szerint pedig felhívták az utasok figyelmét a vonat elhagyására 22 óra körül a hangosbemondón keresztül, de ha ez az állomási térhangoson keresztül történt, akkor abból a kocsikban szinte semmi sem hallható. A rendőrség foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés miatt nyomoz.
A vonat végül közel 400 perces késéssel indult el a hajnali órákban, de csak Hegyeshalomig jutott el a vonat osztrák vonatszemélyzet hiányában. Onnan a kommentek alapján mindenkinek egyénileg kellett megoldani a továbbutazást. A közbenső állomásokon érdemi tájékoztatást nem kaptak az utasok a visszajelzések szerint.
Felmerül a kérdés, hogy biztosan meg kellett-e várni a teljes szerelvénnyel a rendőrségi helyszínelés végét, nem lehetett volna csak az érintett, megrongálódott kocsit otthagyni? Számos más kérdés is felmerül az ügy kapcsán, csak remélni tudjuk, hogy a MÁV-START meg is osztja a vizsgálat részletes eremdményét a közönséggel és változtat a gyakorlatán, ami többek között az utastájékoztatást is érinti. Mindenesetre az eset jól példázza, hogy milyen állapotban van jelenleg a vasúttársaság 2022 nyarán a gördülőállomány műszaki állapotát illetően.


Vigyázz, ha jön a vonat!


Viersen, NRW | Németország – Szerdán este furcsa baleset történt Viersenben, ahol egy korábbi pályakarbantartás után egy RB33-as szerelvény összeütközött a munkaeszközökkel. Három pályamunkás volt a vágányzónában, akik a felbukkanó vonat elől elugrottak és csak kisebb horzsolásokat szereztek. A 120 utast a helyi tűzoltóság evakuálta, a pályát pedig a helyszínelés idejére lezárták. Rendőrségi közlés szerint az eset következtében 15 vonat 448 percet késett, 14-et eltereltek és 8 teljesen elmaradt.

Az álmoskönyv szerint nem egészséges dolog forgalom alatti pályán tartózkodni
(fotó: Bundespolizeidirektion Sankt Augustin)


Viszlát, Coladose!


Berlin | Németország – A dolgok jelenlegi állása szerint 2023. április 13-án közlekedik utóljára a berlini S-Bahn-hálózaton az utolsó 485-ös sorozatú motorvonat. A „Coladose” [Kólásdoboz] becenevű járművek prototípusait az 1980-as évek elején, a szériát 1990 körül gyártották a DR megrendelésére a hennigsdorfi VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke „Hans Beimler“ Hennigsdorf műhelyében, ott, ahol a BKV-nak is épültek néhány évvel korábban előbb az MX, majd az MX/A sorozatú HÉV-szerelvények. A 485-ösöket a 2000-es években modernizálták, majd 2008-2010 körül nagy arányban selejtezni szerettték volna őket, de a járműgazdálkodási válság miatt sok vonatot kellett reaktiválni. Az új szerelvények beszerzésével és az új jelzőrendszer kiépítésével együtt viszont nem csak feleslegessé válnak, hanem nem is közlekedhetnek már bizonyos vonalszakaszokon, így 2022. október 14-ével a jelenlegi S8-as vonalról (Zeuthen ◄► Birkenwerder), majd 2023 tavaszán az S85-ös vonalról (Grünau ◄► Pankow) vonulnak nyugdíjba a legendás járművek. A sorozatról írott portrénk nem mellesleg itt olvasható.


Új kocsik a Rigiblick-siklónak


Zürich | Svájc – A városi közlekedést üzemeletető VBZ új járműveket rendelt a Rigiblick-sikló számára. A tervek szerint a kabinok 2023-ban érkeznek meg és állnak szolgálatba az Universitätsstrasse és a Rigiblick állomások között ingázó siklón. A kötélpályát eredetileg 1901-ben nyitották meg a közönség előtt és 1978-1979 során újították fel legutóbb, ez lett Svájc első közforgalmú, teljesen automatizált siklója.
A felvonó 385 méter hosszú pályán 94 méternyi szintkülönbséget győz le és a közlekedési hálózat részeként a két végállomás mellett három középső megálló is van: a Goldauerstrasse, a Hadlaubstrasse (itt találkoznak a kabinok) és a Germaniastrasse. A rendszer jelenleg napi 160 menetet teljesít és 630 fő/órás kapacitása van.
A VBZ az új siklókabinokat úgy rendelte meg, hogy azok megfeleljenek az akadálymentesítés támasztotta követelményeknek is, emellett pedig némi kapacitnövelési lehetősége is legyen a közlekedési cégnek a rövidke vonalon.


A mostani kabinokat az 1978-as felújítás során szerezték be, amelyek mostanra elérték az élettartamuk végét
(fotó: Berky Dénes)


Irány a naplemente!


Berlin | Németország – Július 21-én lehet utoljára kipróbálni a BerlKönig szolgáltatást, ami két éve már majdnem megszűnt. A 2018 őszén indult utazásmegosztó szolgáltatás ugyan nem integráns része a közösségi közlekedési hálózatnak, de a Jelbi segítségével könnyen használható volt. A megkésett indulás után 4 évvel viszont búcsút kell inteni a szolgáltatásnak, ami nem tudott túlnőni a város keleti felén, ezáltal többnyire partiarcok használták és erősen negatív megítélése volt a szolgáltatásnak. Pozitív viszont, hogy a pandémiás korlátozások legdurvább időszakában éjszakai járatokat pótoltak, hiszen több ezren dolgoztak éjjel is a városban.

Nem érte el a 2 millió főt az igénybevevők összesített száma és a szolgáltatási terület is kicsi volt
(grafika: BerlKönig)


A jövőbe fektet az IG Farben Infraserv


Frankfurt am Main, Hessen | Németország – Elkészült a hidrogéntöltő-állomás, ahol majd az év végi menetrendváltástól Alstom iLINT-ek váltják a HLB motorvonatait. A berendezéseket Tarek Al-Wazir, tartományi közlekedési miniszter, Dr. André Kavai, az RMV ügyvezetője, Dr. Jörg Sandvoß, a DB Regio AG és Dr. Joachim Kreysing, az ipari park ügyvezetője avatták fel. A beszédekben elhangzott, hogy 2030-ra kívánják elérni a teljes dízelmentességet és 2045-re a klímaneutralitást. Az RB11, RB12, RB15 és RB16 jelű vonalakon decembertől biztosan utazhatunk majd az aktuálisan legnagyobb ilyen flottával, de a kötelező tesztek és oktatások már ősszel elkezdődnek. A járművekre 500 millió, a töltőállomásra 2,5 millió eurót költöttek.

A prominensek: Tarek Al-Wazir, Dr. André Kavai, Dr. Joachim Kreysing és Dr. Jörg Sandvoß
(fotó: Infraserv GmbH & Co. Höchst KG)


Az SBB megunta a TWINDEXX-ek fejlesztését


Svájc – Mostanra 12 éve annak, hogy az SBB 1,9 milliárd svájci frankért rendelt a Bombardier-től 59 emeletes távolsági motorvonatot, a TWINDEXX-eket. Ezek egyik fő jellegzetessége az úgynevezett Wankkompesation, azaz az ívekben a vonatok dőlését csökkentő rendszer lett volna, de többek között ennek problémái miatt a szerelvények üzembe helyezése éveket késett. Több más gond is volt a Bombardier által gyártott vonatok körül, de végül 2018-tól elkezdték őket forgalomba állítani és 2020 óta már az IC-vonalakon is találkozhatunk velük. Teljesen készen azonban még mindig nem voltak, az első utaspróbák után sokan jelezték hogy különösen a felső szinten nagyon zavaró volt a dülöngélés és rázkódás. Ezt végül szoftveres és hardveres módosításokkal sikerült csökkenteni, de sose lett tökéletes. A Wankkompesation működésre bírására, amely egy teljesen egyedi fejlesztés, eddig 32 millió frankot költött az SBB, de még ennél is sokkal többre lenne szükség a becslések szerint. Ezzel indokolta Vincent Ducrot, az SBB vezérigazgatója a döntést, hogy nem költenek erre többet, leállítják a rendszer fejlesztését. Ez viszont több más drága következménnyel jár, ugyanis a Wankkompensationt a gyorsabb ívsebesség és így menetidőcsökkenések elérésére szánták. Utóbbit így mégis az infrastruktúra oldalon kell elérni, ezért már most zajlik az előkészítés több vonal módosítására. A két legfontosabb vasútvonal, ahol komoly szükség lenne a kapacitásbővítéshez a rövidebb menetidőkre, a Bern és Lausanne közötti illetve Winterthur és St.&nbps;Gallen közötti vonal. Előbbire már idén ősszel bemutathatják a terveket, hogy hol lesz szükség átépítésekre. Ez persze így még jóval tovább tart majd, mint a legutóbbi tervek szerint 2027-től használni tervezett Wankkompesation. Mégis, így az SBB a jövőre is tervez, hiszen a TWINDEXX-ek tervezett élettartama már a 2040-es években lejár, amikor viszont ismét előkerülne a probléma egy új generáció fejlesztésekor. Az infrasturktúra módosítása a hosszútávú jövőre nézve a jobb megoldás.


Az SBB TWINDEXX-ek egy ideje már közlekednek az IC 1-es vonalon is Genf és St. Gallen között, de a menetidő-csökkentéshez szükséges Wankkompensation még nem működik rajtuk, és már nem is fog
(fotó: Berky Dénes)


Búcsúznak az E1-esek Bécstől


Bécs | Ausztria – Július 1-jén, az iskolai menetrend végével közlekednek utoljára az E1-es sorozatú villamoskocsik Bécs utcáin, melyek az elmúlt több mint 50 évben az osztrák főváros utcaképének meghatározó elemei voltak. Az 1966-tól Duewag-licensz alapján gyártott kocsik az E sorozat erősebb motorral felszerelt továbbfejlesztési voltak. Összesen 338 darab készült az SGP/Lohner és a Rotax-Bombardier által és 1967. január 30-án a 38-as vonalon álltak forgalomba. Több mint 55 évvel később, 2022. július 1-jén eljött az utolsó napjuk is, a 30-as vonalon. A kocsik történetével nemsokára külön cikkben foglalkozunk, sok-sok archív fotóval kiegészítve.


E1-esek váltják egymást a floridsdorfi végállomáson a 30-as vonalon, amelyen végnapjaikat szolgálták a legendás villamosok
(fotó: Berky Dénes)


Elfújta a szél a Tornádot


Morvaország – Az ECM (Entity in Charge of Maintenance) áldozatai lettek a České dráhy 560-as sorozatú, Tornádo vagy közismertebben Pantográf becenévre hallgató motorvonatai. A főként Brno környékén üzemelő járművekre is vonatkozik ugyanis a szabályozás, amely bizonyos biztonsági előírások melett a fővizsgaciklusok hosszát is előírja – ez utóbbit lépték túl az 560-asok. Az egyetlen, eredeti fényezésű darabon kívül egyelőre Brnoban és környékén várja további sorsát. Pótlásukra decemberben az IDS JMK tulajdonában álló RegioPanterek érkeznek, addig más szerelvényekkel, akár dízelmotoros járművek is megjelenhetnek a térség elővárosi vonalain. A motorvonatokról korábban már írtunk, portrécikkünk itt olvasható.


Új platform, kisebb fogyasztás


Göteborg | Svédország – Megújította távolsági buszos platformját a svéd Volvo. Az új járművek mindegyike képes hidrogénezett növényi olajjal üzemelni, az erősebb modellek pedig biodízellel is. Előbbiek 380 és 500 lóerő között érhetőek el több teljesítményszinttel, míg utóbbiak csak 460 és 500 lóerős kivitelben elérhetőek, a motorok hengerűrtartalma 13 liter. A teljesen elektromosan vezérelt hűtőventillátoroknak köszönhetően a motorok egyrészt gyorsabban melegszenek üzemi hőmérsékletre, másrészt extrém hőmérsékletek mellett is képesek üzemelni. Az új plaformra lehet építeni alacsony belépésű járművet is, így semmi akadálya az emeletes távolsági buszoknak sem, amelyet Európában 9000-es, Mexikóban 9800-as szériaként kell keresni, aki pedig csak a járóképes alvázat venne, az pedig a B13R néven fogja megtalálni.

Új platform, új „bódé”, kevesebb fogyasztás, kisebb környezetterhelés
(fotó: Volvo Buses Corporation)



Új T-bane szerelvények


Oslo | Norvégia – Az osloi metróhálózat jövőbeli bővüléséhez új járművek is kellenek, az üzemeltető Sporveien AS már most kiírta a tendert az új metrókra. A jelenlegi 115 darabos MX3000 flottát kívánja bővíteni a vállalat, az új típus helyi neve már adott, MX4000 lesz. Az MX3000-esek a 2000-es évek második felétől érkeztek a Siemens bécsi gyárából a norvég fővárosba. Az új típusnak a méretei közül a szélesség az, ami nem egészen szokványos: 3160 mm az elvárt méret; ezen felül bírnia kell a terepviszonyokat, valamint a párás és hideg környezetet. A tender legalább 20 jármű beszerzéséről szól, melyet egy 90 darabos opció egészít ki.

Az MX3000-esekkel semmi baj nincs, csak kevés a meglévő 115 darab, amint elkészül Fornebu fele az új T-bane ág.
A képen szereplő összeállítás 2019. július 28-án Lillevann megállóhelyre érkezett az 1-es vonalon Frogneseteren végállomás felől. A megállóhelynek a tengerszint feletti magassága nem extrém (425 méter), ahhoz képest viszont igen, hogy a tengerszint alatt találhatóak a belvárosi, földalatti állomások.
(fotó: Mellár Marcell)



Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Mellár Marcell